וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו תוקף את ארה"ב: "מוכנים להסכם גרעין בכל מחיר"

13.7.2015 / 16:32

ראש הממשלה העביר ביקורת חריפה על וושינגטון וטען כי הורידה דרישות משולחן המשא ומתן גם במחיר של "הסכם רע". השר הממונה על איראן, יובל שטייניץ: יש לנו דרכים להשפיע על ארה"ב

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: מתן חדד

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שני) בפתח ישיבת סיעת הליכוד להסכם הגרעין המתגבש. "גם בסוף השבוע, בזמן שאיראן המשיכה לקבל מהמעצמות עוד ועוד ויתורים על שולחן המשא ומתן, הוביל נשיא איראן חסן רוחאני מצעד שנאה ברחובות טהרן, שבו המונים זעקו: 'מוות לאמריקה' וגם 'מוות לישראל'. אם גם לאחר קריאות חד משמעיות אלו, להשמדת הנושאים והנותנים, נמשכו הוויתורים - כנראה יש מי שמוכן לעשות הסכם בכל מחיר ואין דרך ואין רצון להימנע מהסכם רע זה", תקף נתניהו.

לדבריו, "בכל מקרה, אנחנו לא התחייבנו להימנע מהסכם או למנוע הסכם, בטח לא כזה שהמעצמות מוכנות לחתום עליו בכל מחיר. אנחנו כן התחייבנו למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני. ואכן, אלמלא המאמצים שלנו במהלך השנים, איראן הייתה כבר יכולה להתחמש בפצצות אטום מזמן". הוא הוסיף כי "ההתחייבות שלנו היא למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני והיא בתוקף היום יותר מתמיד. אני קורא לכל מי שביטחון ישראל יקר לו להתאחד מאחורי התחייבות זו".

בשעות הערב צפויה ההכרזה על הסכם הגרעין ההיסטורי בין איראן למעצמות - ארצות הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת, גרמניה וסין. שר החוץ של צרפת לורן פביוס צפוי למסור הצהרה מיוחדת בנושא בשעות אחר הצהריים. בשעה 20:30 בערב יפנה רוחאני בנאום לאומה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת סיעת הליכוד, 13 ביולי 2015. יותם רונן
"ההתחייבות שלנו למנוע מאיראן נשק גרעיני בתוקף היום יותר מתמיד". נתניהו/יותם רונן

לא רק נתניהו עוקב בדאגה אחרי הסכם הגרעין. אחד הבכירים הישראלים שצופה מרחוק בחשש לנוכח ההכרזה הצפויה הוא השר הממונה מטעם הממשלה על הנושא האיראני, יובל שטייניץ. בריאיון מיוחד לאולפן וואלה!NEWS העריך שטייניץ כי "עוד היום יוכרז על הסכם רע עם האייטולות הרצחניות. הסכם ששונה לחלוטין ממה שדובר עליו כשהכול התחיל".

לדבריו, "אנחנו דרשנו הסכם של פירוק והשמדה. באו המעצמות ואמרו לא יהיה. יהיה הסכם של פיקוח והקפאה. אבל לפחות הפיקוח יהיה פיקוח וההקפאה הקפאה. ממה שרואים, ההקפאה לא מוחלטת והם ממשיכים להתקדם בתכנית הגרעין והפיקוח החודרני החסר התקדים שאובמה דיבר עליו הפך לבדיחה ולפארסה. הפיקוח המתכונת בנוכחית הוא כוסות רוח למת".

הוא הוסיף כי ההסכם מאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני. "ההסכם הזה הופך את איראן למדינת סף גרעינית חוקית. יש פה אלמנט של הפקרת יבטחון העולם כדי להשיג הישג מדיני מפוקפק בהווה", טען.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
מסיבת עיתונאים על "מתווה הגז", 30 יוני 2015. נועם מושקוביץ
מביט בדאגה לווינה. השר שטייניץ/נועם מושקוביץ
"זכותה של ישראל להגן על עצמה בכוחות עצמה, הזכות הזאת איננה תלויה בשום הסכם בינלאומי כזה או אחר"

שטייניץ טען כי גם בארצות הברית מתנגדים להסכם. "הקונגרס האמריקני צריך לאשר בתוך 60 יום את ההסכם. אנחנו כמובן ננסה להבהיר לו בצורה הכי חדה וברורה ומשכנעת שמדובר בהסכם רע. אגב, אנחנו רואים תנועה בעניין הזה באמריקה. עיתונאים, פרשנים ומומחים מתחילים למתוח ביקורת על ההסכם. הקונגרס בחופשה רוב הזמן וההצבעה המכרעת תהיה בחלק השני של ספטמבר, אבל אנחנו יודעים איך להשפיע על דעת הקהל והתקשורת האמריקנית ואני משוכנע שגם שם יש ספקות כבדים לגבי ההסכם הזה".

לדברי שטייניץ אין לפסול את האופציה צבאית. "זכותה של ישראל להגן על עצמה בכוחות עצמה, הזכות הזאת איננה תלויה בשום הסכם בינלאומי כזה או אחר", אמר. "לא נהיה מחויבים להסכם רע. גם סדאם חוסיין היה חתום על הסכם דומה וניסה תוך כדי לבנות כור גרעיני ובגין קיבל החלטה אמיצה".

יצחק הרצוג באירוע שבתרבות בתיאטרון הבימה בתל אביב, אפריל 2015. אליצור ראובני, מערכת וואלה! NEWS
"עוד נבוא חשבון עם נתניהו". הרצוג/מערכת וואלה! NEWS, אליצור ראובני

בינתיים, נתניהו זוכה לביקורת מבית על חלקו בהסכם. "מדובר בהסכם רע", אמר הרצוג בפתח ישיבת המחנה הציוני בכנסת. "עוד נבוא חשבון עם נתניהו על כישלונו החמור. כרגע נעשה כל מה שניתן כדי להיאבק על שינוי פרטי ההסכם ושמירה על האינטרס הישראלי".

לדבריו, "כל הסכם עם איראן הוא רע מכיוון שיאיץ את ההתחמשות האזורית ויקדם את איראן לעבר הפיכתה למדינת סף גרעינית. לא ייתכן שנגיע לרגע הגורלי הזה עם אפס השפעה על ההסכם המתגבש".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "זה הסכם גרוע, המסכן את ביטחון ישראל ואת ביטחונו של העולם. האיראנים משקרים והעולם רוצה שישקרו לו". לפיד הוסיף כי "ההסכם הוא כישלון של נתניהו", וכי ראש הממשלה "צריך להתפטר. אם אתה מבטיח במשך שנים שרק אתה תצליח למנוע את ההסכם הזה ואז הוא נחתם – אז אתה אחראי".

(עדכון ראשון: 15:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully