וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיתונות הטורקית מודאגת: "מה פשעו התיירים?"

"מלחמת שדות התעופה" מכנים בעיתוני טורקיה את ההתפתחות האחרונה ביחסים עם ישראל, ומביעים דאגה רבה מהנזק הכלכלי. דבריו של סטנלי פישר על סכנת המשבר עם טורקיה זוכים להבלטה מיוחדת

"מה פשעם של התיירים?", כך זועקת הבוקר (שלישי) כותרת בעמוד הראשון של העיתון הטורקי "מילייט", לצדה תמונה של התיירים הישראליים שעוכבו אתמול בשדה התעופה באיסטנבול - והיא משקפת במידה רבה את הלוך הרוחות בתקשורת הטורקית כולה, לנוכח ההסלמה ההאחרונה ביחסי טורקיה עם ישראל, שהתבטאה בהתעמרות בתיירים משני הצדדים, על ידי משטרת הגבולות בשדות התעופה באיסטנבול ובתל אביב. העיתונים כולם מביעים דאגה לנוכח המשבר המחריף, ובייחוד מהנזק הכלכלי הצפוי מאובדן הקשרים בעלי הערך עם ישראל. "מלחמת שדות תעופה", גרסה הכותרת בעיתון השמאל "רדיקאל".

בעיתונים אחרים בחרו להתמקד הבוקר במה שהם מזהים כביקורת בתוך ישראל על חוסר הנכונות של הממשלה להתנצל בפני טורקיה. "גורמי מפתח בישראל מזהירים מפני עלותו הגבוהה של המשבר", הייתה כותרת הדיווח בעיתון הנפוץ "הורייט", שהבליט בין היתר את הדברים שאמר בנושא נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. "הישראלים מטילים ספק במדיניות אי-ההתנצלות", גרסה הכותרת בעיתון "זמאן", המזוהה עם השלטון. "ישראלים רבים מטילים ספק אם ממשלתם נוהגת נכון כשאינה נענית לדרישותיה של טורקיה".

המשבר עם טורקיה - עוד כותרות:
"טורקיה השאירה את הנספח הצבאי כמחווה לברק"
טורקיה מימשה האיום: הסגל הדיפלומטי מגורש לישראל
יהודים בטורקיה: "חוששים לדבר, עוקבים אחרינו"
בצל המשבר עם טורקיה: סוכני הנסיעות נערכים לביטולים

איה סופיה באיסטנבול. ShutterStock
זרם התיירים הישראלי יעצור סופית? איה סופיה באיסטנבול/ShutterStock

"זמאן", יש לציין, בניגוד לעיתונים האופוזיציוניים לשלטון, אינו מבליט באופן יחסי את הסיפור, שאינו נמצא בעמוד הראשון. בעמודים הפנימיים, מובא מאמר פרשנות המנתח את כיווני ההתפתחות האפשריים של המשבר שנבדקים כעת על ידי השלטון באנקרה. האפשרות הבולטות שנבחנת - במקרה שישראל תעמוד בסירובה להתנצל - היא פנייה לבית הדין הבינלאומי. גם ביקור של ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן ברצועת עזה עדיין נשקל כאופציה ריאלית. האפשרות שיושג בכל זאת הסדר מתוארת כקלושה.

"יש קונצנזוס שישראל צריכה להתנצל"

"התקשורת הטורקית דומה מאוד לתקשורת הישראלית - סקרנית מאוד לגבי מה שקורה בישראל, מה ההמניעים לכך ומה התוצאות האפשריות", מסביר פרופ' דרור זאבי, מומחה לטורקיה במחלקה למזרח התיכון באוניברסיטת בן גוריון. "הם מבקשים מהכתבים שלהם בארץ לדווח הרבה מאוד על מה שקורה כאן".

הגישה לסיקור, מוסיף פרופ' זאבי, נגזרת מהזהות הפוליטית של העיתון - מי תומך בממשלה, ומי באופוזיציה. "ברמה האסטרטגית, יש קונצנזוס בטורקיה - המצור על עזה אינו חוקי, והתנצלות ישראלית על המשט חייבת לבוא", הוא מבהיר. "אך ברמה המעשית, יש ביקורת, בעיקר מכיוון עיתוני האופוזיציה, על האופן הטקטי שבו התנהלה הממשלה במשבר, על ההיגררות לעימות כוחני ועל הפגיעה הלא נחוצה ביחסים. במיוחד לא אהודה כאן הפגיעה בתיירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully