וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנטרל את איראן למען השלום

אורי הייטנר

18.3.2012 / 9:28

ככל שסוגיית הגרעין האיראני עולה לכותרות, בייחוד מאז ביקורו של ראש הממשלה בוושינגטון, גוברות הקריאות של המתקראים "מחנה השלום" נגד פעולה באיראן, שאותה הם מתארים כצעד הרפתקני של נתניהו וברק. התגובה הפאבלובית הזאת אינה מעידה בדיוק על שיקול דעת ותבונה מדינית, גם לשיטתו של המחנה הזה.

שוחר שלום שאינו מוכה סנוורים, המישיר נכוחה את מבטו למציאות, יבין שהאיום הגדול ביותר על השלום במזרח התיכון הוא הגרעין האיראני. ואם להיות מדויק יותר - תנאי הכרחי לשלום הוא מניעת פצצה גרעינית איראנית.

הבעיה המרכזית בגרעין האיראני היא הסכנה של הטלת פצצה גרעינית על ישראל. אסור לעולם החופשי ולישראל להתייחס אל ההנהגה האיסלאמית הקנאית של איראן כאל הנהגה רציונלית. השילוב של קנאות, שאיפה להשמדת ישראל ונשק השמדה המונית עלול להיות פיתוי לאו בר כיבוש. השימוש בו עלול להיות, למשל, כאשר המשטר האיראני יהיה עם הגב לקיר, בעת מהפכה ואיום על השלטון, כצעד ייאוש של "תמות נפשי עם פלישתים". לכן ציפייה לאפשרות של מאזן אימה מן הסוג שהיה בין ארה"ב לבריה"מ עלולה להיות אשליה מרה, ולבטח אי אפשר להתייחס אליה כאל הנחת עבודה.

אולם הסכנה אינה רק האפשרות של שימוש בפועל בנשק גרעיני, אלא המשמעות המדינית של הפיכת איראן למעצמה גרעינית אזורית, שתטיל חיתתה על האזור כולו. במזרח התיכון, בצל הפצצה האיראנית, לבטח לא ייכון שלום.

אסור לאבד תקווה לשלום

כמעט 40 שנה לא היתה מלחמה כוללת בין ישראל לשכנותיה. סיבה אחת לכך היא הניצחון הישראלי במלחמת יום הכיפורים, חרף הנחיתות הקשה בראשית המערכה. ניצחון זה, יותר מהניצחון במלחמת ששת הימים, הפגין את העליונות הקונבנציונלית של צה"ל על צבאות ערב. הסיבה השנייה היא האמונה הערבית בגרעין הישראלי. השילוב הזה יצר הרתעה, שהחלישה את המוטיבציה של מדינות ערב להילחם בישראל. את המלחמה הכוללת החליפו הטרור, הטילים ומערכת הדה-לגיטימציה, אך המטרה לא השתנתה. אף על פי כן, אסור לנו לאבד את התקווה בשלום, כלומר בהשלמת שכנינו עם קיום המדינה.

השלמה כזו לא תהיה אם בידי איראן יהיה נשק גרעיני. נשק כזה יטפח בקרב הערבים את חלומם להשמיד את ישראל. זאת, נוסף על ההתגברות הוודאית של הטרור וירי הטילים הצפויים מלבנון, מרצועת עזה ומיהודה ושומרון, אם מטרייה גרעינית איראנית תסוכך על המזרח התיכון.

לכן כל ישראלי שוחר שלום חייב לראות במניעת התחמשותה הגרעינית של איראן את המטרה המדינית והביטחונית העליונה של ישראל. רצוי שהדבר ייעשה באמצעים דיפלומטיים ובאמצעות סנקציות כבדות של העולם החופשי על איראן. אם הצעדים ייכשלו, ייתכן שלא יהיה מנוס מהתקפה ישראלית, אף שאיש אינו חפץ בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully