וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הדיון ההיסטורי בהאג: אהרן ברק נחת בהולנד

עודכן לאחרונה: 10.1.2024 / 18:29

נשיא בית המשפט העליון בדימוס יהיה השופט מטעם מדינת ישראל בהליך המשפטי שיתקיים מחר ומחרתיים. תפקידו של ברק יהיה לשכנע את חבריו להרכב השופטים כי אין הצדקה להוצאת צו ביניים משום שהתלונה אינה מעוגנת בעובדות או במציאות בשטח | צפו בתיעוד מהמטוס

אהרן ברק על נשיאת בית המשפט העליון חיות: "הגדולה מנשיאי בתי המשפט"/צילום: שי ורקר

נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, המריא הבוקר (רביעי) לאמסטרדם, לקראת השתתפותו מחר בדיון בבית המשפט הבינלאומי בהאג - בבקשה לפתוח בהליך משפטי נגד מדינת ישראל בשל "ביצוע רצח עם בעזה". ברק נשלח מטעם מדינת ישראל - מהלך שספג ביקורת רבה מצד חברי הממשלה, וצפוי לטעון כי התלונה שהגישה דרום אפריקה אינה מצדיקה הוצאת צו ביניים להפסקת הפעילות הצבאית ברצועה.

בדיון שיתקיים מחר ומחרתיים בהאג מסתמן כי מדינת ישראל תטען כי אין הצדקה להוצאת צו ביניים משום שהתלונה אינה מעוגנת בעובדות או במציאות בשטח, ערוכה באופן מגמתי המציג "חצאי אמיתות" - ואינה עומדת בנטל ההוכחה הגבוה הנדרש לצורך האשמת מדינה בביצוע רצח עם. תפקידו של אהרן ברק יהיה לשכנע בכך את שאר חבריו להרכב.

אהרן ברק במטוס בדרך לבית הדין הבין לאומי בהאג 10 בינואר 2024. Uricovagerev בטוויטר, אתר רשמי
אהרן ברק במטוס בדרך לבית הדין הבין לאומי בהאג 10 בינואר 2024/אתר רשמי, Uricovagerev בטוויטר

בנוסף, מבקשת דרום אפריקה גם סעדים זמניים. במידה שבית הדין יחליט לקבל בקשה זו, הוא עלול להוציא צו שיורה לישראל להפסיק את המלחמה בעזה. אמנם לבית הדין אין "שיניים" והוא לא יכול לאכוף דה-פקטו את הצו, אך מועצת הביטחון של האו"ם עלולה להוציא החלטה נגד ישראל בעקבות צו כזה.

צו של בית הדין עלול להקשות מאד על מדינות ידידותיות כמו ארה"ב להטיל וטו על הצעת החלטה כזאת. בנוסף, האמריקאים עלולים להיתקל בקושי להעביר חבילת סיוע בקונגרס למימון ולחימוש ישראל במידה ויצא צו כזה.

אהרן ברק פברואר 2010. עומר מירון
אהרן ברק פברואר 2010/עומר מירון

מינויו של ברק כאמור ספג ביקורת רבה מצד חברי ממשלה ומקור ישראלי שמעורה בפרטים ציין כי שמות נוספים נבחנו לתפקיד. ביניהם, נשיאת העליון לשעבר דורית בייניש והפרופסור למשפט בינלאומי יובל שני. המקור ציין כי ישראל בחנה גם שמות של שופטים לא ישראלים שמוכרים בזירה הבינלאומית, וכי בסופו של דבר הבחירה באהרן ברק הייתה טבעית לאור ניסיונו הרב ומעמדו הבינלאומי. לבסוף הצוות הציע את ברק ליועמ"שית גלי בהרב מיארה וזאת המליצה עליו לרה"מ בנימין נתניהו.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' תקף שלשום את מינויו של ברק ואמר: "אני סבור שלהפקיד את המפתחות של הדין הבינלאומי וקריאתה של מדינת ישראל לפרופסור אהרן ברק שהוא איש מכובד כשלעצמו - אבל עמדותיו לא עלו בקנה אחד לא פעם ולא פעמיים עם עמדות המדינה והסוגיות של ביטחון ומאבק בטרור - זאת שגיאה. אבל כאמור זאת החלטה של ראש הממשלה שהתקבלה בלי שיח או התייעצות אתנו".

גם יו"ר ועדת החוקה וחבר מפלגתו של סמוטריץ', שמחה רוטמן, הגיב לבחירתו של ברק, וכתב בחשבון ה-X שלו: "שתיקתי רועמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully