וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברחובות טהראן חוגגים: "הכלכלה באיראן תשתפר, השמחה גדולה"

14.7.2015 / 9:26

בשיחה מאיראן עם וואלה!NEWS, סיפרו תושבי הרפובליקה האיסלאמית על ההמתנה לחתימה על ההסכם ועל התחושה שכעת, עם גיבושו, דברים הולכים להשתנות. "רוב האיראנים רוצים לשפר את היחסים עם המערב ולקרב אותו אליהם, ובמיוחד את ישראל"

עריכה: ניר חן

לאחר יותר מעשור של מגעים בנוגע לתכנית הגרעין של איראן, יצאו היום (שלישי) תושבי טהראן לרחובות לחגוג את ההודעה על הסכם היסטורי. מסעוד, תושב צפון טהראן, אמר לוואלה!NEWS: "התחושות שלנו בעקבות ההסכם מאוד טובות משום שכולם חושבים שהכלכלה באיראן תשתפר. הכלכלה של איראן בשנים האחרונות הייתה מאוד רעה, האבטלה רק גדלה. עכשיו, עם ההסכם, יתחיל השינוי ובגלל זה השמחה מאוד גדולה". מושל טהראן אמר כי נעשו הכנות לקראת חגיגות המוניות ברחובות העיר.

עוד בוואלה חדשות:
מקור דיפלומטי: הסכם הגרעין כולל גישה לאתרים צבאיים
עיתונאית ישראלית בווינה: עיתונאים מאיראן מחייכים אלינו במסדרונות
נתניהו תוקף את ארה"ב: "מוכנים להסכם גרעין בכל מחיר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוקבים אחרי העדכונים משיחות הגרעין בלב טהראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

הידרדרות המצב הכלכלי בעקבות הסנקציות שהוטלו על המשטר האיסלאמי הביאו את העם לייאוש, והאזרחים שיוועו לבשורות טובות, שלבסוף הגיעו. "עם הסרת הסנקציות, הרבה צעירים יוכלו למצוא עבודה ולהשתכר בכבוד למען חיים רגילים", הוסיף מסעוד. "לפני חמישה חודשים 80 אלף עובדים שוחררו מפרויקט הגז והנפט הלאומי בגלל שלממשלה לא היה כסף להשקיע בו. עכשיו הדברים הולכים להשתנות".

לדבריו, רוב האיראנים רצו לפתור את סוגיית הגרעין. "הם רוצים לשפר את היחסים עם המערב ולקרב אותו אליהם". עוד הוא טען כי איראנים רבים מעוניינים לשפר את היחסים עם ישראל. "עכשיו כל האנשים בטהראן הולכים להפגין את השמחה והאושר, במיוחד בכיכרות שדרות וליאסרה (השדרה שמחברת בין צפון לדרום טהראן - ד"י), וכיכר ואנק. הם יוצאים במכוניותיהם לצפור ולחגוג. הם משתוללים ברחובות, זה הולך להיות צפוף".

מסעוד ציין כי "ההסכם הזה הולך לשפר את ערך המטבע ולהביא להקמת מיזמי גז ונפט, וכל זה ישפיע עלינו לטובה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"איראן לא מחפשת פצצה גרעינית". עוקבים אחרי שיחות הגרעין במספרה בטהראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המנהיגים יודעים שהם חייבים להגיע להסכם, אין להם כבר מה להציע לעם", סיפר בשיחה עם וואלה!NEWS מנסור, מהנדס בתחום הגז מצפון טהראן, שנחשב אזור אמיד. "אנחנו שמחים, מלאי תקווה ומצפים ליום חדש וטוב יותר. העם צמא להסכם, הוא יביא כלכלה טובה יותר לאיראן ויחזיר את הקשרים עם ארצות הברית ועם מדינות אירופה, כמו בעבר".

לפני שדווח על ההגעה המסתמנת להסכם, סיפר מנסור על ההכנות לחגיגות ברחבי העיר ובשדה התעופה, לקבל את פני המשלחת האיראנית, ובראשה שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף. "הכול תלוי בהודעת הממשלה", הבהיר. "אם הממשל יודיע שניצחנו בשיחות – יתקיימו החגיגות. כולם יודו לזריף ולנשיא חסן רוחאני על מה שהם עשו עבורם". כמו לאחר ניצחונות גדולים של נבחרת הכדורגל הלאומית, האיראנים מתכננים לצאת לרחובות עם מכוניות, צופרים ודגלים, ולחגוג את הסכם הגרעין.

פרשתא, תושבת העיר אראק בת 25, סיפרה אתמול: "כולם מחכים במתח להודעת הממשלה לגבי ההסכם. אנחנו מאוד שמחים, מאוד מתרגשים. הסנקציות פגעו במהלך השנים בכלכלה ובנו, האזרחים". לדבריה, "איראן לא מחפשת פצצה גרעינית, זו לא המטרה. המצב הכלכלי הוא זה שמדאיג את התושבים. החגיגות לא יהיו רק בטהראן, אלא בכל הערים ברחבי איראן. כולם מחכים לזה".

"האיראנים חושבים שההסכם יפתור את כל הבעיות, וזה לא נכון"

אולם יש באיראן גם כאלה שלא בטוחים שההסכם המסתמן ושובה של איראן לחיק הקהילה הבינלאומית יביאו את השינוי המיוחל. מוחמד יזדנטנה, כתב של רדיו "פרדה", הסביר כי האיראנים "חושבים שהיום שלאחר ההסכם יהיה היום הראשון של החופש שלהם, של דמוקרטיה, וזה לא נכון". לטענתו, "המשטר מטעה אותם. זריף ורוחאני יוצרים תעמולה מטעה. בכמה נאומים בחודשים האחרונים הדגיש רוחאני כי אם הסנקציות יוסרו, כל הבעיות של העם האיראני יפתרו, וזה לא נכון".

"בשנים האחרונות רוב האנשים באיראן הושפעו מאוד מהסנקציות", הוסיף. "מעמד הביניים הושפע, המסחר נפגע, ועכשיו כולם רוצים הסכם שיחזיר את איראן לחיק הקהילה הבינלאומית". לדבריו של יזדנטנה, המנהיג העליון עלי חמינאי "רוצה מאוד שהסנקציות יוסרו, זוהי מטרתו העיקרית. הוא מפחד שאם הסנקציות ימשיכו, האנשים באיראן יהיו אגרסיביים כלפי המשטר. חמינאי מבין שהמשטר נמצא תחת לחץ כבד של העם, אין להם עוד מה לשווק חוץ מההגעה להסכם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זריף ורוחאני יוצרים תעמולה מטעה". מוחמד יזדנטנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחושות השמחה של האזרחים מורגשות גם במדדי הבורסה בטהראן, שרק עולים בימים האחרונים. "אנשים באיראן אופטימיים מאוד, מחיר הזהב ירד, ובאיראן כשאנשים אופטימיים הם לא קונים זהב, רק כשהם פסימיים וחושבים שהמצב הולך להיות יותר גרוע" הסביר מאיר ג'בנדפר, מומחה לפוליטיקה מודרנית באיראן ומרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה. לדבריו, "אנשים מחכים לחדשות טובות".

"הם בוודאות יכריזו על ניצחון, אך השאלה היא אם הניצחון של רוחאני הולך להיות משהו זמני", תהה אתמול ג'בנדפר, "יכול להיות שעמדת השמרנים זמן קצר אחרי ההודעה על ההסכם תהיה 'כל הכבוד שהצלחת להסיר את הסנקציות, אבל עד כאן - אנחנו לא הולכים לתת לך את היכולת לשפר את המצב במאזן הכוחות במדיניות הפנים של איראן'. לחמינאי אין כוונה לשיפור משמעותי ביחסי ארצות הברית ואיראן, ואחרי הסרת הסנקציות לא בטוח שהוא יאפשר לרוחאני ולמתונים להמשיך ולשפר את היחסים".

נתניהו מנסה לצנן את ההתלהבות – וחוטף מהאיראנים

"ברק אובמה, חסן רוחאני, מוחמד ג'וואד זריף וג'ון קרי הולכים להיות מאוד פופולריים בטהראן אם אכן יהיה הסכם", הוסיף ג'בנדפר, ואף העריך כי "בניגוד להלכה האיסלאמית האוסרת על שתיית אלכוהול, הערק הולך להיות מאוד פופולרי – בתוך הבית כמובן – בחגיגות הניצחון וההגעה להסכם". בניסיון לצנן את פרץ השמחה האיראני, השיק אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו חשבון טוויטר בפרסית, ובו צייץ את דבריו של חמינאי, שקרא לעם האיראני "להמשיך במאבקו נגד המערב".

הציוץ הראשון של נתניהו בפרסית:

בין כה וכה, החגיגות לקראת ההסכם הגיעו גם לרשתות החברתיות, והאיראנים החלו בימים האחרונים לפרסם הודעות עם התיוג "#Iranwinspeace", שהפך במהרה לפופולרי מאוד. בין הפרסומים, תמונות של נתניהו המובס וקריקטורות של ראש הממשלה הישראלי יושב מבודד ללא בעלי ברית.

"באיראן, כמעט כולם מתכוננים לחגיגות, כולל צמרת השלטון", כתב אתמול מאוסם ביזר, תושב טהראן. משתמש נוסף, ד"ר אבו טאלבי, כתב: "אנחנו כל כך קרובים לרגע ההיסטורי הזה, אפשר לומר בהחלטיות שרוחאני מילא את ההבטחה שנתן לפני הבחירות".

לפניות לכתבת: danayark@walla.com

כחלק מהחגיגות אליהם נערכים האיראנים היום ב"אטמאד דיילי"- 'נתניהו נשאר לבד ללא בעלי ברית'.. מתוך ה"אטמאד דיילי",
קריקטורה של נתניהו המובס/מתוך ה"אטמאד דיילי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully