וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן מגיבה: "חרם נפט? נסגור המיצרים, בוודאות"

בטהרן לא המתינו לאחר החלטת שרי החוץ האירופים, ומיהרו להגיב באיום הרגיל לסגור את מיצרי הורמוז - צעד שבמערב הבהירו כי לא יעברו עליו בשתיקה. נתניהו על החרם: צעד נכון

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר; עריכה: יאיר דניאל)

זמן קצר לאחר החלטת שרי החוץ של האיחוד האירופי להטיל אמברגו נפט על אירן, מגיעה התגובה הראשונה מטהרן, והיא כוללת איום מפורש לנקוט בצעד שהאירנים כבר איימו לנקוט בו במקרה כזה: סגירה של מיצרי הורמוז שבפתח המפרץ הפרסי, דרכם עובר כ-20% מהנפט המשווק בעולם. "אם תהיה כל הפרעה שהיא ליצוא הנפט האירני, מיצרי הורמוז ייסגרו בוודאות", צוטט מוחמד קוסארי, סגן יו"ר ועדת יחסי החוץ והביטחון הלאומי בפרלמנט האירני, בסוכנות הידיעות האירנית הממלכתית למחצה, FARS. מעצמות המערב כבר הבהירו כמה פעמים בשבועות האחרונים כי לא יעברו בשתיקה על צעד כזה, שהוא בבחינת "קו אדום".

לפי ההחלטה שקיבלו היום שרי החוץ של האיחוד בבריסל, חתימת חוזי אספקת נפט חדשים עם אירן תיאסר לאלתר על 27 המדינות החברות בגוש, אולם אספקת נפט על פי חוזים קיימים תימשך עוד חצי שנה, ורק ב-1 ביולי ייכנס החרם לתוקף במלואו. שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, אמר בצאתו מהמפגש כי מדובר ב"חלק מסבב סנקציות חסרת תקדים, המעיד על מחויבות האיחוד האירופי לנושא". הוא הבהיר שההחלטה התקבלה משום ש"אירן ממשיכה להפר החלטות של מועצת הביטחון של האו"ם, ומעשירה אורניום לרמה של 20% - רמה שאין לה שום הסבר אזרחי מתקבל על הדעת".

סירות דייגים לצד מכליות דלק, מיצרי הורמוז שבמפרץ הפרסי, 19 בינואר 2012. Kamran Jebreili, AP
20% מאספקת הנפט העולמי תלויים על בלימה. דייגים בנסיכות ראס אל-חמה מביטים במכליות נפט העוברות במיצרי הורמוז, השבוע/AP, Kamran Jebreili

מדובר בצעדים הקיצוניים ביותר עד כה במסגרת מאמצי המערב לשכנע את טהרן לזנוח את תוכנית הנשק הגרעיני שלה, שאירן מסרבת להודות רשמית בקיומה. המרכיב המשמעותי ביותר בעיצומים, שביכולתו לפגוע קשות בכלכלה האירנית, הוא אמברגו הנפט - אולם כצפוי, החרם לא יוטל באופן מיידי, אלא רק החל מעוד חצי שנה. זאת, כדי לאפשר לאירנים זמן לנקוט צעדים לריצוי הקהילה הבינלאומית ולהסרת רוע הגזרה, כמו גם כדי לאפשר לכמה מדינות אירופיות, התלויות בנפט האירני, לגבש מקורות יבוא אחרים לזהב השחור. נכון להיום, מהווה הנפט האירני כ-20% מאספקת הנפט של האיחוד. מדינות מסוימות - ובייחוד יוון, איטליה וספרד - תלויות כיום לחלוטין בנפט האירני.

שר החוץ הגרמני: "עלינו לנהוג בתקיפות"

"הלחץ של הסנקציות מיועד לנסות ולהבטיח שאירן תתייחס ברצינות לבקשתנו לבוא לשולחן המשא ומתן ולהיפגש", הסבירה שרת החוץ של האיחוד, קתרין אשטון. בפנותה לאירנים, הזכירה את סבב השיחות הקודם עם אירן שנכשל, בדיוק לפני שנה בטורקיה: "או שתשובו לשיחות על הנושאים שהשארנו פתוחים בשנה שעברה באיסטנבול, או שתניחו הצעות נגד משלכם".

"אנחנו לא יכולים לקבל את העובדה שאירן מפתחת פצצת אטום", הוסיף שר החוץ של גרמניה, גידו ווסטרוולה. "זה לא רק נושא של ביטחון אזורי, זה נושא חשוב עבור העולם כולו - ולכן עלינו לנהוג בתקיפות. איש לא אוהב לעשות זאת, ובו בזמן הדלת לדו שיח נותרת פתוחה". לפי דיווח מסוף השבוע, מעצמות המערב צפויות לפרסם בקרוב הצהרה הקוראת לאירן לשוב למו"מ על תוכנית הגרעין שלה.

בשבועות האחרונים השקיעו כל בכירי המערכת המדינית, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מאמץ גדול בהפעלת לחץ על האירופים לקבלת ההחלטה. בתחילת השבוע שעבר הדגישו בישראל כי הסנקציות הנוכחיות עדיין לא אפקטיביות. ראש הממשלה ציין, במהלך ביקורו בהולנד, כי דרושות סנקציות נוספות על הבנק המרכזי ועל אירן כדי להשיג השפעה אמיתית על תכנית הגרעין. בפתח ישיבת סיעת הליכוד היום, ברך נתניהו על ההחלטה ואמר כי "זה צעד בכיוון הנכון. אי אפשר עוד לדעת מה תוצאת הסנקציות אך דרוש לחץ כבד מאוד על אירן. נכון להיום היא ממשיכה לפתח נשק גרעיני ללא הפרעה". שר הביטחון, אהוד ברק, אמר בישיבת סיעת עצמאות כי "מדובר בהחלטה חשובה מאוד שקובעת רף חדש. אנחנו חושבים שהסנקציות הללו יעמידו במבחן את ההנהגה האירנית". גם שר החוץ, אביגדור ליברמן, התייחס לאישור הסנקציות. בפגישה בווינה עם מזכ"ל הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה, אמר ליברמן כי "זהו צעד חשוב המבטא את ההבנה והנכונות האירופאית להתמודד עם האיום הגדול ביותר על שלום העולם בתקופה הנוכחית".

לפי ההערכות, אין בכוחו של חרם נפט אירופי למוטט לחלוטין את הכלכלה האירנית, שכן עיקר יצוא הנפט מאירן הוא למדינות אסיה, ובייחוד לסין (20% מהנפט האירני) ויפן (17%). טענה זו נשמעת כל העת מאירן, שגם אחרי חמישה סבבים משמעותיים של עיצומים חריפים, נוטה לזלזל בהשלכות הסנקציות וטוענת שלעולם לא יהיה תחליף לנפט המופק במדינה. בטהרן אומרים כי לאירופה אין חלופה אמיתית לאספקת הנפט מאירן, וכי ערב הסעודית ועירק לא יוכלו לעמוד בביקוש. לפי גורמים בשוקי הנפט באירן, הפקת דלק משדות הנפט בעירק תיארך שנים, בעוד שרכישת נפט מערב הסעודית תבוא על חשבון השוק האסייתי.

העולם נגד אירן - עוד כותרות:
אירן מנמיכה להבות: "נוכחות ארה"ב במפרץ שגרתית"
ארה"ב במסר תקיף לאירן: הצבא שלנו ערוך לחלוטין
מעצמות המערב יקראו לאירן לדון בתוכנית הגרעין
עוד אחד בשרשרת? אופנוען התנקש בקצין צבא אירני

בהכנת הידיעה השתתפו פנחס וולף וטל שלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully