וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכותרות המרכזיות שעשו את חג השבועות

דו"ח של סבא"א חושף את התקדמותה של אירן במסלול הגרעין, בסוריה התחדשו מעשי האלימות בטבח המוני שנערך בצפון המדינה, ובשומרון ירו מתנחלים בפלסטיני. אלו היו כותרות החג

חג השבועות הסתיים זה עתה, ובמהלכו גדשו את אתרי התיירות והגנים הלאומיים מאות אלפי ישראלים אשר ביקשו למצוא פינה קטנה בצל, כדי להתמודד עם הטמפרטורות הגבוהות שנרשמו בסוף השבוע.

את מרכז הסיקור החדשותי תפסה תכנית הגרעין האירנית, אשר כעת מתברר כי נמצאת ברמה אחרת מאשר היה ידוע עד כה. דו"ח שהוכן על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לקראת הדיון בחודש הבא במועצת הנגידים של הארגון, ושחלקים ממנו הודלפו לתקשורת, קבע כי פקחי הסוכנות שביקרו במתקן להעשרת אורניום בפורדו גילו כי ההעשרה במקום הגיעה לרמה של 27%. עד כה, האורניום הועשר ברמה של 3.5% וברמה של כ-20%. ההעשרה החדשה עדיין רחוקה מרמה של 93% הנדרשת לייצור חומר בקיע עבור נשק גרעיני, אך היא מקדמת את יכולתם והבנתם הטכנולוגיות של התהליכים המובילים לכך.

מתקן לעיבוד מים כבדים סמוך לעיר אראק, חלק מתעשיית הגרעין של אירן, ינואר 2011. ISNA,Hamid Foroutan, AP
חשש כי אירן הולכת בכיוון פיתוח פלוטוניום. מתקן המים הכבדים בכור באראק/AP, ISNA,Hamid Foroutan

אותו הדו"ח מצביע בבירור גם כי אירן מתקדמת לכיוון ייצור פלוטונים - שיכול לשמש כדרך נוספת להשגת נשק גרעיני. בדו"ח נכתב כי קצב הבנייה של הכור הגרעיני שאירן בונה בעיר אראק, השוכנת כ-260 ק"מ מטהרן, מתקדם היטב. ועל פיו, הכור צפוי להיות פעיל בעוד כשנה, בקיץ 2013. זה יותר מעשור בונה אירן את הכור גרעיני באראק, שתפוקתו כארבעים מגה וואט, וכבר לפני כמה שנים הושלמה במקום בניית מתקן מים כבדים. כשיהיה פעיל, תוכל אירן לייצר בכור פלוטוניום, שכמו אורניום מועשר ברמה של 93%, גם הוא חומר בקיע בנשק גרעיני. מומחים מעריכים כי כשנה לאחר הפעלת הכור, כלומר ב-2014 תוכל אירן לייצר בו פלוטוניום.

על רקע החשש הגובר מפיתוח הגרעין האירני, ביקשו בארצות הברית להקטין את הדאגה הישראלית מהקלה במשטר הסקנציות על אירן. פקיד אמריקאי בכיר המעורה בשיחות הגרעין ציין כי "עליהם לעשות שינוי ממשי שיוכיח רצינות, אחרת יוספו עוד סנקציות".

האלימות חוזרת לסוריה: מעל מאה הרוגים בטבח

האופוזיציה הסורית דיווחה ביום שישי כי לפחות 110 בני אדם נהרגו בהפגזות הצבא על כפרי המחוז חולה, השוכנים בין הערים חומס וחמאת. לדברי מתנגדי השלטון, ההפצצות כוונו אל בתי העיר, וכי חצי מהמתים הם ילדים. על פי דיווחים, הקרבות בין האופוזיציה לצבא החלו לאחר שחיילים ניסה לפרוץ לתחומי חולה.

לדברי משקיפי האו"ם במדינה, לפחות 92 בני אדם נהרגו בטבח. ראש משלחת האו"ם לסוריה, רוברט מוד, הזהיר ממלחמת אזרחים במדינה בעקבות האירועים. "משקיפי האו"ם הגיעו הבוקר לחולה ומנו יותר מ-32 ילדים ו-60 מבוגרים שנהרגו שם. מי שהתחיל, מי שהגיב ומי שעומד מאחורי מעשה האלימות הראוי לגנאי צריך לשאת באחריות", אמר מוד לכתבים בדמשק.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
גופות הטבח בעיירה חולה שבסוריה. רויטרס
המשטר הסורי מכחיש. גופות הטבח שהתגלו בכפר חולה/רויטרס

מעשי ההרג גררו גינויים חריפים בקהילה הבינלאומית. שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, כינה אותו "מחריד" והתייחס אליו כ"פשע נורא", וסיפר כי הוא מקיים "התייעצויות דחופות בנוגע לתגובה בינלאומית בעלת עוצמה", בעוד שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, קרא אף הוא לקהילה הבינלאומית לעצור לאלתר את "מעשי הרצח" שנעשים בבני העם הסורי.

השלטון הסורי, לעומת זאת, הכחיש כל מעורבות באירועים וטען כי האופן שבו בוצע אינו תואם את דרך הפעולה של הצבא הסורי. "נשים, ילדים וקשישים נורו למוות – זהו לא סימן ההיכר של הצבא הסורי", אמר דובר משרד החוץ הסורי לכתבים בדמשק. לדבריו, טרוריסטים הם שביצעו את הטבח, "אנחנו לחלוטין מכחישים כל אחריות אליו". כמו כן הודיע הדובר כי השלטון הסורי הקים צוות חקירה לאירועים. "הקמנו ועדת חקירה צבאית ומשפטית שתחקור את האירועים והיא תגיש את תוצאותיה בתוך ימים אחדים".

מתנחלים הציתו שדות וירו על פלסטיני

עימותים ארעו ביום שבת האחרון בין מתנחלים מיצהר לבין תושבים פלסטינים מהכפר הסמוך עוריף, במהלכם ירה אחד מאנשי כיתת הכוננות של ההתנחלות בבטנו של נג'אח סעדי, תוו הכפר. לטענת הפלסטינים, מתנחלים מיצהר הציתו מספר מוקדים של שדות קוצים סמוך לכפר. - טענות המגובות בתיעוד שהפיץ "בצלם". תושבי המקום החלו בניסיונות כיבוי בעקבות ההצתות, כשבמהלכם החל יידוי אבנים הדדי בין המתנחלים לבין הפלסטינים. מקורות פלסטינים סיפרו לוואלה! חדשות כי לפני שפונה הוא הוכה נמרצות בידי המתנחלים. על פי גורמים צבאיים, במהלך העימותים יידו כעשרה צעירים מההתנחלות אבנים אל עבר חיילי צה"ל אשר חצצו באותו הזמן בין הצדדים. לא היו נפגעים, ולא דווח על מעצרים עד כה. בצה"ל מוסרים כי הם רואים את האירוע בחומרה רבה וכי בפתחו בתחקיר המקרה.

נסראללה: הגדר לא תעזור לישראל

"הגדר שבנתה ישראל בגבול עם לבנון היא הוכחה נוספת לכך שנסיגתה של ישראל מלבנון נעצה את המסמר האחרון בארון הקבורה של חזון ארץ ישראל השלמה" – כך אמר ביום שישי מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, בנאום שנשא לציון 12 שנה לנסיגת ישראל מדרום לבנון. אותה גדר, הוסיף נסראללה, "לא תעזור לישראל מפני עימות אפשרי".

נסראללה פנה לקהל הלבנוני שהתאסף בכפר בינת ג'ביל שבדרום המדינה דרך מסכי וידאו ואמר כי "הפרויקט הישראלי הזה הסתיים כאן בסיוע הדם של השהידים שלכם, בסיוע העמידה האיתנה שלהם, בסיוע גבורתכם ובסיוע הקורבנות שהקרבתם".

מזכ"ל חיזבאללה, הידוע בהבנתו בכל הנוגע לפוליטיקה הפנים-ישראלית, אמר כי ההחלטה להקים ממשלת אחדות לאומית בישראל נובעת מעניינים פנימיים יותר מאשר מרצון לפתוח במלחמה באזור. "זה דבר מרגיע, אולם זה לא אומר שישראל לא יכולה לתקוף בלבנון, בעזה, בסוריה או באירן. התגובה לכך מצדנו היא שמירה על עירנות וכוננות".

הרוג מפליטת כדור

ביום שבת נהרג נער בן 16 ביער סמוך לכפר עילוט שבעמק יזרעאל, ככל הנראה כחלק ממשחק בנשק. חברו בן ה-15 וחצי של הנער, שנעצר בחשד למעורבות באירוע, הודה במהלך חקירתו כי הוא וחברו, שניהם תושבי הכפר, שיחקו באקדח שהחביאו בשדה וכי במהלך המשחק נפלט כדור ופגע בחברו. מחר תבקש שמשטרה להאריך את מעצרו בבית משפט השלום בנצרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully