וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המתיחות: נתניהו חזר בו מפיטורי גלנט, והאשים את הממשלה הקודמת בהסלמה הביטחונית

עודכן לאחרונה: 13.4.2023 / 10:22

בנאומו זלזל נתניהו בסקרים שחוזים מפלה לליכוד, ואמר כי "לפיהם בנט היה אמור להיות רה"מ"; עוד הבהיר את ההבטחה שנתן לבן גביר למשמר לאומי: "זו לא תהיה מיליציה של אף אחד", וכן תקף את ראש הסגל הקודם שביקר אותו: "רוצה ליטוף תקשורתי"

נתניהו הצהיר: גלנט לא יפוטר מתפקידו/לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל הערב (שני) את פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט. זאת, בעת הצהרה שנשא בצל המתיחות הביטחונית, בה האשים את הממשלה הקודמת בהסלמה. "מתקפת הטרור התחילה עוד בפסח הקודם, תחת הממשלה הקודמת", טען. בתומה, תקפו את דבריו חברי אופוזיציה: "מגלגל אחריות ומאשים, כשדם נשפך ברחובות".

"מבקש להביע את תנחומיי למשפחת די על פטירתה של אם המשפחה לאה, שנרצחה בפיגוע המתועב ביום שישי יחד עם שתי בנותיה", פתח נתניהו את דבריו, והמשיך, "המדינה שלנו נמצאת תחת מתקפת טרור - והיא לא התחילה עכשיו. בחג הפסח הקודם, התרחשה פרובוקציה דומה בהר הבית. בשנה שעברה, תחת הממשלה הקודמת, מספר פיגועי הטרור הוכפל", אמר.

נתניהו אמר כי "הממשלה הקודמת חתמה על הסכם עם חיזבאללה שבו מסרה שטחים ומאגרי גז לאויב מבלי לקבל שום תמורה". זאת, על אף שהממשלה הקודמת לא חתמה על הסכם עם הארגון, אלא עם לבנון. "כפי שהזהרנו והתרענו, התקפות רק גברו וההרתעה נפגעה. לצערי, היא נפגעה עוד יותר כשאויבנו פירשו את הקריאות לסרבנות כחולשה בחוסן הלאומי שלנו", המשיך.

נתניהו במסיבת עיתונאים 10 באפריל 2023. ללא, יותם רונן
"ירשנו נזקים מהממשלה הקודמת", נתניהו/יותם רונן, ללא

עוד התייחס לפיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, שאירעו בחודש שעבר וגררו תגובה ציבורית קשה, והודיע כי השר ימשיך בתפקידו. "היו בינינו מחלוקות, אפילו קשות, אבל החלטתי להשאיר אותן מאחורינו".

"קיבלנו מנדט ברור לבצע תיקונים במערכת המשפט, בעיקר להחזיר את האיזון הראוי בין הרשויות", טען נתניהו בהתייחס לרפורמה המשפטית. "רוב הציבור מבין היום שיש צורך בתיקונים במערכת המשפט, על סמך הסכמה זו צריך לנסות להגיע להסכמה רחבה".

בנוסף, התייחס ראש הממשלה למשמר הלאומי שהבטיח נתניהו לבן גביר. "השר בן גביר צדק ברצון שלו להקים את המשמר הלאומי, זו לא תהיה מיליציה של אף אחד אלא גוף ביטחוני מסודר ומקצועי שיהיה כפוף לאחד מגופי הביטחון", טען.

בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 13 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
גנץ בתגובה להצהרה: "בבכיינות לא בונים מנהיגות"/פלאש 90, אריק מרמור

לדברי נתניהו, בפגישת העדכון הביטחוני שערך אתמול עם יאיר לפיד הוא תקף אותו על התנהלות האופוזיציה בראשותו. "שאלתי אותו - כשאתה מצהיר שמדינת ישראל קורסת, איך אתה חושב שהדבר הזה מתקבל אצל אויבנו? הם שומעים ורואים, ומאמינים שהם יוכלו עלינו בהתקפות טרור משולבות מלבנון, סוריה ועזה". עוד טען כי אלו "חושבים שהקריאות לסרבנות והוויכוח הפנימי הן שעת כושר", והוסיף, "הם טועים בענק, אנחנו פועלים בכל הזירות ועושים המון".

"כפי שהממשלות בראשותי הביאו את העשור השקט ביותר בתולדות המדינה, גם עכשיו הממשלה בראשותי תשיב את הביטחון. נשקם את ההרתעה ונתקן את הנזקים שירשנו", המשיך, תוך שהוא מאזכר בשנית את הממשלה הקודמת.

על המתקפה מלבנון, שאירעה השבוע, טען כי "לא נאפשר הקמת תשתית טרור של חמאס בלבנון. בעזה הפלנו מטרות משמעותיות של חמאס, השמדנו מפעלי ייצור רקטות ומנהרות טרור. עוצמת התקיפה היא מסר לחמאס על המחיר שנגבה ממנו בהמשך אם נידרש, והמסר נקלט", אמר.

תוך התייחסות למפלה שרשם הליכוד בסקר שפורסם אמש בחדשות 13, אמר ראש הממשלה כי הוא "למוד סקרים","הממשלה הזו תהיה ארבע שנים, מה שיקבע לאורך זמן זו הדרך בה נטפל בביטחון, בכלכלה, בבריאות ובשלום, ולא בתנודות הרגע".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בהצהרה סמוך לזירת הפיגוע בבקעת הירדן, 7 באפריל 2023. אריאל חרמוני, משרד הביטחון, אתר רשמי
שר הביטחון גלנט יישאר בתפקידו/אתר רשמי, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בשבועות האחרונים, דרש נתניהו משר הביטחון להתנצל על ההצהרה שנשא נגד המהפכה המשפטית שהובילה לפיטוריו. גלנט סירב להתנצל על תוכן ומהות הדברים, והיה מוכן להתנצל רק על עיתוי הצהרתו - אותה נשא כשנתניהו היה בחו"ל. בהמשך, העלה נתניהו דרישה לפיה גלנט יתפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי, כתנאי להישארותו במשרד הביטחון - דרישה שנדחתה גם היא על ידי השר.

בשבוע שעבר, הודיע נתניהו שהוא משהה את פיטוריו של גלנט. זאת, על רקע ההתחממות הביטחונית, ומבלי שאמר בכמה זמן מדובר. לבסוף, הודיע היום שישאיר אותו בתפקיד - ללא התנצלות וללא התפטרות, כפי שדרש בשבועות האחרונים.

מתוך מסיבת העיתונאים של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי. רוני כנפו
נתניהו על המשמר הלאומי: "יהיה גוף ביטחוני מקצועי". בן גביר/רוני כנפו

בתום ההצהרה, רבים מחברי האופוזיציה הגיבו לדברים שנשא. "בשעה שדם אחינו ואחיותינו נשפך ברחובות, ראש הממשלה מאבד שליטה אל מול פני האומה", הגיב ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד. "במקום להאשים אחרים, הגיע הזמן שהוא ושריו ייקחו סוף סוף אחריות". עוד הוסיף כי "ביטול פיטוריו החפוזים והשערורייתיים של שר הבטחון גלנט הוא צעד נכון ואני מברך עליו, עכשיו תפסיקו כבר להתלונן ולכו לעבוד".

גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב להצהרה, וטען כי "בבכיינות לא בונים מנהיגות". יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן טען כי ההצהרה "מוכיחה שהאיש לא כשיר למלא את תפקידו, ולא אחראי למעשיו", וחבר הכנסת גדעון סער צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "תמיד מסית ומסיט, מאשים אחרים ומגלגל אחריות. לא מסוגל לאחד את העם - גם בזמן משבר. עם כל זה, מסך עשן להתקפלות בעניין פיטורי גלנט נאמר ברוח הפסח: דיינו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 19 במרץ 2023. רויטרס
"למוד סקרים, הממשלה הזו תהיה ארבע שנים". נתניהו/רויטרס

טרם ההצהרה, קרא יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, לנתניהו לעמוד לצידו של שר הביטחון יואב גלנט, ולהודיע שפיטוריו ירדו מהפרק. "מדינת ישראל נדרשת כעת להתמודד עם אתגרים ביטחוניים משמעותיים, היא צריכה גיבוי לאומי - היא חייבת חוסן לאומי. אסור שהפוליטיקה תגבר על ביטחון ישראל".

על רקע המצב, זימן אתמול נתניהו את ראש האופוזיציה יאיר לפיד לתדרוך ביטחוני. בתום הפגישה אמר לפיד כי "הגעתי לתדריך אצל נתניהו מודאג, ויצאתי עוד יותר מודאג". בליכוד תקפו את דבריו ומסרו, "מצער שבשעה שישראל נלחמת בשלוש חזיתות ולאחר שנתניהו הזמין אותו לעדכון ביטחוני מקיף, לפיד בוחר לעשות פוליטיקה קטנה במקום לשדר מסר של אחדות ללא סייג מול אויבינו".

בשבוע שעבר שוגרו מטחי רקטות לעבר ישראל משלוש חזיתות. לפני ליל הסדר, בין שלישי לרביעי, החלו השיגורים מרצועת עזה לכיוון עוטף עזה ושדרות. ביום חמישי התווספו השיגורים מלבנון לכיוון הגליל המערבי, וביום שבת בערב נורו רקטות מכיוון סוריה לעבר רמת הגולן.

ביום חמישי שעבר אירעו שני פיגועים. הראשון, פיגוע ירי, אירע בבוקר בבקעת הירדן, ובו נורו שתי אחיות ואימן ברכב בו נסעו. מותן של האחיות, רינה ומאיה די, נקבע באותו היום, ושל אימן לאה די נקבע שלושה ימים לאחר מכן. המצוד אחר המחבלים עדיין נמשך. מאוחר יותר באותו הערב בחמישי אירע פיגוע דריסה בתל אביב, בו נרצח תייר איטלקי, אלסנדרו פאריני, ונפצעו עוד שבעה בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully