וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעדיף למות מאשר להיחקר": האם הפרקליטות עידנה את מצב עצורי דומא?

4.2.2016 / 19:52

מחומרי חקירה שנחשפו לראשונה וכוללים את תיעוד פגישות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עם החשודים והנאשמים בפרשה, עולה כי יש פער בין דבריו בנוגע למצבם הפיזי והנפשי לבין טענות הנחקרים. לדברי עורכי דינם, "רצו להשתיק אותנו"

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

(סנגור בתיק דומא לאחר פגישה עם מרשו, דצמבר 2015)

הנחקרים בפרשת דומא טענו כי במהלך חקירותיהם עברו עינויים ונחשפו לשיטות חקירה קשות, אך המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי טען במקביל כי הטענות שהושמעו נגד חוקרי שב"כ אינן נכונות וכי הצעירים במצב טוב. לאחר ביקורו בתאי הנחקרים טען עו"ד נזרי: "התרשמותנו היא שמצבם הפיזי והנפשי של העצורים תקין וכי יש פער משמעותי בין הטענות ששמענו ישירות מפיהם ובין חלק ממה שנטען בשמם בפומבי". ואולם מחוקרי חקירה שמתפרסמים היום (חמישי) לראשונה, שכוללים מזכרים של עו"ד נזרי לאחר ביקורי העצורים, עולה תמונה שונה.

נזרי ביקר לצד עורכת הדין ליאנה מגד מהפרקליטות את החשודים בפרשת דומא, שהעלתה על כתב את טענותיהם. במזכר שנכתב בעת ביקור הקטין שהואשם בקשירת קשר ולא בביצוע הפיגוע, נכתב כי לטענתו עבר התעללות. "אזוק כל הזמן בידיים... ידיים אזוקות מאחורי הגב, לא יכול לזוז. כיסא בלי משענת רגליים מתחת לכיסא מכופף אחורה. סטירות עם עיניים מכוסות אחר כך לא שמע באוזן, לחיצות בצלעות, בשרירים. הרמת ידיים אחורה הרגיש שריפה נפל לרצפה ואז עזבו אותו ושחררו מהאזיקים".

לקריאה נוספת:
פעילי ימין הפגינו ליד בית ראש השב"כ בבירה: "ועדת חקירה לעינויי דומא"
א' זה דומא: שומר הסף של חקירות השב"כ
פעיל ימין נחשד במעורבות בהצתה בדומא, אך הואשם רק בתקיפת פלסטיני

בית משפחת דוואבשה, כפר דומא, יולי 2015. רויטרס
העצורים טוענים כי עברו התעללות. בית משפחת דוואבשה/רויטרס

במהלך הפרשה טען כי ניסה לשים קץ לחייו, אולם שב"כ הכחיש זאת. במזכר נכתב: "טוען שניסה להתאבד, לא זוכר עם מה, פחד שיחזיקו אותו למיטה... החובש (שטיפל בחשוד) אמר שהקטין אמר שהיה מעדיף למות מאשר להיחקר. ניסה לחתוך את היד, לעצור את הנשימה ולדפוק את הראש בקיר. חתך ביד, הצלקת שטחית ושטוחה משפשוף האזיקים ולא חיתוך". עוד נכתב כי החשוד "אכל נייר כסף" ואמר לנזרי שהוא "לא רוצה לדבר על זה שרצה להתאבד".

עוד נכתב כי הוא בטיפול של הפסיכיאטר המחוזי. "לא נמצאו סימנים פסיכיאטריים של מחשבות אובדניות בעת הבדיקה. שוחרר ממיון פסיכיאטרי, מומלץ להשגחה צמודה".

הפגנת נוער הגבעות נגד עינויי עצורי דומא. יהודי לא מענה יהודי, צילום מסך
"בעיטות בתוך החקירה". הפגנות נגד שיטות חקירת עצורי דומא/צילום מסך, יהודי לא מענה יהודי

נחקר אחר תיאר לנזרי במהלך הביקור כי החוקרים נוקטים אלימות נגדו. "בעיטות בתוך החקירה, מרימים את הראש אחורה, לאחר שאמר לשופט הפסיקו את זה".

במזכר בביקור אצל עמירם בן אוליאל, הנאשם המרכזי בהצתת בית משפחת דוואבשה על יושביו, נכתב: "השכבה אחורה... הודה רק כדי שיעזבו אותו.. 'הודיתי שעשיתי את זה עד שפגשתי עורך דין'. מתיחות לאחור עם הידיים והרגליים על הרצפה, קורא (לזה) מיטת עינויים, לא מתחו את הרגליים".

החשודים הנוספים מתארים אף הם תיאורים דומים. בין היתר טענו להכאות של החוקרים, אי מתן לעתים להתפלל, נגיעות של חוקרות בניגוד להשקפת עולמם, חקירות במשך שעות ארוכות ותיאורים נוספים. לדברי אחד החשודים, בעת ביקורו של נזרי אחד החוקרים אמר לו כי אם ימשיך לעשות בעיות, "הערבים יחסלו אותך או שאנחנו נחסל אותך".

עו"ד הנאשמים: "זהו רק קצה הקרחון"

עורך הדין דוד הלוי, שמייצג את הנאשמים מטעם ארגון "חוננו", מסר בתגובה: "במהלך כל החקירות שהתקיימו בפרשה זו חזרנו וטענו פעם אחר פעם כי מרשנו עונו במהלך חקירותהם על ידי חוקרי השב"כ. עינויים אלו כללו מניעת שינה, מניעת מזון, הפעלת לחצים נפשיים חמורים לרבות אלימות פיזית קשה על מרשנו, כאשר התכלית היחידה של מעשים אלו הייתה לייצר הודאות ובפועל מה שהושג הן הודאות שווא".

לדבריו, נעשה ניסיון להמעיט בטענות העצורים. "לטענות אלו אין זכר בחומרי החקירה שהועברו לידנו וכפי הנראה 'הולבנו' או עברו סינון קפדני על ידי גורמי השב"כ. דווקא אותן תרשומות שנערכו בידי גורמים שניסו להמעיט מחומרתם של המעשים החמורים הללו ולתת להם גושפנקה משפטית מצביעים כי מדובר בטענות אמת שהושמעו מיד כבר בשלב החקירה ובסמוך לביצוע העינויים הן בבית המשפט והן בפני אותם גורמים". הוא הוסיף: "ראוי להדגיש כי התרשומות הללו הן בבחינת קצה הקרחון בלבד, שכן נערכו על ידי גורמים בעלי אינטרס ורצון להשתיק את טענותינו".

עורך הדין איתמר בן גביר, המייצג שניים מהנאשמים בפרשה, הוסיף: "לתדהמתי, אנשי הפרקליטות לא נהגו ביושר, כאשר הסתירו מהפוליטיקאים ומבית המשפט על אודות הטענות הקשות ששמעו בזמן אמת והוסיפו חטא על פשע כאשר לא עצרו את החקירות גם לאחר שנחשף בהם שחוקרי השב"כ נוהגים משל היינו כארגנטינה.

"מצופה היה מבכיר כמו רז נזרי לפעול נגד העוולות אליהם נחשף, אך לצערי הוא החליט לשתוק ופגע לא רק בצעירים, אלא גם במנדט הנרחב שניתן לו כמשנה ליועץ המשפטי האמון על זכויות אזרח. אם בארזים נפלה שלהבת ונזרי שותק מה נצפה מאחרוני החוקרים בשב"כ שכיסחו את הצורה ללקוחות שלנו".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "אנו שבים ומפנים לסעיף 9 למכתבו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אשר נוסח בקפידה. כפי שצוין שם ההתרשמות מהביקור היתה כי 'מצבם הפיזי והנפשי של העצורים תקין וכי יש פער משמעותי בין טענות שנשמעו ישירות מפיהם ובין חלק ממה שנטען בשמם בפומבי. כן נזכיר כי בסעיף 9 הנ"ל ציין עו"ד נזרי כי 'הטענות והתלונות שהועלו על ידי העצורים תועדו על ידינו ויועברו גם למבת"ן (הגוף אשר אמון על בדיקת תלונות של נחקרים בשב"כ). האמור אפוא במכתב, על כל חלקיו, היה מדויק ונוסח כאמור בקפידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully