וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרם הנפט בתוקף, סגן נשיא אירן לעמו: סייעו במלחמה

צפי לזינוק במחירי הנפט עם הטלת החרם על אירן. סגן הנשיא: "אלה העיצומים הקשים והנבזיים ביותר, אך נעמוד בהם". נגיד הבנק: "יש לנו עתודות של 150 מיליארד דולר"

חרם הנפט שהטיל האיחוד האירופי על אירן נכנס לתוקפו הבוקר (ראשון). בטהרן מתעקשים לשמור על הרושם כי מדובר בצעד שאין לו משמעות של ממש, ואומרים כי בקופת המדינה יש די עתודות של מטבע חוץ. אירן איימה לסגור את מצרי הורמוז בתגובה לסנקציות חמורות מסוג זה, אך היום טרם הושמעו הצהרות בנושא.

סגן נשיא אירן, מוחמד רזא רחימי, פנה בנאום בטלוויזיה לעם האירני, ואמר כי לארצו יש דרכים רבות להתמודד מול המשבר. "היום אנו ניצבים מול העיצומים הקשים ביותר", לדבריו, "אנו מבקשים מהעם האירני לסייע לבכירים במלחמה הזו". בניסיון להרגיע מעט, אמר רחימי כי "מדובר בעיצומים נבזיים וכאלה שעשויים לכל היותר ליצור טלטלה זמנית בשוקי אירן, אך לא כאלה שלא ניתן יהיה להתגבר עליהם".

אפקט חרם הנפט: המכליות מדלגות על נמלי אירן

תושבי טהרן בתחנות דלק ברחבי טהרן. AP
המטבע צונח, האינפלציה בשיא. תחנת דלק בטהרן/AP

אירן היא יצואנית הנפט השנייה בגודלה באופ"ק, ארגון המדינות המייצאות נפט, ו-80% מהכנסות הייצוא שלה מקורם במכירת נפט גולמי, שרובו משונע דרך הים. העיצומים מהיום נועדו לחנוק כלכלית את אירן, כדי ללחוץ עליה לוותר על תכנית הגרעין הצבאית שלה, בעוד שטהרן כלל טוענת שהיא מפתחת אנרגיה גרעינית לצרכים אזרחיים בלבד.

חשש מזינוק במחירי הנפט

שר הנפט של אירן, רוסתם כאזמי, אמר כי חרם הנפט מהווה צעד ענישה של המערב, המתווסף לשורה של עיצומים שלא הצליחו להשפיע ולו במעט על כלכלתה של אירן. השר, שצוטט בסוכנות הידיעות האירנית איסנ"א, אמר כי "לעיצומים אין כל השפעה על אירן - וגם לא יהיו להם". לדבריו, עצם כניסתו לתוקף של החרם אינה משנה דבר. "העיצומים היו קיימים זה שנים רבות", אמר. כאזמי אמר כי הנפט האירני ממשיך להימכר בשווקים בינלאומיים, וכי הנפגעים העיקריים מהחרם יהיו סוחרי הנפט, שייאלצו להתמודד עם עליית המחירים שתתלווה לו.

למרות ההכרזה הדרמטית על הטלת החרם בתחילת השנה, ארצות הברית עשתה בו הקלות מסוימות, וכבר פטרה ממנו עשרים מדינות, רבות מהן יבואניות גדולות. גם האיחוד האירופי התיר עד לסוף השבוע האחרון לכמה מדינות להמשיך לסחור עם אירן, והתיר לכמה חברות לבטח מכליות נפט. זאת, למרות המתיחות הגוברת בין טהרן למערב בשל כישלון שיחות הגרעין שנערכו באיסטנבול, בבגדד ובמוסקבה. לפי כמה פרשנים, מקור ההקלות הוא בחשש מזינוק במחירי הנפט בעולם.

אחמדינג'ד: אירן תוכל לעמוד בחרם נפט של שנים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הכור האזרחי להפקת אנרגיה גרעינית סמוך לעיר בושהר, אירן.. AP
הכור להפקת אנרגיה אזרחית בבושהר, סמוך לטהרן/AP

ואולם, ישנם סימנים המעידים כי החרם כבר השפיע על כלכלתה של אירן, לצד צעדים נוספים שננקטו נגדה, דוגמת ניתוקה מהמסלקה הבינלאומית "סוויפט" והאיסור הגובר על ביטוח ספינות העוגנות בנמליה או מפליגות מהם. בוושינגטון אומרים כי ייצוא הנפט מאירן צנח בארבעים אחוזים, וכי בשנה האחרונה ערכו של המטבע האירני - הריאל - צנח משמעותית. האינפלציה באירן עלתה לעשרים אחוזים, ועשרות אלפי אזרחים איבדו את משרתם.

למרות שטרם חלף היום הראשון מאז שנכנסו הסנקציות לתוקפן, ולמרות שבמערב יודעים שהסחר החשאי של אירן עם מדינות זרות עשוי להימשך, בבריטניה, לפחות, מביעים אופטימיות. שר החוץ בלונדון, וויליאם הייג, אמר כי "חרם הנפט שהוטל היום הוא חסר תקדים". באירן, נגיד הבנק המרכזי, מחמוד בהמני, אמר לסוכנות הידיעות "מהר" כי לארצו יש עתודות של 150 מיליארד דולר שיוכלו לסייע לה אם תיקלע למשבר כלכלי, והוסיף: "לא נישאר פסיביים". מעבר לכך לא פירט.

באירן נאנקים תחת הסנקציות: אין כסף לקנות במכולת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully