וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הווטו: "נותר רק להדיח את אסד בכוח הזרוע"

"אין עוד דרך מלבד פעולה צבאית", מבהיר "הצבא הסורי החופשי" בעקבות הכישלון באו"ם. רוסיה: "מנסחי ההחלטה אשמים, כי לא התאמצו להגיע להסכמה". מעל 30 הרוגים היום בסוריה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

אם לא יילך בדימפלומטה - יילך בכוח. הקולונל ריאד אל-אסעד, מפקד מחתרת העריקים "הצבא הסורי החופשי", אמר היום (ראשון) כי בעקבות הווטו שהטילו רוסיה וסין על החלטה בנושא סוריה במועצת הביטחון של האו"ם, לא נותרה עוד ברירה אלא להילחם ולהדיח את הנשיא בשאר אסד בכוח הזרוע. "אין עוד דרך מלבד פעולה צבאית", אמר אל-אסעד בראיון טלפוני לסוכנות AP ממקום מושבו בטורקיה. על הווטו הרוסי-סיני, אמר כי זוהי "מכה לעם הסורי", ולא רק לאופוזיציה.

לאחר ביקורת חריפה ביותר של מדינות המערב על הווטו הרוסי-סיני, שכללה בין היתר הצהרה של ארה"ב כי מדובר בהתנהלות "מגעילה", בליגה הערבית דווקא הגיבו היום במתינות יחסית למפח הנפש באו"ם - אף שהערבים היו אלו שהגישו את ההצעה שנדחתה, שכללה בין היתר את העברת סמכויותיו של הנשיא אסד לסגנו. בהצהרה מטעם מזכ"ל הליגה, נביל אל-ערבי, נאמר היום כי מדינות ערב ימשיכו לחתור לפתרון המשבר בסוריה, וכי "הווטו אינו שולל את העובדה שיש תמיכה בינלאומית ביוזמת הליגה הערבית לפעולה בנושא הסורי".

סוריה בוערת - עוד כותרות:
בכיר העריקים: צבא סוריה לא ישרוד את פברואר
גורם ביטחוני: "הנשיא אסד לא יגמור כמו קדאפי"
יוזמת סרקוזי: נתיב "עוקף או"ם" להדחת אסד
פרשנות: דיפלומטיה חסרת בושה של רוסיה וסין / אלון ליאל

דם ברחוב בעקבות הטבח בשכונת חאלדייה בעיר חומס, סוריה, 4 בפברואר 2012. רויטרס
דם ברחובות חומס בעקבות הטבח ביום שישי/רויטרס

ברוסיה, מנגד, דחו מכל מכל את הביקורת המערבית, וגוללו את האשמה בחזרה. "כותביה של הצעת ההחלטה, למרבה הצער, לא רצו לעשות את המאמץ הקטן הנוסף כדי להגיע לקונצנזוס", צייץ בטוויטר סגן שר החוץ הרוסי, גנאדי גטילוב. נקודת המחלוקת המרכזית בניסוח ההחלטה הייתה דרישתן של רוסיה וסין לכלול גינוי לאלימות מצד המורדים בסוריה, לצד הגינוי לאלימות המשטר - שינוי ש-13 המדינות שהצביעו בעד ההחלטה סירבו לערוך.

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, צפוי להגיע מחרתיים לביקור בדמשק, יחד עם ראש שירות המודיעין הרוסי SVR. ממשרד החוץ במוסקבה נמסר היום כי מטרת הביקור היא ללחוץ על אסד להאיץ את קצב הרפורמה במדינה.

בתום יום דיונים: אין הסכמה באו"ם בנושא סוריה. רויטרס
"הווטו - מעשה נלעג". הילרי קלינטון השבוע בדיוני מועצת הביטחון עם השגרירה באו"ם, סוזן רייס/רויטרס

מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, שבה והתייחסה היום שוב בחריפות לווטו באו"ם, וכינתה אותו "מעשה נלעג". במהלך ביקור בסופיה בירת בולגריה, הוסיפה קלינטון כי "אנחנו נעבוד בשיתוף עם ידידיה של סוריה הדמוקרטית סביב העולם כדי לתמוך ביוזמת האופוזיציה שוחרת השלום לשינוי".

איתות למערב? אסד שחרר את מתכנון פיגועי לונדון

בסוריה עצמה נמשכת שפיכות הדמים. לאחר הטבח בחומס ביום שישי, בו נהרגו למעלה מ-300 בני אדם, ולאחר עוד לפחות 90 הרוגים אתמול ברחבי המדינה, נמנו היום, עד שעות אחר הצהריים, לפחות 31 הרוגים נוספים. "ועדות התיאום המקומיות" דיווחו על לפחות 22 אזרחים הרוגים מאש כוחות הביטחון - 16 מהם בחומס, שלושה בלחימה המתנהלת בהרים סביב הבירה דמשק ושלושה נוספים באזור אידליב - שם מתנהלים מאז הלילה קרבות עזים בין המורדים לצבא, בהם נהרגו גם תשעה מחיילי הצבא. על פי המרכז הסורי לזכויות אדם היושב בלונדון, בין ההרוגים באזור דמשק גם ילד בן 14 שנורה במהלך פיזור הפגנה. במקביל, היום נפתחת בסוריה שביתה כללית בת יומיים עליה הכריזו "ועדות התיאום".

בתוך כך, דיווח היום ה"טלגרף" הבריטי כי שלטונות סוריה שחררו מהכלא את אבו מוסעב א-סורי, פעיל בכיר באל-קאעדה שבית היתר עמד מאחורי תכנון פיגועי הטרור בלונדון ביולי 2005, בהם נהרגו 52 בני אדם. א-סורי, המוכר גם בשם מוסטפא סטמריאם נסאר, היה מפקד המבצעים של הארגון באירופה, ושמו אף הוזכר כמועמד לרשת את מייסד הארגון, אוסמה בן לאדן. הוא נחשד גם במעורבות בפיגועים במדריד ב-2004, בהם נהרגו 191 בני אדם. הוא נעצר בידי ה-CIA לאחר הפיגועים אך הוסגר לסוריה, ארץ הולדתו, כדי לרצות את מאסרו שם. שחרורו, לפי ההערכות, מהווה מסר של הנשיא אסד למדינות המערב, לגבי ההלשכות האפשריות של המשך הלחץ שלהן כלפיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully