וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות ישראלים נחקרו בנמל התעופה באיסטנבול: "הרגשנו גטו"

פנחס וולף

5.9.2011 / 10:25

קבוצה של 40 אנשי עסקים ישראלים שהגיעו לשדה התעופה באיסטנבול רוכזו על ידי השוטרים בטרמינל, שם נלקחו דרכוניהם ללא הסבר. הם שוחררו רק לאחר שעה וחצי. "כמו הסיפורים על אנטבה"

סימני המשבר בין ישראל וטורקיה נראים לא רק ברמה הדיפלומטית-מדינית, אלא גם ברמת התיירות והקשרים הכלכליים בין שתי המדינות: קבוצה של 40 אנשי עסקים שטסה היום (שני) מישראל לטורקיה, טוענת כי כשנחתו בנמל התעופה אתאטורק באיסטנבול הם רוכזו בפינת הטרמינל, דרכוניהם נלקחו והם נחקרו במשך למעלה משעה וחצי. רק לאחר התערבות משרד החוץ הוחזרו להם הדרכונים, הם תושאלו ביחידות ואז הורשו להיכנס למדינה. משרד החוץ באנקרה טוען כי הוא איננו מכיר את הפרטים וכי לא ניתנה הנחייה לעכב נוסעים מישראל. בירושלים מעריכים כי האירוע באיסטנבול התרחש על רקע טענות טורקיות על השפלות שעברו תיירים טורקים במהלך הבדיקה הביטחונית בצאתם מישראל.

בנוסף לכך, מספר ישראלים ששבו הבוקר לישראל מטורקיה עם חברת התעופה "טורקיש איירליינס" סיפרו כי הושפלו במהלך הבידוק הביטחוני שנערך להם לפני הטיסה. לדבריהם, תכולת המזוודות שלהם נבדקה באופן קפדני מהרגיל והם אולצו לעבור בדיקה גופנית משפילה. כשנשאלו לפשר הבדיקה ענו להם אנשי הביטחון הטורקיים כי אלו ההוראות שקיבלו.

"עברנו את טראומת 'עופרת יצוקה' שהיתה לא קלה וגם את המשט, אך הבוקר אני בתחושה נורא כבדה", סיפרה הבוקר חיותה לייבוביץ', אשת עסקים בתחום האופנה שהייתה בין חברי הקבוצה, לקול ישראל. לדבריה, "הגענו לשם, נחיתה שגרתית. אנחנו פוסעים לעמדה של החתמת הדרכונים לכיוון היציאה ובשלב מסוים אנחנו קולטים שקיבלו הוראה לרכז את כל הישראלים בפינה מסוימת בטרמינל. היינו רק אנשי עסקים. לא כל כך הבנו מה קורה ופתאום שמנו לב שכל הבחורים שמחתימים דרכונים קיבלו הוראה להפנות אותנו לעמדה צדדית. הכניסו אותנו לפינה, ביקשו מאיתנו את הדרכונים. אף אחד לא הסביר. הייתה פריצה של 50 שוטרים למתחם שבו עמדנו ואין דו שיח, לא נאמר כלום. ואז, אנחנו פשוט מבינים שאנחנו לא נכנסים לאיסטנבול, אין לנו אישור כניסה".

בעקבות התקרית, האם תמשיכו לנסוע לטורקיה? בואו לדבר על זה בפייסבוק

עוד על המשבר ביחסי ישראל-טורקיה
"אם טורקיה תפטרל באזור, יהיו לכך השלכות כבדות"
אולמרט במסר לנתניהו: "טורקיה אינה אויבת שלנו"
נתניהו: "לפתור המחלוקת עם טורקיה, לא נתנצל"

"הטיחו את המזוודות ברצפה בזעם"

לייבוביץ' סיפרה כי ברגע שהבינו מה קורה, החלו חברי הקבוצה לצלצל לנציגי הקונסוליה הישראלית, למשרד החוץ ולחדר המצב בניסיון להבין את שאירע: בארץ לא ידעו מהסיפור הזה בכלל ואז התחילה מהומה. משרד החוץ וחדר המצב ניסו לראות מה קורה ולהפעיל את הקשרים שלהם. עמדנו במצב הזה שעה וחצי די מבולבלים. השוטרים הטורקים לא נתנו לנו להיכנס, אספו את הדרכונים ואחר כך שיחררו כמה כאלה שהיו להם דרכונים דיפלומטיים. היינו בסוג של מעצר במשך שעה וחצי ואז החזירו לנו את הדרכונים. לאחר מכן, לקחו את המזוודות והטיחו אותן בקרקע בחמת זעם".

לייבוביץ' סיפרה על תחושותיה בתקרית: "אני 10 שנים באיסטנבול, רכשתי פה חברים. ועם כל זה אני מרגישה היום שמבחינתי זו נקודת אל חזור. אני הולכת לחפש אלטרנטיבה. הייתה תחושה של השפלה. הרגשתי גטו. זה הזכיר לי את הסיפורים על אנטבה. אמנם זה לא היה טרור אך כך הרגשתי, זה היה נוראי".

ממשרד החוץ נמסר כי האירוע מוכר להם וכי שגרירות ישראל בטורקיה בודקת בשעה זו את תוכן התשאול שעברו אנשי העסקים.

גורמים מדיניים הביעו זעם על המקרה. "מדובר בהתנהגות תמוהה שעשויה להצביע על אובדן עשתונות מוחלט בקרב השלטונות הטורקיים", אמרו בשיחה עם וואלה! חדשות. "מצד שני, קיימת אפשרות שמדובר ביוזמה מקומית של כמה פקידים שפירשו את דו"ח המשט בצורה מחמירה מדי משום ששר החוץ הטורקי לא ציין בשום שלב שבכוונתם לפגוע בקשרים העסקיים בין ישראל לטורקיה".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully