וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10-18 שנות מאסר לחברי "הנערים הגאים" שהסתערו על הקפיטול: "חרפה לאומית"

עודכן לאחרונה: 2.9.2023 / 16:41

אית'ן נורדין, אחד מראשי ארגון הימין הקיצוני שהוביל את הצעדה לקונגרס ב-6 בינואר 2021, קיבל את העונש הכבד ביותר עד היום -18 שנות מאסר על המרדה. מתפרע אחר, שנשלח לעשר שנות מאסר, צעק בסיום משפטו: "טראמפ ניצח". בשבוע הבא ייגזר עונשו של מנהיג הארגון

בווידאו: טראמפ ועוד 18: תמונות המעצר של הנאשמים בניסיון להתערב בבחירות בג'ורג'יה/רויטרס

בית משפט בארצות הברית גזר עונשי מאסר של עשר עד 18 שנים על ארבעה מחברי ארגון הימין הקיצוני "הנערים הגאים", על חלקם בהסתערות על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. עונשו של מנהיג הקבוצה לשעבר, אנריקה טריו, ייגזר בשבוע הבא, שאותו מבקשת התביעה לשלוח ל-33 שנות מאסר.

העונש הכבד ביותר נגזר אתמול על אית'ן נורדין בן ה-32, שהוביל את הצעדה של חברי הארגון אל הקונגרס באותו היום. הוא נידון ל-18 שנות מאסר על קשירת קשר להמרדה - העונש הממושך ביותר שהוטל עד היום על המעורבים בהתקפה על הקונגרס שנודעה למנוע את העברת השלטון מדונלד טראמפ לג'ו ביידן. עונש דומה נגזר מוקדם יותר השנה על סטיוארט רודס, מנהיג "שומרי השבועה", ארגון ימין קיצוני אחר שהשתתף במתקפה על הקפיטול.

"אני רוצה להתנצל על חוסר המנהיגות שלי באותו היום", אמר נורדין בבית המשפט לפני גזר הדיר. הוא אמר כי ההתפרעויות היו "טרגדיה מוחלטת". "בכל מי שפגעתי באופן ישיר או עקיף, אני מצטער", הוסיף.
עם זאת, השופט טימותי קלי אמר לו כי האירועים באותו יום שברו מסורת פוליטית ארוכת שנים בארצות הברית. "אם לא תהיה לנו העברת שלטון שלווה במדינה הזאת, אין לנו כלום", הדגיש.

נורדין, ממדינת וושינגטון, כונה "רופיו פנמן" והיה מוכר בשורות "הנערים הגאים" על עימותים התכופים עם פעילי שמאל בחוף הצפון-מערבי.

אנריקה טריו, ראש ארגון הימין הקיצוני Proud Boys במהלך עצרת בוושינגטון, ארה"ב 
 14 בנובמבר 2020. רויטרס
אנריקה טריו, ראש ארגון הימין הקיצוני Proud Boys במהלך עצרת בוושינגטון, ארה"ב 14 בנובמבר 2020/רויטרס

נאשם נוסף בתיק שנשלח אתמול למאסר הוא דומיניק פצולה, בן 46, שהורשע בתקיפת שוטרים ובשיבוש הליך רשמי ונידון לעשר שנות מאסר. פצולה, לוחם מארינס לשעבר, התעמת עם שוטרים במהלך תקיפת הקונגרס והוא שבר חלון במבנה באמצעות מגן משטרתי. הוא תועד מעשן בתוך מבנה הקפיטול, וכינה זאת "סיגר ניצחון".

בעוד שהוא הורשע בתקיפה ובעבירות שיבוש, הוא זוכה מקשירת קשר להמרדה - עבירה שעומדים עליה לדין על ניסיון להפיל את הממשל או להשתמש בכוח כדי למנוע, לשבש או לעכב ביצוע של החוק בארצות הברית.

השופט אמר לפצולה כי היה לו "תפקיד משמעותי" בהתפרעות בקפיטול, אף שלא היה חלק מהנהגת הארגון. "מה שקרה היה חרפה לאומית", אמר.

עוד בוואלה!

המשפט של טראמפ בוושינגטון ייפתח ב-4 במרץ - יום לפני "סופר טיוזדי"

לכתבה המלאה

פצולה ניסה להמעיט בחומרת מעשיו לאורך המשפט, וטען כי ההמון שפרץ לקונגרס היה "מפגינים מסיגי גבול" ולא "כוח פולש". הוא גם אמר למושבעים כי מעשיו הושפעו מהכשרתו הצבאית, כשראה שהמשטרה משתמשת בנשק לא קטלני לפיזור ההמון.

"בצבא ובחיל הנחתים, אתה לעולם לא מפנה את גבך ונמלט", אמר. "מחנכים אותך שלא לחשוב על האפשרות לברוח. מלמדים אותך לרוץ לסכנה".

פצולה הנרגש הביע חרטה מסוימת על מעשיו במהלך הדיון. אשתו, בתו ואמו פנו כולן לשופט, כשאמו תיארה אותו בתור "ילד נפלא" ש"לעולם לא עשה לי שום צרה". אשתו סיפרה כי בנותיה נתונות להטרדות ובריונות בבית הספר. ואולם, לאחר הקראת גזר הדין ויציאת השופט מהאולם, פצולה הניף אגרוף וצעק: "טראמפ ניצח".

חיילי השטח של טראמפ

"הנערים הגאים" - ארגון שקם לפני שבע שנים בתור קבוצה סגורה של גברים חובבי שתייה, שתיארו את עצמם בתור אחוות "שובניזים מערבי" - ראו את עצמם כחיילי השטח של טראמפ. הם היו בין הראשונים שצעדו אל הקונגרס ב-6 בינואר 2021, ויחד עם תומכים אחרים של הנשיא לשעבר הם פרצו את מחסומי המשטרה והסתערו על הקונגרס שהיה בעיצומו של הליך פורמלי לאשרור הניצחון של ביידן.

ביום חמישי, נקבע עונשם של שני מנהיגים נוספים בארגון שעמדו לדין בתיק זה, יוצאי הצבא ג'ו ביגס וזכארי רהל, שנשלחו ל-17 ו-15 שנות מאסר בהתאמה.

בכל המקרים, התביעה ביקשה לגזור עונשי מאסר כבדים יותר על הנאשמים, אך השופט בחר בטווח הענישה הבינוני. הוא הסביר כי הוא לא מנסה "למזער את האלימות" שהתרחשה ב-6 בינואר - חמישה בני אדם, בהם שוטר, נהרגו במהלך המהומות או זמן קצר אחריהן ויותר מ-140 שוטרים נפצעו - אך ציין כי לא מדובר באירוע רב-נפגעים וכי הטלת עונשים כבדים יותר תיצור אי-שוויון.

עצרת של קבוצת הימין הקיצוני "הנערים הגאים" בעיר פורטלנד, ארה"ב, 26 בספטמבר 2020. רויטרס
עצרת של קבוצת הימין הקיצוני "הנערים הגאים" בעיר פורטלנד, ארה"ב, 26 בספטמבר 2020/רויטרס

בסך הכול, יותר מ-1,100 בני אדם נעצרו בחשד למעורבות בהסתערות על הקפיטול, ו-630 מהם הגיעו למשפט. עד כה, יותר מ-110 נאשמים הורשעו בעבירות שונות, בעוד שחקירת אירועי 6 בינואר נמשכת והתגבשה בחודשים האחרונים לכתבי אישום גם נגד טראמפ ומקורביו.

התובע המיוחד ג'ק סמית', שמונה לפקח על חקירת הניסיונות הנרחבים יותר להפוך את בחירות 2020, הגיש כתב אישום נגד טראמפ על ניסיון לא חוקי להישאר בשלטון. זהו אחד מארבעה אישומים נגד הנשיא לשעבר, שידלג מאולמות בתי המשפט לעצרות פוליטיות במהלך שנת הבחירות הקרובה.

טראמפ עומד לדין גם בג'ורג'יה על עבירות הקשורות לתוצאות הבחירות ב-2020, שבהן הוא עוד מסרב להכיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully