וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טקס חילופי ראש אמ"ן: אלוף אהרון חליוה קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית

עודכן לאחרונה: 21.8.2024 / 20:22

האלוף שלומי בינדר ייכנס לתפקיד במקום האלוף אהרון חליוה, שלקח אחריות על הכישלון להתריע על אירועי 7 באוקטובר והתפטר לפני סיום כהונתו. חליוה אמר בטקס: האחריות לכישלון אמ"ן מוטלת עלי, אשא את 7 באוקטובר על מצפוני עד יומי האחרון", וביקש סליחה בקול נסדק

ראש אגף המודיעין בהערכת מצב בשכונת רימאל בעיר עזה: "צריך להמשיך וללחוץ על האויב, המערכה רב זירתית ויש לה עוד חודשים קדימה"/דובר צה"ל

הערב (רביעי) החלה ההתכנסות בבה"ד 15 בגלילות, במחנה "הרצוג", לרגל חילופי ראש אגף המודיעין בצה"ל, על רקע מלחמת "חרבות ברזל", והכישלון של אמ"ן להתריע מפני מלחמה. בשעה 19:30 התחיל טקס ההחלפה, שבמסגרתו יפרוש האלוף אהרון חליוה, שהתפטר לפני סיום כהונתו, ובמקומו יכנס לתפקיד האלוף שלומי בינדר. בנאום הפרישה שלו אמר חליוה: "נכון שתקום ועדת חקירה ממלכתית, כדי לברר באופן עמוק את כל הגורמים למלחמה".

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי אמר בטקס: ציפיית הציבור מהמודיעין שיתריע, שידע לפני - היא מוצדקת. רצון המפקדים שהמודיעין יסופק להם מבעוד מועד - הוא נכון. הכמיהה העזה של אנשי המודיעין לזהות, להתריע וליידע, ולמנוע טרור רצחני - היא תכלית העשייה המודיעינית. וכגודל הכמיהה, כך גודל האכזבה והשבר לנוכח אי ההצלחה. לנוכח הכישלון".

הוא פנה לחליוה ואמר: "אהרון יקר, אני מכיר אותך שנים רבות ויודע שתדע לזכור את הטוב שעשית, מבלי לשכוח לרגע את היום בו כשלנו. את הזיכרון הזה תישא איתך תמיד, אך תדע לכוון ללמידה, לשיפור ולעשיית טוב לכל מי שחייהם השתנו בשבעה באוקטובר מן הקצה אל הקצה". הרמטכ"ל ענה לביקורת סביב מינוי בינדר לראש אמ"ן ואמר: "בחרנו בו כי הוא האדם הנכון לתפקיד".

ראש אמ"ן היוצא אהרון חליווה .21 באוגוסט 2024. דובר צה"ל
ראש אמ"ן היוצא אהרון חליווה .21 באוגוסט 2024/דובר צה"ל

חליוה אמר בנאומו בטקס: "לא עמדנו בקדושה של שבועתנו. האחריות לכישלון אמ"ן מוטלת עלי, אשא את 7 באוקטובר על מצפוני עד יומי האחרון. האחריות כמו הדוגמה האישית היא ערך יסוד בצה"ל ובמנהיגות בכלל והיא מחייבת ללקיחת אחריות אין מחנכים במילים אלא במעשים. החלטתי לסיים את תפקידי ולפרוש מצה"ל. בשמי ובשם אגף המודיעין כולו אני רוצה לבקש סליחה".

הוא הוסיף: "מדובר במאות רבות של שעות תחקיר ותהליך יסודי מאתגר ומורכב שהיינו נחושים לבצעו כחלק מחובתינו המקצועית והמוסרית ללמידה לתחקור ושיפור". ועדת החקירה הממלכתית שאותה קרא להקמים תצטרך, לדבריו, "לחקור ולברר באופן יסודי ועמוק את מכלול הסיבות שהובילו למלחמה ולעשות הכול כדי שמה שקרה לנו לא יקרה שוב".

קולו של חליוה נסדק כשהזכיר את הוריו שעלו ממרוקו, וכשהזכיר את חן גולדשטיין אלמוג. חליוה אמר: "לאחרונה היתה לי הזכות לפגוש את חן גולדשטיין אלמוג, מכפר עזה שבעלה נדב ובתה הבכורה ים נרצחו בביתם, והיא ושלשת ילדיה נחטפו לעזה. חן סיפרה לי על נדב ועל ים שלה, על רגעיהם האחרונים".

הוא הוסיף:אני רוצה לנצל הזדמנות הזו והיום שעה שאני נפרד מצה"ל בשמי ובשם אמ"ן כולו לבקש סליחה. על השהייה בעזה. סליחה שלא תתקן, לא תרפא, ולא תשיב אהובים ויקרים ששלמו את הכבד במחירים. אבל היא חיבת להיאמר. זוהי החובה הבסיסית ביותר, היסודית, המוסרית, האנושית המתבקשת, בין אדם לאדם, ובין חיל לעם".

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
שלומי בינדר. דובר צה"ל
שלומי בינדר/דובר צה"ל

בינדר אמר בנאומו: "הכישלון הצורב שהמלחמה החלה בעקבותיו, והמחיר הכבד מנשוא ששילמנו, יהיו לעד חקוקים בעצמותיי. עם זאת - אסור לנו להרפות ואסור לנו לוותר. אנחנו בעת מלחמה, עת לשמור ועת לבנות. בתוך המאמץ העיקרי שלנו, לנצח ולהכריע את אויבנו, נצטרך ליצור גם: עת לרפא ולאחות. איפה שכשלנו, נתחקר ונשתפר. איפה שהיו טעויות, נלמד ונשתנה. איפה שנפערו שברים, גדולים ככל שיהיו, נתעקש לתקן ולאחות".

מינויו של האלוף בינדר לתפקיד ראש אמ"ן הבא מוגדר כשנוי במחלוקת מאחר והוא היה ראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים במטכ"ל בלילה שבין ה-6 ל-7 באוקטובר כשהתקבל מודיעין על אירועים חריגים ברצועת עזה.

בינדר יידרש לייצב את האגף, שעבר טלטלה גדולה, ומצוי בפתחה של סערה לפני פרסום התחקירים המטכ"ליים. הוא יידרש להשיב את האמון באמ"ן, ולייצב את מעמדו של האגף במערכת הביטחון ומול הדרג המדיני.

כי פרישתו של חליוה, שלקח אחריות על חלקו בכישלון, נדחתה יותר מפעם אחת, על רקע אירועי המלחמה והמתיחויות עם איראן וחיזבאללה שמאיימות לנקום בעקבות החיסולים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully