וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השנה המבוזבזת של אמ"ן: נחשפת רשימת ההחמצות שהובילו לטבח 7 באוקטובר

עודכן לאחרונה: 25.12.2023 / 13:00

באוגוסט 2022 ראש אמ"ן נחשף לתוכנית של חמאס, אך התעקש כי הארגון מורתע. אחרי כחודשיים הנחה להעמיק את המודיעין, גם בשילוב התצפיתניות. ב-28 בספטמבר הנגדת החרוצה ו' שלחה רמז מריר. בשעות שלפני 7 באוקטובר, המחבלים נקראו להתאסף במסגדים | כך נראתה השנה שלפני הטבח

תיעוד: השמדת מתחם תת-קרקעי של חמאס ברצועת עזה/צילום: דובר צה"ל

הדיונים, ההתרעות - וההתעלמות: החודשים שקדמו ל-7 באוקטובר שופכים אור על המציאות שהובילה למחדל, בו כוחות חמאס תפסו את צה"ל וכלל כוחות הביטחון בהפתעה גמורה.

קיץ 2022

קצין מודיעין בדרגת סא"ל, ששירת אז באוגדת עזה וכיום משרת באוגדה אחרת, התייחס ברצינות רבה למידע המודיעיני שהחל להיערם על הזרוע הצבאית של חמאס והמוכנות שלה לבצע פשיטות במספר דו-ספרתי של מוקדים לאורך הגבול.

לדברי מקורות בפיקוד הדרום, הקצין הדגיש את התמונה המלאה למפקד האוגדה, דאז תא"ל נמרוד אלוני, שכיום משרת כמפקד פיקוד העומק והמכללות הצבאיות, בדרגת אלוף. לדברי המקורות, המידע היה מוחשי והסתמך על ו', הנגדת החרוצה ממרחב דרום של 8200, אך גם על פעילות של מודיעין אוגדת עזה.

קצין המודיעין של אוגדת עזה חתר לעדכן בדחיפות את ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, בדיון שהוגדר ל"העמקה" על גזרת רצועת עזה והזרוע הצבאית של חמאס. זאת, כשברקע יש שיח גובר על תהליך מסתמן להסדרה רחבה וכניסת פועלים לישראל.

על בסיס המידע לו היו חשופים מפקד אוגדת עזה תא"ל אלוני ומפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו (כיום ראש אגף אסטרטגיה ומבצעים), הוחלט לקבוע בחודש אוגוסט 2022 דיון מרוכז בנושא בפני ראש אמ"ן האלוף חליוה בבסיס הקרייה בתל אביב.

ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי, אלוף אליעזר טולדנו. דובר צה"ל
מפקד פיקוד הדרום לשעבר, טולדנו/דובר צה"ל

אוגוסט 2022

קמ"ן אוגדת עזה הציג בדיון בפני ראש אמ"ן את תהליך בניין הכוח והתוכנית המבצעית המלאה של חמאס, שמילאה עשרות עמודים וקיבלה את הכינוי "שומר יריחו". הצגת התוכניות והרוחב הקרבית שהציג קמ"ן האוגדה לא התיישבה באותם ימים עם התחושה בצה"ל כי חמאס ספג מכה קשה במבצע "שומר החומות" ב-2021, וכי הוא חותר להסדרה עם ישראל.

מאז, ועד 7 באוקטובר, הזרוע הצבאית של צברה יכולות, כוחות וכשירויות חדשות לחדירת ישראל באוויר בים וביבשה.

ספטמבר 2022

אולם, ראש אמ"ן כנראה לא השתכנע מהצגת התוכניות. בספטמבר 2022 אלוף חליוה אמר בכנס כי הוא צופה "חמש שנים של שקט מרצועת עזה", בגלל הישגי מבצע שומר החומות.

אהרון חליוה. ראובן קסטרו
ראש אמ"ן חליוה/ראובן קסטרו

נובמבר 2022

בחודש נובמבר 2022 הגיע ראש אמ"ן חליוה לאוגדת עזה, אז בפיקודו של תא"ל אבי רוזנפלד, במטרה לקיים דיון מקצועי בנושא תוכנית הפשיטה של הזרוע הצבאית של חמאס והמענה הנדרש לכך. ברקע, המשיך לזרום מודיעין על הכנות ושיפורים בתוכנית והיערכות הכוחות בחמאס. האלוף חליוה, הדגישו גורמים, ראה חשיבות רבה בהעמקה ודרכי הטיפול בנושא ולכן הגיע אל האוגדה.

האלוף חליוה סיכם במסמך שורה של המלצות לטיפול במישור האסטרטגי, המחייבות את אמ"ן לאיסוף והערכה; במישור האופרטיבי, כדי להיערך לתרחיש מסוג זה, וברמה הטקטית. בראשית המסמך, הדגיש ראש אמ"ן כי הדבר החשוב ביותר מבחינתו היא העמקה באיסוף מודיעין סביב כוונות הפשיטה של חמאס, תוך כדי שהוא מדגיש בעל פה ובמסמך, כי "נדרש לשלב את התצפיתניות בתמונת המצב המודיעינית על מנת לייצר את השלם במערך האיסוף הקרבי באוגדת עזה".

לימים יסבירו גורמים בכירים בצה"ל שהמסמך המסכם מצביע על כך שראש אמ"ן הבין את האיום והנחה את הגורמים על מענה שלם באוגדה לפעולה. אולם, בצה"ל המשיכו לזלזל בדיווחים שונים של התצפיתניות לפני 7 באוקטובר, ואף בחלק מהמקרים מנעו מסמב"ציות בחמ"לים לדווח על חריגים ישירות למפקד החטיבה.

2023

בינתיים, ו' הנגדת, שמוגדרת כמומחית לזרוע הצבאית של חמאס ועוקבת כבר שנים בדריכות אחר בניין הכוח של חמאס, התוכנית המבצעית הרחבה שלו ופעולות טקטיות שביצע, לא הרפתה והמשיכה להעביר תכתובות מיילים בנושא המוכנות וההיערכות של חמאס להתקפה בעשרות מוקדים ולעומק שטח מדינת ישראל. המיילים הועברו לעשרות גורמים, אך נענו רק בידי בודדים.

לדברי מקורות, שאחזו בעשרות עמודים שריכזו את תכתובות המיילים שלה, הנגדת התעקשה שהמידע "רציני, מבוסס ואמין". יתרה מזאת, המקורות טוענים כי ההתעקשות שלה נבעה מ"שינוי בניואנסים של אותם פעילי חמאס באימונים, לא רק 'בואו נתאמן'". הם הדגישו, "היא היחידה שהצליחה להבין שיש (לפעילי חמאס) הרבה יותר מכוונה למימוש, ושזו לא רק תוכנית... אבל היא לא מצליחה להגיד מתי זה יקרה, אלא רק להרגיש שבמכלול השלם יותר כוונה למימוש ולא רק פקודה".

אחד המגיבים למייל הצבאי שלה ב-1 ביוני 2023 היה קמ"ן אוגדת עזה, שחלק על ההנחות שלה. "זה נראה משוגע", כתב והתייחס התרגיל של חמאס שתיארה, "תרחיש התרגיל דמיוני, צריך לסנן מה 'ווסאח' בתרגיל ומה מציאות". הקמ"ן האוגדתי הדגיש שצריך לעבד את החומרים.

קני שיגור ואמצעי לחימה שאותרו על ידי לוחמי חטיבת הנח"ל במרחב ג'באליה. דובר צה"ל
קני שיגור ואמצעי לחימה שאותרו על ידי לוחמי חטיבת הנח"ל במרחב ג'באליה/דובר צה"ל

ספטמבר 2023

ב-26 בספטמבר השנה, התקיים דיון בראשות קצין המודיעין של אוגדת עזה, בו ניתחו את המידע המודיעיני. לא עלתה במהלך הדיון אף מידה של דחיפות או קרבה לפעולה רחבה של חמאס.

יומיים לאחר מכן, ב-28 בספטמבר, הופץ מסמך לעשרות מכותבים באמ"ן על הדיון המקצועי של קמ"ן אוגדת עזה. בשעה 15:30, כשהכוחות יצאו להדממת חג, ו' הנגדת בירכה על עצם הדיון והמסמך, רשמה הערות כלליות לעשרות המכותבים ואף הדגישה, "מוזמנים לפנות אליי בשאלות".

בתחתית המייל שלה הוסיפה באופן כללי לעשרות המכותבים ציטוט של הפסיכולוג זיגמונד פרויד, "לפני שאתם מאבחנים אצלכם דיכאון והערכה עצמית נמוכה, תוודאו שאינכם מוקפים באידיוטים".

מקורות צבאיים הבהירו, כי בכירי פיקוד הדרום לא עודכנו בשיח על תוכנית הפשיטה של חמאס.

אוקטובר 2023

שעות לפני תחילת ההתקפה ב-7 באוקטובר, החלו בזרוע הצבאית של החמאס לקרוא אל המסגדים. שם, הפעילים תודרכו להביא ציוד צבאי מהבית, או לאסוף 'תיקי לחימה' בהם היה ציוד צבאי ואישי.

ביום שבת, 7 באוקטובר ב-06:29, אלפי אנשי חמאס שיגרו רקטות לשטח מדינת ישראל, פרצו לגבולותיה, חטפו וטבחו בחיילים ובאזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully