וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע הביקורת: הממשלה אישרה פה אחד את מינוי מנדלבליט ליועמ"ש

3.1.2016 / 13:00

השרים אישרו את מינויו של מזכיר הממשלה לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. זאת חרף הביקורת נגדו על מעברו ממשרת אמון של נתניהו לתפקיד התובע הכללי ללא תקופת צינון, על מעורבותו בפרשת הרפז ועל תפקוד ועדת האיתור. שתי עמותות הגישו עתירות נגד מינויו

עריכה: ניר חן

הממשלה אישרה היום (ראשון) פה אחד את מינויו של מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה. טרם ההצבעה יצא השר יואב גלנט מהישיבה, ככל הנראה בשל חלקו בפרשת הרפז. מנדלבליט, שכיהן בעבר כפרקליט הצבאי הראשי והשתחרר מצה"ל בדרגת אלוף, יחליף בתפקידו את היועץ הנוכחי יהודה וינשטיין, שאמור לסיים את תפקידו בסוף החודש.

ההצבעה על מנדלבליט נערכה על רקע המחלוקת סביב בחירתו כמועמד יחיד לתפקיד על ידי ועדת האיתור שמינתה שרת המשפטים איילת שקד. הוועדה נדרשה למצוא שלושה מועמדים לתפקיד, אולם בסופו של דבר העמידה הוועדה, בראשה עמד נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס, מועמד יחיד – חרף התנגדותו של האחרון.

עתה, לאחר האישור, עתרו התנועה לאיכות השלטון ואומ"ץ נגד מינויו. בשבוע שעבר דחה בג"ץ שתי עתירות בנושא בטענה כי הדבר עוד מוקדם, שכן המינוי טרם אושר בממשלה. עיקר המחלוקת בעניינו נוגע בשלושה עניינים מרכזיים: היעדר תקופת צינון, השלכות פרשת הרפז ותפקוד ועדת האיתור.

לקריאה נוספת:
חוזר בתשובה שלא יפחד להעמיד לדין גם את ראש הממשלה
השלדים מצה"ל ו"הנקמנות של וינשטיין": בג"ץ יכשיר את מינוי מנדלבליט?
היועץ המשפטי הבא: ועדת האיתור תבקש לעיין בחקירות מנדלבליט

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, 2015. AP
איש אמונו של של ראש הממשלה ישמש התובע הכללי - ללא תקופת צינון. מנדלבליט ונתניהו/AP

לגבי המחלוקת הראשונה, העובדה היא כי אין תקופת צינון בין המעבר ממשרת מזכיר הממשלה – משרת אמון של ראש הממשלה בנימין נתניהו – לכיסא היועץ המשפטי לממשלה, שמשמש גם התובע הכללי. בין היתר, צפוי היועץ המשפטי להכריע בתיק מעונות ראש הממשלה, שבמסגרתו נחקרה בשבוע שעבר שרה נתניהו.

המחלוקת השנייה היא מעורבותו של מנדלבליט בפרשת מסמך הרפז. הוא נחקר בנושא שלוש פעמים בחשד לשיבוש מהלכי חקירה, בכך שלא הודיע לאנשיו של וינשטיין כי הוא יודע שהרמטכ"ל באותם ימים, גבי אשכנזי, מחזיק במסמך, בזמן שהמשטרה חיפשה אחריו. תיק החקירה נסגר על ידי ויינשטיין עצמו, ככל הנראה בעילת חוסר ראיות. עם זאת, היועץ הנוכחי הביע ספקות בנוגע לכשירותו של מנדלבליט לכהן בתפקידים בכירים לאור מעורבותו בפרשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
השבעתה של איילת שקד לשרת המשפטים, בתמונה עם היועץ המשפטי יהודה וינשטיין, מאי 2015. נועם מושקוביץ
דם רע בין היועץ המשפטי הנוכחי למחליפו. וינשטיין לצד השרה שקד/נועם מושקוביץ

ביקורת נוספת היא תפקודן של שרת המשפטים ושל ועדת האיתור. זו האחרונה למעשה נטלה את שיקול הדעת של שקד בכך שהציעה מועמד יחיד לתפקיד, ולא הביאה לשרת המשפטים מועמדים לבחור מביניהם.

במהלך ישיבת הממשלה דחתה שקד את הביקורת לגבי תקופת הצינון. "בכל שירותו בצבא לא נרתע מנדלבליט מקיום חקירות ביחס לקצינים בכירים והציג מדיניות בלתי מתפשרת ביחס לטיפול בעבירות מין, למשל, לצד גילוי רגישות לזכויותיהם של נאשמים", אמרה.

אבסורד: וינשטיין יכריע בעניין מחליפו

אחד האבסורדים במינוי של מנדלבליט הוא שמי שייתכן שייאלץ להגן על בחירתו הוא לא אחר מווינשטיין עצמו, שכן מחלקת הבג"צים שבראשותו אמורה לתמוך במינוי במהלך העתירות שיוגשו. היחסים בין וינשטיין למנדלבליט רעים, גם בשל מתיחות אישית בין השניים, שצפויים לעבוד צמוד זה לזה במהלך תקופת החפיפה הקרובה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר האישור בירכו גורמים פוליטיים על ההחלטה. "אני מברך את ד"ר אביחי מנדלבליט על מינויו לתפקיד היועמ"ש. איש שלום ואמת, צנוע וישר. אני מברך את שרת המשפטים איילת שקד על תהליך יסודי ושקוף", צייץ שר החינוך נפתלי בנט בחשבון הטוויטר שלו. גם השר לשעבר גדעון סער אמר דברים ברוח דומה: "ברכות לאביחי מנדלבליט".

מנדלבליט, תושב פתח תקווה בן 52, נחשב כל העת כמועמד המוביל לתפקיד וכמועמדו של נתניהו. אביו היה עסקן במפלגת חירות שנודע כתומך נלהב של מנחם בגין. הוא שירת בפרקליטות הצבאית ובשנות ה-20 לחייו חזר בתשובה, כחלק מחסידות הרב אשלג. במהלך שירותו הצבאי התקדם מנדלבליט בסולם התפקידים עד הגיעו לעמדת הפרקליט הצבאי הראשי. עם שחרורו מהצבא השלים תואר שלישי באוניברסיטת בר אילן ומונה לתפקיד מזכיר הממשלה.

השתתף בהכנת הידיעה: עמרי נחמיאס

(עדכון ראשון: 07:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully