וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: נתניהו חושב הוא יכול להשפיע על הדיון בקונגרס

בריאיון שהעניק ל"ניו יורק טיימס" הבהיר נשיא ארצות הברית כי הסכם הגרעין עם איראן נגמר בתוצאה הטובה ביותר וכי אין לו ספק שיאושר על ידי הקונגרס האמריקני. "מנענו כל אפשרות שאיראן תשיג נשק גרעיני"

צילום: הניו יורק טיימס, עריכה: גדי וינסטוק

בתום יום היסטורי שבו נחתם ההסכם בין איראן לבין המעצמות, האיש שמסתובב גאה הוא נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. בריאיון שהעניק הלילה (רביעי) ל"ניו יורק טיימס" הוא טען: "ההסכם נסגר בתוצאה הטובה ביותר לאמריקה, לישראל ולבעלות בריתנו. ההסכם מונע מאיראן נשק גרעיני בעשר השנים הקרובות".

אובמה אישר כי בטרם הריאיון הוא שוחח עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו אולם סירב לדון בפרטים. עם זאת, הוא התייחס להתנגדותו הנחרצת להסכם שאותה הוא משמיע בפומבי. "אולי נתניהו חושב שהוא יכול להשפיע על הדיון בקונגרס", אמר אובמה, שהוסיף כי אין לו ספק שיצליח להעביר את ההסכם וליישם אותו.

"אבל אחרי שזה ייעשה", הוא אמר, "אם הוא (ראש הממשלה בנימין נתניהו) חושב שזה ראוי, אני אשב, כמו שעשינו לכל אורך כהונתי, ונשאל כמה שאלות מעשיות: איך נמנע מחיזבאללה לרכוש עוד נשק מתקדם? איך אנחנו בונים על ההצלחה של 'כיפת ברזל', שארה"ב פיתחה עם ישראל והצילה חיי ישראלים?".

עוד בנושא:
עסקה טובה למערב: חמש הנקודות המרכזיות בהסכם הגרעין
איראן הבינה שלא צריך פצצה כדי להפוך לבעלת הבית במזרח התיכון
חגיגות מאופקות בטהראן: "הציבור מבולבל ותוהה איך ייראה עתידו"

לדבריו, "במהלך הכהונה שלי נעשו הרבה דברים למען ישראל". הוא הוסיף: "ואני גם מוכן ללכת רחוק למען ביטחון ישראל". אובמה ציין כי הוא מבין את החשש בישראל וכי מדובר בחשש לגיטימי. "יש פחד בקרב מדינות המפרץ מנשק איראני וזה לא פחד פראנואידי. אבל אנחנו נהיה בעמדה שתאפשר לנו בקרה ווידוא כי איראן לא מתחמשת".

"אנחנו לא מודדים את ההסכם הזה לפי ההצלחה בפתרון בעיות פנימיות באיראן, וכן לא מודדים את ההסכם בהצלחה לפתור כל בעיה שקשורה באיראן. אנחנו מודדים את ההסכם בהצלחה למנוע מאיראן נשק גרעיני", טען אובמה והוסיף: "כך גם הוסבר לראש הממשלה בנימין נתניהו – איראן לא תחזיק בנשק גרעיני. אנחנו נשיג זאת על ידי שיתוף פעולה ולא מלחמה". לדבריו, הביקורת על ההסכם מוטעית, "מנענו כל אפשרות שאיראן תשיג נשק גרעיני".

אובמה הסביר כי הסנקציות הכלכליות הן שהצליחו בסופו של דבר לאחד את הקהילה הבינלאומית סביב שולחן המשא ומתן. כל המדינות, בעלות בריתה של ארצות הברית, חשו סכנה על רקע האפשרות להתחמשות הגרעינית של איראן וכשזה קרה, החליטו לנסות ולפתור את הסוגיה בדרכים דיפלומטיות.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מודיע על חידוש היחסים עם קובה, 1 ביולי 2015. רויטרס
"במהלך הכהונה שלי נעשו הרבה דברים למען ישראל". אובמה/רויטרס

לדבריו של אובמה, איראן חתמה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני ולכן טענה כי היא זכאית לגרעין למטרות שלום. "ומה שיכולנו לעשות", הסביר, "הוא להגיד לאיראן שלאור החשדות וניסיון העבר אנחנו צריכים הוכחה שמדובר בגרעין למטרות שלום ולא למטרת פיתוח נשק".

אובמה הסביר כי מבחינתו לא ניתן היה להמשיך בסנקציות הכלכליות, והסכם היה צעד מתבקש. "הסנקציות השפיעו על מדינות, סין, יפן, קוריאה הדרומית, הודו. היינו חייבים להגיע להסכם וגם איראן שילמה מחיר והקריבה למען ההסכם הזה". בסיכום דבריו המליץ אובמה לעם האיראני "לא להשמיץ את ישראלי ולא לעסוק בהכחשות שואה או פעילות אנטישמית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully