וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האירנים נאנקים תחת הסנקציות: "המחירים חונקים"

משה-חי הגיגת

18.3.2012 / 15:00

בתקשורת הרשמית אין לכך זכר, אך אתר אופוזיציה שבדק את המצב בשווקים ערב חג הנורוז, מצא כי המחירים מאמירים, מהעוף ועד הפיסטוק. "אדון אחמדינג'ד, מה אקנה במשכורת הזו?"

עד כמה עמוק המשבר הכלכלי באירן, ועד כמה מורגשות הסנקציות המוטלות עליה? יום לאחר ניתוקה בפועל של אירן ממערכת הסליקה הבינלאומית SWIFT, שתואר ברחבי העולם כמהלומה הכלכלית הקשה ביותר שניחתה עד כה על הרפובליקה האיסלמית במסגרת העיצומים הבינלאומיים, הנושא כמעט ואינו מוזכר כלל בכלי התקשורת הממלכתיים המזוהים עם המשטר. גם אינפלציית המחירים המשתוללת - שלפי ההערכות, מושפעת רבות מהסנקציות - כמעט ואינה מוזכרת בתקשורת הרשמית. אולם דיווחים באתרי אופוזיציה מלמדים כי היא מורגשת ביותר, ומדאיגה מאוד את האזרחים.

דיווח מרכזי בהקשר זה מופיע היום באתר האופוזיציה המוכר Kaleme, העוסק בקניות שעורכים האירנים לקראת חג הנורוז, שיצוין ביום שלישי הקרוב, המתאר תחושות קשות בקרב הציבור בנוגע למצב הכלכלי. כתבת של האתר יצאה לשווקים השונים וראיינה את עוברים-ושבים. היא דיווחה כי בכל אחד מתחומי המסחר השונים - המזון, הפירות והירקות, הביגוד וההנעלה - המחירים שוברים שיאים.

החזית האירנית - כותרות אחרונות:
פרויקט בפייסבוק: ישראלים אוהבים את אירן
המוסד חולק על נתניהו? "אירן טרם החליטה אם לפתח פצצה"
נתניהו בירך על הגבלת אירן: "מתואם עם האמריקאים"
ארה"ב תכפיל את מספר כלי השיט במפרץ הפרסי
לנטרל את אירן למען השלום / אורי הייטנר

סוחר זהב בשוק של בירת אירן, טהרן. Vahid Salemi, AP
המחירים שוברים שיאים. סוחר בשוק של טהרן, החודש שעבר/AP, Vahid Salemi

"כל המוצרים היו יקרים בכל מקרה, אבל החודש האחרון שבר את גבנו", סיפר אחד הקונים. "אנו כורעים תחת עול המחירים, ההלוואות והחובות של ערב החג". קונה אחר אמר: "הגמלה שאני מקבל אינה מכסה את הצריכה היומית שלי. המחירים מרקיעי שחקים. הממשלה מדברת כל הזמן על הוזלה בסל המחירים, אבל אנחנו לא רואים עדות לכך כבר שנים".

מחיר הפיסטוק הוכפל, ומהבוקר עלה מחיר העוף ב-5,000 תומאן

אחד המוכרים בשוק סיפר כי מחירו של ק"ג פיסטוק עלה יותר מפי שניים בימים האחרונים, מ-12 אלף תומאן ל-25 אלף תומאן (כ-18 אלף תומאן הם דולר אחד). וזו רק דוגמה אחת. למרות זאת, מספרים הקונים, האירנים עושים ככל שניתן כדי להיות מוכנים לחג: "כולם קונים את המוצרים לחג כדי לשמור על הכבוד שלהם, ואפילו יקחו הלוואות כדי לרכוש את הממתקים עבור החג. ועכשיו, עוד אומרים לנו שבשנה הבאה המחירים עומדים לעלות".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
קניות בסופרמרקט בבירת אירן, טהרן, פברואר 2012. רויטרס
"כולם קונים את המוצרים לחג כדי לשמור על הכבוד שלהם, ואפילו ייקחו הלוואות כדי לרכוש ממתקים לקראת החג". סופרמרקט בטהרן, בחודש שעבר/רויטרס

"חונקים אותנו עם המחירים הללו", שמעה הכתבת מאחד הקונים המבוגרים שבאו לשוק. "מה כבר אפשר לקנות במשכורת העלובה שאנחנו מקבלים? הנה, זו המשכורת שלי. אדון אחמדינג'ד, אתה, שאומר שאין לנו אף בעיה - בוא ותגיד לי מה אני יכול לקנות עם המשכורת הזו: בשר ועוף, או פירות וירקות?!".

בכתבה תואר ויכוח של אחד ממוכרי העופות בשוק עם אחד הקונים: "זו לא אשמתנו. המחירים משתנים מדקה לדקה. מחיר העוף עמד בבוקר על סכום מסוים, ועכשיו, התקשרו ואמרו שהוא עלה בעוד 5,000 תומאן. אם זה יקר - אל תקנה, תאשים את המקור להתייקרות (קרי - הממשלה)". הקונה משיב לו בכעס: "ללכת ולהגיד לגנב שהוא גונב מאתנו?" - ויוצא מהחנות.

בכיר אירני רומז: תגובה לניתוק מ-SWIFT - סגירת מיצרי הורמוז

בהתייחסות הכמעט יחידה לעליית המחירים בתקשורת הממלכתית, דיווח היום העיתון "אירן" על פיקוח מחירים שהופעל בתחום הפירות והירקות לקראת ימי החג ועד סופם. לצד זאת, סוכנות הידיעות MEHR מדווחת כי בתוך 48 שעות, יחליט הנשיא כיצד לנהוג לקראת החג, בעניין מתן הקצאות הדלק עבור האזרחים. לפי הדיווח, על הפרק עומדת תוספת של 50 ליטרים של דלק לכל רכב.

בעניין ניתוקה של אירן ממסלקת SWIFT, פרסמה היום סוכנות הידיעות הממלכתית-למחצה FARS התייחסות, כמעט יחידה, מפיו של עלי פלאחיאן, לשעבר שר המודיעין וכיום חבר פרלמנט. בדבריו הופיע איום מרומז לחסום כתגובה את מיצרי הורמוז בפתח המפרץ הפרסי, איום שנשמע כבר כמה פעמים בחודשים האחרונים מכיוונה של טהרן, על רקע התגברות הסנקציות.

"אירן תשתמש בכל הכלים שבידה כדי להתמודד עם הנושא", אמר פלאחיאן, על פי הדיווח. "סגירתה של מערכת סוויפט, כמוה כסגירת נתיבי מים בינלאומיים. אם ארה"ב ואירופה מרשות לעצמן להפר את החוקים הבינלאומיים בכדי להבטיח את האינטרסים שלהן, גם אירן יכולה לבצע מעשים דומים. למדינות המערב אסור לזלזל ביכולתה של אירן לסגור את מיצרי הורמוז". לדבריו, "אזרחי ארה"ב ואירופה יודעים שלאירן אין פצצות גרעין. כל צעד שיש בו סנקציות, או איום, יגביר את הכאוס הכלכלי במדינות המערב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully