וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אמ"ן: לסייבר תהיה השפעה גדולה מלתקיפה אווירית

פנחס וולף

5.7.2011 / 15:25

בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת אמר האלוף אביב כוכבי, כי פוטנציאל הסייבר הולך וגובר, יותר משל כח האש. הוא הוסיף: "אירן מסוגלת להשלים בנייתו של מתקן נפץ גרעיני בתוך שנה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

רמיזה לתולעת "סטוקסנט" שתקפה את מחשבי פרויקט הגרעין האירני? "ממד הסייבר והפוטנציאל שלו ילך ויגבר, עד לכך שתהיה לו השפעה גוברת יותר מהממד האווירי וממד האש יחד" – כך אמר היום (שלישי) ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, ברמיזה לכשלים הטכניים שחוו באחרונה מחשבי האירניים, ואשר יוחסו לפעולה מכוונת של גורמים מערביים. בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת אמר כוכבי כי אירן מפעילה יותר מ-5,000 צנטריפוגות פעילות, וכי הכוונה בשלב הבא היא להגיע ל-8,000 פעילות. "אירן מסוגלת להגיע לסיום בנייתו של מתקן נפץ גרעיני תוך שנה או שנתיים, אך לא מדובר בבניית פצצה", המשיך כוכבי, שהוסיף כי "אירן הצליחה להתאושש מגל הסנקציות האחרון שהוטל עליה".

כוכבי התייחס גם למעורבות האירנית בנעשה באזור; הוא ציין כי אירן פועלת לחזק את השפעתה בטורקיה, בהיבט המסחרי אך גם זה הצבאי, ואמר כי טהרן שואפת גם לחדור לשורות תנועת "האחים המוסלמים" במצרים. ראש אמ"ן הצליח למצוא עדות למעורבות אירנית גם באירועי "יום הנכסה" ו-"יום הנכבה", ואמר כי "אירן הייתה פעילה מאוד באירועים הללו, אך הם ציפו לתוצאה משמעותית יותר".

"אסד מעריך שיוכל להתמודד עם ההפגנות"

גם בסוריה ניכרת מעורבות של משטר האייתולות. "אירן מקיימת מעורבות עמוקה מאוד עד צוואר להורדת רף המהומות", אמר כוכבי, "אך לא מדובר בכוחות לוחמים של אירן". בהתייחסו לנעשה במדינה השכנה, הזהיר כוכבי מאופטימיות יתרה, ואמר כי "אסד מעריך שהוא יוכל להתמודד עם ההפגנות בסוריה כל עוד הן לא מגיעות לדמשק". לדבריו, "אי אפשר לזלזל בחבילת הרפורמות שאסד החל לקדם. הן נוגעות לשיפור תנאי השכר, סובסידיות ואיתור מקומות עבודה. מרבית הצבא נשאר נאמן לאסד, בעיקר בקרב הקצונה הבכירה, המגיעה ברובה מהעדה העלאווית. הצבא שיוצא לדיכוי המהומות מאמין בשלב זה שמדובר במשימה לגיטימית כדי למנוע מצב של איבוד השלטון העלאווית בסוריה".

בהמשך התייחס ראש אמ"ן גם לנעשה במצרים, ואמר כי "כוחות הביטחון במדינה איבדו שליטה על מרחב סיני. בניית המכשול הפיזי (בציר פילדלפי - פ"ו) על ידי מצרים הופסקה לחלוטין". גם דיוני הפיוס בין פתח לחמאס זכו להתייחסות מצד כוכבי, שאמר כי מדובר בפיוס רופף, "שאפילו על המסגרת שלו אין הסכמה. זה למראית עין בלבד, אין שום דבר מעשי". עוד אמר כוכבי כי להערכתו, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, מעדיף להתחיל במשא ומתן ולא ללכת לאו"ם – אלא להגיע לשם רק בהיעדר ברירה אחת, "ובלבד שיעמדו בתנאים שלו – גבולות 67' והקפאת הבנייה בהתנחלויות".

עוד באותו נושא:
אירן: הסנקציות נגדנו לא יעצרו פיתוח מערך הטילים
אירן הציגה מתקן תת-קרקעי לשיגור טילים בליסטיים
ראש אמ”ן לשרים: אירן חוששת מהמהומות בסוריה


לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully