וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה השעתה קשרי המסחר הביטחוני עם ישראל

ראש ממשלת טורקיה ממשיך בקו החריף נגד ישראל, ואמר כי ארצו תשעה את כל קשרי המסחר הביטחוני עם ירושלים. מאוחר יותר חידד את ההכרזה והבהיר כי קשרי המסחר הפרטי בין המדינות יימשכו

"טורקיה משעה את כל קשרי המסחר הביטחוני עם ישראל" – כך אמר היום (שלישי) ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בתגובה למתיחות הגואה בין אנקרה לירושלים. בתחילה, הובן מדבריו של ארדואן כי מדובר בקשרים המסחריים והביטחוניים, אולם לאחר מכן, יצאה הבהרה בנושא לפיה מדובר ביחסים המסחריים בין צבא טורקיה לממשלת ישראל, הכוללים ייצוא של התעשייה הביטחונית הישראלית. יצוין, כי אתמול התייחס שר הכלכלה הטורקי ליחסים עם ישראל, והדגיש כי "לעת עתה", אין כוונה להטיל סנקציות על המסחר באופן כללי.

בדברים שנשא היום, אמר ארדואן כי בכוונת ארצו להטיל סנקציות נוספות על ישראל, וכי "הספינות שלנו ייראו יותר ויותר במזרח התיכון". בהמשך התייחס ארדואן גם לביקור אותו הוא מבקש לערוך ברצועת עזה, וציין כי הדבר תלוי בהסכמה אליה יגיע עם מצרים, שדרכה הוא מתכוון להיכנס לעזה, בתום ביקור שיערוך בשבוע הבא בקהיר. ארדואן התייחס גם להשתלטות הישראלית על המשט שעשה דרכו לעזה בשנה שעברה ואמר כי "ישראל מתנהגת באזור כמו ילד מפונק".

גורמים מדיניים אמרו לוואלה! חדשות בתגובה לדברי ראש ממשלת טורקיה, כי "ארדואן רוצה למנוע שאלות קשות על דו"ח פאלמר, אז הוא מנסה להסית את האש לכיוון ישראל, אבל ההתנהלות הזאת תפגע גם בטורקים. הוא משתולל עכשיו, כי אחת מההערכות שעלו היא שקשרי המסחר ייפגעו, אז הוא מנסה להיכנס לוואקום, אבל ביטול חוזים יכול לחשוף אותם לתביעות אזרחיות מצד אנשי עסקים ישראלים. הסחר הצבאי גם כך נעצר ברובו ביוזמת ישראל".

עוד אמרו הגורמים המדיניים, כי "לא נראה לנו שהוא יבטל את השגרירויות, כי זה צעד מרחיק לכת מדי מבחינת האמריקאים". הגורמים הבהירו כי נכון לעכשיו לא צפויה להיות תגובה ישראלית. "מה זה יעזור?", שאלו. "יכול להיות שכשהוא ראה שישראל לא נבהלת זה גרם לו להגיב כך. הוא עם הפנים לעולם הערבי להראות איך הוא מנסה להיכנס בנו, אבל אנחנו לא מתקפלים".

המשבר ביחסים עם טורקיה - כותרות אחרונות
העיתונות הטורקית מודאגת: ”מה פשעו התיירים?”
”טורקיה השאירה את הנספח הצבאי כמחווה לברק”

ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן נואם בפני הפרלמנט הטורקי. רויטרס
ממשיך בקו התקיף. רג'פ טייפ ארדואן/רויטרס

אך למרות ההצהרות, העיתונות בטורקיה חולקת על עמדתו האגרסיבית של ארדואן. "מה פשעם של התיירים"? זעקה כותרת העיתון המקומי "מילייט", בתגובה לעיכובם של התיירים הישראליים אתמול בשדה התעופה באיסטנבול. העיתונים כולם הביעו דאגה נוכח המשבר המחריף, ובייחוד מהנזק הכלכלי הצפוי מאובדן הקשרים בעלי הערך עם ישראל. "מלחמת שדות תעופה", גרסה הכותרת בעיתון השמאל "רדיקאל".

בעיתונים אחרים בחרו להתמקד הבוקר במה שהם מזהים כביקורת בתוך ישראל על חוסר הנכונות של הממשלה להתנצל בפני טורקיה. "גורמי מפתח בישראל מזהירים מפני עלותו הגבוהה של המשבר", הייתה כותרת הדיווח בעיתון הנפוץ "הורייט", שהבליט בין היתר את הדברים שאמר בנושא נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. "הישראלים מטילים ספק במדיניות אי-ההתנצלות", גרסה הכותרת בעיתון "זמאן", המזוהה עם השלטון. "ישראלים רבים מטילים ספק אם ממשלתם נוהגת נכון כשאינה נענית לדרישותיה של טורקיה".

בואו לדבר בפייסבוק על המשבר עם טורקיה ולהציע לנתניהו כיצד לפעול

בנימין נתניהו מול רג'פ טייפ ארדואן. רויטרס
שיא חדש במשבר בין המדינות. נתניהו וארדואן/רויטרס

מלבד שתי תקריות עיכובם של התיירים הישראלים והטורקים בנמלי התעופה הבינלאומיים של טורקיה וישראל, האירוע המשמעותי והחריף ביותר שנרשם עד כה מאז פרסומו של דו"ח פאלמר, שחקר את המשט הטורקי לעזה בשנה שעברה, הוא גירושו של כל הסגל הדיפלומטי הבכיר מטורקיה, כפי שנודע אמש.

(עדכון ראשון: 12:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully