וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנקציות נגד הגנרל שמפיץ טרור בעולם יוסרו עוד 8 שנים

שמו של קאסם סולימאני, מפקד כוח העילית האיראני למשימות מיוחדות ברחבי העולם, מופיע ברשימת הגורמים שמהם יוסרו הסנקציות, לצד בכירי צבא נוספים וגופי פיתוח של טילים בליסטיים. ארה"ב: "הסנקציות שלנו לא יוסרו"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

הנספח השני של הסכם הגרעין שנחתם אתמול (שלישי) בין איראן למעצמות כולל רשימה ארוכה ומפורטת של גופים, ארגונים ואישים שהפכו למנצחים הגדולים של ההסכם – אלה שהסנקציות נגדם יוסרו. בין בנקים וארגונים תעשייתיים, הרשימה כוללת גם כמה גורמים שהופעתם ברשימה כבר הספיקה לעורר סערה.

הגורם הבכיר ביותר, וככל הנראה השנוי במחלוקת הגדולה ביותר, ששמו השתרבב לנספח 2 של ההסכם הוא לא אחר מאשר קאסם סולימאני, מפקד "כוח קודס", ארגון העילית של משמרות המהפכה האיראניים. הופעתו של קאסם סולימאני נוסף – מנהל מבצעי כריית אורניום בסאגנד שבמרכז איראן – ברשימה עוררה בלבול רב לאחר פרסום הרשימה, ושר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי אף הכחיש כי מדובר בבכיר משמרות המהפכה, אולם לבסוף הבהירו הצדדים כי הסנקציות נגדו אכן יוסרו.

עוד בוואלה חדשות:
אובמה: נתניהו חושב הוא יכול להשפיע על הדיון בקונגרס
נתניהו על הסכם הגרעין: "נמשיך להגן על עצמנו בכוחות עצמנו"
שגריר צרפת בישראל: "אם איראן לא תעמוד במחויבויות ההסכם לא יעמוד"

קאסם סולימאני עם מנהיג איראן עלי חמינאי – טהראן, 27 במרץ 2015. AP
סולימאני לצד המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי/AP

מלבד סולימאני, גם ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית פרידון עבאס ייהנה מהסרת הסנקציות נגדו, לצד בכירים נוספים רבים במשמרות המהפכה, גורמי צבא ומדענים בכירים בתעשיות הביטחוניות. כך גם גופי התעשייה הצבאית של איראן, שיוכלו לשוב לייצא ולייבא. בין הגופים הרבים, הוזכרו גם SHIG ו-SBIG, שנועדו כחוד החנית האיראני בתחום פיתוח הטילים הבליסטיים.

עם כל זאת, בארצות הברית חזרו והבהירו כי הסנקציות שהוטלו על גורמים כמו סולימאני, שאחראי בין היתר לפעולות טרור ברחבי העולם, ללא קשר לסנקציות הגרעין יישארו עומדות בעינן. שמו יוסר מרשימת הסנקציות של מועצת הביטחון של האו"ם, ושל מדינות רבות בעולם, אולם במשרד האוצר האמריקני הבהירו כי הסטטוס של סולימאני לא ישתנה, בשל חלקו בפעולות לא לגיטימיות אחרות.

לפני 3 שנים: "איש הצללים" של הטרור האיראני נחשף

אולם בתום שנים רבות של סנקציות גלובליות נגד איראן בשל תכניתה הגרעינית, משקלן של הסנקציות האמריקניות לבדן עשוי שלא להטריד במידה רבה את סולימאני ואת עמיתיו בצמרת המערכת הביטחונית והצבאית של איראן. דובר מטעם משרד האוצר האמריקני טען כי "לסנקציות האמריקניות יש השפעה משמעותית בשל טבען – אנשים, חברות ובנקים מסביב לעולם יוכלו לחשוף עצמם לסנקציות אם הם יסחרו עם משמרות המהפכה. גם אם הארגון יוסר מרשימת הסנקציות של האו"ם, ארצות הברית לא תעשה כן".

עוד באותו נושא

סולימאני: "ארה"ב שותפה למזימה של דאעש"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי ההסכם שנחתם בין הצדדים, חלק נכבד מהסנקציות נגד איראן יוסרו בחודשים הקרובים, ככל הנראה במהלך החציון הראשון של שנת 2016, בכפוף לביקורת שיבצעו פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). עם זאת, חלק מהסנקציות יוסרו רק בשלבים מאוחרים יותר, תוך חמש שנים ותוך שמונה שנים – ורק אז צפויות להיות מוסרות הסנקציות נגד סולימאני. "זה לא משנה אם הסרת הסנקציות היא באו"ם או בארצות הברית, עכשיו או בעוד שמונה שנים. הנקודה היא שזה קורה", הבהיר אמש הסנאטור הרפובליקני טום קוטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully