וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה של הסלמה: בלילה רקטות מעזה, בצהריים מטחים מלבנון

עודכן לאחרונה: 6.4.2023 / 20:59

בצל המתיחות הביטחונית בירושלים, יהו"ש ורצ"ע, עשרות רקטות שוגרו מלבנון לגליל המערבי, במתח שלא נראה מאז מלחמת לבנון השנייה. טרם התברר מי אחראי לשיגורים, ולמרות ההערכה שחוליות פלסטיניות ביצעו את השיגורים - היקפן הגדול עשוי להצביע על מעורבות אפשרית של חזבאללה

תיעוד יירוט כלי טיס מעל שמי רצועת עזה/דובר צה"ל

בצל המתיחות הביטחונית הקיימת ממילא בירושלים, יהודה ושומרון ורצועת עזה, לפחות 34 רקטות שוגרו היום (חמישי) משטח לבנון לעבר הגליל המערבי, במתח רציף שלא נראה כמותו בזמן שגרה, מאז מלחמת לבנון השנייה. עד כה, בישראל נמנעו מלהגיב למטח הרקטות וככל הנראה ימתינו עד לאחר התכנסות הקבינט הצפויה לשעה 21:15.

לפחות 37 אזעקות נשמעו בערים ויישובים שבאזור הגבול עם לבנון ובגליל המערבי, ובצה"ל דיווחו על 25 רקטות שיורטו על ידי כיפת ברזל ועל לפחות חמש נפילות בשטח ישראל. זאת, בשעה שאלפי משפחות ומטיילים ניצלו את החג כדי לטייל בצפון הארץ.

בתגובה לאירועים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על התכנסות הקבינט המדיני-ביטחוני לראשונה מזה חודשיים בהם נמנע מלעשות כן. מוקדם יותר, התקיים בקריה דיון ביטחוני בראשות הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, ראש שב"כ רונן בר ובנוכחות פורום מטכ"ל. מאוחר יותר, יתקיים דיון בראשות שר הביטחון המפוטר יואב גלנט ודיון ביטחוני בראשות רה"מ נתניהו.

בהמשך למטח הרקטות שנורה לעבר יישובי הצפון והגליל, כמה מערי האזור הודיעו על פתיחת המקלטים בשטחן, בעוד שבצה"ל - העלו את רמת הכוננות ומטוסי קרב אף החלו לחוג באוויר במרחב הגבול. עוד נמסר כי בצה"ל נערכים לאפשרות של חדירה קרקעית, וכן חדירה אווירית של כלי טיס בלתי מאוישים. לא זו בלבד, ברשות התעופה הודיעו כי בעקבות המצב הביטחוני, המרחב האווירי הצפוני נסגר לטיסות אזרחיות.

תיעוד של שיגור רקטות משטח לבנון לישראל

למרות שבחיזבאללה טרם התייחסו לירי הרקטות לשטח ישראל, גורם צבאי ששוחח עם וואלה! העריך כי הכרוז שפרסם הבוקר ארגון הטרור, בו הזדהות לבנונית-ערבית עם אירועי הר הבית ונקיטת עמדה מובהקת של הארגון לצד העם הפלסטיני ו"פלגי ההתנגדות" נגד "האויב הציוני" - היה למעשה הסימן לבאות.

למרות שבדובר צה"ל אישרו כי חוליות חמאס בדרום לבנון אחראיות לשיגורים - היקף השיגורים הגדול, שעומד על 34 רקטות - עשוי להצביע על מעורבות כזו או אחרת של חיזבאללה.

עם זאת, ברשת "אל-ערביה" הסעודית, ציטטו גורם "מקורב לחיזבאללה" שטען כי לארגון אין קשר לירי הרקטות, וכי מי שביצעו את השיגורים לעבר ישראל אלו הפלגים הפלסטינים שיושבים בדרום לבנון. לא מן הנמנע שבכלל מדובר בניסיון של חיזבאללה להתנער ממעורבות אפשרית של הארגון לשיגורים. גם בסוכנות הידיעות "רויטרס", שם דיווחו מפי "שלושה מקורות ביטחוניים", טענו כי הפלגים הפלסטיניים הם אלו האחראים לירי הרקטות לשטח ישראל, ולא חיזבאללה. הרושם הוא שבחיזבאללה מנסים להתנער ככל הניתן מהאירוע הזה.

יצוין כי כמה גורמים בכירים בלבנון, ביניהם חברי פרלמנט ויו"ר מפלגת הכוחות הלבנוניים הנוצרית סמיר ג'עג'ע, הביעו התנגדותם לירי הרקטות לעבר ישראל בטענה שממשלת לבנון "ויתרה" על האינטרסים של מדינת לבנון והחלה פועלת בשורות "ציר ההתנגדות".

עוד בוואלה!

בחג, על רקע המתיחות: מטחי טילים שוגרו לגליל המערבי, שתי נפילות זוהו

לכתבה המלאה
התפרעויות בהר הבית, מתפללים התבצרו במסגד אל אקצא והתעמתו עם כוחות המשטרה, 5 באפריל 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"דין ירושלים כדין לבנון"?

האמרה המפורסמת המיוחסת לחמאס עוד ממבצע "שומר החומות" - "דין ירושלים כדין עזה", רלוונטית גם לאירועי היום. בחמאס, חיזבאללה, הג'יהאד האיסלאמי ובארגוני טרור אזוריים נוספים המזוהים עם "ציר ההתנגדות" של איראן, מנסים לייצר הקשר, לעיתים מלאכותי, בין פגיעה בפלסטינים באל-אקצא וירושלים, לפגיעה בהם.

למעשה, הרקטות ששוגרו מרצועת עזה לעוטף ביממות החולפות מהוות ניסיון נוסף של ארגוני הטרור ברצועה להדהד את המסר "דין ירושלים כדין עזה".

אירועי היום בצפון עשויים להצביע גם הם על נכונות של הפלגים הפסלטיניים בדרום לבנון וייתכן גם של חיזבאללה, להבהיר: "דין ירושלים כדין לבנון". זאת, בשעה שבחמאס, חיזבאללה, איראן וביתר "ציר ההתנגדות" מזהים את המשבר הפנימי בישראל ורואים בו הזדמנות נהדרת לערער עוד יותר את היציבות במדינה.

עשרות טילים שוגרו לגליל המערבי מלבנון. 6 באפריל 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
34 רקטות שוגרו מלבנון לגליל המערבי. 6 באפריל 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מצידו, האשם ספי א-דין, ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה ובן דודו מצד אמו של מזכ"ל חזבאללה נסראללה, טען בהתייחסות ראשונה בערוץ הלבנוני "אל-מנאר" כי מאמציה של ישראל "לפגוע במסגד אל-אקצא ובאתרים הקדושים - יצית את האזור". לדבריו, "מאות מיליוני מוסלמים מוכנים לשפוך דם עבורו" (המסגד).

התמונות והסרטונים ממסגד אל-אקצא, גם אם חלקם צולמו בעבר ופורסמו שוב בימים האחרונים, וגם אם מציגים צד אחד של הסיפור - עוררו את זעמם של רבים נוספים בעולם הערבי, והובילו לתגובות קשות מצידם של גורמים ערביים ומוסלמים רבים, מלבד אלו של ארגוני הטרור ואיראן.

בימים האחרונים, ירדן, מצרים, סעודיה, האמירויות, טורקיה כמו גם מדינות ערביות נוספות גינו את מה שכינו "הסתערות כוחות הכיבוש" על מסגד אל-אקצא, תוך שהן קוראות לישראל לחדול בה מהפעולות התוקפנויות שלה נגד המתפללים במסגד.

תחנת דלק נפעה מטילים ששוגרו לגליל המערבי מלבנון. 6 באפריל 2023. שלומי גבאי
תחנת דלק נפעה מרקטות ששוגרו לגליל המערבי מלבנון. 6 באפריל 2023/שלומי גבאי

יוזכר כי מוקדם יותר היום, בשעות הבוקר המוקדמות, התרעות צבע אדום הופעלו במושבים פטיש ורנן שבעוטף עזה, בקיבוץ דורות שבאזור שער הנגב, ובאזורים נוספים בשטח העוטף. צה"ל מסר כי בסך הכל נורו והתפוצצו באוויר שבע רקטות נ"מ. מתוכן, חמש נורו לכיוון שטח ישראל ושתיים לעבר הים בשטח הרצועה. עוד נמסר כי לא הופעלו מיירטים על פי מדיניות.

אתמול בערב, בזמן ליל הסדר, הופעלה התרעה נוספת בשטחים פתוחים בעוטף עזה בעקבות שני שיגורים משטח הרצועה לישראל. שיגור אחד כשל ונפל בשטח הרצועה ושיגור נוסף נפל בשטח פתוח סמוך לגדר הגבול. כמו כן, במהלך הלילה התרחשו עימותים אלימים בהר הבית, אזור העיר העתיקה, אום אל-פחם ומוקדים נוספים. בהר הבית סירבו הלילה מפגינים לצאת לאחר שעות הסגירה.

בעיר העתיקה בירושלים נורה בידו נער בן 14 ונפצע באורח קל. באום אל-פחם פרצו כמה הפגנות אלימות באזור כביש 65 בעקבות מחאה שהתקיימה בעיר. כוחות משטרה ויס"מ הגיעו למקום והחלו בפיזור המתפרעים, שהבעירו צמיגים, השליכו זיקוקים ויידו אבנים אל עבר הכוחות. המשטרה עצרה חמישה נערים לאחר שיידו אבנים אל עבר שוטרים.

בשעות הבוקר המוקדמות של יום רביעי, נורה מטח נוסף של עשר רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל. זאת, ברקע המהומות בהר הבית. איש לא נפגע מהרקטות, אך נגרם נזק למפעל בשדרות. הרקטות לעבר ישראל נורו בשלושה מטחים. תחילה, בסביבות השעה 3:30, זוהו חמישה שיגורים מהרצועה, שארבעה מהם יורטו על ידי כיפת ברזל. זמן קצר לאחר מכן נורו ארבע רקטות נוספות, שנפלו בשטח פתוח. בבוקר נורתה רקטה נוספת, שנפלה בשטח פתוח ליד קיבוץ יד מרדכי.

עשן מיתמר מנמל התעופה בחלב, 22 במרץ 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, עיבוד תמונה
עשן מיתמר מנמל התעופה בחלב, 22 במרץ 2023/עיבוד תמונה, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מתח הרקטות מלבנון שוגר ברקע פיטוריו המושהים של שר הביטחון יואב גלנט, וברקע התגברות התקיפות שיוחסו לחיל האוויר בסוריה, המתמקדות, כך לפי הדיווחים השונים, בנמלי תעופה שדרכם עובר נשק איראני מתקדם.

בתוך כך, יצוין כי בערב יום ראשון, צה"ל יירט כלי טיס שחדר מסוריה לשטח ישראל, במה שנתפס במערכת הביטחון כמעין תגובה, ייתכן איראנית, לתקיפות האחרונות המיוחסות לישראל בסוריה.

מקורות מערביים טוענים כי טהראן ניצלה את רעידת האדמה ההרסנית שהכתה באזור בחודש פברואר כדי להגביר את משלוחיה דרך שדות תעופה אזרחיים בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully