וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה באו"ם: "נעשה הכל למנוע מאירן נשק גרעיני"

נשיא ארה"ב פנה למנהיגי העולם וקרא להם "להתאחד נגד הקיצוניים". מוקדם יותר מזכ"ל האו"ם קרא לישראל ואירן להימנע מפעולה צבאית וחשש לגורל התהליך המדיני בין ישראל והרשות

נשיא ארה"ב ברק אובמה הזהיר היום (שלישי) בנאומו בכינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק את אירן, כי ארה"ב "תעשה כל מה שהיא צריכה" כדי למנוע מהרפובליקה האיסלמית לשים את ידה על נשק גרעיני. כמו כן קרא אובמה למנהיגי העולם להתאחד נגד ההתקפות על נציגויות אמריקאיות במדינות מוסלמיות ולפעול נגד הכוחות הקיצוניים. אובמה פתח את נאומו באזכור של כריסטופר סטיבנס, שגריר ארה"ב בלוב, שנהרג במתקפה על הנציגות בבנגזי לפני כשבועיים.

"כמו שהיא מגבילה את זכויות עמה, הממשלה באירן תורמת לדיכוי העם בסוריה", אמר אובמה. בהתייחס לתכנית הגרעין באירן אמר כי "אמריקה רוצה לפתור את הסוגיה בדיפלומטיה, אולם הזמן אינו בלתי מוגבל. נכבד את זכות האומות ליישם כוח גרעיני למטרות שלום. אך נשק גרעיני לאירן יהווה איום על ישראל ועל מדינות האזור. מסיבה זו, ארה"ב תעשה כל מה שהיא צריכה כדי למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני", אמר אובמה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, ספטמבר 2012. רויטרס
יצא נגד מעורבותה של אירן בסוריה. אובמה בעצרת הכללית של האו"ם/רויטרס

בנאומו בפתח שלב נאומי המנהיגים בכינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, הזהיר מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, ברמיזה ברורה לישראל ולאירן לנוכח חילופי האיומים הנמשכים בינן, כי הוא מתנגד לכל פעולה צבאית. באן אמנם לא התייחס ספציפית לאף אחת מהמדינות, אך דבריו לא השתמעו לשתי פנים: "אני דוחה את הרטוריקה, את הדה-לגיטימציה ואת האיומים בפעולה צבאית אפשרית של מדינה אחת נגד רעותה. כל התקפה כזו תהיה הרת אסון".

בדבריו התייחס באן, בפסימיות ניכרת, גם לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני - ואמר כי "ייתכן שהדלת נסגרת, לתמיד, בפני פתרון של שתי מדינות", בהאשימו בין היתר את מדיניות ההתנחלות של ישראל. "פתרון שתי המדינות הוא האפשרות בת-הקיימא היחידה. אולם ייתכן שהדלת הזו נסגרת, לתמיד", אמר. "הגידול הנמשך בהתנחלויות הישראלית בשטחים הפלסטיניים הכבושים פוגע קשות במאמצים להשיג שלום. עלינו לפרוץ את המבוי הסתום המסוכן הזה".

באן פתח את שלב נאומי ראשי המדינות בכינוס העצרת הכללית של האומות המאוחדות, שהחל בשבוע שעבר. אחריו עלתה לנאום נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, ואחריה יעלה לדוכן הנואמים נשיא ארצות הברית, ברק אובמה.

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון נואם בפתח כינוס העצרת הכללית של האו"ם, 25 ספטמבר 2012. רויטרס
המזכ"ל באן נואם בעצרת הכללית/רויטרס

הנאומים יימשכו גם בימים הקרובים, ובין היתר הציפייה דרוכה לקראת נאומיהם, מחר, של נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד (נאומו האחרון באו"ם כנשיא, לפני סיום כהונתו בשנה הקרובה), של נשיא מצרים החדש, מוחמד מורסי, בנאומו הראשון בעצרת, ושל נשיא צרפת החדש, פרנסואה הולנד, גם הוא בנאום ראשון. ביום חמישי ינאמו, בין היתר, ראש ממשלת בריטניה דייווייד קמרון, כמו גם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. נאומי ראשי המדינות יימשכו כשבועיים.

הנושאים המרכזיים שצפויים לתפוס מקום על סדר יומה של העצרת הם המאבק בגרעין האירני; המהומות בעולם הערבי, והטענות שארה"ב נכשלה בעידוד הדמוקרטיה במזרח התיכון; כישלון המשימה הדיפלומטית בסוריה; ויוזמת הפלסטינים להצטרפות כמדינה לא-חברה. על כל אחד מהנושאים האלה תאפיל מערכת הבחירות בארה"ב, לקראת ההצבעה ב-6 בנובמבר.

עוד על עצרת האו"ם:
אובמה יזהיר: "נעשה הכל למנוע גרעין אירני"
בלי "קווים אדומים": בירושלים נערכים לנאום אובמה
אחמדינג'ד עלה לנאום, השגריר הישראלי עזב האולם
"ארה"ב מנעה כניסת 20 דיפלומטים אירנים לעצרת האו"ם"
נתניהו ינאם בעצרת: "אירן היא איום על העולם"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully