וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המהומות בדרום ת"א: נתניהו יכנס צוות שרים שיבחן גירוש של חלק מהמתפרעים

עודכן לאחרונה: 2.9.2023 / 20:51

בהודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה נמסר כי "צוות שרים מיוחד יבחן נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר". ח"כ ביסמוט הודיע: "אגיש הצעת חוק לסילוק מסתננים בלתי חוקיים. גם השר זוהר תמך בגירוש: "מי שמתפרע ברחובות, חייב להיות מגורש לאלתר"

פצועים בהפגנת מבקשי מקלט בתל אביב/צילום: יותם רונן

בעקבות מהומות מבקשי המקלט שפרצו הבוקר (שבת) ברחובות דרום תל אביב, בלשכת ראש הממשלה הודיעו הערב כי בנימין נתניהו "החליט לכנס צוות שרים מיוחד לבחון נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש". הצוות, כך נמסר מלשכתו של נתניהו, יתכנס מחר במשרד ראש הממשלה בירושלים.

בדיונים מקדימים שנערכו במהלך סוף השבוע אצל ראש הממשלה כבר הועלו קשיים משפטיים בהחלטה על גירוש המסתננים המתפרעים, בישיבה מחר ינסו לגבש פתרונות שיעקפו את הקשיים המשפטיים.

המהומות האלימות ברחובות דרום תל אביב הציפו את הקרבות הפנימיים העזים שמתחוללים בתוך הקהילה האריתראית בין התומכים והמתנגדים למשטר במדינה האפריקנית. לפי שעה, יותר מ-160 בני אדם נפצעו, בהם שמונה במצב קשה וכ-30 שוטרים שנפצעו בעימותים באורח קל. העימותים פרצו על רקע פסטיבל שקיימה השגרירות האריתראית ברחוב יד חרוצים שבדרום תל אביב. המפגינים, מתנגדי המשטר, מוחים נגד התנהלות המשטר בארץ מוצאם וטוענים כי זו עדיין רודפת אותם באמצעות נציגויותיה בעולם.

הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. עומר פיכמן, פלאש 90
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023/פלאש 90, עומר פיכמן
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. עומר פיכמן, פלאש 90
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023/פלאש 90, עומר פיכמן

בעקבות אירועי האלימות הקשים, הודיע ח"כ בועז ביסמוט מהליכוד: "אני עומד להציע הצעת חוק לסילוק מסתננים בלתי חוקיים. ההצעה תכלול סעיף שריון מפני התערבות בג"ץ". ח"כ ניסים ואטורי, מהליכוד גם כן, כתב: "מחר בבוקר שורה של אוטובוסים ולגרש אותם מפה".

גם שר התרבות והספורט מיקי זוהר, התייחס לאירועים ותמך בגירוש: "ישראל היא מדינת חוק. מי שמתפרע ברחובות, משחית חנויות ומרים יד על שוטרים - חייב להיענש בחומרה ולהיות מגורש לאלתר. כל מי ששוהה כאן חייב לכבד את החוקים שלנו".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, דוחף גם כן להחלטה על גירוש המתפרעים האריתראים והעלה את הנושא מוקדם יותר היום בהערכת מצב שהתקיימה אצל ראש הממשלה - שהשיב כי יש לבחון את הצעדים מבחינה משפטית. בן גביר מצדו מתכוון לפנות הערב לשר הפנים, משה ארבל, כדי שיניע מהלך לגירוש ונקיטת צעדים נוספים נגד המתפרעים.

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף, ממפלגת עוצמה יהודית, התייחס לאירועים גם כן: "המשרד בראשותי אחראי על שכונות המסתננים. אנו עמלים בחודשים האחרונים על החלטת ממשלה שתגביר את יציאת המסתננים ותשקם את השכונות. החלטת הממשלה מקצה משאבים משמעותיים להגברת הוצאת המסתננים, פעולות להרחקת נרקומנים מהן, שיפוץ בתי כנסת ותגבור פעילות יהודית, סיוע משפטי לתושבי השכונות וסיוע לאזרחים ותיקים. אני קורא לממשלת ישראל להכות בברזל בעודו חם ולהעביר את ההחלטה כבר השבוע".

הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות המשטרה
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות המשטרה

שירה עבו, מנהלת המחלקה הציבורית במוקד לפליטים ומהגרים, אמרה לוואלה! כי "אין באמת היתכנות לגירוש לאריתריאה. אין אף מדינה בעולם שמגרשת לאריתריאה. ישראל מכירה בסכנה שנשקפת למגורשים, ואריתריאה ככלל מסרבת לקבל מגורשים. במקום מילים ריקות, הגיע הזמן שישראל תבחן את בקשות המקלט ותבחין בין מי שמגיע להם מעמד והגנה, לבין המעטים שמסייעים לשלטון להלך אימים על מבקשי המקלט".

ח"כים מהליכוד וממפלגות אחרות בקואליציה האשימו היום את בג"ץ בהימצאותם של מבקשי המקלט האריתראים בתל אביב, והצביעו על נחיצותה של הרפורמה במערכת המשפט כדי למנוע אירועים כמו זה שהתרחש היום בדרום תל אביב. הם מיהרו לגבות את המשטרה בפעולתה נגד המפגינים.

ואולם למרות הביקורת של הליכוד על נוכחותם של מבקשי המקלט בדרום תל אביב, ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצמו הוא זה שחזר בו ב-2018 מהסכם שהגיע אליו עם האו"ם שהיה אמור להוציא כ-16 אלף שוהים לא חוקיים מאפריקה למדינות שלישיות. המתווה, שבמסגרתו גם היו אמורים להישאר בישראל כ-16 אלף מהמהגרים מאפריקה ולקבל מעמד חוקי, עורר זעם וביקורת בימין, בין השאר אצל בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו. בעקבות הביקורת, נתניהו הודיע על ביטול ההסכם 24 שעות לאחר שהכריז עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully