וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולרים, ההקלטות והמתקשרת: המשפט הדרמטי של אולמרט מגיע להכרעה

30.3.2015 / 0:11

פרשת "מעטפות הכסף", שהביאה להתפטרותו של אהוד אולמרט מראשות הממשלה, עומדת בפני הכרעה גורלית. המשפט, שנמשך כבר 7 שנים, ידע שערוריות רבות - הקלטות סודיות, האשמות הדדיות ומוות מסתורי של אחד העדים. משפט טלנסקי - כל מה שרציתם לדעת

צילום מסך

(השיחה בין אולמרט לזקן: ירצחו אותך על דוכן העדים)

היום, ימים ספורים לפני חג הפסח, הוא חג החירות, צפוי בית המשפט המחוזי בירושלים להכריע בתיק טלנסקי, המכונה גם פרשת "מעטפות הכסף", נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. זו הפעם השנייה שבית המשפט נדרש להכריע בתיק הזה, שבו דרמה רודפת דרמה והמציאות מתעלה על כל סדרה משפטית בטלוויזיה. אולמרט מגיע מובס: הרקורד הנקי שלו, אחרי אינספור חקירות משטרה ומשפטים מתוקשרים (שהולידו הרשעה אחת בפרשת מרכז ההשקעות לגביה נקבע שלא ייענש), הוכתם בפרשת הולילנד, שבה נידון לשש שנות מאסר. מולו מגיע עם רוח קרב התובע, עו"ד אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים. קורב הפסיד במשפט הקודם והפסד שני יהיה עבורו מכה כואבת.

פרשת טלנסקי היא הפרשה שבגינה התפטר אולמרט מראשות הממשלה בשנת 2008. לאחר שבועות של שמועות, הוסר צו הפרסום והכותרות בישרו: אולמרט חשוד שקיבל ממשה (מוריס) טלנסקי, איש עסקים יהודי-אמריקני, כספים שלא כדין ב"סכומים משמעותיים" בתקופות שבהן כיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת. בתמורה, כך נחשד, סייע אולמרט לטלנסקי בקשרים עם אנשי עסקים בכירים בתחום הנדל"ן, תוך ניגוד עניינים.

עוד בוואלה חדשות:
דורון מונשמת אחרי שהתמוטטה: "המסיבה המשיכה כאילו שהיא חפץ"
"מחסני הילדים" שבהם תינוקות מתים בדרום תל אביב
"אבי הרקטות" של חמאס הורשע בעבירות ביטחון נגד ישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לאורך כל המשפט במחוזי הלכו השניים יד ביד. אולמרט וזקן בבית המשפט המחוזי בשנת 2010/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחילה עוד ניסה אולמרט לשדר "עסקים כרגיל" ואמר שבכוונתו להילחם על חפותו, גם כאשר נחקר באזהרה. במהלך החקירות הכחיש אולמרט כי קיבל כספים שלא כדין, וטען כי לא ידע על העברות הכספים שעליהן הופקדו מזכירתו הנאמנה שולה זקן ושותפו וחברו אורי מסר. אולם אז החליטו בפרקליטות בצעד חריג לגבות עדות מוקדמת מטלנסקי. זאת, מאחר שהיה חשש כי במקרה של הגשת כתב אישום נגד אולמרט לא ישוב טלנסקי לארץ להעיד נגדו, בין היתר בשל הליכם המתנהלים נגדו בארצות הברית.

אולמרט ופרקליטיו ערערו פעמיים על בקשת הפרקליטות. "אלמלא דובר במי שהוא ראש ממשלת ישראל, לא הייתה הפרקליטות מעלה על דעתה לבקש את גביית עדותו המוקדמת של מר טלנסקי", אמרו אז פרקליטיו של אולמרט. "החקירה טרם הסתיימה ולא ברור באילו עבירות נחשד ראש הממשלה. זו פגיעה חמורה בזכויותיו". הערעורים נדחו, וב-27 במאי נגבה מטלנסקי חלקה הראשון של עדותו בבית המשפט. בעדות זו, שתוארה באמצעי התקשורת כחמורה ודרמטית, תיאר טלנסקי מקרים שבהם העביר מזומנים לאהוד אולמרט בזמן שהותו של האחרון בארצות הברית. לדבריו, כספים אלה שימשו גם להנאות אישיות של אולמרט, כגון חופשה משפחתית באיטליה, שדרוג מחלקה בטיסות לארצות הברית וקניית מוצרי מותרות כגון סיגרים ועטים יוקרתיים. הדבר הוביל בסופו של דבר את אולמרט להתפטר מתפקידו בספטמבר 2008.

"אולמרט לא היה מסוגל להסתכל על קורב, מבחינתו הוא לא היה קיים"

פחות משנה לאחר מכן הוגש כתב האישום נגדו ונגד מזכירתו הנאמנה זקן בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות. אולמרט הואשם כי בשנים 2006-2002, שבהן כיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת בממשלת שרון, קיבל מאיש העסקים משה טלנסקי מאות אלפי דולרים, שחלקם הועברו במעטפות ובמזומן - ושעליהם לא דיווח. את הכספים החזיק עבורו ידידו אורי מסר בכספת במשרדו ולאחר מכן בכספת בבנק לאומי. על פי כתב האישום, מי שידעו על הכספים שהועברו לכאורה היו אולמרט, מסר וזקן.

כשבוע לפני תחילת המשפט המתוקשר התפרסמו הקלטות שבהן נשמע התובע, עו"ד אורי קורב, כשהוא מכנה את השופטים "חמורים". לאחר הפרסום השערורייתי לא היה ברור אם קורב, אשר מכיר כל סנטימטר בתיק, יחזור לתפקיד התובע, והעיתוי לא נראה מקרי. בסופו של דבר קורב חזר, אבל את האיבה והעויינות בין הצדדים לא היה קשה להרגיש באולם. "כשראש הממשלה לשעבר העיד, הוא עשה זאת עם גבו לתובע ששואל אותו שאלות, ופניו אל השופטים", מספר גורם שנכח באולם. "הוא לא היה מסוגל להסתכל עליו, מבחינתו הוא לא היה קיים".

"גרסת הנאשם כבושה, משתנה ומתפתחת"

לאורך המשפט הלכו זקן ואולמרט יד ביד. זקן לא פצתה את פיה והגנה על הבוס הנערץ, על אף דיווחים שהתפרסמו חדשות לבקרים על מגעים להסדר עדת מדינה עמה. יומניה, ששימשו כראייה מרכזית מאחר שהכילו רישומים על העברות כספים, לא הוגשו כיוון שזקן סירבה בתוקף להעיד אודותיהם. אולמרט טען במשפט כי מדובר בכספים פוליטיים כשרים, שלא צריך לדווח על קבלתם או על קיומם, אך לא סיפק הסבר לעובדה שהכספים הללו הוחזקו כפי שהוחזקו, ללא רישום גלוי ומסודר וללא דיווח.

שופטי המחוזי החליטו בסופו של דבר לזכות את אולמרט מעבירה של קבלת דבר במרמה. עם זאת, בהכרעת הדין נכתב: "גרסת הנאשם בכל פרשיות הכספים הללו הינה גרסה כבושה, משתנה ומתפתחת. תחילה, במשטרה, התכחש כליל לכספים אלו, ואילו בבית המשפט מסר גרסה סותרת ומתחמקת שלפיה ידע שאורי מסר ניהל כספים והחזיקם, אך לא ידע עליהם כל פרט נוסף. זאת, אף שמסר אמר במפורש כי דיבר איתו על כך לא פעם ולא פעמיים (...) מעקב אחרי עדותו בנושא זה מצביע על גישה שיטתית של ערפול, והסבריו להכחשתו במשטרה הם דחוקים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד נכתב בהכרעה, כי כאשר כן התייחס אולמרט לכספים, הוא חזר ואמר שוב ושוב כי מדובר בכספים פוליטיים כשרים, שלא צריך לדווח על קבלתם או על קיומם. השופטים הדגישו בהכרעת הדין כי העובדות שהוצגו במשפט מצביעות על כך שהכסף נשמר באופן סמוי: "החזקת סכומי כסף גדולים במזומן בדולרים, ללא רישום, ללא דיווח, כאשר עצם החזקתם ידועה לשלושה אנשים בלבד, הנאמנים זה לזה באופן מוחלט, וכאשר השימוש בכסף, שבסופו של דבר חלק ממנו נעלם באופן מסתורי, נעשה ללא כל תיעוד והוכחה, כל אלה ביחד מציגים תמונה של החזקת מזומנים רבים באופן סמוי", נכתב.

"לטענת התביעה, הכספים הללו נוהלו והוצאו ככספים פרטיים ועל-כן הם פרטיים. לטענת ההגנה, הכספים הללו הם כספים פוליטיים שהתקבלו כתרומות מותרות שאינן חייבות בדיווח", הסבירו השופטים וציינו כי בסופו של דבר החליטו לקבוע שלא הוכחה הטענה המאשימה כי מדובר בכספים פרטיים, אך יחד עם זאת הדגישו כי נראה ש"צבע" הכסף הוא בעייתי, וכי כך התייחסו אליו המעורבים בזמן אמת.

"מכה לפרקליטות", בישרו כותרות העיתונים לאחר הכרעת השופטים. חברו של אולמרט, הסופר אמנון דנקנר, הגדל לעשות כשנעמד מול מצלמות הטלוויזיה מחוץ לבית המשפט ואמר: "פרקליט המדינה משה לדור לא צריך להתפטר, הוא צריך להתאבד".

משה טלנסקי העיד נגד אולמרט בפרשת הולילנד. ניב אהרונסון
משה טלנסקי מעיד נגד אולמרט בפרשת הולילנד, ינואר 2013/ניב אהרונסון

הפרקליטות לא קיבלה את הכרעת בית המשפט המחוזי וערערה לבית המשפט העליון על הזיכוי, אולם ההחלטה בתיק התעכבה. כשנה וחצי לאחר מכן, חתמה זקן על הסכם עדת מדינה עם הפרקליטות בתיק הולילנד, שבמסגרתו העבירה לרשותם הקלטות שביצעה לראש הממשלה. זקן, שהייתה צפויה לעונש מאסר של כמה שנים טובות, יצאה עם 11 חודשים בלבד. זאת לאחר שערכה טקס התרת נדרים, שבו התירה את הנדר שנדרה לאביה על ערש דווי - להיות תמיד נאמנה לאהוד אולמרט. זקן הרגישה את החבל מתהדק סביב צווארה והבינה שהפעם, בניגוד לתיקים הקודמים, היא בסכנה אמיתית. לטענתה, העובדה שאולמרט התכחש אליה ולילדיה והתעלם מהם באירוע שבו נפגשו, וכן העובדה שפרקליטו, עו"ד רועי בלכר, כינה אותה "שקרנית" בריאיון לתכנית "עובדה" - הובילו אותה לחתום על עסקה עם הפרקליטות השנואה עליה כל כך.

הפרקליטות, שהקשיבה להקלטות שסיפקה זקן, החליטה לבקש להגיש אותם כראיה חדשה בתיק טלנסקי, על אף השלב המתקדם של הערעור, והעובדה כי צעד כזה נעשה רק פעם אחת עד היום - במסגרת משפט דמיאניוק. במהלך הדיון בהגשת הראיות החדשות, רמז נשיא בית המשפט העליון דאז, אשר גרוניס, לסיבה שבגינה טרם ניתנה ההחלטה בתיק - מחלוקת בין השופטים על השאלה אם להשאיר את הזיכוי על כנו, עוד בטרם שמיעת הקלטות, או להקשיב להן ואז להשיב את התיק לבית המשפט המחוזי.

"נניח שיש מחלוקת לגבי התוצאה של הערעור שאותו הגשתם, האם את סבורה שיש מקום שאנו, בטרם שיחררנו תחת ידינו את פסק הדין, נחשף כפי שאתם מבקשים שנעשה, לראיות החדשות?", שאל גרוניס את נציגת הפרקליטות, וזו ענתה: "אין אפשרות אחרת".

שופטי העליון הקשיבו להקלטות - ואוזניהם צלצלו

שופטי העליון ביקשו להקשיב להקלטות, ומשהקשיבו - הם קבעו בצעד חריג כי התיק יחזור לבית המשפט המחוזי, להגשת ההקלטות, היומנים והעדות עליהם. בהקלטות נשמע אולמרט כשהוא מדבר עם זקן על תוספת של 30 אלף דולר במזומן למשכורתה - מה שמהווה מבחינת הפרקליטות הוכחה ניצחת לכך שהכספים בקופה הסודית של אורי מסר הם אישיים - ולא פוליטיים. כמו כן, נשמע אולמרט כשהוא משכנע אותה לכאורה שלא להעיד, תוך שהוא אומר לה: "אני מפחד שירצחו אותך על דוכן העדים". נוסף על כך הוא נשמע מנסה לכאורה לתאם עמה גרסאות לקראת המשפט.

עורכי הדין של אולמרט המשיכו לטעון שהכספים פוליטיים לחלוטין. "רק חיזקנו ההחלטה שמדובר בכספים פוליטיים. אף אחד לא היה נותן לה תוספת על זה שהיא ידעה להקליד מהר. היא זו שאמרה שהיא רוצה שיהיה ראש ממשלה, היא הייתה העוזרת שלו", אמרו לשופטים.

שניים מהשופטים שישבו בהרכב המקורי שזיכה את אולמרט הקשיבו לאותן הקלטות, שבהן הוא נשמע מנסה לתאם עם זקן גרסאות. פניהם נשארו חתומים לאורך כל המשפט. בחקירתה הנגדית נשאלה זקן, שהגיעה לדיונים מבית הכלא נווה תרצה
מדוע הקליטה את הבוס הנערץ עליה - אם לא כדי לסחוט ולאיים עליו. "התכוננת הרבה שנים ל'יום גשום'", תקף אותה סנגורו של אולמרט, עו"ד אייל רוזובסקי. "אמרת לעצמך: 'אם יום אחד בגלל השחיתות שלי אני אראה שאני בסיכון אני אמכור את אהוד אולמרט ואעשה עסקה עם עד מדינה'. לצורך כך נערכת, התכוננת והקלטת הרבה שיחות. תכננת לסחוט ממנו כסף ולהלך עליו אימים". זקן זעמה על האשמותיו של עורך הדין, וטענה: "לומר שאני תכננתי? למה אני צריכה לתכנן? האיש כזה ישר?". לדבריה, "הוא רצה לקבור אותי עמוק באדמה. הוא ידע שאני אמא וסבתא. הקלטתי רק עכשיו. הוא אומר לי שתכננתי את ההקלטות?".

לא פעם עלו הטונים באולם. "הוא לימד אותי להמר", הקריאה זקן מתוך דף שהכינה מבעוד מועד בכלא ונחשף מאוחר יותר בוואלה חדשות. בהמשך היא אף סיפרה כיצד היו נוסעים בצוותא לקזינו באטלנטיק סיטי, על הכספים שהלכו לחליפות ולעטים וכן הלאה. אבל שום דבר לא הכין את הנוכחים באולם ליום שבו מצאו את גופתו הירויה של בני תבין, פעיל ליכוד מוכר. זקן ואולמרט הכירו את תבין ורק כמה ימים לאחר מכן התברר איזה תפקיד שיחק האיש במשפט המתוקשר שהתנהל באותם ימים.

השניים גילו על דבר המקרה מהכתבים שישבו באולם. פניו של אולמרט לא הסגירו דבר כששמע על כך. תגובתה של זקן הייתה רגועה פחות. "בשביל מה הוא אמר שהוא לא מכיר את בני תבין? למה הוא אומר שהוא לא חבר שלו? כי יש לו עבר? הוא יכול להיות רק חבר שלי? אני הכרתי אותו דרכו, בקרנו אותו בכלא ביחד", צעקה זקן על דוכן העדים ואולמרט קם ממושבו וענה לה: "אני מכיר את הדברים שהאיש הזה דיבר עליה. אני לא חושב שזה מכובד שתנתן לה ההזדמנות להשמיץ אותי על גופתו של אדם".

בעקבות סערת הרוחות הופסקה העדות לאותו יום. מותו של תבין הצית קרב גרסאות: בצד של אולמרט טענו כי זקן ניסתה להעביר מסר לאולמרט דרך תבין לפני שחתמה על עסקת הטיעון עם הפרקליטות, שלפיה לא תחתום אם תקבל ממנו חצי מליון שקלים. לדבריהם, זקן קבעה להיפגש עם תבין במסעדת "התרנגול הכחול" והביאה עמה את בנה, נדב. אלא שעל אותה פגישה במסעדה זקן מספרת סיפור הפוך לחלוטין. זקן אמרה כי את הפגישה יזם תבין בעצמו וכי תבין אמר לה שנפגש עם אולמרט וזה מוכן לעזור לה כלכלית אם לא תדבר.

אהוד אולמרט מגיע לשמוע את עדות שולה זקן בתיק טלנסקי, בית משפט המחוזי ירושלים. עידו ארז, מערכת וואלה! NEWS
אהוד אולמרט ופרקליטיו לקראת עדות שולה זקן, בנובמבר האחרון/מערכת וואלה! NEWS, עידו ארז

בהמשך התברר כי לא רק לזקן היו הקלטות. עורכי הדין של אולמרט הביאו הקלטות של זקן עם מתקשרת בשם אופירה אשר יודעת לדבר עם נשמות, לטענתה. בהקלטות שהושמעו בבית המשפט נשמעת זקן כשהיא מתעניינת כיצד להוציא עוד כסף מאולמרט אשר היה משלם לה את דמי שתיקתה. השמעת ההקלטה נועדה להראות את המוטיבציה של זקן "להפיל" את אולמרט. "התיק הזה הוא תיק יוצא דופן כמובן מבחינת העניין התקשורתי והציבורי", הסביר עו"ד רוזובסקי. "יש בו כמה חריגויות. שמיעת הראיות בתיק התחילה עוד לפני שהוגש כתב האישום בעדותו המוקדמת של טלנסקי והמשיכה גם אחרי הערעור בבית המשפט העליון. התביעה נחושה להרשיע ויהי מה".

ואז, כשהסתיימה החקירה הנגדית, ראש הממשלה לשעבר הפתיע - הוא החליט שלא לעלות להעיד, ולא לספק לבית המשפט את גרסתו מתוך "רצון להביא את העניין לגמר במהירות האפשרית". גם חקירותיו במשטרה לא הוגשו. "אני מודע לכל ההשלכות", הסביר אולמרט בבית המשפט, כשהכוונה לכך שהדבר מחזק את ראיות התביעה. הוא אף לא התאפק ו"עקץ" את בית המשפט: "אני זוכר את כבודו באופן אישי מסביר אותן (את ההשלכות) גם במשפט הקודם לעד אחר", אמר כשהוא מתכוון בדבריו לזקן, אשר בחרה שלא להעיד. "כזביו של הנאשם בפני בית המשפט עדיין מהדהדים באוזנינו, כמו דבריו בקלטות", אמר עליו התובע קורב, "לא שמענו התייחסות לכל מה שהושמע באולם. לזה אין לו זמן. זהו תירוץ דחוק וחסר אמינות".

"זקן הגיעה לחסל את אולמרט"

הדרמות לא נגמרות כאן: עורכי הדין של אולמרט הביאו חוות דעת, שלפיה במכשיר האייפון של זקן ישנן הקלטות נוספות שנמחקו. זקן הכחישה את הדברים על דוכן העדים. בעקבות חוות הדעת לקחה המשטרה את המכשיר לבדיקה ואכן הצליחה לאתר עליו את אותן הקלטות מחוקות שזקן הסתירה, כ-20 במספר.

"זקן היא עדה בלתי אמינה לחלוטין ואין לסמוך עליה בלי גיבוי של ראיות חפציות, שגם איתן יש בעיה", אמר עו"ד רוזובסקי. "היא הגיעה כדי לחסל את אולמרט בעדותה. בכל דבר שקשור לקלטות, היא שיקרה - בשאלה למה הקליטה, בשאלה אם זכרה או שכחה את כמות הקלטות, ושיקרה בשאלה של מחיקת הקלטות".

היום ייתן בית המשפט המחוזי את הכרעתו בתיק הסבוך. עם זאת, אין מדובר בסוף פסוק: לאחר ההכרעה יחזור התיק לבית המשפט העליון - שעדיין יוכל להפוך כל הכרעה שתתקבל.

(עדכון ראשון: 19:00)

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully