וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת אישור מתווה הגז: דרעי התפטר - נתניהו יכהן כשר הכלכלה

יו"ר ש"ס יעבור למשרד לפיתוח הנגב והגליל ויקבל סמכויות נרחבות בתמורה להתפטרותו, כך שראש הממשלה יכנס למשרד הכלכלה ויאשר את המתווה. נתניהו: "צעד גדול לקידום אספקת הגז". יחימוביץ': "כל המעורבים בדבר צריכים להכין אליבי". ח"כ כבל: "לפתוח בחקירה או שאעתור לבג"ץ"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר (ראשון) במהלך ישיבת הממשלה השבועית כי שר הכלכלה אריה דרעי יתפטר מתפקידו. זאת, כחלק ממהלך כולל, שבסופו ראש הממשלה יעמוד בראש משרד הכלכלה, כך שיוכל לחתום על סעיף 52א בחוק ההגבלים העסקיים, לעקוף את הממונה ולהחריג את מונופול הגז משיקולים של ביטחון המדינה - ולאשר את מתווה הגז. בתמורה, יעבור דרעי למשרד לפיתוח הנגב והגליל ויזכה לסמכויות נרחבות. "זהו צעד גדול לקידום אספקת הגז בישראל", אמר נתניהו.

השר דרעי אמר היום כי קיבל את ההחלטה בלית ברירה. "אני מודיע היום על התפטרותי ממשרד הכלכלה. אני עושה זאת בצער והסיבה היא שלא נמצאה דרך לפתור את הוצאת מתווה הגז לדרך. הודעתי מהיום הראשון במשרד הכלכלה כי לא אחתום על סעיף 52, שמשמעותו עקיפת הממונה על ההגבלים, וכשלא נמצא רוב בכנסת ללקיחת הסמכויות ממני, לא נותרה לי ברירה אלא להתפטר, כי המדינה חייבת לצאת לדרך עם מתווה הגז. המתווה, שפעלתי כדי להכניס בו שיפורים, הוא הרע במיעוטו והמדינה זקוקה למיליארדי השקלים שיכניס לה הגז".

לקריאה נוספת:
הסדר הגז בדרך לאישור? בשבוע הבא יובא המתווה להצבעה בכנסת
מושב החורף נפתח: נתניהו יזעזע את הקואליציה לטובת הרצוג?
"חדל אש": עימות קולני בין דרעי ושטייניץ סביב מתווה הגז

בנימין נתניהו ואריה דרעי בדיון על התקציב במליאת הכנסת. יולי 2013. יואב דודקביץ'
"יזוז הצדה" לטובת אישור המתווה. דרעי ונתניהו/יואב דודקביץ'

לדברי נתניהו, "היום אנחנו עושים צעד גדול לקידום אספקת הגז במדינת ישראל. הגז הוא מנוע צמיחה מספר אחת של ישראל בשנים הקרובות. מדובר קודם כל בהשקעות של הרבה מאוד מיליארדי דולרים כבר בשנתיים הקרובות ויצירת תעשיות נלוות, מה שייתן מקומות עבודה רבים לאזרחי ישראל. אספקת הגז תסייע בהורדת מחירי האנרגיה והורדת יוקר המחיה. הדבר ייתן גם עצמאות אנרגטית למדינת ישראל. לא נהיה תלויים במקורות אנרגיה זרים - דבר שהוא חשוב מאוד למדינת ישראל. זה יזרים גם מאות מיליארדי שקלים לאורך 20 השנים הקרובות לאזרחי מדינת ישראל, לתקציבי רווחה, תקציבי חינוך, תקציבי בריאות – דבר חשוב מאוד למדינה".

על הדיל עם שר הכלכלה אמר נתניהו: "השר דרעי הודיע לי על כוונתו להתפטר ממשרד הכלכלה כדי להשלים את המהלך, המשרד יעבור אליי ואני אאשר את המתווה. למשרד לקידום הנגב והגליל יתווסף הטיפול גם בפריפריה החברתית - הוא ייקרא 'המשרד לקידום הפריפריה, הנגב והגליל'. בהמשך אני בטוח שנמצא דרך לתת ביטוי הולם נוסף למעמדו של השר דרעי כראש מפלגה חשובה בקואליציה, הוא שר ותיק ומנוסה בממשלות ישראל".

עוד באותו נושא

נתניהו מאבד סבלנות לגבי מתווה הגז, ודרעי ייאלץ להחליף תפקיד

לכתבה המלאה

בנט הבטיח להתנגד - אבל חזר בו תמורת סמכויות

יחימוביץ': "אני בטוחה שבבוא היום יפרצו החוצה כל הצדדים המושחתים של פרשת הגז הטבעי. כדאי שיכינו אליבי"

שר החינוך נפתלי בנט, שתכנן להצביע נגד הרחבת המשרד לפיתוח הנגב והגליל, יצביע בסופו של דבר בעד. זאת לאחר שהובטח לו כי לשם כך לא יילקחו סמכויות ממשרד החינוך וכי תיבחן העברת סמכויות בנושא חינוך בגילאים 3-0, המצויות כיום בידי משרד הכלכלה, אל משרד החינוך.

בשבוע שעבר הודה יו"ר ש"ס כי הוא אכן שוקל "לזוז הצדה" לטובת אישור המתווה. "אם לא נמצא דרך להעביר את הסמכויות, אני האחרון שאעצור את המתווה, גם אם אצטרך לעזוב את משרד הכלכלה", אמר בריאיון לתכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2.

מתווה הגז, שאושר בכנסת לפני כחודשיים, תקוע. זאת, מאחר שדרעי מסרב בתוקף לחתום על סעיף 52א, המאפשר לו לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים ולאשר את המתווה. במקום זאת הוא הציע להעביר את הסמכות ממנו אל מליאת הממשלה, אולם הקואליציה לא הצליחה לגייס רוב בכנסת למהלך, לאחר ששר הבינוי יואב גלנט, שר האוצר משה כחלון ושר הרווחה חיים כץ הצהירו כי הם בניגוד עניינים בכל הנוגע לנושא הגז. בסופו של דבר רקחו נתניהו ודרעי תכנית ולפיה האחרון יפנה את מקומו ויעבור למשרד האחר, וראש הממשלה יחתום על המתווה במקומו.

גלאון: "אביר השקופים מכשיר דיל בזוי"

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) תקפה את המהלך. "התפטרות דרעי לטובת הקומבינה שבה יוכל נתניהו להפעיל סעיף חסר תקדים בחוק הישראלי – הכשרת מונופול פרטי והענקת עוצמה כבירה לתשובה ונובל – היא תרגיל מסריח ומהלך לא רציונלי ומפוקפק. אני בטוחה שבבוא היום יפרצו החוצה כל הצדדים המושחתים של פרשת הגז הטבעי. מתווה הגז הוא כל כך מופרך, לא מנומק, שגוי ופוגעני, ומהווה כזאת חבילת הטבות פרועה (נוספת) לחברות הגז - עד שברור כשמש שמשהו רקוב כאן. כדאי לכל השותפים בתמיכה קולנית או שקטה, בהימנעות או בשתיקה, להכין את האליבי שלהם כבר עכשיו כי לא רחוק היום שבו יתבקשו לתת את הדין על מהלכיהם", אמרה.

ח"כ שלי יחימוביץ' ויצחק תשובה. נועם מושקוביץ, ראובן קסטרו, מערכת וואלה! NEWS
"משהו רקוב כאן". יחימוביץ' ותשובה/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ, ראובן קסטרו

יו"ר מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה כי דרעי בוגד במצביעיו. "בוקר טוב לתושבי ותושבות מדינת נתניהו. החל מהבוקר ראש הממשלה, שר התקשורת, שר החוץ והשר לשיתוף פעולה אזורי הוא גם שר הכלכלה שלנו. באדיבותו של אריה דרעי אביר השקופים, נתניהו הולך לקבל לידיו את הסמכות לבחור את הממונה הבא על ההגבלים העסקיים – מי שאמור לשמור על התחרות במשק – ולדאוג שהוא יהיה מישהו שלא יעז לעמוד בינו לבין מתווה הגז היקר שלו", כתבה.

לדבריה, מדובר "בדיל בזוי שמסריח עד השמיים משחיתות ומקשרי הון-שלטון, שמשרת בלי בושה את יצחק תשובה ונובל אנרג'י, שנתניהו ודרעי מפקירים את הציבור והופכים את הדמוקרטיה הישראלית לאוליגרכיה שבה טייקוני הגז שולטים במקורות האנרגיה, בכלכלה, בפוליטיקה ובתקשורת".

יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת איתן כבל מהמחנה הציוני, הוסיף: "זה לא תרגיל מסריח - זה שוחד בין שני נבחרי ציבור. אריה דרעי מעניק לראש הממשלה את תיק הכלכלה והאפשרות להפעיל את סעיף 52 בתמורה לתקציבים שעל גובהם מתנהל משא ומתן עד לרגע זה. אני פונה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה לפתוח בחקירה פלילית או לעצור את התהליך לאלתר. ככל שלא יפעל כן, אעתור לבג"ץ", אמר.

השתתף בהכנת הידיעה: יקי אדמקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully