וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמת סרקוזי: נתיב "עוקף או"ם" להדחת אסד

עקב הווטו שהטילו רוסיה וסין במועצת הביטחון על יוזמת הליגה הערבית להדיח את אסד, הציע נשיא צרפת להקים חבר מדינות חלופי שיפעל לטובת המטרה. "צרפת לא הרימה ידיים"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי התייחס אמש (שבת) לווטו שהטילו רוסיה וסין על הצעת ההחלטה במועצת הביטחון של האו"ם, לקרוא להדחת הנשיא הסורי בשאר אסד ואמר כי צרפת תתייעץ עם מדינות אחרות בעולם הערבי ובאירופה בכדי ליצור קבוצה של מדינות שתיקרא "קבוצת החברים של העם הסורי" ושתביא לפתרון המשבר במדינה.

"צרפת לא הרימה ידיים", אמר סרקוזי, "המטרה של הקבוצה היא להעניק תמיכה בינלאומית ליישום תכנית הליגה הערבית" לחילופי שלטון בסוריה. סרקוזי גם גינה את הטלת הווטו על ידי רוסיה וסין ואמר כי אלו "מעודדות את המשטר להמשיך במדיניות האכזרית הבלתי פוסקת שלו". היוזמה של סרקוזי היא בבחינת "עוקפת או"ם", ולכן עלולה להיות לה משמעות מדינית עמוקה בשיתוף הפעולה הבינלאומי גם בנושאים אחרים.

נדחתה הצעת מועצת הביטחון של האו"ם להדחת הנשיא אסד. רויטרס
"צרפת לא הרימה ידיים". הצבעת מועצת הביטחון, הערב/רויטרס

לפני כן הביע גם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון "צער עמוק" על אי-ההסכמה שהתגלתה במועצת הביטחון של האו"ם בגיבוי הצעת הליגה הערבית לפתרון המשבר בסוריה. "זו אכזבה עמוקה לעם הסורי, למזרח התיכון כולו ולתומכי הדמוקרטיה וזכויות אדם", נאמר בהצהרה שפרסם באן. אמש הטילו רוסיה וסין, שתיים מתוך חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וטו על הצעת ההחלטה שהוגשה על ידי מרוקו. 13 המדינות האחרות החברות במועצה תמכו בעצה שקראה לנשיא הסורי בשאר אסד לרדת מכיסאו, אותו יירש סגנו פארוק א-שרע.

המזכ"ל באן הוסיף כי הטלת הווטו על ההצעה על ידי רוסיה וסין "מערערת תחת תפקיד האו"ם והקהילה הבינלאומית בשעה בה יש להעביר מסר אחיד למשטר הסורי הקורא להפסקה מוחלטת ומידית של האלימות כלפי העם הסורי". באן הוסיף כי לנוכח ההצבעה הערב, מאמצי הקהילה הבינלאומית למצוא פתרון לחילופי משטר בסוריה הופכים ל"דחופים בהרבה". לדבריו, על המדינה הסורית לשנות את המערכת הפוליטית שתהפוך לליברלית ודמוקרטית. באן הבטיח כי האו"ם יגביר את מאמציו "במציאת פתרון בר קיימא ובדרכי שלום שיביא לקץ האלימות וההרג בסוריה".

הטלת הווטו - "מעשה מגעיל"

מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, הגיבה גם היא להטלת הווטו ואמרה כי לא ניתן היה לפעול עם מוסקבה באופן חיובי לקראת ההצבעה הגורלית. "סברתי שיהיו דרכים לגשר, אפילו ברגע זה, על החששות של רוסיה. הצעתי לעבוד בצורה יעילה בכדי להגיע לכך, אולם זה היה בלתי אפשרי". היא הוסיפה כי התערבות צבאית בסוריה איננה עומדת על הפרק. שגרירת ארצות הברית לאו"ם, סוזן רייס אף החריפה את הטון נגד מוסקבה ובייג'ינג וקבעה כי הטלת הווטו היא "מעשה מגעיל" והוסיפה כי "כל דם נוסף שיישפך בסוריה יהיה על ידיהן".

קודם לכן, קרא נשיא ארצות הברית, ברק אובמה לאסד לפנות את כסאו. "אתמול רצח המשטר הסורי מאות אזרחים סורים, כולל נשים וילדים בהפצצת חומס. כוחות סוריים ממשיכים למנוע מאזרחים פצועים לקבל טיפול רפואי. אסד חייב לעצור מיד את ההרג והפשעים שמשטרו מבצע נגד בני עמו. הוא מוכרח לפנות את כסאו", אמר אובמה.

הפגנה מול שגרירות סוריה בבריטניה. רויטרס
"ברגע שההפגזות שככו, יצאו אלפים מתושבי חומס להשתתף בהלוויות, למצוא גופות מתחת להריסות, לסייע לפצועים ולחפש אחר נעדרים". מפגינים מול שגרירות סוריה בלונדון/רויטרס

בינתיים בסוריה, סוכנות הידיעות הרשמית סאנ"א, דיווחה בגאווה על הווטו שהוטל במועצת הביטחון. "רוסיה וסין עשו שימוש בזכות הווטו במועצת הביטחון", נכתב בכותרת הראשית באתר. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב צוטט בהרחבה באמרו כי הצעת ההחלטה נגד סוריה "אינה מקובלת" על ארצו. עם זאת, בעיר חלב, השנייה בגודלה במדינה, יצאו כמה מאות בני אדם להפגין נגד עמדת רוסיה וסין.

אמנם המרד בסוריה החל בחודש מרץ אשתקד וגבה עד כה אלפי הרוגים, אולם המתקפה של הצבא על העיר חומס שנפתחה אתמול לפנות בוקר הייתה בבחינת אירוע יוצא דופן. גורמי אופוזיציה במדינה דיווחו כי הצבא פשט על העיר במתקפת פתע שנועדה לחסל את כיסי ההתנגדות שנותרו בעיר. לפחות 337 מתושבי העיר נהרגו ונפצעו למעלה מ-1,300 נוספים. עדי ראייה סיפרו כי המתקפה התמקדה בשכונת ח'אלדיה, וכי בית החולים המרכזי שלה הושמד. לפי אחד הדיווחים, המבצע בחומס החל כנקמה על מתקפה של ארגוני האופוזיציה, במהלכה הרגו אמש עשרה חיילים סוריים.

ברחבי חומס נערכו כבר במהלך יום האתמול לוויותיהם של עשרות מתושבי העיר שנהרגו בהפגזות. עדי ראייה דיווחו כי "ברגע שההפגזות שככו, יצאו אלפים מתושבי חומס להשתתף בהלוויות, למצוא גופות מתחת להריסות, לסייע לפצועים ולחפש אחר נעדרים". ארגון זכויות האדם הסורי תאר את מה שאירע בחומס כ"טבח אמתי" וקרא לציבור לתרום דם לפצועים. בתוך כך, גוברות ההפגנות נגד משטר אסד ברחבי העולם נוכח מספר ההרוגים המאמיר. הפגנות נגד המשטר הסורי התקיימו הערב מול שגרירות סוריה בבריטניה, ארצות הברית, יוון, גרמניה, מצרים, טורקיה וכווית. כמו כן, הדגל הסורי הוסר מעל בניין השגרירות בטוניסיה לאחר שהנשיא הטוניסאי הודיע על גירוש השגריר הסורי והורדת דרג היחסים עם דמשק נוכח מעשי ההרג במדינה.

עוד בנושא הסורי

סין ורוסיה הטילו וטו על הצעת האו"ם להדחת אסד
אובמה: "על הנשיא אסד לפרוש מתפקידו"
מספר הקרבנות עולה: 337 הרוגים בעיר חומס

(עדכון ראשון - 23:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully