וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד הנחקרים בפרשת דומא: "אמרו לי שאצא מפה שרוט נפשית"

3.1.2016 / 9:00

הנער, שנחקר בידי השב"כ 15 יום, שוחרר למעצר בית ושחזר את האמצעים שבהם, לדבריו, נעשה שימוש בחקירתו. " אמרו לי 'אתה מפה הולך לכלא', מתחו אותי עד שהמפרקת כאבה", סיפר. הוא והוריו קוראים כעת לוועדת חקירה בנושא

כתב: שבתי בנדט, צילום: מאצ'י הוף, עריכה: יאיר דניאל

אחד הנערים ששהה במעצר במשך 15 יום בחשד למעורבות בפיגוע ההצתה בכפר דומא, ששוחרר ביום חמישי האחרון למעצר בית, תיאר אמש (שבת) את תנאי חקירתו ושחזר דברים דומים לאלו שעלו מחשודים אחרים בפרשה ששוחררו. הנער סיפר בביתו שבמרכז הארץ כי המשטרה פשטה על ביתו, ערכה חיפוש בחפציו ולאחר מכן השתמשה באמצעים פיזיים אלימים בחקירתו במתקן השב"כ בפתח תקווה. גם משפחתו שנחקרה טענה ליחס משפיל מצד השב"כ, וכעת הם קוראים לפתיחת ועדת חקירה בנושא.

לדברי הנער, המיוצג על ידי עו"ד אורי קינן מארגון "חוננו", בלשי המשטרה הגיעו לעצור אותו לפני שלושה שבועות, בעת שיצא מביתו בבוקר. "הם אמרו לי 'בוא איתנו, יש לנו צו חיפוש', אזקו אותי מאחורי הגב, העלו אותי הביתה, הכניסו אותי באגרסיביות והפכו את הבית. לאחר החיפוש הורידו אותי לרחוב, העלו אותי לניידת ולקחו אותי למתקן בפתח תקווה", סיפר.

לדבריו, "אלו היו חקירות ארוכות בזמן שאתה אזוק לכיסא. החקירות כללו אלימות – בעיטות, דחיפות ובעיקר חקירות ארוכות מהבוקר עד אמצע הלילה, אין לי מושג כמה שעות". הוא המשיך ותיאר את חלק משיטות החקירה שבהן השתמשו חוקרי השב"כ: "ברגע שאתה יושב כמה שעות בכיסא, הרגליים מתחת לכיסא מקופלות, וברגע שאתה מזיז אותן קצת קדימה בבעיטות מחזירים לך אותן לשם. בנוסף, מרימים לך את הראש מהסנטר אחורה בכוח, עד שהמפרקת וכל השרירים כואבים. כל הזמן נוגעים עם הרגליים שלהם ברגליים שלך, מכניסים לך את הרגל בין הרגליים שלך, לפעמים בועטים לך בכתף שהידיים קשורות",

לקריאה נוספת:
המשנה ליועמ"ש ביקר עצורי דומא: "מצבם תקין; פער בין טענותיהם למה שמוצג"
אימהות חשודי דומא פנו לנשות המפכ"ל וראש השב"כ: "הנערים עונו"
הורי החשודים בהצתה בדומא: "מעצר ילדינו - תוצאה של לחץ ציבורי"

בית משפחת דוואבשה, כפר דומא, יולי 2015. AP
"אמרו לי כבר מההתחלה שזו לא חקירה שגרתית". ביתה השרוף של משפחת דוואבשה/AP

לטענת הנער, לאורך כל החקירה השתמשו החוקרים באלימות. לדבריו, "פעם אחת אפילו אמרו לי שגם אם תצא מפה, תצא שרוט נפשית". הוא סיפר כי כבר מתחילת ההליך, נאמר לו במפורש על ידי השב"כ כי לא מדובר בחקירה שגרתית. "אמרו לי שזו לא חקירה רגילה חקירה אלא חקירה אגרסיבית. הם אמרו לי 'אתה מפה הולך לכלא', אז פשוט החלטתי לא לשתף איתם פעולה מההתחלה ושמרתי על זכות השתיקה", הסביר. "לפעמים חמישה חוקרים צועקים עליך, כל אחד אומר משהו אחר, וכל הזמן אמרו לי 'עד שלא תודה בדומא או באירועים אחרים לא תצא מפה'. בסוף שחררו אותי אבל אחרי 15 יום, בלי לראות עורך דין".

החשוד סיפר כי במהלך החקירות, התמקדו בעיקר בפרשת דומא, אך דובר גם על פעולות תג מחיר נוספות. לדבריו, הוא שקל להישבר ולהודות בדברים שלא ביצע. "אני לא יודע להסביר איך הצלחתי, אבל זו אמונה שאני יודע שאני חף מפשע ושלא יכניסו אותי לכלא על דברים שלא עשיתי", אמר והוסיף: "אבל שאתה קשור לכיסא שעות אתה מתחיל לומר לעצמך אולי הודה ושיפסיקו עם זה אבל הצלחתי לא להישבר".

הנער סבור כי מדובר ברדיפה מאחר שלטענתו אין לו שום קשר לפרשה. "הם אומרים לך 'כל בן אדם עם כיפה ופאות מבחינתנו הוא מחבל'. זו רדיפה מאוד גדולה וזה ברור. אין לי שום קשר לכל האירועים שהם דיברו עליהם בחקירה וללא ספק הם רודפים אחרינו", הבהיר.

לקריאה נוספת:

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הפגנת נוער הגבעות נגד עינויי עצורי דומא. יהודי לא מענה יהודי, צילום מסך
"אני גם יכולתי להיות עם כתב אישום". מפגינים נגד החקירה, בשבוע שעבר/צילום מסך, יהודי לא מענה יהודי

הבוקר יוגשו כתבי אישום נגד נאשמים בהצתת בית משפחת דוואבשה ובפעולות תג מחיר נוספות, אך לדברי החשוד, לחבריו אין כל קשר לסיפור. "אני רק יודע שמי שהיה במצב כזה, הודאה היא כפסיעת רגל, וגם אני יכול הייתי להיות מחר עם כתב אישום, אבל לא נראה לי שהם קשורים לדברים האלה", אמר. הוא דרש כי פעילות החקירה שננקטו נגדו ונגד חבריו ייבחנו וייבדקו: "אני מצפה שהחוקרים יגידו מה הם עשו בחקירה, כי שאני התלוננתי בפני השופט הם אמרו שלא היו דברים כאלו. שיוציאו את הסרטים מהחקירה כדי שכולם ידעו מה עברנו".

הוריו של החשוד גם נחקרו: "ממש סיוט"

גם הוריו של החשוד, שנכון לעכשיו לא מיוחסים לא חשדות כלשהם, נחקרו במשך כמה ימים לפני שנעצר בחשד למעורבות בפרשה. אמו סיפרה כי המשפחה חשה כי מתנכלים לבנה זה זמן רב. "זו פעם שנייה שהוא נעצר לחקירת שב"כ עם מניעת מפגש עם עו"ד. הוא היה בבידוד, דברים שממש לא מתאים לקטינים ועל חשדות לא רציניים", סיפרה. "גם המעצר האחרון נעשה כשהמשטרה יודעת שאין לו שום קשר לדומא, הוא היה בבית והייתה ביקורת משטרתית שבדקה את זה בערב לפני, וגם על הבוקר אחרי מה שקרה בדומא".

האם הסבירה כי כבר במהלך החקירות הבינו בני המשפחה מעורכי הדין שנפגשו עם חלק מהחשודים כי ננקטים צעדים לא רגילים נגד החשודים וכי "מתעללים בהם". "היה קשה לעצום את העיניים, ממש סיוט. משמשים בפצצה מתקתקת על דברים שהיו בעבר והוא לא קשור אליהם. איך זה ייתכן? אנו במדינה דמוקרטית ועושים מה שרוצים תחת המטריה של דומא, פוגעים ומתעללים ובסוף בקול ענות חלושה הוא משוחרר הביתה", אמרה.

לטענתה, גם היא ובעלה נחקרו בצורה משפילה ועוכבו ללא צו בית משפט. "אין להם שום צו להיכנס הביתה והם נכנסים, מעירים אותי ולוקחים אותנו לחקירה שנמשכת כמה שעות עם השפלות. לוקחים טביעות אצבע, מצלמים ומתייחסים בצורה משפילה ביותר", סיפרה. "כל זה היה שבוע לפני שהוא נעצר. כמובן שאין שום דבר ושוחררנו, אבל גם בשחרור אני צריכה לחתום על ערבות כספית כמו פושעת".

בית משפחת דוואבשה, כפר דומא, יולי 2015. רויטרס
בית משפחת דוואבשה בכפר דומא/רויטרס

היא סיפרה כי חקירתה וחקירת בעלה עסקו במפגש שערכו עם הורים של נער גבעות אחר, שבה לכאורה לא קרה "שום דבר בעייתי". המפגש נערך לדבריה כדי "לחשוב יחד" מה עושים עם מעצר ילדיהם וכיצד מתמודדים איתו. "חשבנו שאנחנו היחידים אבל התברר לנו שם הם נחקרו וגם הורים נוספים", הסבירה.

גם משפחתו של הנער דורשת כעת כי אופי חקירת הנערים בידי השב"כ ייחקר. לדבריה, "פשוט מנסים ללחוץ על הילדים, זו טקטיקה פשוט מביישת. לא ייתכן שאנשים חפים מפשע יעצרו סתם. ממה ששמענו, היחס הוא כמו למחבלים, ומדובר על חברה אוהבי ארץ ישראל שמוכנים להסתפק במועט". היא סיפרה כי בנה וחבריו חיים במערה באחת הגבעות ביהודה ושומרון מתוך רצון לשמור על ארץ ישראל. "נכון, הם לא במסגרות, אני לא יודעת אולי הם גם עושים שטויות אבל מכאן ועד להפוך אותם לפושעים?", שאלה בתמיהה.

"לכל נער פושע לא מתייחסים ברבע מההתייחסות הזו. היחס הוא הפוך, של מעטפת של חיבוק - ופה היחס הוא כמו אל מחבלים. חייבים להקים ועדת חקירה שתבחן איך הגענו למצב הזה. זה מגיע מהדרגים הגבוהים ביותר והכל משום שהם שומרים על זכות השתיקה. גם ליצחק הרצוג עשו את זה, איך זה יכול להיות הדבר הזה? משהו פה רקוב", סיכמה האם.

הפגנה בגשר המיתרים למען שחרור עצורי השבכ. יואב דודקביץ'
הפגנה נגד חקירת חשודי דומא בגשר המיתרים בירושלים, לפני שבועיים/יואב דודקביץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully