וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינדונזיה: שרידי המטוס הרוסי נמצאו על צלע הר

התרסקות רביעית של מטוס נוסעים רוסי בשנה: ה"סוחוי סופרג'ט", המיועד להיות ספינת הדגל של התעשייה האווירית הרוסית, התרסק בטיסת ניסוי כשעליו 50 איש - שכנראה נהרגו כולם

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

אפסה התקווה למטוס הרוסי הנעדר: כיממה לאחר שאבד הקשר עמו, נמצאו הבוקר (חמישי) שרידי מטוס הנוסעים, שהתרסק על צלע הר געש מדרום לבירת אינדונזיה, ג'קרטה, בזמן שהיה בטיסת מבחן. במקום ההתרסקות כבר אותרו מספר גופות, וכוחות ההצלה הודיעו כי לא איתרו ניצולים. לפי כל ההערכות, נראה כי אפסו הסיכויים לחייהם של כ-50 בני אדם שהיו על המטוס. לפי הצילום שהופץ מזירת האירוע, נראה כי המטוס התרסק הישר אל תוך המצוק התלול, שעליו עדיין פזורות כמה מפיסותיו.

אתר התרסקות מטוס סוחוי רוסי, אינדונזיה, 10 במאי 2012. רויטרס
כוחות חילוץ יוצנחו במקום. אתר ההתרסקות בהר סלאק/רויטרס

מטוס ה"סוחוי סופרג'ט 100" הוא מטוס הנוסעים הראשון מתוצרת רוסית מאז נפילת ברית המועצות. אתמול המריא לטיסת מבחן מג'קרטה, כשעליו אנשי עסקים אינדונזים, שמונה רוסים, בהם עובדי השגרירות הרוסית, טייסים, אנשי צוות נוספים, טכנאים ועיתונאים. החיפושים אחריו הופסקו עם רדת החשכה, אך עם חידושים בשעות בוקר מוקדמת, זוהו שרידיו על ידי משוק של צבא אינדונזיה על צלע הר סלאק. בשל קשיי הגישה למקום, מתעתד הצבא להצניח במקום כוחות חיפוש והצלה. "חקירה מיידית תיפתח במקום", אמר הבוקר נשיא אינדונזיה, סוסיליו במבנג יודהויונו.

ירדו מהטיסה ברגע האחרון - כדי להתפלל

המטוס קיים אתמול שתי טיסות מבחן. הראשונה נערכה בהצלחה בבוקר, ובעקבותיה ירדו ממנו כמה מהנוסעים, שביקשו להשתתף בתפילת הצהריים המוסלמית. במקומם עלו כמה אחרים, והוא המריא שוב - ולא שב.

ההתרסקות מהווה מכה כואבת ליצרנית, לחברת "יונייטד איירקראפט", שהתעתדה לייצר 1,000 מטוסים מהדגם החדש, בעיקר לייצוא לשוק הבינלאומי. 170 מטוסים כבר הוזמנו על ידי חברות תעופה בעולם - 42 מהם לחברות באינדונזיה, ששוק התעופה שלה גדל במהירות, בשל הגידול במעמד הביניים שלה. באוגוסט האחרון חתמה חברת "Sky Aviation" האינדונזית על חוזה לקניית 12 מטוסים מהדגם החדש והנוצץ.

"כרגע אנחנו מתמקדים בהתרסקות ובאנשי הצוות שלנו שהיו על המטוס", מסר מנכ"ל החברה, סוטיטו זיינודין. "אנו ממתינים לתוצאות חקירת הרשויות, כדי לדעת אם ההתרסקות נגרמה מטעות אנוש או מתקלה טכנית. ננקוט בצעדים נוספים לאחר סיום החקירה".

"תקלה טכנית? חסר שחר"

בחברת "יונייטד איירקרפאט" קיבלו את האסון בתדהמה. "לא נמצא כל כשל בתפקוד של המערכת הטכנית", טענה היום דוברת החברה, אולגה קיוקובה. "יתרה מכך, לפני הטיסה השנייה, המטוס עבר הכנות טכניות מקיפות, והוא נמצא כשיר לגמרי לבצע את הטיסה. לכן, נכון לעכשיו, יהיה זה חסר שחר לדבר על תקלות טכניות. ניאלץ להמתין לתוצאות". לגבי האפשרות של כשל בתפקוד הצוות, אמרה: "הצוות היה מנוסה. הטייס הבכיר של סוחוי, אלכסנדר יבלונצב, הטיס את המטוס. ניסיון הטיס שלו כולל למעלה מ-10,000 שעות טיסה, מתוכן 1,300 שעות על הסופרג'ט. גם את טיסת הניסוי הראשונה באותו יום הוא הטיס תחת תנאים קשים דומים".

קרובי משפחה של הרוגי התרסקות מטוס סוחוי רוסי, ג'קרטה בירת אינדונזיה, 10 במאי 2012. רויטרס
קרוןבי משפחה של ההרוגים מקבלים את הבשורה המרה בשדה התעופה בג'קרטה, היום/רויטרס

ה"סופרג'ט 100" - ספינת הדגל של מאמצי רוסיה להשיב את כבודה האבוד של התעשייה האווירית שלה - הוצג לראשונה ב-2007 לאחר שיוצר במחלקה חדשה שהוקמה במפעל בסיביר של חברת סוחוי, שעד היום ייצרה רק מטוסי קרב. עם עיצוב וטכנולוגיה מערביים וקיבולת של 68-103 נוסעים, הוא היה אמור להיות מטוס הנוסעים הראשון שלה. מאז, הוא נקלע לשורה של קשיים בפיתוח, והייצור הסדרתי התעכב והתעכב. הוא נמצא כבר בשירות פעיל בחברה הרוסית "איירופלוט" ובחברה הארמנית "ארמביה", ובימים אלו הוא מצוי בעיצומם של מאמצי שיווק לשש מדינות באסיה.

תעשיית התעופה הרוסית מצויה במשבר גדול בתקופה האחרונה, ורק בשנה האחרונה התרסקו שלושה מטוסי נוסעים רוסיים: רק לפני מעט יותר מחודש, ב-2 באפריל, נהרגו 32 בני אדם בהתרסקות בסיביר; ב-21 ביוני בשנה שעברה נהרגו 44 בני אדם בהתרסקות המטוס ליד העיר פטרוזוודסק, שחקירתה העלתה כי נגרמה בגלל נווט שיכור; 44 בני אדם נוספים, רובם חברי קבוצת הוקי-קרח מקצוענית אחת, נספו בהתרסקות מטוס ליד העיר ירוסלבל ב-7 בספטמבר, שחקירתה העלתה כי הטייסים לא היו בעלי הכשרה נאותה, וכי אחד מהם אף טס תחת השפעת כדורי הרגעה.

עדכון ראשון: 9:22

עוד התרסקויות:
פקיסטן: מטוס נוסעים התרסק, 127 בני אדם נהרגו
ארה"ב: מטוס קרב התרסק אל תוך בית דירות
אקשן: צפו בהתרסקות מטוס נוסעים - בשביל סרט

חיפושים אחר מטוס סוחוי רוסי שהתרסק, אינדונזיה, 10 במאי 2012. רויטרס
כוחות של צבא אינדונזיה מנסים לאתר את מקום ההתרסקות, הבוקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully