וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ המשפטי הבא: ועדת האיתור תבקש לעיין בחקירות מנדלבליט

יהושע בריינר

22.9.2015 / 0:52

מזכיר הממשלה הוא המועדף על נתניהו מבין המועמדים להחליף את וינשטיין, אולם ועדת האיתור תרצה לעיין בחקירותיו מפרשת הרפז, שבה נחשד בהפרת אמונים. שרת המשפטים שקד הוסיפה לרשימה את המשנה ליועמ"ש רז ניזרי ופרופ' רון שפירא

צילום: דוברות כנס הרצליה, עריכה: קשת סידי

(וינשטיין על שקד: "תפיסה פשטנית ובלתי-מבוססת")

חברי הוועדה לאיתור היועץ המשפטי לממשלה הבא יבקשו לעיין בתיק החקירה בעניינו של מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט ולקרוא את חקירותיו במשטרה על מנת לגבש עמדה בעניין הצבעה אפשרית לטובתו. תיק החקירה בעניינו של מנדלבליט, שנחשב למועמד המועדף של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נפתח בעקבות מעורבותו בפרשת "מסמך הרפז". זאת בגין חשדות להפרת אמונים ולשיבוש מהלכי משפט בכך שלא העביר ליועץ המשפטי לממשלה את המסמך המדובר, ברגע שנודע לו על כך מפיו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, אלא התעכב כיממה בהעברתו.

מנדלבליט נחקר ארבע פעמים בשנים האחרונות, במשך שעות ארוכות, בחשד כי העביר מידע שקיבל על הפרשה מתוקף תפקידו למעורבים בה, על שינויים שונים בגרסאותיו לגבי המועד המדויק שבו נודע לו על המסמך המפוברק וכן שינויים בתשובותיו לחוקרים מדוע הנחה את אשכנזי להימנע ממסירתו. מנגד, הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר טען כי הציג דווקא גרסה אחידה לאורך כל עדויותיו בפרשה, הן במשטרה והן מול מבקר המדינה.

לקריאה נוספת בנושא
לקראת הכרעה: נבחרו שמונת המועמדים לתפקיד היועמ"ש
נתניהו נגד שקד: "קיימת סכנה בפיצול תפקיד היועמ"ש"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל במהלך ישיבת  הממשלה ממזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט את דו"ח ועדת הביקורת על מבצע צוק איתן. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
מזכיר הממשלה מנדלבליט ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

עם סיום החקירה נגדו, הודיע המשטרה כי קיימת תשתית ראייתית להגשת כתב אישום נגד מנדלבליט. תיק החקירה הועבר לפרקליט המדינה שי ניצן ובמאי האחרון הודיע היועץ המשפטי לממשלה על סגירת התיק נגדו. עם זאת, נמנע וינשטיין לכתוב את עילת הסגירה, שהנה על פניו חוסר בראיות ולא חוסר אשמה, עניין שעלול להכשיל את מינויו של מזכיר הממשלה לתפקיד.

בימים האחרונים, מאז נקבע כי מנדלבליט נמצא ברשימת המועמדים הסופית להחליף את וינשטיין, הביעו כמה חברי ועדה בשיחות סגורות את כוונתם לבקש ולעיין בתיק החקירה נגדו. זאת על מנת לקבל החלטה מושכלת אם להצביע עבורו ולהפוך אותו לאחד משלושת המועמדים הסופיים לתפקיד.

מנגד, מטעמו של מזכיר הממשלה הועברו בימים האחרונים חוות דעת של משפטנים בכירים המגבים את התנהלותו במהלך פרשת הרפז. מנדלבליט וסביבתו צפויים להמשיך בפעילות מול חברי בועדה על מנת לנקות את שמו לקראת ההצבעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנדלבליט צפוי להיות מרואיין על ידי חמשת חברי הועדה בראשות נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס, ועתיד להישאל על חקירתו. בשיחות הביעו חברי הועדה חשש כי לאור הפערים השונים בחקירותיו ועילת הסגירה נגדו, ייתכן שמנדלבליט אינו ראוי לשמש בתפקיד הבכיר. מעבר לכך, החשש הוא כי גם אם יצליח מזכיר הממשלה להתברג כמועמד הסופי לתפקיד, יוגשו עתירות לבג"ץ שלפיהן הפרקליט הצבאי לשעבר אינו יכול לשמש בתפקיד לאור עילת הסגירה נגדו, שלכאורה איננה מנקה את שמו באופן סופי.

למרות העננה בעניינו, מנדלבליט ממשיך להיות המועמד המוביל לתפקיד וזוכה לתמיכת ראש הממשלה. על מנת להעפיל לרשימת שלושת המועמדים הסופיים, על מנדלבליט לקבל לצדו יש עוד שבעה מועמדים, המובילים שבהם פרט אליו, הם השופטת בדימוס הילה גרסטל והפרופ' ישי בר. רשימת המועמדים הועברה לידיהם של נתניהו ושל שרת המשפטים איילת שקד, שהוסיפה את המשנה ליועץ המשפטי רז ניזרי, ופרופ' רון שפירא.

ניזרי משמש כיום המשנה לווינשטיין לעניינים פליליים. הוא חובש כיפה ובן הציונות הדתית, ובין היתר הוא מתעסק בימים אלו במינוי של המפכ"ל המיועד גל הירש. הוא נחשב לאוטוריטה במשפט הפלילית. פרופ' שפירא עומד בראש המרכז האקדמי פרס ונתפס כבעל עמדות משפטיות שמרניות.

(עדכון ראשון: 19:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully