וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני: "הנשיא אסד לא יגמור כמו קדאפי"

5.2.2012 / 9:20

רק כשקרבות יתקרבו לארמונו יחפש הנשיא הסורי מדינת מקלט לעבור אליה, כך מעריכים בישראל. גורם ביטחוני הסביר כי מתקפת הצבא הסורי בחומס אתמול דווקא חיזקה את המורדים

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

מלחמת האזרחים בסוריה מחריפה בימים האחרונים כשהצבא הנתון עדיין למרות הנשיא בשאר אסד פתח אתמול במתקפת-בזק בעיר חומס והביא למותם של למעלה מ-300 בני אדם, אולם במערכת הביטחון הישראלית מעריכים כי אסד לא ייאבק עד הרגע האחרון, ויחפש אחר מדינת מקלט לעבור אליה. במערכת הביטחון בישראל עוקבים בדאגה אחר הנעשה ובסוריה וערים לכך כי בימים האחרונים ערקו ממחנה אסד חבר פרלמנט, ראש אחד השבטים הגדולים ומאות חיילים וקצינים חמושים.

גורם ביטחוני בכיר אמר כי "בהתחלה האדמה רעדה כשהתחילו ההתנגשויות בין המליציות לצבא סוריה אבל עכשיו האדמה מדברת ואומרת לאסד, 'תחליט'. תחליט איך אתה רוצה לגמור. זו מלחמת אחים שהגיעה לפרברי דמשק וזה מאוד משמעותי. מה שקרה אתמול בחומס משנה את המצב. זו כבר לא רק פגיעה בחמושים. האירועים בחומס העניקו למורדים רוח גבית בצירוף האמריקאים, הטורקים ואירופה להמשיך במאבק".

יותר מ300 הרוגים בחומס שבסוריה, פברואר 2012. רויטרס
גופות הרוגים בטבח מובאות לקבורה, בסוף השבוע בחומס/רויטרס

במערכת הביטחון מעריכים כי הנשיא אסד לא ירים ידיים במאבק מול המליציות החמושות עד לרגע בו יתנהלו הקרבות בקרבתו. הערכה היא כי אסד לא מתכוון לסיים את חייו כמו שליט לוב מועמר קדאפי ובכוונתו לקבל מקלט באחת המדינות שתומכות בו כיום.

ביום חמישי, העריך שר הביטחון אהוד ברק כי בימים הקרובים תחול הסלמה בעימות בין המורדים לצבא במסגרת מאבק ההישרדות של אסד. ברק, שדיבר בכנס הרצליה על היחלשות הציר הרדיקלי במזרח התיכון כתוצאה מנפילה עתידית של אסד הזהיר כי "בדרך לנפילתו של אסד מצפות לנו הרבה הפתעות". החשש במערכת הביטחון כי יהיו גורמים במשטר אסד שיבקשו להפנות את האש לעבר ישראל כדי להסיט את תשומת הלב מההסלמה בסוריה.

ארה"ב: "הווטו הרוסי - מגעיל"

אמנם המרד בסוריה החל בחודש מרץ אשתקד וגבה עד כה אלפי הרוגים, אולם המתקפה על העיר חומס שנפתחה אתמול לפנות בוקר הייתה בבחינת אירוע יוצא דופן. גורמי אופוזיציה במדינה דיווחו כי הצבא פשט על העיר במתקפה שנועדה לחסל את כיסי ההתנגדות שנותרו בעיר. עדי ראייה סיפרו כי המתקפה התמקדה בשכונת ח'אלדיה, וכי בית החולים המרכזי שלה הושמד. לפי אחד הדיווחים, המבצע בחומס החל כנקמה על מתקפה של ארגוני האופוזיציה, במהלכה הרגו אמש עשרה חיילים סוריים.

ברחבי חומס נערכו כבר במהלך יום האתמול הלוויותיהם של עשרות מתושבי העיר שנהרגו בהפגזות. עדי ראייה דיווחו כי "ברגע שההפגזות שככו, יצאו אלפים מתושבי חומס להשתתף בהלוויות, למצוא גופות מתחת להריסות, לסייע לפצועים ולחפש אחר נעדרים". ארגון זכויות האדם הסורי תיאר את מה שאירע בחומס כ"טבח אמיתי" וקרא לציבור לתרום דם לפצועים. בתוך כך, גוברות ההפגנות נגד משטר אסד ברחבי העולם נוכח מספר ההרוגים המאמיר. עשרות הפגנות התקיימו ביממה האחרונה מול נציגויות סוריה ברחבי האולם.

במקביל, הטילו אמש רוסיה וסין וטו על הצעת ההחלטה שהועלתה להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם בנושא הסורי. 13 החברות הנוספות במועצה תמכו בהצעה לאמץ את הקריאה להדיח את הנשיא אסד ולהחליפו בסגנו, פארוק א-שרע. מדינות רבות גינו בחריפות את הטלת הווטו, כשהתגובה החריפה ביותר הגיעה מצד שגרירת ארצות הברית באו"ם, סוזן רייס שהגדירה את המעשה כ"מגעיל". נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי אף הודיע כי יפעל להקמת קבוצת מדינות "ידידי סוריה" בכדי להביא לסילוקו של אסד, גם בנתיב "עוקף או"ם".

מלחמת האזרחים בסוריה - כותרות אחרונות:
יוזמת סרקוזי: נתיב "עוקף או"ם" להדחת אסד
סין ורוסיה הטילו וטו על הצעת האו"ם להדחת אסד
מספר הקרבנות עולה: 337 הרוגים בעיר חומס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully