וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר אלי כהן: "עלטה בגלל המלחמה? לא קניתי גנרטור, אין מקום לפאניקה"

עודכן לאחרונה: 7.3.2024 / 14:25

על רקע ההיערכות להפסקות חשמל נרחבות במקרה של הסלמה בצפון, שר האנרגיה מבקש להרגיע: "ניתן מענה גם בתרחיש אימים". בראיון ל"סופ"ש שלו" באולפן וואלה הוא מסביר מדוע פעולה ברפיח הכרחית, ושולח מסר לחרדים: "אחרי 7 באוקטובר, כולם צריכים לעשות שירות צבאי או לאומי"

בווידאו: השר אלי כהן בריאיון לטל שלו בסופ"ש שלו/צילום סטילס: ראובן קסטרו

בשעה שרבים חוששים מהפסקות חשמל נרחבות במקרה שהלחימה בצפון תסלים אף יותר, שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן (הליכוד) מבקש לנסות להרגיע ולהבהיר: אין סיבה לדאגה, הישראלים לא ימצאו את עצמם בעלטה. "מתקני האנרגיה אכן נמצאים תחת איום, אבל אני אומר לציבור: אין מקום לפאניקה. הסירו דאגה מליבכם", מבהיר השר בראיון ל"סופ"ש שלו" באולפן וואלה, ומוסיף בהומור: "לא קניתי גנרטור". לדבריו, "משק האנרגיה מתפקד מצוין, וגם אם תהיה תקלה כזו או אחרת - אנחנו ערוכים להתמודד איתה. רעננו את התוכניות והוצאנו אותן מהמגירות. חשמל הוא מקור חיים, יש למשל מונשמים בבתי החולים שזקוקים לו. נדע לתת מענה גם בתרחיש אימים של עלטה".


אבל באופן טבעי, לא רק מוכנות משק החשמל לחירום מעסיקה את כהן בימים אלה; גם המאמצים להשבת החטופים המוחזקים בשבי חמאס בעזה מטרידים אותו מאוד. "לממשלה יש אחריות. חייבים לעשות הכל כדי להשיב את החטופים הביתה. ברור שצריך לשלם מחירים כבדים וכואבים כדי לשחרר אותם, אבל לא בכל מחיר. אחת הדרישות של חמאס היא שנפסיד במלחמה, ולזה לא נוכל להסכים. אני רואה שיש מי שמבקשים שנדרג את סדרי העדיפויות של יעדי המלחמה - לא נכון לעשות את זה. סיכנו חיילים כדי להחזיר חטופים, ואנחנו הופכים כל אבן, גם בזירה הבינלאומית, כדי להחזיר אותם".

אלי כהן, 22 בפברואר 2024. ראובן קסטרו
"לא נכון לדרג את מטרות המלחמה, אין מטרה חשובה יותר מאחרת". השר אלי כהן באולפן וואלה/ראובן קסטרו

השר בצלאל סמוטריץ' אמר השבוע שהחזרת החטופים היא לא הדבר הכי חשוב.
"אני לא מסכים עם האמירה שלו. בשום שלב הקבינט לא קבע שהלחימה חשובה יותר מהחטופים או ההפך, אנחנו מחויבים להשיג את שתי המטרות. אני נפגש עם משפחות החטופים, הן חיות בתוך סיוט. יש מאות אנשים שעובדים על איסוף מידע מודיעיני לצורך איתור החטופים, וארה"ב, מצרים וקטאר פועלות כמתווכות מול חמאס כדי להגיע לסיכום זה או אחר".

יש מי שחוששים שעסקת חטפוים לא תעבור בממשלה, בגלל בן גביר וסמוטריץ'.
"כשיגיע מתווה חטופים, יימצא הרוב שיתמוך בו - כפי שקרה בפעם הקודמת. גם בפעם הקודמת בן גביר התנגד - אגב, לדעתי הוא התנגד במטרה שהעסקה תעבור. אנחנו פועלים לאשר עסקה, יש לנו ערכים שונים מאלה של אותם בני עוולה".

עוד בוואלה!

"חוסר הצדק הזה הפך ליריקה בפרצוף": המילואימניקים והמלש"בים זועמים על חוק הגיוס

לכתבה המלאה
משפחות החטופים זועקים מחוץ להתכנסות קבינט המלחמה, 20 בפברואר 2024. ניב אהרונסון
"כשיגיע מתווה חטופים, יימצא הרוב שיתמוך בו, כמו בפעם הקודמת". משפחות החטופים מפגינות בת"א/ניב אהרונסון

הממשלה חותרת ל"ניצחון מוחלט" על חמאס. מה זה אומר? איך נראה הניצחון המוחלט?
"ניצחון מוחלט פירושו שחמאס לא נמצא בעזה ולא שולט בה. אנחנו קרובים לפעולה ברפיח - זו שאלה של מתי, לא שאלה של אם. אמר אחד החברים בקבינט: 'כשיש שריפה בבית ,אתה לא מזמין כבאי כדי לכבות רק שלושת רבעי שריפה, אלא את כולה'. לכן פעולה ברפיח מחויבת המציאות. שמעתי את שר החוץ האמריקני בלינקן שמדבר על הרחבת מעגל השלום - שלום עושים עם חזקים. אם אתה לא חזק, איש לא יעשה איתך שלום. כולם בוחנים אותנו, ברחבי העולם, ובעיקר במדינות האזור המוסלמיות, שרוצות לעשות איתנו שלום. גם המדינות שעשו איתנו שלום בהסכמי אברהם לא הפכו לציוניות - הן עשו זאת כי ראו שכדאי להן להיות בקשר עם מדינת ישראל, שחזקה ביטחונית, כלכלית וטכנולוגית. כדי לשמור על הסכמי השלום הקיימים, צריך בעזה הכרעה ברורה".

פעילות כוחות צה"ל במרחב זייתון שבצפון הרצועה. דובר צה"ל
"שלום עושים עם חזקים. הסכמי השלום שלנו תלויים בהכרעה ברורה בעזה". כוחות צה"ל ברצועה/דובר צה"ל

במהלך הראיון מתייחס השר כהן גם לסערת חוק הגיוס החדש. "אחרי 7 באוקטובר, כולם צריכים להבין שצריך להיכנס תחת האלונקה. כל אחד במדינת ישראל צריך לעשות שירות צבאי או שירות לאומי", הוא אומר, "זה הכיוון שאליו צריך ללכת, ואפשר לעשות את זה בהידברות".

המלחמה הקשה הזו דורשת הארכת שירות חובה ושירות מילואים. זו המשמרת שלכם. למה אצלכם ההנהגה החרדית לא נכנסת מתחת לאלונקה?
"האתגרים שעומדים לפנינו ישליכו על המצב בישראל עשרות שנים קדימה. כדי שהאנשים שגרים בגבול הצפון והדרום יחזרו הביתה, תידרש נוכחות צבאית משמעותית הרבה יותר. לכן צריך שייכנסו תחת האלונקה. גם המנהיגים החרדיים מבינים את זה. בהידברות אפשר להגיע להסכמה. החרדים מבינים את זה. אין ברירה - זה צו השעה".

אז הממשלה שלך תפעל לגיוס חרדים?
"לדעתי היא צריכה לפעול לגיוס חרדים, ערבים וגם חילונים שלא מתגייסים. צריך שם את כלל רבדי האוכלוסייה, ואפשר לעשות את זה בלי שיח מפלג ומשסה".


הראיון המלא - בתוכנית "סופ"ש שלו" בוואלה פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully