וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תיאטרון הבובות" של נתניהו הכניע את ניר ברקת וגדעון סער ללא קרב

25.12.2015 / 11:00

הקדמת הפריימריז לראשות הליכוד גרמה ליריביו הפוטנציאליים של ראש הממשלה לסגת – ועל הנייר מבצרת את שלטונו עד 2023. החיבוק החם עם יו"ר ש"ס לא מותיר ספק לגבי זהות שר הפנים הבא. וגם: תגובת לבני לחוק העמותות של שקד ותשובת לפיד לבקשת דרעי

צילום מסך

(נתניהו בטקס "שבע ברכות" לרגל חתונת בתו של דרעי, השבוע)

המהלך של ראש הממשלה בנימין נתניהו להקדים את הפריימריז לראשות הליכוד משך את השטיח מתחת לרגליהם של יריביו הפוטנציאליים, והביא את רובם המכריע של חברי הסיעה להתייצב מאחוריו. העיתוי שבו הוציא לפועל את המהלך לא היה מקרי. שבוע לפני הבחירות למרכז הליכוד, נאלץ אפילו אופוזיציונר פנים-מפלגתי גדול לנתניהו כמו דודי אמסלם להצהיר שהוא תומך בקיום הבחירות המקדימות בעוד חודשיים.

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, הבין שלוחות הזמנים אינם ריאליים כדי להתמודד בסיבוב הנוכחי, קיפל את הדגל והתפקד לליכוד "כדי לצמוח מהשטח". גדעון סער בישר אתמול בציוץ תגובה לעיתונאי עמית סגל כי לא יתמודד מול נתניהו. "בתיאטרון בובות אני לא נוהג לשחק. מאחל הצלחה לנתניהו בהתמודדות, כמו גם לשאר השחקנים בהצגה", כתב.

כך, שוב נותרה דרכו של נתניהו פנויה. אם הבחירות הכלליות ייערכו במועדן, בשנת 2019, הרי שנתניהו עומד להבטיח לעצמו על הנייר את ראשות המפלגה עד לשנת 2023, ואפילו ללא קרב.

לטורים נוספים ב"סיעת יחיד":
"הזאב" למשימות מיוחדות שנשלח לפזר את האדים הרעילים בקואליציה
התכנית הגדולה של נתניהו לבצר את שלטונו עוברת דרך כחלון
אחרי שהבטיח את שלטונו עד 2017, נתניהו הפסיק לפחד מחזן

ברקת לנתניהו רק לפני שבועיים: "לא יכולנו להגיע להישגים בירושלים בלעדיך". עומר מירון
נכנע ללא קרב. ברקת עם נתניהו/עומר מירון

הקדמת הפריימריז ושאלת הנאמנות לנתניהו גם הפכו לסוגיה בקרבות הירושה שהתפתחו סביב תיק הפנים, שאותו השאיר השר סילבן שלום, ותיק הכלכלה שאותו פינה אריה דרעי. מספר חברי כנסת ושרים מיהרו, פחות משעה אחרי הודעת הפרישה של סילבן, לתדרך את הכתבים הפוליטיים מדוע הם אלה שמתאימים למלא את תפקידו.

אלא שבישיבת סיעת הליכוד שנערכה יום לאחר מכן הסביר להם נתניהו במילים יפות שהם יכולים לשכוח מזה - התיק הולך לדרעי. "יש סיעות שקיבלו תיקים שלא הולמים את מעמדן", אמר ראש הממשלה. ולגבי התיק הנוסף, תיק הכלכלה? אל תצפו שנתניהו ימהר למסור אותו בקרוב. אחרי הכול, כעת יש בידיו את הכלי האולטימטיבי להבטיח שכמעט כל השרים וחברי הכנסת, לפחות אלה ששואפים להשתדרג, יהיו נאמנים אליו עד הפריימריז.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיק הפנים ילך לדרעי? יו"ר ש"ס ונתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

ולגבי שר הפנים המיועד דרעי, הוא, דובריו ומקורביו ממלאים פיהם מים לפי שעה, מסרבים להתייחס לאפשרות שיקבל את התפקיד. התירוץ הרשמי הוא חתונת בתו של דרעי השבוע, אבל נראה שזה רק תירוץ. דרעי מעוניין בתיק וגם יקבל אותו, וההערכה היא כי ההתחמקות מהנושא נעוצה בעובדה שעד אתמול אחר הצהריים לא נאות שלום לממש את הודעת ההתפטרות שלו מתחילת השבוע. ההתנהלות של דרעי נראית יותר כמו זהירות מופגנת של מי שהמתין לראות שהתיק אכן מתפנה.

את הזמן שנותר עד שההתפטרות של שלום תיכנס לתוקף, ניצל דרעי למפגן כוח פוליטי. שלשום, באמצע ליל דיונים ארוך וסוער, עצרה הכנסת את פעילות החקיקה למשך כמה שעות כדי שכל המשכן יוכל לעלות אליו לרגל לטקס "שבע ברכות". היו שם נתניהו ורעייתו שרה, שישבו באותו שולחן עם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, כמו גם עם יו"ר הכנסת יולי אלדשטיין ורבים אחרים.

אחרי האיום בשביתה: חיוכים בשיחה בין כחלון וניסנקורן

עם הגעתו, העניק נתניהו לדרעי חיבוק חם במיוחד, וגם בהמשך הערב הרעיף עליו שבחים. הוא דיבר על "שותפות האמת" בין ש"ס לליכוד ועל תרומתה של השותפות למדינת ישראל.

אביגדור ליברמן שמר על מרווח בטיחות מהזוג נתניהו ונראה מסתודד בעיקר עם משה לאון. במקביל, המתפקד הטרי לליכוד, ניר ברקת, הסתחבק ארוכות עם המועמד לראשות מרכז הליכוד, ח"כ צחי הנגבי.

בין כל הצ'אפחות והחיבוקים בלטו שם במיוחד שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שישבו רוב הזמן ביחד ונראו מחויכים. לא בדיוק יחסים שגרתיים של שר אוצר ויו"ר הסתדרות, שרק לפני יומיים היו לכאורה על מסלול התנגשות בדרך לשביתה כללית במשק, שבוטלה ברגע האחרון.

השריר שעשתה השבוע ההסתדרות לכיוון האוצר מעניין, כיוון שהוא מגביר את הרחש בקואליציה סביב הצורך לחוקק חוק שיקשה על שביתות עתידיות. צעד כזה מוכר יותר בתור "חוק בוררות חובה", והונח השבוע על שולחנו של ניסנקורן בתור צעד התגובה האפשרי של הממשלה לשביתה. גם נתניהו, באופן אישי, שוחח על כך עם כחלון ועם ראשי מפלגות אחרות במספר הזדמנויות, וקרא להם לתמוך בקידום החוק.

גורם בליכוד על שירן השכל: "חיים כץ לא הבין את מי הוא מריץ לכנסת, ועכשיו הוא מתחרט על זה"

החוק הזה מעניין לא רק בגלל ההשלכות שלו, אלא גם בגלל הסיטואציה הפנים-ליכודית שבה הוא קשור. יוזמת החוק היא חברת הכנסת שרן השכל, שמחזיקה בדעות כלכליות ליברליות מאוד. ולמה זה מעניין? כיוון שאחד התומכים הבולטים בהשכל בזמן הפריימריז הוא שר הרווחה חיים כץ, מי שהיה עד לאחרונה יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, ומגדולי התומכים בוועדי עובדים במשכן.

גורמים בליכוד מספרים כי "כץ לא הבין את מי הוא מריץ לכנסת, ועכשיו הוא מתחרט על זה שמכל האנשים בעולם הוא הכניס מישהי שמקדמת חוק שיפגע בהתארגנויות עובדים". אם השכל תנסה לקדם את החוק, היא תמצא מולה את מי שעזר לה להיכנס לכנסת - נחוש להפילו בכל מחיר.

שר הרווחה חיים כץ בבריתה של הנכדה שלו, מאי 2015. פביאן קולדורף, מערכת וואלה! NEWS
מתחרט על תמיכתו בהשכל? כץ/מערכת וואלה! NEWS, פביאן קולדורף
"יש ניסיון להשאיר בצל תורמים לעמותות שמזיקות לישראל לא פחות מאלו שנגדן נוסח החוק המקורי"

במקביל, סערת אם תרצו, שוברים שתיקה והשתולים רחוקה מסיום. ביום ראשון הקרוב תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק העמותות של שרת המשפטים איילת שקד. לפי ההצעה, כל עמותה שעיקר המימון שלה מגיע מישות מדינית זרה, תצטרך לציין זאת בפרסומים והדוחות שלה, ונציגי אותם ארגונים יצטרכו לענוד תג זיהוי מיוחד בכנסת, כמו לוביסטים. להצעה זו, שכאמור מקודמת ישירות על ידי שרת המשפטים, יש סיכוי טוב לזכות בתמיכת הקואליציה.

בתגובה, הגישה השבוע ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) הצעת חוק נגדית. לפי ההצעה שלה, יצטרכו כל הארגונים האזרחיים בישראל לחשוף את רשימת התורמים המלאה שלהם, כולל של אנשים פרטיים המתגוררים בחו"ל. הרציונל מאחורי ההצעה הוא שבעוד שמדינות תורמות בדרך כלל לארגוני השמאל, הרי שארגוני הימין מתבססים על פי רוב על תורמים פרטיים.

ציפי לבני בכנס הארץ בניו יורק. דצמבר 2015. רויטרס
"להחיל שקיפות על הכול". לבני בכנס "הארץ" בניו יורק, החודש/רויטרס

"אני מציעה להחיל שקיפות על הכול", אמרה השבוע לבני. "זה יחול גם על 'אם תרצו', וככה נראה מי עומד מאחוריהם. הכלל יהיה שקיפות מוחלטת". לדבריה, "יש פה ניסיון להשאיר בצל את התורמים של העמותות, שחלק מהן גורמות לישראל נזק לא פחות מהעמותות שנגדן ניסחו את החוק המקורי".

"כשהתחיל השיח של איילת שקד, עם תגים וסימני זיהוי בכנסת, ראיתי שמה שקורה, גם עם החוק שלה וגם אם תרצו - זה שהכול מכוון לעמותות מכיוון מסוים", הוסיפה. "אני יכולה לחלוק על דעותיהן אבל הן נמצאות בצד מסוים, וכל הצד השני נשאר בחשיכה. אם יש שקיפות אז למה לא כולם?".

"מקווה שיקבלו את ההחלטה הנכונה, אם אין להם מה להסתיר", אמרה לבני כשנשאלה איך היא מעריכה את סיכויי ההצעה לעבור, "אבל אני מניחה שהממשלה, שהתנהלות במחשכים מאפיינת אותה, תתנגד. זה יהיה עוד מבחן פומבי למהות הממשלה הזאת".

המתנדב המפתיע לקיזוז דרעי: יו"ר יש עתיד

ח"כ יאיר לפיד ממשיך לנסות להתקרב למפלגות החרדיות באמצעות מחוות חבריות. פעם זה טלפון "גמר חתימה טובה" לשר יעקב ליצמן, פעם זו מחמאה לח"כ משה גפני מיהדות התורה, פעם זה ריאיון וידאו של חצי שעה באתר "בחדרי חרדים", והשבוע הגיע תורו של השר דרעי.

אמנם בעימות בערוץ 2 לפני הבחירות האחרונות הטיח יו"ר יש עתיד ביו"ר ש"ס את האמירה המתנשאת "צריך לשקם אותך", אבל כל זה היה לפני שנפל לו האסימון שללא החרדים הוא יתקשה להיות ראש ממשלה יום אחד. השבוע, כשחיפשו בלשכה של דרעי קיזוז לקראת היעדרותו לחתונת בתו הם שמחו לשמוע שנמצא מתנדב מהאופוזיציה: יאיר לפיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully