וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד: נשנה החוקה, בחירות לפרלמנט באוגוסט

ניר יהב

20.6.2011 / 12:03

בנאום בדמשק הציג נשיא סוריה גישה פייסנית כלפי ההתקוממות, והבטיח רפורמה בפוליטיקה ובתקשורת וחנינה למתנגדי משטר. את הזמן הרב מאז הנאום הקודם הסביר בפגישות שקיים עם אזרחים, בהן שמע לדבריו על הצורך ב"חיים בכבוד"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכת וידאו: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ')

גישה פייסנית של נשיא סוריה, בשאר אסד, כלפי ההתקוממות הנמשכת בארצו: בנאום שנשא בצהריים (חמישי) באוניברסיטת דמשק, בהופעתו הפומבית הראשונה זה כחודשיים, הבטיח אסד לערוך בחודשים הקרובים שורה של רפורמות בחקיקה, בפוליטיקה ובתקשורת ועל עריכת בחירות לפרלמנט באוגוסט הקרוב, הביע את תנחומיו למשפחות ההרוגים במהומות, הודיע על קיומו של "דיאלוג לאומי" בין השלטון לאופוזיציה במדינה, וקבע כי "על המדינה להיענות לדרישות הציבור".

התפתחויות אחרונות בסוריה:
טורקיה לאסד: יש לך שבוע להפסיק שפיכות הדמים
דיווח: אירן העבירה לסוריה ציוד למאבק בהפגנות
קלינטון: "האכזריות הסורית לא תמנע את השינוי"
"צבא סוריה נלחם בחזיתות רבות מדי, אסד ייפול"
האח האכזר מדמשק: מי אתה, מאהר אסד?

לדברי אסד, המשטר כבר החל בתהליך של פתרון הבעיות ומתן מענה לדרישות "הלגיטימיות" של הציבור. הוא ציין, עם זאת, כי "יש להבחין בין דרישות לגיטימיות של הציבור לבין אלו שמנסים לנצל את המצב".

"כולנו רוצים רפורמות, גם אני", אמר. "השאלה היא מה כוללות אותן רפורמות". בין היתר, לדבריו, יחוקק בשבועות הקרובים חוק מפלגות חדש, "שיעשיר את החיים הפוליטיים מדינה ויעניק לאזרח אחריות רבה יותר" (החוק החל כיום מקבע את מעמדה של מפלגת השלטון, הבעת', כמפלגה מרכזית בחברה ובמדינה). חבילת הרפורמה תושלם לדבריו בספטמבר, עם עריכת שינויים בחוקה על ידי ועדה מיוחדת שתבחן את הנושא ותגיש את מסקנותיה "בתוך חודש".

פליטים שברחו מסוריה במחנה שהוקם בטורקיה. AP Photo/Vadim Ghirda, AP
מחנה של הפליטים הסורים שנמלטו לטורקיה/AP, AP Photo/Vadim Ghirda

אך עוד לפני כן, לדבריו, ייערכו בחודש אוגוסט בחירות לפרלמנט, שכן לדבריו, "שינוי בחוקה מחייב פרלמנט חדש". כמו כן הבטיח לקדם רפורמה בתקשורת, ואמר כי במסגרת זאת יוקם ערוץ טלוויזיה סורי חדש: "התקשורת תהיה עינו וקולו של האזרח".

"לצעירים הסורים יש תפקיד מרכזי בשלב זה", ציין, "משום שהם הוכיחו את עצמם, בעיקר כשהחלו לפעול ב'צבא האלקטרוני' (הכוונה לפייסבוק - נ.י). במקום שנלמד לקח ממה שקורה במזרח התיכון - עלינו לתת לו שיעור".

"הדיאלוג הלאומי בשלב קריטי, יש לתת לו הזדמנות"

אסד הוסיף כי את ההחלטות על הרפורמה קיבל בהתייעצות עם העם. "בשבועות האחרונים קיימתי פגישות עם אזרחים מכל הערים", אמר. "הנאום שלי מבוסס על הפגישות הללו. הפגישות היו עמוקות, כנות, רציניות ופורות. האזרחים הביעו באותן פגישות את רצונותיהם ודרישותיהם. דיברנו על כל הנושאים, ללא יוצא מן הכלל".

כוחות הצבא הסורי בפאתי העיר ג'יסר א-שורור, יוני 2011. AP
חיילי צבא סוריה פושטים על ג'יסר א-שורור, בשבוע שעבר/AP

אסד גם הכריז בנאומו על פתיחתו הקרבה של "דיאלוג לאומי" בין השלטונות לאופוזיציה במדינה. "הדיאלוג עם ארגוני האופוזיציה ועם כל הקבוצות בעם הסורי הוא הדבר החשוב בשלב זה", אמר. "דיאלוג זה נכנס לשלב קריטי. מי שמנהל את הדיאלוג לא רק מדבר, אלא מגיש המלצות שיש לנקוט בהם. יש לתת לדיאלוג הזה הזדמנות".

בדבריו הזכיר אסד את החנינה שהעניק בחודש שעבר למתנגדי משטר שנעצרו, והוסיף כי בכוונת לבקש לבחון הרחבה של החנינה לעצורים נוספים. כמו כן הביע צער על מותם של אנשי כוחות הביטחון ואזרחים סורים במהומות. "היינו עדים לשעות קשות. לי אישית זה מסב צער רב מאד", הודה. "אני רוצה להעביר את תנחומיי למשפחות ההרוגים".

עוד אמר אסד כי הורה לממשלה להוסיף מקומות עבודה ו"לתקן את הנזקים הכלכליים" שנגרמו עקב ההתקוממות. "אין לנו ברירה אלא לגבש תוכנית כלכלית שתתאים לנו ותביא צדק חברתי לכולם".

"נפתור את הבעיות שלנו בעצמנו"

בדבריו גם חזר אסד על טענותיו כי ההתקוממות במדינה היא "מזימה" נגד סוריה מצד אויביה, וכי "המתנגדים לשלטון הם קבוצה קטנה של פורעים". לדבריו, "בחלק מהמקרים, שימשו הפגנות המחאה שימשו מסווה למחבלים שרצו לעורר אנרכיה ולהרוג אנשים. זה קרה, לדוגמא, בג'יסר א-שורור, שם הרסו המפגינים מבנים, הרגו אנשים ועוררו מהומה. לאותם מחבלים יש ציוד מתקדם מאד. על כן נאלץ צבא סוריה להתערב בנעשה".

"הדם הסורי שנשפך משמעו שהמולדת כולה הגירה דם", הוסיף. "נעמיד לדין את אלו האחראים על שפיכות הדמים. זוהי החובה של כולנו". כמו כן קרא למאות האזרחים שנמלטו מהמדינה לשוב לביתם. "זה חשוב", הבהיר, "ובעיקר אלו המתגוררים בג'יסר א-שורור. אין ספק שיש פגמים במדינה שעל המדינה לתקנם. יחד עם זאת, מחובתה של המדינה לרדוף גם את המחבלים. לא נגיע לשום פתרון פוליטי מול אנשים שמחזיקים נשק ובאים להרוג".

כמו כן, הביע אסד את מורת רוחו מהתערבות מדינות העולם בנעשה בארצו, ואמר כי "עלינו לפתור את הבעיות שלנו בעצמנו".

פליטים סורים בטורקיה, יוני 2011. רויטרס
פליטים שברחו מאימת הדיכוי של שלטונות סוריה, השבוע בטורקיה/רויטרס

זהו נאומו השלישי בלבד של אסד לעמו מאז החלה ההתקוממות נגדו. בנאומו הראשון, שבועיים לאחר פרוץ המחאה, נשא אסד דברים בפרלמנט וכינה את המהומות "מזימה של אויבי סוריה". באפריל נשא נאום טלוויזיוני, בו הכריז על ביטול חוקי החירום במדינה, הביע צער על מות מפגינים וביקש לראשונה לקיים "דיאלוג לאומי".

היום הסביר אסד כי "הזמן הרב שעבר מאז שנאמתי בפעם הקודמת גרר שמועות במדינה. השמועות אינן חשובות. הזמן שעבר היה חשוב עבורי, כדי להיפגש עם משלחות מהערים הסוריות".

נאומו היום מגיע על רקע קריאות גוברות בזירה הבינלאומית להתפטרותו, כשהלחץ הולך וגובר גם מכיוונה של טורקיה, עד לאחרונה בעלת ברית קרובה של המשטר הסורי. בראיון לרשת "אל-ערבייה", אמר הבוקר ארשאד הרמזלו, יועצו המדיני של נשיא טורקיה, עבדוללה גול, כי טורקיה "מקציבה למשטר הסורי שבוע להפסיק את שפיכות הדמים. לאחר מכן, לא נעניק עוד לגיטימציה להנהגה הסורית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully