וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי "קווים אדומים": אובמה ינאם הערב בעצרת האו"ם

טל שלו

25.9.2012 / 8:00

למרות שהפרשנים מגדירים אותו "נאום בחירות", נאומו של נשיא ארה"ב יתמקד במשבר בסוריה ובהתנגדות לתוכנית הגרעין האירנית. גם אחמדינג'ד ומורסי ינאמו במהלך יום הכיפורים

קווים אדומים כנראה שלא יהיו, אבל טון תקיף ונחוש כן: נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, יישא היום (שלישי) דברים בפתיחת העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, בנאום שמרבית הפרשנים האמריקאים מגדירים "נאום בחירות". הנאום אמנם יעסוק כולו במדיניות החוץ האמריקאית, ובפרט במשבר הנמשך בסוריה, בשינויים בעולם הערבי ובהתנגדות לתוכנית הגרעין האירנית. עם זאת, חודש וחצי לפני יום הבחירות האמריקאי, מילותיו של אובמה יכוונו בעיקרן לעשרות מיליוני המצביעים, שיכריעו האם ימשיך לכהונה השנייה.

ארה"ב על אחמדינג'ד: דבריו דוחים ושערורייתיים

ובמה באו"ם: "אין קיצור דרך לסיום העימות". רויטרס
נאומו של אובמה בעצרת הכללית של האו"ם בשנה שעברה/רויטרס

למרות שמדיניות החוץ אינה נושא מרכזי בשיקולי ההצבעה של מרבית הציבור האמריקאי, האירועים האחרונים במזרח התיכון - ובראשם ההתקפות האלימות על נציגויות ארה"ב באזור - פגעו בתדמיתו של אובמה וב"עקב האכילס" שלו - היחסים עם העולם המוסלמי. על פי ההערכות, אובמה ינצל את הבמה לדחיית קולות "היד הרכה מדי", שהוטחו בו מצד מתנגדיו.

גם בירושלים יעקבו בדריכות רבה אחר הנאום ויבחנו מקרוב כיצד יתייחס הנשיא האמריקאי לדרישתו החוזרת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להציג קווים אדומים למשטר בטהרן, סוגיה שגרמה בשבועות האחרונים למשבר חסר תקדים בין ישראל לארה"ב. "אובמה צריך להפסיק לשכנע את ישראל לא לתקוף, ולהתחיל לשכנע את טהרן שארה"ב רצינית", אמר השבוע גורם מדיני בכיר בירושלים, שהוסיף כי מאז ועידת אייפאק במרץ האחרון אובמה לא נשא נאום פומבי תקיף בסוגיה האירנית. "עד כה, האירנים לא לקחו ברצינות את דבריו, והוא צריך לגרום להם להבין שלא כדאי להם להתעסק עם ארה"ב והמערב ולהפסיק את תוכנית הגרעין שלהם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו וברק אובמה נשיא ארצות הברית בבית הלבן , פברואר 2012. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"קווים אדומים" לא יהיו. אובמה ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בימים האחרונים קיימו בלשכת ראש הממשלה התייעצויות קדחתניות, בין היתר בהשתתפות שגריר ישראל בארה"ב מייקל אורן, בניסיון למצוא נוסחה שתאפשר לאובמה להציב "קווים אדומים", מבלי שאלה יוגדרו ככאלה ויצטיירו כי נכנע לתכתיבי נתניהו. עם זאת, בכירים בבית הלבן אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי אובמה לא צפוי להציב קו אדום בנאום, אך בהחלט מתכוון לחדד את המסרים בנושא האירני ולהחריפם.

"אסור לאפשר לאירן לפתח נשק גרעיני"

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, הדגיש שהנשיא ינצל את נאומו באו"ם כדי להבהיר שוב כי "אסור לאפשר לאירן לפתח נשק גרעיני" וכי "כל האופציות, כולל האופציה הצבאית, נותרו על השולחן כשזה נוגע למחויבות למנוע מאירן להגיע לנשק גרעיני". אובמה יוכל לנצל את הבמה גם כדי לטהר את האווירה העכורה עוד יותר שנוצרה השבוע בעקבות ראיון שהעניק לתוכנית "60 דקות" של רשת CBS, בו התייחס לעימות הפומבי והמתוקשר עם נתניהו בנושא האירני כ"רעש רקע".

בניגוד לשנה שעברה, אז משכה העצרת הכללית של האו"ם תשומת לב בינלאומית ניכרת בעיקר בשל המהלכים החד-צדדיים של הפלסטינים, השנה דומה כי האווירה די מנומנמת, כיאה לעצרת המתקיימת שבועות ספורים בלבד לפני הבחירות לנשיאות המדינה שעדיין נתפסת כמעצמה החזקה בתבל.

נאומו של אובמה יהיה הנאום השני בעצרת הכללית, ובמהלך יום הכיפורים יינשאו שני נאומים "מושכי אש" נוספים - זה של נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, וזה של נשיא מצרים, מוחמד מורסי. ההערכה בישראל היא שחלק לא מבוטל מהדיפלומטים המערביים מתכוון לנטוש את אולם העצרת אם נשיא אירן ינקוט בטון משתלח, לאחר שכבר אתמול הראה כי הוא אינו נשמע לאזהרותיו של מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, להיזהר בהתבטאויותיו. אחמדינג'ד תקף אתמול את ישראל ואמר כי "אין לה כל שורשים במזרח התיכון". הוא הוסיף למצבור האיומים הנשמעים מפי בכירים אירנים בימים האחרונים ואמר שלארצו "יש את האמצעים להגן על עצמה, והיא מוכנה לעשות זאת אם תצטרך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא נאום בעצרת הכללית של האו"ם. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
יעניק סבב ראיונות לכלי התקשורת האמריקאיים. נתניהו באו"ם בשנה שעברה/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

ראש הממשלה עצמו ימריא במוצאי יום הכיפורים לארה"ב, והוא צפוי לנאום ביום חמישי בשעות הצהריים (שעון ניו יורק), לאחר נאומו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. נתניהו ינצל את נאומו כדי להעמיד במרכז סדר היום של העצרת הכללית את הנושא האירני, והצהיר כי הוא מתכוון "לחזור ולומר שאסור שהמדינה המסוכנת ביותר בעולם תתחמש בנשק המסוכן ביותר בעולם". בהמשך ביקורו בארה"ב - שיימשך שלושה ימים בלבד - ייפגש נתניהו עם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, עם ראש ממשלת קנדה סטיבן הארפר ועם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון. בנוסף, כמיטב מסורת, נתניהו יעניק סבב ראיונות לכלי התקשורת האמריקאיים.

יחד עם ראש הממשלה, יטוס גם שר החוץ אביגדור ליברמן, שיקיים בשולי העצרת שורת פגישות עם עמיתיו, ובין היתר ייפגש עם שר החוץ הצרפתי לורן פביוס, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, ושרי חוץ נוספים ממדינות העולם.

אובמה ספג ביקורת לא מעטה על סירובו להיפגש עם נתניהו במהלך הביקור בארה"ב. אך לא רק נתניהו קיבל סירוב בוטה - גם הנשיא המצרי מורסי וגם ראש ממשלת עירק, נורי אל- מאלכי, "נופנפו" משיקולי בחירות. בניגוד לשנים עברו, אובמה אינו מתכוון לקיים ולו פגישה מדינית אחת, בשולי העצרת (פרט לפגישה מחויבת עם המזכ"ל באן). את זמנו הפנוי בניו יורק העדיף הנשיא האמריקאי לנצל לטובת קמפיין הבחירות - בסבב ראיונות בערוצי הטלוויזיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully