וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גרם להם להישבר": האתגר הנפשי של האלחוטנים שהאזינו לזוועות של מחבלי 7 באוקטובר

עודכן לאחרונה: 10.1.2024 / 16:28

מאז השבת השחורה, האלחוטנים של 8200 האזינו לכל שלבי ההתקפה ולמה שבא אחריה. חלק מהמילואימניקים שתגברו את היחידה סיפרו כי בימים הראשונים המשימה הפכה למשימת תמיכה בחיילים הסדירים שהאזינו לזוועות: "זה טלטל את הנפש שלהם, יש כאלה שלקח להם זמן לעכל את מה ששמעו"

בווידאו: 87 ימים אחרי שנלקחו בשבי חמאס חטופים מבארי חזרו לבתים ההרוסים/אורי סלע, אבי רוקח

האלחוטנים של יחידה 8200 נמצאים כבר שלושה חודשים במוקד הביקורת ותשומת הלב הציבורית. הם נתפסים כמי שמשרתים בסוכנות איסוף המודיעין הגדולה ביותר בישראל, אם לא במזרח התיכון, ששמעו הרבה לפני 7 באוקטובר על יכולות וכוונות חמאס לצאת למתקפה רצחנית על העורף הישראלי, אך בפועל לא הצליחו לחולל שינוי אצל הקברניטים כדי להדגיש את מידת הדחיפות והמוכנות של חמאס למלחמה.

מקרה בולט במיוחד, שפורסם לראשונה בוואלה!, הוא הנגדת ב-8200 שהתעקשה במשך חודשים ארוכים לפני המלחמה להתעמק בסוגיית ההכנות של הזרוע הצבאית בחמאס אל עומק מדינת ישראל הרבה מעבר ליישובי קו המגע, תוך שימוש באלימות ואף אכזריות עם מתן גיבוי של גורמי דת בכירים שכתבו לצורך המשימה פסקי הלכה, מעורבות גורמים בכירים בזרוע הצבאית של חמאס בהכנות, והירידה הקיצונית לפרטים בביצוע מול עיני התצפיות וגורמי המודיעין. הנגדת הצליחה להניע תהליכי חשיבה ועשייה בקהילת המודיעינית אך לרוב התעלמו ממנה.

יחידת 8200 , חיל המודיעין. דובר צה"ל
האתגרים עוד ממשיכים. חייל יחידה 8200/דובר צה"ל

משעות הבוקר של ה-7 באוקטובר והיציאה של פלוגות הנוחבה להתקפה האכזרית וזריעת ההרס ביישובים ובמוצבים, הפכה משימת האלחוטנים של יחידת 8200, שהאזינו לכל שלבי ההתקפה ולמה שבא אחריה, לקשה ומורכבת מאוד לביצוע שלדבריהם "טלטלה את הנפש וגרמה לאלחוטנים להישבר. יש כאלה שלקח להם זמן לעכל את מה ששמעו".

עוד בוואלה!

השנה המבוזבזת של אמ"ן: נחשפת רשימת ההחמצות שהובילו לטבח 7 באוקטובר

לכתבה המלאה
ההרס בזירת הטבח בקיבוץ בארי. 17באוקטובר 2023. רויטרס | רונן זבולון, עיבוד תמונה
ההרס בזירת הטבח בבארי/עיבוד תמונה, רויטרס | רונן זבולון

גורמי מילואים טוענים כי מה ששמעו האלחוטנים בימים הראשונים התכתב היטב עם ההערכות והתוכניות שחשפה הנגדת מ-8200, מה שהגביר את התסכול ביחידה. אלחוטנים במילואים שהחלו לתגבר את היחידות השונות החל מהיום הראשון, סיפרו בפורומים סגורים כי אחת המשימות היתה לא רק להאזין למה שמתרחש ברצועת עזה אלא לתמוך בחיילים הסדירים בימים הראשונים ששמעו את סיפורי הזוועה: "אתגר נפשי עצום".

עוד הוסיפו המילואימניקים, כי האתגרים במחקר וניתוח סיפורי הזוועה בזמן אמת שכולל דיווחים, עדויות, פקודות, סיפורים, ופיסות מידע קריטיות המשיכו הרבה אחרי 7 באוקטובר, וממשיכים גם בימים אלו כשצה"ל מחפש "ידיעות זהב" במצוד אחר בכירי הזרוע הצבאית והמדינית של חמאס, וכל פרט אודות החטופים. במסגרת ההעמקה המודיעינית מתבצעת גם עבודת מחקר לאחור וניתוח של הקלטות רבות כדי לאתר דמויות ולפצח שאלות אודות המעורבים בטבח ובחטיפה.

מכוניות שרופות ומחוררות באתר המסיבה ברעים, 9 באוקטובר 2023. באדיבות המצולמים
מכוניות שרופות ליד מתחם פסטיבל נובה ברעים/באדיבות המצולמים

לאחרונה הגיעו השרים בני גנץ וגדי איזנקוט למפגש ביחידה, ושמעו שם על פעילות האלחוטנים, ועל פעילות גורמי בריאות הנפש שמעניקים סיוע ותמיכה כולל טיפול פרטני. "חשוב שהציבור יידע שגם בימים אלו המשימה של האלחוטנים לא פחות מורכבת. היא קשה. היא מאוד מאתגרת את הדור הצעיר וגם למילואימניקים שמתקשים לעזוב את המשימה ולחזור לשגרה. יש כאלה שיוצאים בסוף המשמרת, מתפרקים, בוכים וחוזרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully