וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדרת העימותים: הסיכוי האחרון של רומני לשוב למרוץ

נתן גוטמן, וושינגטון

29.9.2012 / 10:00

שלוש פעמים יתעמתו המועמדים לנשיאות במאבקם על אהדת הקהל בבית. אובמה ינסה לשווק ניסיון מוכח ועתיד כלכלי בטוח, וממולו יעמוד הטוען לכתר, שישנן למצלמות: המלך הוא עירום

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ביום רביעי, ייפגשו באוניברסיטת דנבר שבקולורדו ברק אובמה ומיט רומני, לפתיחת השלב האחרון של מערכת הבחירות - שלב העימותים הפומביים. בסדרה של שלושה עימותים, ועוד עימות בין המועמדים לסגנות, ינסו שני יריבים, כל אחד מרקע שונה, כל אחד במעמד שונה, לשכנע את אמריקה לאמץ סיפור שונה. האחד, נשיא מכהן, יעלה לדוכן כדי להגן על ארבע שנים, שהתחילו בהבטחה עצומה והסתיימו בתעודה מעורבת של הישגים וכישלונות. השני, מועמד רפובליקני שמפגר בסקרים, ינסה לשכנע את הבוחרים להתמקד בכישלונות של יריבו, ולפטר אותו מן המשרה הבכירה ביותר באמריקה.

בחירות 2012 בארה"ב - סיקור מלא בוואלה! חדשות
אובמה פתח השבוע פער גדול בסקרים במדינות המפתח

מיט רומני וסגנו פול ראיין אחרי עצרת בחירות באוהיו. 25 בספטמבר 2012. AP
מיט רומני וסגנו, פול ראיין, אחרי עצרת בחירות באוהיו, השבוע/AP

העימות הנשיאותי הוא אחד המוסדות החשובים והמכובדים של המערכת הפוליטית האמריקנית. למרות שחלק גדול ממנו מתמקד ביכולת שכנוע ולאו דווקא בטיב הטיעונים, הרי שלמשך תשעים דקות, שבוע אחר שבוע, תזכה אמריקה – ועבור רובה, תהיה זו הפעם הראשונה - לשמוע מה המועמדים חושבים באמת. לא את מה שמומחי התעמולה ניסחו בתשדירים של שלושים שניות, לא צמצום של אידיאולוגיה שלמה לסלוגן אחד על לוח מודעות, אלא תשובות של ממש לשאלות שיציגו בפניהם המנחים, מצמרת העיתונות האמריקנית.

זו בדיוק הסיבה שאובמה ורומני מבלים את השבועות האחרונים באימונים אינטנסיביים לקראת העימותים, כדי להבטיח ששום דבר לא יהיה ספונטני, שלכל שאלה תהיה תשובה מוכנה מראש. הימים הקרובים יוקדשו אך ורק לאימונים וחזרות, כאשר כל צד עובר על כל שאלה אפשרית, מלטש כל תשובה. הסנאטור הדמוקרטי ג'ון קרי גויס לשחק את תפקידו של מיט רומני בחזרות מול אובמה, ורומני לקח את הסנאטור רוב פורטמן כדי שיגלם את אובמה. רומני מתאמן הרבה, ובאופן אינטנסיבי, גם על חשבון כמה אירועי בחירות בשבוע האחרון. לאובמה יש קצת פחות זמן לחזרות. אחרי הכל, יש לו גם מעצמה לנהל.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מגיע לעצרת בחירות באוהיו. 26 בספטמבר 2012. רויטרס
הנשיא ברק אובמה בדרכו לפגישה עם בוחרים באוהיו, השבוע/רויטרס

הן אובמה והן רומני באים לעימותים עם לא מעט חששות. עבור רומני, זהו מצב של להיות או לחדול. סקרים אחרונים מציגים יתרון לאובמה במדינות המתנדנדות וגם בספירה הארצית. אם רומני לא יבריק בעימותים, קשה לראות מה יציל אותו. מהרבה בחינות, לרומני קל יותר. הוא בא להציג רעיונות ולתקוף את פעולות הנשיא. הוא לא צריך להגן על רקורד של ארבע שנים, אלא רק להציג אידיאולוגיה, תוכניות ומחשבות. תמיד קל יותר לזה שבחוץ לתקוף את מי שכבר בפנים, ומה כבר אובמה יוכל להשיב? שמן החדר הסגלגל הדברים נראים אחרת? שהמציאות מסובכת הרבה יותר מהבטחות של ערב בחירות?

כשלעצמו, רומני הוא מועמד בעייתי לעימותים. נטייתו הבלתי-נשלטת כמעט לאפשר לאמירות בעיתיות להחליק תחת לשונו (אמירתו כי לא אכפת לו מהעניים ומ-47% מהאמריקנים, או ההצהרה שהוא אוהב לפטר אנשים) זו עלולה להתפרץ שוב ברגע לא-מתוכנן אל מול עשרות מיליוני צופים בבית. הוא יצטרך לעבוד קשה כדי להתנער מכל סממן של איש העסקים המנותק, אחד מאותם 1% שהציבור כל כך סולד מהם.

מיט רומני בקניון בג'קסונוויל, פלורידה. 12 בספטמבר 2012. AP
סוכנת השירות החשאי במסיבת עיתונאים של רומני, לפני שבועיים בפלורידה/AP

ובכל זאת, לאובמה קשה יותר. הסברים של נשיא מכהן תמיד סבוכים יותר וקליטים פחות מאלה של מועמד. הוא יוכל בקלות לתקוף את רומני, אבל כשעל השולחן יעלה הרקורד הכלכלי שלו, אובמה יתקשה לנסח הסבר טוב במשפט אחד. כן, יש הישגים וכן, הרפובליקנים בקונגרס בלמו כל ניסיון לשינוי מהותי בכלכלה. גם המשבר הכלכלי באירופה לא עזר, אבל זו כבר פיסקה שלמה. רומני צריך להגיד רק משפט אחד: "האבטלה עדיין בשמיים". אובמה הוא רטוריקן בחסד ונאומיו עוד ילמדו שנים אחרי שיעזוב את הבית הלבן. אבל עימותים אינם נקודת החוזקה שלו. כאשר הוא נדרש להשיב לשאלה, יש לו נטייה לחזור לעברו כמרצה, להתפלפל ולהציע הסברים מורכבים, בשעה שרוב הציבור הצופה כבר איבד את קו המחשבה אחרי המשפט הראשון.

אובמה החדש, זה שאחרי הוועידה הדמוקרטית, גם נוטה לאמץ קו שקט יותר ולהתרחק מהסיסמאות שהובילו ב-2008 להתלהבות שהביאה אותו לבית הלבן. זו טקטיקה שאמורה להעביר לציבור האמריקני את המסר המבחין בין שני המועמדים. כעת, אובמה הוא השקול והמחושב, ואילו רומני זה שיורה מן המותן. אובמה ינסה לשדר ממלכתיות שתזכיר לבוחרים מי מתאים לשבת בבית הלבן.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, ספטמבר 2012. רויטרס
הנשיא אובמה בפתיחת עצרת האו"ם בניו יורק, השבוע/רויטרס

סקרים שנערכו בבחירות הקודמות מצאו כי שני שלישים מהבוחרים אמרו כי הושפעו ממה שראו בעימותים בבואם לקלפי. רק שליש ציינו את תשדירי הבחירות כגורם משפיע. כמובן, יש לקחת נתונים אלה בערבון מוגבל. הציבור ישמח לומר שהושפע מדיון ארוך ומפורט ולא מתשדיר קצר ועוקצני, אבל קשה לדעת עד כמה כל גורם משפיע. מה שברור הוא שסדרת העימותים נותנת בעיקר הזדמנות לרומני להציג עצמו מחדש, שוב, יש לומר, לציבור הבוחרים המתנדנדים, שעדיין פתוחים לשכנוע. הופעה חזקה שלו תעזור למחוק את הרושם של השבועות האחרונים ולשכנע את האמריקנים שרומני הוא אכן אלטרנטיבה ראויה. עבורו, זו הדקה התשעים.

לקריאה נוספת
ההצבעה ברחבי ארה"ב החלה ברקע מאבק משפטי
לקראת הבחירות, אובמה כבר לוטש עיניים לקונגרס
החזרי המס של רומני: למי תרם המועמד לנשיאות?
לעמוד הסיקור המיוחד של בחירות 2012 בארה"ב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully