וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר העריקים: צבא סוריה לא ישרוד את פברואר

הגנרל א-שייח, שנמלט לטורקיה: "רק שליש מהצבא במצב מוכנות, המורל ירוד ביותר". על רקע הטבח בחומס והמבוי הסתום באו"ם, הכריזה האופוזיציה בסוריה על שביתה כללית היום ומחר

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

על רקע המבוי הסתום באו"ם בעקבות הווטו הרוסי-סיני, ובעקבות הטבח ביום שישי בעיר חומס, הקשה מתחילת ההתקוממות בסוריה, נמשכים גם היום מעשי האלימות ברחבי המדינה. גורמים בסוריה מדווחים הבוקר (ראשון) על תקריות הלילה בצפון המדינה, באזור העיר אידליב, בהן נהרגו לפחות תשעה חיילים מצבא סוריה בלחימה עם המורדים. אתמול, לפי ארגון "ועדות התיאום המקומיות", נהרגו לפחות 90 בני אדם ברחבי המדינה, בהם 61 בחומס, עשרה באידליב ו-19 בפרברי הבירה דמשק.

ארגוני האופוזיציה הסוריים ממשיכים במקביל לפרסם עדויות מ"הטבח המחריד" בחומס, שם "בנייני מגורים הופצצו בכבדות באופן אקראי". ב"מועצה הסורית הלאומית", מסגרת-הגג של ארגוני האופוזיציה, מתחו הלילה ביקורת חריפה על רוסיה וסין, המואשמות כי "העניקו למשטר אסד רישיון להרוג".

בניסיון להגביר את הלחץ על השלטון, הכריזו ועדות התיאום על קיומה של שביתה כללית בת יומיים במדינה, היום ומחר. זו הפעם השנייה מתחילת ההתקוממות שבה מוכרז צעד כזה. לפני כחודשיים הכריזו "ועדות התיאום" על יוזמת "אי-ציות אזרחי" שבמסגרתה התקיימה שביתה כללית אחת. ההיענות אז הייתה חלקית, והצבא אילץ בעלי עסקים רבים לפתוח את חנויותיהם. ייתכן שעכשיו, לאחר הטבח הגדול ולנוכח ההתחזקות המתמדת של כוחות המורדים, ההיענות תהיה רבה יותר.

כותרות אחרונות מסוריה:
גורם ביטחוני: "הנשיא אסד לא יגמור כמו קדאפי"
יוזמת סרקוזי: נתיב "עוקף או"ם" להדחת אסד
אובמה: "הנשיא אסד חייב לפרוש מתפקידו"
פרשנות: דיפלומטיה חסרת בושה של רוסיה וסין / אלון ליאל

גולים סורים מפגינים נגד שלטון אסד מול שגרירות סוריה בבירת בריטניה, לונדון, 4 בפברואר 2012. AP
מפגינים סורים מיידים אבנים על שגרירות סוריה בלונדון, אמש/AP

במקביל, מפגינים מאז אתמול מאות גולים סורים מול שגרירויות סוריה ברחבי העולם - בין היתר בקהיר, לונדון, ברלין, וושינגטון וכווית - במחאה על הטבח. בקהיר אף הסתערו המפגינים על השגרירות וגרמו לה נזקים. 12 מהם נעצרו בידי המשטרה.

"החיילים מאבדים אמונתם בצדקת המטרה, הצבא יתמוטט"

ה"טלגרף" הבריטי פירסם הבוקר ראיון עם הגנרל מוסטפא א-שייח, בכיר העריקים עד כה מצבא סוריה, שממקום מושבו הנוכחי בטורקיה סיפק הערכה עגומה לגבי מצבו של צבא סוריה, המשלימה את הטענה שהשמיע בשבוע שעבר מפקד מחתרת העריקים "צבא סוריה החופשי", הקולונל ריאד אל-אסעד, שטען כי אסד אינו שולט עוד במחצית מהמדינה. לדברי הגנרל א-שייח, רק שליש מהצבא מצוי במצב מוכנות ללחימה בגלל ריבוי העריקות, וגם ביחידות הנותרות המורל נמוך וציוד ירוד.

רוב קציני הצבא הסונים, לדבריו, כבר ערקו או נעצרו, ושדרת הפיקוד מורכבת כעת באופן בלעדי מבני עדתו של אסד, העלאווים. "המצב מסוכן מאוד, ועלול להתפוצץ כמו תגובת שרשרת גרעינית", אמר א-שייח. לדבריו, כשערק ונמלט לטורקיה בנובמבר, העריך כי צבאו של אסד יוכל להחזיק מעמד מול כוחות המורדים במשך שנה או יותר. אולם כעת, לדבריו, הוא נוכח שכוחה של המחתרת גובר מיום ליום, בעוד חיילי הצבא הולכים ומאבדים את אמונתם בצדקת המטרה. "הצבא יתמוטט במהלך פברואר. הסיבה העיקרית הוא המחסור בכוח אדם. כבר לפני שנה לא עלתה המצבה על 65%, וכך גם שיעור הציוד במצב שמיש, עקב מחסור בחלקי חילוף. היום הציוד השמיש אינו עולה על 40%, וכוח האדם על 32%".

הלוויה של כמה ממאות ההרוגים בקרבות בחומס, פברואר 2012. רויטרס
הלוויות של הרוגים מהטבח, אתמול בחומס/רויטרס

"השלטון משתמש כפיצוי באנשי מיליציית ה'שביחה' של נאמניו ובמתנדבים עלאווים", הוסף "אך הצבא לא יוכל להמשיך יותר מחודש". לדבריו, גורמים בצבא ממשיכים כל העת ליצור קשר עם "הצבא הסורי החופשי" כדי לברר דרכים לערוק גם כן. הוא עצמו טרם הצטרף לכוחות המורדים, אולם הוא מנהל כעת מו"מ עם "הצבא הסורי החופשי" כמו גם עם "המועצה הלאומית הסורית", היושבת גם היא בטורקיה, על תפקידו העתידי בהפיכה נגד אסד.

בראיון סיפר כי התלבט רבות לפני שהחליט על עריקה לאחר 37 שנות שירות בצבא, בין היתר בשל החשש לצעדי נקמה נגד משפחתו. לדבריו, ההחלטה נפלה אצלו לאחר מקרה בו חיילי הצבא התעללו מינית באופן קבוצתי בכלה שפשטו על חתונתה בכפר ליד העיר חמה. "הצבא הפך למכונת הריגה", הסביר. "האזור כולו נדחק אל הקצה בגלל המעורבות האירנית, בעוד סוריה הופכת לבסיס קדמי של המזימות מטהרן. אם לא יימצא פתרון בתוך כשבועיים, האזור כולו יתלקח".

שורפים תמונה של בשאר אסד בהפגנה נגד שלטונות סוריה, איסטנבול, טורקיה, 4 בפברואר 2012. AP
תמונת אסד מועלית באש, אתמול בהפגנה של גולים סורים באיסטנבול שבטורקיה/AP

אירן, כפי שהסביר הגנרל א-שייח, אכן ממשיכה לעמוד לצדו של אסד. שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, התריע הבוקר כי כל התערבות צבאית זרה בסוריה תוביל להתלקחות האזור כולו. בראיון לרשת "אל-מנאר" שמפעיל חיזבאללה בלבנון אמר סאלחי כי "אני בטוח שכל פעולה צבאית נגד סוריה תפוצץ את כל האזור... התערבות צבאית לא פותרת כל בעיה". הוא הוסיף כי "הרוסים מודעים כעת לכך שמדינות המערב מתערבות במזרח התיכון כדי לצייר מפה חדשה של האזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully