וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה אות קין שירדוף את נתניהו עד סוף ימיו. אלא אם יעשה צעד מתבקש

בן כספית

עודכן לאחרונה: 23.8.2024 / 12:41

109 חטופים בעזה. 10 מיליון חטופים בישראל בידי הפחד של רה"מ מבן גביר ומסמוטריץ', אף שברור לו שאפשר עדיין להציל את כולם. בינתיים, ראש אמ"ן החדש יצטרך לתקן אלפי כשלים, ובראשם כשל שרבים שכחו. וסאגת השיפוצים בבית בקיסריה חושפת את הטריק המבריק של הזוג נתניהו

עינב צנגאוקר, אמו של מתן, בפנייה לציבור: כל מי שיכול - קומו מהספות, סיימו את ארוחת הערב, ב-21:00 מתכנס הקבינט - הצטרפו אלינו לבגין/מטה משפחות החטופים

הם חיים. נושמים. פעימות הלב שלהם חלשות, אבל עיקשות. גם הראש עובד. המוח קודח. הדמיון במאמץ עילאי, לנסות לראות ימים יפים יותר. לנסות לדמיין את רגע השחרור. לנסות לגעת ביקיריהם, שמצפים לבואם קרוב ל-11 חודשים. להיזכר איך נראית אמא, או אבא, או הילדים, או האהוב, האהובה. 109 החטופות והחטופים בידי חמאס הם בני אדם. בשר ודם. הם איתנו. הם עוד לא מתו. יש להם סימני חיים חיוניים. כואב להם. עצוב להם. הם כאן, בעולם הזה, אבל כל כך רחוק. עוד מעט הם יהיו בעולם הבא. הם הולכים ונחלשים. מתפוגגים באפלה. מתים, בזה אחר זה.

הסיטואציה הזו בלתי נתפסת. נסו לדמיין את האנשים שכבר איבדתם. הורים, חברים, קרובי משפחה, בני זוג. אנשים שכבר מתו. כמה הייתם מוכנים לשלם, או לתת, או להקריב, כדי להחזיר אותם לחיים. ולפני שהלכו מכם, כמה הייתם מוכנים לתת או להקריב כדי למנוע את מותם. להמציא תרופת קסמים למחלה שלקחה אותם. להחזיר את הגלגל אחורנית כדי להימנע מתאונת הדרכים שהרגה אותם. לשנות בדיעבד את הנסיבות שסיימו את חייהם. להציל אותם.

והנה, יש כאן עשרות מקרים כאלה. שאפשר להציל. אנשים חיים שהולכים למות ואנחנו יכולים למנוע את זה. להשאיר אותם כאן, עם יקיריהם. בעולם הזה. למה אנחנו לא עושים את זה? בגלל פילדלפי. כן, פילדלפי. זה ציר. קו גבול. נתניהו לא רוצה לצאת מפילדלפי. הוא מוכן להפקיר למותם עשרות ישראלים, אותם הפקיר ב-7 באוקטובר, בגלל פס אדמה. כשאני כותב שהוא הפקיר אותם, אני מתכוון למדינת ישראל. הוא עומד בראשה. הוא האחראי העליון על כל מה שמתרחש סביבה. הוא בעצמו הצהיר ואמר את זה אין ספור פעמים. אז הוא הפקיר אז. והוא מפקיר עכשיו. עשרות אזרחים שהולכים למותם, מול פיסת אדמה. נדל"ן.

הפגנת משפחות חטופים 20 באוגוסט 2024. אורי סלע
הפגנת משפחות חטופים 20 באוגוסט 2024/אורי סלע

לא צריך להסביר לי שלציר פילדלפי חשיבות אסטרטגית. כן, פילדלפי זה נכס. ובכן, חייהם של עשרות בני אדם חיים, מתגעגעים, כואבים, סובלים, מתייפחים, נמקים, משוועים לעזרת אחיהם, הם נכס חשוב לאין ערוך. כי לפילדלפי אפשר לחזור. עכשיו ובזמן הנראה לעין. בקלות. רבע שעה. אין מי שימנע את זה מאיתנו. את חייהם של האחיות והאחים שלנו, אי אפשר יהיה להחזיר. האירוע הזה ירדוף את בנימין נתניהו עד יומו האחרון. אפילו מכונת הרעל לא תציל אותו. זה מה שיהיה כתוב בכל ספרי ההיסטוריה. האיש הזה הפקיר עשרות מאזרחיו, לאחר שנשא באחריות לרציחתם של 1500 מאזרחיו, כדי לשמור על ציר פילדלפי. אותו אדם ששחרר 1,027 רוצחים צמאי דם ובהם יחיא סינוואר ב-2011, סירב להציל עשרות אזרחים ישראלים ב-2024. אותו אדם שהצביע בעד היציאה מציר פילדלפי ב-2005, הסכים לוותר על בני אדם חיים ב-2024 כדי להישאר על אותו ציר. למה? כי ב-2011 הוא האמין שהחזרתו של גלעד שליט הביתה תציל את כסאו וב-2024 הוא חושש שהחזרתם של עשרות אזרחים ישראלים הביתה תפיל את כסאו. זה ככה פשוט.

בזמנו, התנגדתי לעסקת שליט. הצלחתי לנתק את עצמי מדמותו של גלעד, החייל השבוי בעזה. חשבתי על האינטרס של המדינה. על החובה להפסיק את שרשרת החטיפות. לסמן קו אדום. ידעתי (כמו כולם) ששחרורם של מאות רוצחים מדופלמים ועוד מאות מחבלים יהווה תדלוק עצום לטרור, זריקת סטרואידים למבקשי נפשנו. חשבתי שראש ממשלה צריך לחשוב קודם על המדינה ורק אחר-כך על חייל שנשבע אמונים להגן עליה, גם בחייו. האמנתי שיש צורך אסטרטגי לשנות את המשוואה ולהבהיר לחמאס שישראל לא מתקפלת כמו אקורדיון כשחוטפים לה חייל. לסיים את זה.

המצב היום שונה לחלוטין. ראשית, לא מדובר בחייל בודד. מדובר בעשרות רבות של חטופים, חלקם הגדול אזרחים שהופקרו. המשך ההפקרה יהיה התבוסה הגדולה ביותר בתולדותינו. את המדינה הזו הקימו אבותינו כדי שאירועים כאלה לא יחזרו. פשיטת הרגל המחרידה של המדינה ב-7 באוקטובר מחייבת את אותה מדינה לשלם מחירים כואבים על התיקון. ברגע שאזרחי ישראל יבינו שהמדינה לא תעשה הכל, כולל הכל, כדי להגן עליהם ולשמור על חייהם, החוזה הופר. הרעיון המכונן בוטל. אפשר לפרק את העסק מרצון.

זאת ועוד: חמאס של 2011 אינו חמאס הנוכחי. כשנתניהו שחרר את 1,027 המחבלים, חמאס היה ארגון ששלט בעזה, ריבון על מלא, בתהליך התעצמות ובניית כוח מואץ. מנהיגיו היו בחיים, חטיבותיו שלטו בשטח, המשך התעצמותו ובניית מפלצת הטרור שלו היוו איום ישיר ומסוכן על חיינו. משוחררי שליט היו סטרואידים בגלגלי הטרור. האיצו את בניית המפלצת שכעבור שנים רצחה בנו. חמאס הנוכחי הוא ארגון מוכה שאיבד את תשתית כוחו. חטיבותיו הוכרעו, גדודיו פורקו, כמעט כל מנהיגיו ומפקדיו חוסלו, כ-18 אלף ממחבליו כבר אינם כאן. מה שנותר חי מהיד לפה, מסתתר במנהרות שעוד נותרו. הסכנה מחמאס בשנים הקרובות אינה קיימת. הסיכוי ל-7 באוקטובר נוסף בשנים הקרובות לא קיים. אני מקווה ורוצה להאמין שלא יהיה כאן ראש ממשלה שלא ימשיך את העבודה בכל הכוח: המשך ניקוי הרצועה מהצרעות הטרוריסטיות, בדיוק בפורמט שאנחנו ממשיכים גם היום לעשות ביו"ש. כי אין "ניצחון מוחלט" על טרור, אלא בעבודה ממושכת, סיזיפית, לאורך חודשים, שנים ואף דורות. ולכן, זה לא משנה אם תהיה עכשיו הפוגה של שלושה או ארבעה חודשים. העבודה הזו חייבת להימשך והיא תימשך.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
ציר פילדלפי בין דרום רצועת עזה למצרים


15 ביולי 2024. אורן כהן, פלאש 90
לשם אפשר לחזור. ציר פילדלפי/פלאש 90, אורן כהן

ולכן, המשוואה של החזרת החטופים או בטחון ישראל היא פייק. חמאס ינסה להמשיך להרוג בנו אם תהיה עסקת חטופים, וגם אם לא תהיה. מכיוון שהתפכחנו, אין ולא תהיה לנו כוונה לאפשר לחמאס להמשיך להתעצם ולהשתקם. זה לא יקרה, גם אם יאיר גולן יהיה ראש הממשלה. מנהיג אחראי יכול להגיע להבנה שקטה כזו עם נשיא ארה"ב ועם בעלות בריתה של ארה"ב בקלות יחסית. מי שלא עושה הכל, כולל הכל, כדי להחזיר עכשיו את החטופים, מסמן על מצחו אות קין בכוחות עצמו. גם כך, היינו צריכים כבר מזמן להעביר את מרכז הכובד מהרצועה צפונה. העיניים צריכות להיות על הכדור הקטן (חיזבאללה) והכדור הגדול (איראן). לא על שאריות חמאס בעזה. עסקת חטופים יכולה להקל עלינו את הטיפול באיומים המסוכנים באמת וגם להקים סוף סוף את הציר האזורי-אסטרטגי בהנהגת ארה"ב, שאמור להוות תשובה לציר הטרור השיעי של איראן. הקמת הציר הזה והחזרת החטופים, הם הניצחון. אני לא יודע אם הוא מוחלט. אבל הוא חשוב.

נתניהו לא יודע את כל זה? ברור שהוא יודע. בכל זמן אחר לאורך הקריירה שלו הוא היה קופץ על המציאה. מאיפה אני יודע? מהעובדה שכל הקריירה שלו הוא סיים כל סבב עם חמאס עוד בטרם החלה הלחימה. תמיד חתר להסכמים ולהוספת בעלות ברית לישראל. מה השתנה השנה הזו מכל השנים הקודמות? נשקפת סכנה להישרדותו הפוליטית. זה הכל. הוא רועד מבן-גביר, מפחד מסמוטריץ' ורוצה להימנע מוועדת חקירה ממלכתית ובחירות. ולכן, המצב הוא כזה: בעזה יש 109 חטופים. בישראל יש 10 מיליון (להבדיל, כמובן).

אתה עובר על שמותיהם. ששת החטופים שגופותיהם הוחזרו השבוע. אברהם מונדר, יורם מצגר, אלכס דנציג, חיים פרי, יגב בוכשטב ונדב פופלוול. כל אחד מהם סיפור מופלא בפני עצמו. סבים מסורים, לוחמי מלחמות ישראל, אנשים שהקימו ישובים, נטעו עצים, חלמו, הגשימו, בנו בית בישראל. אנשים שנבגדו על ידי המדינה שלהם. אני מסתכל על אוהד מונדר בן ה-9, נכדו היחיד והאהוב של אברהם שנחטף בעצמו והוחזר בעיסקה הראשונה. כמה הוא רצה לקבל את סבא שלו בחזרה. ועל תמונותיו של רועי, בנו של אברהם שנרצח ב-7 באוקטובר. ועל נדב פופלוול. איש מחשבים מחונן, חובב מדע בדיוני, שנחטף מקיבוץ נירים יחד עם אמו, חנה פרי, ששוחררה בעסקה הראשונה. אחיו הבכור רועי נרצח ב-7 באוקטובר. ואני שומע את בנו של יורם מצגר מספר איך אביו ואמו, שנחטפו בנפרד מהקיבוץ ב-7 באוקטובר, נפגשו אחר-כך במקרה בתוך מנהרת חמאס. ואני שואל את עצמי מי המזוכיסט המטורלל שכתב את התסריט הזה? ומי הוא האיש שמביט בכל זה, ולא נחלץ מיד לעשות הכל, כולל הכל, כדי לסיים את זה. הרי כל ששת החטופים שגופותיהם הוחזרו השבוע נחטפו בחיים. הם היו יכולים להיות בחיים גם עכשיו.

יש בימין חוכמולוגים שאומרים שהם נגד העסקה, כי היא תחרוץ את גורלם של אלה שלא ישוחררו בפעימה הראשונה. יש בזה משהו. מצד שני, יש גם עובדות: מי שהמציא את שיטת 3 הפעימות, היה נתניהו. בנימין נתניהו. היה לו רוב בקבינט המלחמה ובקבינט הרגיל ללכת על פעימה אחת. על הכל תמורת הכל. אבל הוא ידע שזה יפיל את הממשלה. הוא המציא את שיטת 3 הפעימות כדי לשכנע את בן-גביר שאחרי הפעימה הראשונה אפשר יהיה לפוצץ את העסק ולחזור למלחמה. מאז, אנחנו תקועים עם הפעימות האלה.

אברהם מונדר, יורם מצגר, נדב פופלוול, אלכס דנציג, יגב בוכשטב, וחיים פרי. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים, עיבוד תמונה
כל אחד מהם סיפור מופלא בפני עצמו. החטופים שגופותיהם הוחזרו השבוע/עיבוד תמונה, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

והיתה גם ההזדמנות שהוחמצה: בשבוע האחרון של הפעימה האחרונה בעסקה הקודמת, כשחמאס טען שאינו מסוגל לשחרר עוד 10 נשים/ילדים כפי שסוכם והציע את שלוש גופותיהם של בני משפחת ביבס (אין בישראל מידע מודיעיני שתומך בעובדה כי הם אינם בין החיים), שתי נשים רוסיות ועוד כל מיני קומבינות, כדי למלא את השורות של פעימה נוספת. נתניהו וקבינט המלחמה החליטו לסרב, לחתוך ולחזור ללחימה. נדמה לי שהיחיד שטען שצריך למצות את השחרורים, וללכת על הצעת חמאס בתקווה למשוך את זה הלאה ולהגיע לשחרורים נוספים, היה גדי איזנקוט. מפתח השחרורים בפעימה הקודמת היה נוח באופן חסר תקדים (1 ל-3), חמאס האמין שאפשר לשכנע את ישראל להפסיק באותו שלב את הלחימה, אפשר היה להביא עוד חטופים הביתה. עכשיו מה שנותר זה להצטער. יש מספיק צער לכולם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס בשעה זו את הקבינט לניהול המלחמה, בקריה בתל אביב. 14 באפריל 2024. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
החליטו לסרב. נתניהו וקבינט המלחמה/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

אמ"ן זקוק לרמונט

ביום רביעי נכנס לתפקידו אלוף שלומי בינדר, ראש אמ"ן החדש. אני בספק אם אי פעם התקיימה החלפת תפקידים גורלית יותר במטה הכללי של צה"ל מזו של אתמול. אמ"ן זקוק לרמונט דחוף. תמ"א 38, הריסה ובנייה מחדש. זה קורה באחד הרגעים הקריטיים והנפיצים ביותר שידע המזרח התיכון. זה לא רק שיש כאן מלחמה קשה למעלה מ-10 חודשים, זה שהמלחמה הזו עלולה להפוך בכל רגע לעימות אזורי גלובלי שיכול להפוך, בכל רגע, למלחמת עולם. וכל זה עלינו.

בינדר יצטרך לפרק, להרכיב ולשקם בצורה יסודית את אגף המודיעין, לאתר ולסמן את הכשלים ולתקנם, לקבור את הקונספציה קבורת חמור, לשנות את החשיבה ולהכין את אמ"ן לאתגרי ענק שלא מצפים לו בעתיד, אלא מתנפלים עליו עכשיו, תוך כדי תנועה.

בינדר הוא קצין מרשים. הניסיון להשוות את הכשל שלו ב-7 באוקטובר לכשל של אלוף חליוה לא מחזיק מים. על פי ממצאי התחקיר הצה"לי, לא נמצא דופי משמעותי בתפקודו ב-7 באוקטובר. בחטיבת המבצעים בראשה עמד לא הכירו את תכנית "חומות יריחו" ופעלו על סמך ההתרעות המוקטנות והמוחלשות שהגיעו מאמ"ן ומשב"כ. לא דובר על פלישה, לא דובר על פשיטה בהיקף נרחב. דובר, מקסימום, על ניסיון חדירה ופיגוע תודעתי מצומצם.

בבוקר הטבח, כשהחלו להתברר ממדי הקטסטרופה, הזרימה חטיבת המבצעים כל מה שהיה לצה"ל באותו רגע דרומה. מטבע הדברים, זה לקח זמן. בינדר עצמו הכריז על "מצב חירום" כבר בשעה 06:50 בבוקר, 21 דקות לאחר שראשוני הנוח'בות עברו את הגדר בדרכם למסע הרצח. הכרזה על מצב חירום פירושה שצה"ל מזרים לשטח ללא דיחוי את כל הסד"כ הזמין שלו. עד השעה 7:30 הוטלו דרומה 5,000 לוחמים, בנוסף ל-1,200 שהיו באוגדה (מתוכם 600 לוחמים). עד השעה 8:30, המספר עלה ל-9,000. אבל זו אשליה אופטית. כשמערך הפיקוד והשליטה קורס והקו כולו מתמוטט, לכוחות לוקח זמן להתארגן, להתנייד, להגיע ולהבין מה הם צריכים לעשות ומול מה הם מתמודדים. זו היתה שעתו הקשה ביותר של צה"ל, קשה אף יותר ממלחמת יום הכיפורים שבה הכוחות היו מצומצמים ונבלעו ע"י כוחות עדיפים בהרבה, אבל לפחות ידעו למה הם מצפים והתכוננו לרע מכל.

ראש אמ"ן היוצא אלוף אהרון חליוה והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס החלפת ראש אמ"ן, שבו נכנס לתפקידו אלוף שלומי בינדר. צילום: תומר נויברג/ פלאש 90, עיבוד תמונה
החלפת תפקידים גורלית. אהרון חליוה ושלומי בינדר/עיבוד תמונה, צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

כמות ההחלטות שבינדר יצטרך לקבל בזמן הקרוב, דמיונית. כמעט לכולן חשיבות אסטרטגית. הוא נכנס לתפקידו תוך כדי העברת כובד המשקל של המלחמה מהדרום לצפון. הוא צריך להתמקד באחיזה המודיעינית על חיזבאללה, אבל גם על הפרוקסיז האיראניים השונים וכמובן על איראן עצמה ועל "קבוצת הנשק", המכשול האחרון שנותר בינה לבין פצצה גרעינית. ועוד לא דיברנו על חבית אבק השריפה ביהודה ושומרון ועל עוד לא מעט זירות קרובות ורחוקות, מסוכנות וחורשות רע.

בינדר יצטרך לחלק מחדש את המשאבים ולקבוע סדר עדיפויות. הוא יצטרך לשקול את הפרדת 8200 מהחיל עצמו. יכול להיות שיחידת ההאזנה הצה"לית המשובחת הזו גדולה על אמ"ן? אולי היא צריכה להיות יחידה עצמאית בשירות אמ"ן ואמ"ץ? אני לא יודע. אתמול הצעתי לבדוק גם את הפרדתה של 8200 למרכיביה, סייבר לחוד ומודיעין קלאסי לחוד. מביני דבר אמרו לי שזה רעיון רע. כך או אחרת, בינדר יצטרך להשאיל די-9 מחיל ההנדסה כדי לעבור על הקונספציה הלוך וחזור, לרסק אותה ויחד איתה את המבנה הנוכחי של אמ"ן. הוא יצטרך להחזיר את המודיעין הקלאסי למרכז העניינים. לשקם את מרכז המודיעין של 8200. לשקם את מעמדו של הקב"ר (קצין בינה רשתית). להחזיר לשירות אלחוטנים וערביסטים מהסוג שנפלטו ממנו. להחזיר את לימודי הערבית לאופנה. כן, ערבית. מוצר צריכה בסיסי במודיעין, שהוזנח והעלה עובש בעשור וחצי האחרונים. לא מזמן התברר לי שמספר השולטים בערבית באמ"ן ירד פלאים לאחרונה. כאילו כבר אין צורך להקשיב לצד השני. יש טכנולוגיה שתעשה את זה בשבילנו. אז זהו, שאין.

באותה נשימה, יצטרך בינדר לצמצם את התלות בסייבר ולהחזיר את המאמץ להבין את האויב, להריח אותו, להקשיב לו, ללמוד אותו. לא הכל דיגיטלי, לא הכל סיגינטי, לא הכל סייברי. את העובדה הזו למדנו על בשרנו.

יותר מכל דבר אחר, הוא יצטרך להזכיר לעשרות אלפי המשרתים באמ"ן ובזרועות מודיעין נוספות את ליבת המשימה עתיקת היומין שלהם, המשימה שנשכחה, המשימה שנדחקה, המשימה שהוגחכה: ההתראה. עם כל הכבוד ליכולות הסייבר ההתקפי המדהימות, ליכולות אספקת המטרות הדמיוניות ולכל שאר הירקות, המודיעין כאן כדי לספק לנו התראה ממלחמה. את זה שכחנו. בינדר יצטרך לקדש מחדש את ההתרעה, לשקם את מרכז המודיעין, לקומם מחדש את הבינה הרשתית (ב"ר) והקב"רים. על הקריסה של כל זה שילמנו מחיר מופקע ויקר להחריד ב-7 באוקטובר. עוד נצטרך לחקור את זה ולהבין את זה ולהעניש את האשמים בזה ולהוקיע את ההיבריס, הזחיחות, היהירות ועודף הבטחון העצמי. כל זה יקרה בהמשך וחובה על זה לקרות דרך ועדת חקירה ממלכתית.

שלומי בינדר. דובר צה"ל
אין זמן לחפיפה. בינדר/דובר צה"ל

עד אז, האלוף שלומי בינדר צריך לצנוח לתוך התפקיד בריצה. אין לו זמן למידה, אין לו זמן חפיפה, אין לו פריבילגיות כאלה. לזכותו ייאמר שהוא מכיר את אמ"ן מבפנים ותפקידו הקודם היה מפקד עוצבת הגליל, כך שהוא גם מכיר מצוין את נסראללה. זו אחת הקלישאות החבוטות ביותר שיש בנמצא, אבל היא כבר מזמן לא היתה מדויקת כל כך: הצלחתו של ראש אמ"ן החדש, הצלחתנו. וזה בנפשנו.

התחקיר הראשון על 8200 במלחמה פורסם בעמודים האלה. מאז, נוספו לו תחקירים רבים נוספים. השורה התחתונה משותפת לכולם: אמ"ן עבר להתקפה ושכח את ההגנה. אמ"ן משתתף בהכרעה, אבל מזלזל בהתרעה. הסייבר הרדים את האלחוטנים ההם של פעם, שידעו על פי טון הדיבור של החמאסניק בצד השני למה הוא מתכוון. שידעו להריח את הסכנה. שהכירו את התרבות, את הניואנסים, את הדקויות. את כל זה עשתה אותה ו', בהצטיינות. אלא שהקצינים שמעליה, קמ"ן האוגדה וקמ"ן הפיקוד, לעגו לה. אחד מהם כבר לא בשירות. אין לי מושג למה השני כן. האשמה בטבח ה-7 באוקטובר מרוחה על ידיהם, על היוהרה שלהם, על השאננות, על ההיבריס. שותפים לו היו רבים נוספים בצמרת אמ"ן, כולל הראש שפרש השבוע. זה מזכיר לכם את יום כיפור 1973, ולא במקרה. אלא שהפעם, זה היה הרבה יותר גרוע.

הפרטים שנאספים כל הזמן מעוררים פלצות. העובדה שתכנית הפלישה של חמאס, לפרטי פרטיה, היתה בידינו כבר ב-2022, בלתי ניתנת לעיכול. איך הם העזו להגיד ש"מדובר בחזון", להתעלם מהסימנים המעידים, להתעלם מהמיילים של ו', להתעלם מהתצפיתניות. ככל שידוע לי, שלומי בינדר עצמו כרח"ט מבצעים כלל לא הכיר את "חומות יריחו" (טופאן אל-אקצא, מבול אל-אקצא) שהובאה ע"י 8200 במבצע טכנולוגי מזהיר לפני שנתיים. קודמו בתפקיד, פינקלמן, דווקא הכיר אותה, אבל לא ידע שתתנפץ עליו כעבור שנתיים. אף אחד בחטיבת המבצעים לא חשב לעדכן גם את המפקד הנכנס, בינדר. מילא חטיבת המבצעים.

ב-8200 עצמה, יחידת האיסוף, לא כולם הכירו את התכנית הזו. מפקד מרכז המודיעין 8200 למשל, לא עודכן על קיומה של התכנית ע"י קודמו. הם התחלפו באפריל. 6 חודשים אחר-כך זה קרה. זה בלתי נתפס שמפקד מרכז המודיעין של יחידת האיסוף המרכזית של המודיעין שלנו לא ידע על ההישג המודיעיני הגדול ביותר של העידן הנוכחי. אני שואל את עצמי מה עובר על אלה שביצעו את המבצע שומט הלסתות במסגרתו הצלחנו לשלוף את התכנית הזו מתוך ליבת הסוד החמאסי. בשביל מה הם עבדו לילות, ימים, שבועות, חודשים. בשביל מה הם התאמצו?

מנהלת המטרות המטכ"לית של אגף המודיעין בצה"ל. צילום: דובר צה"ל, עיבוד תמונה
אין טכנולוגיה שתעשה את זה בשבילנו. מנהלת המטרות של אמ"ן/עיבוד תמונה, צילום: דובר צה"ל

8200 היא יחידה מופלאה. אני מרשה לעצמי לקבוע שהיא הטובה בעולם, יחסית לאמצעיה. האמריקאים משתאים לנוכח הישגיה של היחידה הזו. במקבילה האמריקאית שלה, ה-NSA, יש פי 10 יותר כוח אדם. בסוף, כשהם רוצים לפתור בעיה סבוכה ובלתי אפשרית, הם מגיעים אלינו, לכאן. מ-8 באוקטובר והלאה, היחידה הביאה מודיעין איכותי נדיר ועוצמתי, בכל הזירות והחזיתות. כמו שהיא יודעת. אז איך אחרי כל זה, יכולה היחידה לפשל ככה? זוהי קללת ההצלחה. המעבר לסייבר. האמונה ש"אנחנו שולטים בליבת הסוד של חמאס". ההישגים העצומים והטפיחות העצמיות הממושכות על השכם. וכמובן, היהירות.

בשנים האחרונות העמקתי מאוד בהיסטוריה של היחידה הזו, שמלווה את ישראל מאז היוסדה. במורשת הקרב, במפקדים, בהישגים וגם בכישלונות. הצל שריחף מעל כל אלה היה צילה של "ההתרעה". מילת הקסם הקדושה שעליה יקום או ייפול הכל. ב-1973 הביאה היחידה את כל המידע הנדרש. מפקדה, תא"ל יואל בן-פורת המיתולוגי, כשל במאמציו להגיע לרמטכ"ל, להפוך לו את השולחן ולהסביר לו, ככה שיבין, שתיכף פורצת מלחמה. בן-פורת התפטר פעמיים. הוא לא הצליח לסלוח לעצמו, למרות שאשמתו היתה שולית. הוא אושפז במוסדות סגורים ועינה את נפשו עד יומו האחרון. הוא היה "מר התרעה", ניצול שואה שנשבע שלעולם לא עוד וזה קרה דווקא במשמרת שלו.

זה לא ייאמן שזה קרה פעם נוספת בהפרש של 50 שנה וכמה שעות. והפעם, אף אחד לא מתפטר. חוץ מאהרון חליוה. "ככה זה", הסביר לי אחד מבכירי 8200 לשעבר, "כשהראש לא מתפטר, אף אחד לא מתפטר". והוא התכוון לראש המדינה, לא לראש הצבא. אלוף שלומי בינדר יצטרך להראות ליוסי שריאל את הדלת. בנימוס ובתודה. שריאל סוגר כבר שלוש שנים בתפקיד. הוא אדם ראוי מאוד, סוג של פילוסוף מיוסר, יצירתי ומקורי, שידע לתת הרצאה מפורטת על כל עץ ועץ, אבל פספס את היער. לו אני שלומי בינדר, מפקד 8200 הבא יהיה אחד מארבעת המפקדים האחרונים שלה. ללכת על בטוח. לבינדר יש לא מעט שעות עם תא"ל (במילואים) דני הררי, שעמד בראש צוות הבדיקה שמינה שריאל. אני מעריך שהוא מכיר מצוין גם את שלושת האחרים, נדב צפריר, אהוד שניאורסון ואסף כוחן. גם ניר למפרט, שהיה סגן מפקד היחידה, יכול לעשות את העבודה הזו. צריך לחדש את עבודת המודיעין הקלאסית. להחזיר לשירות אלחוטנים וערביסטים ותיקים שנפלטו ממנו. לחזור ללמד ערבית כמו שצריך. להמשיך לפתח את הטכנולוגיה המטורפת שהביאה הישגים עוצרי נשימה, אבל לא לוותר על ההבנה, ההעמקה והצניעות. בעיקר הצניעות.

בית ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה. שלומי גבאי
בית ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה/שלומי גבאי

על הסחיטה

כשהיה ראש ממשלה, חיתן יאיר לפיד את בנו יואב. לפני האירוע, הוא שיגר שאלה למשרד המשפטים: מה גובה המתנה המכסימלי שמותר להביא לי, כראש ממשלה, לחתונת בני? במשרד המשפטים התחבטו והתלבטו וקבעו: מכסימום 2,500 שקל. בחודש הבא אמור להתחתן אבנר, בנם של הנתניהו'ז. מישהו סבור שהם ישאלו שאלה דומה?

נזכרתי בסיפור הזה לנוכח עלילותיהם הבלתי פוסקות של בני הזוג נתניהו בתחום בו הם מגלים הצטיינות יתרה: סחיטת אוצר המדינה לצרכיהם. לתומי, חשבתי שהמלחמה האיומה שמתחוללת כאן, אלפי ההרוגים, נרצחים, חטופים, פצועים ונפגעי נפש, עשרות אלפי המפונים, כל אלה ירגיעו במקצת את התיאבון של המשפחה הזו. טעיתי. לא רק שהם שיפצו את הבריכה שלהם בזמן מלחמה, עכשיו הם דורשים מהמדינה עוד 600 אלף שקל למימון איטום בווילה הפרטית שלהם בקיסריה. מהר, לפני הגשמים. הרי לא יעלה על הדעת שתהיה רטיבות בביתו של ראש ממשלת ישראל. הוא עלול להחליק.

על הסאגה הזו אפשר לכתוב דוקטורט. אני רציני לגמרי. דורות שלמים של ראשי סגל ומנכ"לי משרד ראש הממשלה נקראו, כל אחד בתורו, לאותו מצעד נזילות הסטורי באותה וילה בקיסריה, בה עומדת "הגברת", מצביעה בפנים חמורות על קירות האסון, מנופפת באצבעה, מסבירה כי צריך להחליף את השטיח (שלא הוחלף) ותובעת תיכף ומיד להסדיר את הנושא.

הבעיה היא שמדובר בבית הפרטי שלהם. את הבית השני, ברחוב עזה בירושלים, המדינה מחזיקה כמעון הרשמי של ראש הממשלה (כי בלפור בשיפוצים). את הווילה בקיסריה המדינה אמורה להחזיק מבחינת התפקוד השוטף הנדרש לרה"מ לביצוע תפקידו, אבל לא להשביח. כל טיפול בנכס שאמור להעלות את ערכו או לטפל בתשתית, פסול. כך נקבע לפני עשרות שנים.

מנכ"לים וראשי סגל רבים שילמו בתפקידם על כישלונם להסדיר את סיפור הנזילות ודרישות רבות נוספות של המשפחה. לכאורה, אנחנו לא אמורים להתרגש. הרי הם הצליחו לסחוט מיליון שקל מוועדת הכספים בעיצומה של הקורונה. הם מעולם לא הציגו עדות לכך ששילמו על משהו עליו היו אמורים לשלם, במסגרת הכללים והסיכומים. סיפור הנזילה בקיסריה נותן, בקליפת אגוז, מושג על מה שקורה סביב המשפחה הזו כבר למעלה מ-17 שנה.

מעון רה"מ בירושלים 16 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
שיפוץ תמורת שיפוץ. מעון ראש הממשלה בבלפור/פלאש 90, יונתן זינדל

בשנת 2018 ביקש שירות הבטחון הכללי מבני הזוג נתניהו לצאת מהמעון בבלפור לצורך עבודות תשתית יסודיות שכללו גם שיפור אמצעי הבטחון. משפחת נתניהו דרשה, כתנאי לכך, שיבוצעו שיפוצים מסוימים בביתה הפרטי בקיסריה. התנהל על זה מו"מ ממושך. גובש הסכם, בהתאם לתקנות ולכללים. על פי ההסכם, המדינה תשתתף בהוצאות האיטום והשיפוץ בקיסריה בהיקף של 168 אלף שקל (190 אלף, כולל מע"מ) וכל שאר עלות התיקון תמומן ע"י המשפחה. המדינה, כך נקבע, תשלם את הסכום הזה למשפ' נתניהו לאחר הביצוע בפועל של העבודות ומול חשבונית מתאימה. במקביל, יתחייב ראש הממשלה שהתשלום הזה מצד המדינה יענה על "כל הדרישות הקשורות בביצוע תיקונים במעון הפרטי", לצורך מעבר המשפחה אליו. המדינה לא תישא באחריות לגבי טיב העבודות, שיוזמנו ישירות ע"י המשפחה. כמו כן נדרש שהקבלן המבצע יעניק חמש שנות אחריות על העבודה כאמור.

כל האירוע הזה מעוגן בהסכמים, במתווים ובהתחייבויות חתומות ע"י כל הצדדים. מה קרה בפועל? התברר (כך עדכן חשב המשרד) שמשפחת נתניהו השתמשה רק בכספים שהעבירה המדינה. את כל שאר העבודות, אותן היתה המשפחה אמורה לממן מכיסה, פשוט לא בוצעו. מה שעוד התברר זה שהכל נוהל ע"י דרורית שטיינמץ, חביבתה של הגברת במשרד ראש הממשלה, בניגוד מפורש לסיכומים, לפיהם העבודות יתבצעו על ידי גורמים חיצוניים וקבלנים פרטיים.

דו"ח המפקח על הבניה שהגיע אחר-כך העלה שהעבודות שהתבצעו (ע"ח המדינה) היו חלקיות מאוד. גם בנושא איטום הגג, וגם בנושא חיזוק לוחות האבן החיצוניים של הבניין כולו (חוזקו רק כשליש מהם). כל זה, בניגוד לחוות הדעת שהגישה שטיינמץ קודם לכן, לפיה אי אפשר לבצע רק חלק מהעבודות, ניתן לבצע את הכל כמכלול אחד. ובכן, ביצעו רק חלק. רק את מה שהמדינה מימנה. המשפחה לא הוציאה אגורה. כרגיל.

המתווה כולו הופר ברגל גסה ע"י משפחת נתניהו. לא זו בלבד, אלא שאחרי שהעבודות בוצעו וחלקה של המדינה הועבר (165 אלף שקל, את המע"מ המדינה לא העבירה לאחר שהתברר שההסכם לא כובד), משפחת נתניהו סירבה לעבור לבית בקיסריה. למה? ככה. וכך נדחו העבודות בבלפור לתקופתו של ראש הממשלה בנט, שלא דרש מאומה ופשוט נשאר בבית ברעננה.

נתניהו ממריא לארצות הברית לפגישתו עם ביידן בעצרת האו"ם בניו יורק. 18 בספטמבר 2023. דוברות ראש הממשלה, אתר רשמי
אכול ושתה כי מחר חורבן. ראש הממשלה ורעייתו בדרך לארצות הברית/אתר רשמי, דוברות ראש הממשלה

כי הם יכולים

הלאה, כי זה לא נגמר וזה גם לא ייגמר לעולם. עכשיו הם מבקשים שוב, את הכל, מההתחלה. מכיוון שהעבודות בגלגול הקודם היו חלקיות בלבד, מכיוון שהמשפחה סירבה להשלים אותן מכיסה, כפי שהתחייבה, המצב של הנזילות, האיטום ולוחות האבן רק החמיר. עכשיו נדרש סכום גדול בהרבה כדי לבצע את מה שנדרש. לא עולה בדעתה של משפחת נתניהו לממן את זה מכיסה. למרות שמדובר בווילה הפרטית. למרות שעל פי התקנות כל עבודת השבחה אמורה להיות ממומנת ע"י המשפחה והעבודות הנ"ל הוגדרו במפורש ובבירור כעבודות השבחה. הם דורשים עוד מאות אלפי שקלים. עכשיו. למה? כי הם יכולים.

הם יכולים הכל. למנות את מירי רגב לאחראית על טקסי ה-7 באוקטובר. למה לא, בעצם? היא תסווג את הישובים ההרוסים בשיטת היהלומים הידועה שלה, מה שייעל את המערכת. הם יכולים לשלם 50 אלף שקל בחודש לראש הלשכה שהועף לביתו לפני חמישה חודשים כי לא בא טוב בעין של הגברת, וכשהם נתפסים עם היד בתוך צנצנת הממתקים הם טוענים שהוא "יועץ המנכ"ל". גם הנושא הזה נבדק עכשיו, בעוד גמדי הלשכה מנסים לסדר ג'וב כלשהו למנהל המודח. הם יכולים לייקר את מעונות היום לפעוטות למשפחות מעוטות יכולת בפריפריה ב-1,500 שקל בחודש, כדי לא לפגוע במימון החינוך החרדי. הם יכולים להציב מקורבת במשרת אמון כקצרנית של ישיבות הקבינט וההתייעצויות הביטחוניות. כך הם שולטים במה שתקבל בעתיד ועדת החקירה, אם תקום. הם יכולים לארגן לעצמם סופ"ש חלומי נוסף בניו-יורק בעצרת האו"ם, אחרי שסיימו בהצלחה את הסופ"ש האחרון, בו נרצחו 12 הילדים במג'דל שאמס. הם עושים מה שהם רוצים. אכול ושתה כי מחר חורבן? ובכן, אכול ושתה גם אחרי החורבן.

בעוד 5 ימים ימלאו 41 שנה לאמירה הבלתי נשכחת של ראש הממשלה מנחם בגין, "איני יכול עוד". ההרוגים במלחמת לבנון, שהלכו והצטברו, הלכו ושרפו את נשמתו, לא נתנו לו מנוח. מזכירו הצבאי עזריאל נבו ביקש ממנו רשות לא להתקשר ולא להודיע על כל הרוג נוסף, בעיקר לא בשעות הקטנות של הלילה. הוא ידע שזה גומר את בגין. אבל ראש הממשלה סירב. הוא רצה לשמוע על כל הרוג נוסף, עד שנשבר.

נתניהו לא יישבר. הוא יכול עוד. הוא תמיד יכול עוד. זה אף פעם לא מספיק לו. זה אנחנו שלא יכולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully