וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה מסירה נ?צרה: "אפשר ליירט מטוסי ישראל"

עיתון בטורקיה מדווח כי הצבא החליף את מערכת הזיהוי האמריקאית שהייתה מותקנת במטוסי הקרב שלו במערכת מקומית, שלא תזהה עוד מטוסים ישראליים כ"ידידים" - וכך יתאפשר לפתוח עליהם באש

טורקיה ממשיכה "לעשות שרירים", ולנקוט בצעדי הסלמה מול ישראל: אחרי הורדת דרג היחסים, גירוש הדיפלומטים, ההתעמרות בתיירים בשדה התעופה, השעיית קשרי המסחר, ההצהרות על משלוח ספינות קרב לים התיכון וההתבטאויות המתלהמות הבלתי פוסקות, מגיע גם מהלך צבאי מובהק: על פי דיווח העיתון הטורקי "סטאר גאזט" מהבוקר (שלישי), צבא טורקיה פיתח מערכת ממוחשבת חדשה לזיהוי כלי טיס עבור מטוסי האף-16 האמריקאיים שלה, במקום המערכת הקיימת, שזיהתה אוטומטית מטוסים ישראליים כ"ידידים" (כמו כל מטוסי נאט"ו) ומנעה ירי לעברם. כעת, לפי הדיווח, יש באפשרותם של מטוסי הקרב הטורקיים לפתוח באש, "במידת הצורך", על מטוסים ישראליים. הדיווח מצוטט היום בהרחבה גם בתקשורת האירנית.

על פי הדיווח, עד כה הייתה מותקנת על המטוסים מערכת אמריקאית הנקראת IFF ("זיהוי ידיד או אויב" - "Identification Friend or Foe"), שזיהתה אוטומטית מטוסים של חיל האוויר הישראלי כ"ידידים". זיהוי זה מנע פתיחה באש לעברם, גם אם ניתנה לכך פקודה. המערכת החדשה, לעומת זאת, מאפשרת לצבא טורקיה להגדיר בעצמו "מיהו ידיד ומיהו אויב". ההנחיה להחלפת המערכת, לפי הדיווח, הגיעה ישירות מראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן, והיא תותקן "בעתיד הקרוב" על כל כלי הטיס של חיל האוויר הטורקי, כמו גם על כלי רכב צבאיים נוספים, כלי שיט ואף צוללות.

משבר עם טורקיה - כותרות אחרונות בוואלה!:
עוקף ליברמן: שליחים של ארדואן נועדו עם ישי
ארדואן בקהיר: "כבוד חשוב מידידות עם ישראל"
"IHH יגיש תביעות - בסיוע חיילים מישראל"
נשיא טורקיה גול: ישראל כפוית טובה ומהווה נטל
ברק: טורקיה אינה אויב, הגל הזה יעבור
זה מה שנשאר: יחסי ישראל-טורקיה - תמונת מצב

מטוס קרב מדגם F-16 של חיל האוויר הטורקי בשמי דרום טורקיה, מאי 2006. AP Photo/Anatolia, Kenan Gurbuz, AP
ידיד או אויב? F-16 טורקי בתמרון, דרום טורקיה/AP, AP Photo/Anatolia, Kenan Gurbuz

יש לציין כי למרות כל זאת, בצה"ל עדיין מעריכים כי בפני טורקיה לא עומדת באמת אפשרות לבצע מהלך מלחמתי כלפי ישראל, מכמה סיבות: ראשית, היא עדיין מחויבת באופן מלא לנאט"ו, כחברה בברית; שנית, רק לפני מספר שבועות הסכים ארדואן לקלוט בצבא טורקיה את מכ"מ ה-X-Band האמריקאי, שמחובר לרשת בינלאומית שבה חברה גם ישראל, ולכן הוא מספק גם לה מידע; ולבסוף, בטורקיה עדיין מודעים לחלוטין לכך שישראל היא מעצמה צבאית במזרח התיכון, ולא יעזו להתגרות בה ברמה הצבאית.

"טורקיה צוברת אויבים, ומחפשת שותף במצרים"

למרות זאת, במערכת הביטחון בהחלט מודאגים מההתפתחויות במישור הטורקי, וממתינים למוצא פיו ארדואן, במהלך ביקורו במצרים. גורם ביטחוני בכיר העריך הבוקר בשיחה עם וואלה! חדשות כי הצהרות של ארדואן על אדמת מצרים עשויות להיות בעלות השלכות אסטרטגיות למדינת ישראל.

הגורם הסביר כי טורקיה צוברת בשנה האחרונה אויבים רבים, וישראל היא רק האחרונה ברשימה. "ארדואן מסוכסך עם סוריה ואירן, נמצא במתח מול קפריסין ויוון, תוקף כורדים בעירק - ועכשיו ישראל", אומר הגורם. "הוא מחפש אחר שותפויות חדשות, והוא מנסה למצוא און במצרים. גיבוי מצרי להודעת ארדואן על שילוח ספינות טילים לחופי עזה יהיה בעל השפעה אסטרטגית על כל המזרח התיכון, בדגש על קפריסין היוונית, והיוונים שיחושו מאוימים".

ד"ר אלי כרמון, מומחה לענייני טורקיה מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, טוען כי הודעת ארדואן על שילוח הספינות לעזה ופטרולים במזרח הים התיכון ישנו את סדרי הכוחות של נאט"ו. "טורקיה, שמוגדרת כצבא השני בגודלו אחרי צבא ארה"ב בברית נאט"ו, לא יכולה לעשות מה שהיא רוצה", הוא אומר. "לברית יש כוחות שאחראים על מי הים התיכון, והם האיטלקים. פטרולים בים התיכון יהוו איום על גם היוונים ועל קפריסין היוונית, שמנהלים קידוחי נפט וגז. בשנה הבאה תהיה קפריסין יו"ר האיחוד האירופי, וטורקיה עלולה להגיע למסלול התנגשות גם מול האיחוד".

בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully