וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על הסכם הגרעין: "נמשיך להגן על עצמנו בכוחות עצמנו"

בנאום שנשא ראש הממשלה, הבהיר כי המשבר ביחסים עם הממשל האמריקני לא השפיעו על המגעים בווינה. קרי: "נתניהו הגזים, ולא הציע אלטרנטיבה ממשית". הרצוג עומד לצד הממשלה: "מגויס לחלוטין לביטחון ישראל"

צילום: עומר מירון, רויטרס; עריכה: שניר דבוש

בנאום נוסף שנשא הערב (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני דחה באופן רשמי את הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות, הוא הבהיר כי המשבר ביחסים עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה לא השפיע על ההגעה להסכם. "זוהי טעות היסטורית", הבהיר נתניהו, "עשיתי כל שביכולתי כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני".

"הלחץ שהפעלנו והפעולות במהלך השנים גרמו לכך שאיראן לא התחמשה בנשק גרעיני", הוסיף. "אני יכול לומר שאלמלא הפעולות של ישראל, איראן כבר מזמן הייתה מתחמשת בגרעין. יש לנו משימה אחת - להבטיח שהיא לא תתחמש בעתיד. כרגע אסור לנו לעסוק בפוליטיקה פנימית ויש ליצור חזית אחידה, הגורלית לעתידה של ישראל. נמשיך להגן על עצמנו בכוחות עצמנו נגד מי שמאיים להשמיד אותנו".

מוקדם יותר נתניהו שוחח עם אובמה, והביע בפני הנשיא את דאגותיה של הממשלה הישראלית נוכח הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות. נתניהו הדגיש כי ההסכם עלול לאפשר לאיראן להתחמש בנשק גרעיני, בין אם בסוף התקופה שהוקצתה להסכם, ובין אם בהפרתו קודם לכן, כמו גם "להזרים מאות מיליארדי דולרים למכונת הטרור והמלחמה האיראנית שמאיימת על ישראל ועל העולם".

מהבית הלבן נמסר כי אובמה סיפר לנתניהו ששר ההגנה האמריקני אשטון קרטר יבקר בישראל בשבוע הבא. לדברי אובמה בשיחה, "ביקורו של קרטר משקף את רמת שיתוף הפעולה הביטחוני חסרת התקדים בין ארצות הברית לישראל, ומאפשר להמשיך ולקדם את התיאום הקרוב בנוגע לסוגיות ביטחוניות, במסגרת המאבק נגד פעולותיה של איראן המערערות את הסדר האזורי". על פי דיווחים שונים, קרטר יבקר גם בערב הסעודית, גם שם נשמעה היום ביקורת חריפה על ההסכם.

עוד בוואלה חדשות:
אובמה: "העולם הפך בטוח יותר"; רוחאני: "פרק חדש נפתח"
"מזכיר את ההסכם עם צפון קוריאה": דף המסרים של נתניהו לשרים
ברחובות טהראן חוגגים: "הכלכלה באיראן תשתפר, השמחה גדולה"

שר החוץ ג'ון קרי בריאיון לרשת NBC:

גורם ישראלי בכיר אמר כי ההערכה היא שהתמורה הכלכלית הצפויה לאיראן ב-15 שנים הקרובות תהיה בהיקף של כ-500 עד 700 מיליארד דולר. "עם הכסף הזה, איראן תוכל לממש הרבה מאוד מאמצים לאכיפת השלטון הבלתי מתפשר שלה בתחומיה", אמר הגורם והוסיף: "אנחנו לא חושבים שהכסף הזה ישרת זכויות אדם או רווחה חברתית, ולא חושבים שיהיה כאן שינוי בשלטון, אלא שהשלטון ייתמך במאות מיליוני הדולרים הללו. זה שלטון שלא זנח את תכנית הגרעין הצבאית שלו כחזון, גם אם הוא יאט מעט פעילות גרעינית כחלק מההסכם, אבל היכולות נשארות בידיו".

עוד אמר הבכיר בדאגה כי נוכח ההסכם ההנהגה האיראנית תחתור לממש את החזון הכוחני שלה, גם כלפי חוץ. "אני לא מעריך שאיראן תזנח את החזון האסטרטגי שלה. נניח שאיראן אומרת בשמונה השנים האלה (של תוקף ההסכם) – אני אתנהג כנדרש, מה קורה אחר כך? אין שום מחויבות על איראן בהמשך הדרך. מאחר והחזון קיים, אנחנו חושבים שעוד נפגוש איראן ששאיפותיה בתחום הגרעין הצבאי עלולות להתממש", סיכם.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

"ההסכם יהפוך את איראן למשטר אלים יותר"

מוקדם יותר, התייחס נתניהו להסכם, וטען: "העולם הוא מקום מסוכן פי כמה מכפי שהוא היה אתמול". לדבריו, "המעצמות המובילות בעולם הימרו על עתידנו המשותף בעסקה עם נותנת החסות העיקרית של טרור גלובלי בעולם. העסקה נותנת לאיראן כל תמריץ לא לשנות את דרכה. בעשור הקרוב, ההסכם יעניק לאיראן מאות מיליארדי דולרים, שישמשו אותה להפצת הטרור ולמאמצי ההשמדה של ישראל".

"העסקה הרעה הזאת לא דורשת מאיראן להפסיק את התוקפנות שלה בשום צורה", הוסיף נתניהו, והבהיר: "ישראל לא מחויבת להסכם, כי איראן ממשיכה לפעול להשמדתה". לטענתו, "ההסכם יהפוך את איראן למשטר אלים יותר, עם יכולת לייצר יותר פצצות גרעין".

בריאיון לרשת האמריקנית NBC, טען שר החוץ האמריקני ג'ון קרי כי "נתניהו מסר הצהרות מוגזמות", מבלי שהיה מודע למתרחש במגעים. לדבריו, "המתנגדים מעולם לא הציעו אלטרנטיבה ממשית. זה טעות לחשוב שלא מדובר באחריות לטווח הארוך".

השרים שהשתתפו בגיבוש הסכם הגרעין עם איראן בתמונה משותפת בווינה, 14 ביולי 2015. רויטרס
"כשמוכנים לעשות הסכם בכל מחיר - זאת התוצאה". שרי החוץ בווינה, היום/רויטרס

גורמים רשמיים בוושינגטון מסרו כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה מתכנן להתקשר לנתניהו, כמו גם למלך ערב הסעודית סלמאן ולמנהיגי מדינות אירופה, ולשוחח עמם בנוגע להסכם הגרעין. כמו כן, הגורמים הוסיפו כי אובמה מסר אמש למנהיגי הקונגרס האמריקני פרטים בנוגע להסכם, וקרא להם לאשר אותו בהצבעה הצפויה במהלך החודשיים הקרובים.

המועמדת המובילה מטעם המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון אמרה כי ההסכם הוא "צעד חשוב שסותם את הגולל על התכניות הגרעיניות של איראן". שרת החוץ האמריקנית לשעבר אמרה את הדברים לאחר פגישה עם נציגים דמוקרטים בבית הנבחרים, והוסיפה כי ההסכם יאפשר לארצות הברית להפנות את מלוא תשומת הלב לפעולות זדוניות אחרות של איראן.

שר החוץ הקנדי רוב ניקולסון אמר הערב כי למרות הסכם הגרעין, שאיפותיה של איראן עדיין מהוות איום על השלום. "איראן מוסיפה להיות איום משמעותי לשלום הבינלאומי", אמר ניקולסון. "איראן ממשיכה לתמוך בטרור, ממשיכה לקרוא להשמדת ישראל וממשיכה להתעלם מזכויות אדם בסיסיות". הוא הוסיף כי איראן תיבחן על פי מעשיה וכי "נבחן את פרטי ההסכם לפני שננקוט בפעולה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, משרד רה"מ, 14 ביולי 2015. מור שאולי
נתניהו, היום/מור שאולי

מוקדם יותר היום כינס ראש הממשלה התייעצות ביטחונית מיוחדת בירושלים, כדי לדון בפרטי ההסכם. בהודעה שפורסמה בחשבון הטוויטר שלו, מסר נתניהו: "ידענו שהרצון לחתום על ההסכם חזק מכל דבר ולכן לא התחייבנו למנוע אותו, כן התחייבנו למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני וההתחייבות הזו בעינה עומדת". לטענתו, "בכל התחומים שהיו אמורים למנוע מאיראן את היכולת להתחמש בנשק גרעיני נעשו ויתורים מפליגים. כשמוכנים לעשות הסכם בכל מחיר - זאת התוצאה".

סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי, וענה כי "ההסכם הזה הוא הסכם כניעה היסטורי של המערב לציר הרשע בראשות איראן. ההשלכות של ההסכם בעתיד הנראה לעין הן חמורות מאוד, איראן תמשיך לפזר את גרורות הטרור שלה לכל עבר, תמשיך ללבות את המזרח התיכון וחמור מכל, תעשה צעד ענק לכיוון היותה מדינת סף גרעינית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר הביטחון משה יעלון התייחס אף הוא להסכם, ומסר כי "ההסכם שהושג בין המעצמות למשטר האיראני הוא רע לעולם בכלל, ולמזרח התיכון בפרט. איראן תהיה עכשיו מדינה במרחב הסף הגרעיני, שבהחלטתה, תוכל עוד לפני תום תקופת ההסכם לקבל החלטה להפר אותו ולייצר פצצות אטום, ובוודאי לאחר תוקף ההסכם בעוד כעשור, לרוץ ולשעוט להיות מדינה גרעינית צבאית".

יצחק הרצוג, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
"התמונה ששודרה מווינה היא עגומה". הרצוג/ראובן קסטרו

לדבריו, כוונתה של הממשל בטהראן "להשתלט ולהשליט על פני המזרח התיכון, ובעתיד על העולם, את תפיסתו המשיחית האפוקליפטית, וכעת קיבל לגיטימציה להלבין את כל מה שהוא ביצע תוך הפרת החלטות בינלאומיות". יעלון הוסיף: "ללא ספק זה יום שמח לאיראן, אבל מבחינת האנושות זה יום שחור, טעות היסטורית".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג הבהיר כי הוא "מגויס לחלוטין לביטחון ישראל". הוא מסר כי בימים הקרובים הוא יצא לביקור בארצות הברית "על מנת לדרוש מטריה ביטחונית וחבילת צעדים דרמטית למדינת ישראל". לטענתו של הרצוג, "התמונה ששודרה היום מווינה היא תמונה עגומה ומדאיגה בכל הקשור למדינת ישראל, ובכל הקשור לביטחון ישראל ולביטחון האזור".

משה יעלון בהשבעת הממשלה ה-34, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"יום שחור, טעות היסטורית". יעלון/נועם מושקוביץ

"איראן היא מדינה שמממנת, מאמנת ומטפחת ארגוני טרור", הוסיף. "היא מוליכה את העולם שולל כבר שנים רבות ואין שום סיבה שכעת נאמין לדבריה. לא במקרה מנהיגי איראן חוגגים היום את ההסכם הזה". הוא הוסיף: "למרות המחלוקות והחשבונות שעוד יש לעשות על התנהלותו והחלטותיו של ראש הממשלה, עדכנתי אותו כי אנחנו, כאופוזיציה אחראית, מתגייסים ברגע הזה לטובת ביטחון מדינת ישראל, כדי לפעול ככל שניתן לטובת שיפור ביטחונה לאור המצב החדש".

(עדכון ראשון: 17:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully