וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ ושמונת הגמדים: העימות הרפובליקני יערך בין המתמודדים שרוב הבוחרים לא רוצים

עודכן לאחרונה: 23.8.2023 / 22:14

לאף אחד מהמתמודדים שיעמדו הלילה על הבמה בעימות במילווקי אין סיכוי משמעותי להיות מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. הפייבוריט דונלד טראמפ כלל לא ישתתף. האירוע המוזר הזה ממחיש את הדומיננטיות של הנשיא לשעבר בקרב בוחרי המפלגה שתומכים בו בפער עצום על פני יריביו

בווידאו: תומכי דונלד טראמפ לקראת השימוע של הנשיא לשעבר/רויטרס

העימות בין המתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב שיתקיים הלילה (חמישי) במילווקי הוא אחד החריגים בשנים האחרונות - לאף אחד משמונת המתמודדים שיעמדו על הבמה אין בשלב הזה סיכוי משמעותי לנצח בפריימריז את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שכלל לא ישתתף באירוע.

למה זה חשוב:

  • העימות - ועוד יותר מכך הבחירה של הנשיא לשעבר להיעדר ממנו בצורה מופגנת - ממחישים בצורה הטובה ביותר את הדומיננטיות של דונלד טראמפ בקרב בוחרי המפלגה הרפובליקנית שתומכים בו בפער עצום על פני כל יריביו.
  • כל זה קורה פחות משלוש שנים אחרי אירועי ה-6 בינואר במהלכם תומכיו של טראמפ הסתערו על גבעת הקפיטול בניסיון לעצור בצורה אלימה את חילופי השלטון בארה"ב - בעוד הנשיא צפה מן הצד ולא התערב במשך שעות ארוכות.
תומכיו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מחוץ לאולם שבו יתקיים העימות הרפובליקני במילווקי, ויסקונסין, 22 באוגוסט 2023. רויטרס
תומכיו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מחוץ לאולם שבו יתקיים העימות הרפובליקני במילווקי, ויסקונסין, 22 באוגוסט 2023/רויטרס

במוקד החדשות:

  • העימות, שייפתח בשעה ארבע לפנות בוקר לפי שעון ישראל ויימשך שעתיים, יתקיים ב-"פיסרב פורום" האולם בו משחקת קבוצת הכדורסל מילווקי באקס מה-NBA. אלפי פעילים רפובליקנים צפויים להיות באולם בזמן העימות, שמאורגן ומשודר ע"י רשת "פוקס" הימנית.
  • טראמפ הודיע כבר לפני כמה ימים בפוסט שפרסם ברשת החברתית הימנית Truth Social כי לאור התמיכה הרבה לה הוא זוכה, אין כל טעם שהוא ישתתף בעימות הקרוב או בעימותים הבאים שיתקיימו.
  • בדיוק בשעה בה תתחיל רשת "פוקס" לשדר את העימות, יתפרסם ברשתות החברתיות ראיון מוקלט שהעניק טראמפ לאיש התקשורת הימני-קיצוני טאקר קרלסון. האחרון, שנחשב לאחד מתומכיו הגדולים של טראמפ, פוטר לפני כמה חודשים מרשת "פוקס".

בין השורות:

מילווקי נמצאת בוויסקונסין שנחשבת לאחת המדינות המרכזיות בהן יוכרעו הבחירות לנשיאות ב-2024. בבחירות ב-2016 דונלד טראמפ ניצח בוויסקונסין והפך אותה ל"אדומה". ארבע שנים לאחר מכן הצליח ג'ו ביידן להפוך את המדינה ל"כחולה" שוב בדרך לניצחון בבחירות.

תומכיו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מחוץ לאולם שבו יתקיים העימות הרפובליקני במילווקי, ויסקונסין, 22 באוגוסט 2023. רויטרס
תומכיו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מחוץ לאולם שבו יתקיים העימות הרפובליקני במילווקי, ויסקונסין, 22 באוגוסט 2023/רויטרס

תמונת המצב:

  • בכל הסקרים שהתקיימו בשבועות האחרונים טראמפ זוכה ליותר מ-50 אחוזי תמיכה בקרב הבוחרים הרפובליקנים. סקר CBS שנערך לפני כמה ימים נתן לטראמפ 62 אחוזי תמיכה - הנתון הגבוה ביותר עד כה.
  • שמונת המתמודדים האחרים משתרכים רחוק אחרי הנשיא לשעבר. מושל פלורידה ריק דה-סנטיס שבמשך תקופה ארוכה נחשב למי שיוכל להציב לטראמפ אתגר משמעותי נחלש ככל שעובר הזמן ובסקרים האחרונים זכה ל-17-15 אחוזי תמיכה בלבד.
  • ההיחלשות של דה-סנטיס נובעת בין השאר מהתחזקות של המועמד החדש והכמעט אלמוני - ויווק ראמאסוואמי - יזם הייטק ללא רקע בפוליטיקה - שזוכה לסיקור תקשורתי נרחב יחסית והצליח בכמה מהסקרים האחרונים לעבור את רף 10 אחוזי התמיכה.
  • ראמאסוואמי ייצר כותרות רבות בימים האחרונים כאשר צפו התבטאויות שלו מן העבר בהן הפיץ תיאוריות קונספירציה לגבי פיגועי ה-11 בספטמבר וטען שעל המטוסים שנחטפו היו סוכנים של ממשלת ארה"ב - פרט שקרי לחלוטין.
  • נאום מדיניות חוץ שנשא בשבוע שעבר עורר ביקורת רבה אחרי שהוא טען כי כנשיא הוא יצמצם את התמיכה באוקראינה, יטוס למוסקבה לפגוש את ולדימיר פוטין ויאפשר לסין להשתלט על טיוואן ברגע שארה"ב תצליח לגבש עצמאות בכל הנוגע לייצור שבבים מתקדמים.
  • במסגרת אותו נאום ובראיון שהעניק לאתר אינטרנט שמזוהה עם הימין הקיצוני קרא ראמאסוואמי להפסיק את הסיוע הצבאי האמריקני לישראל עם סיומו של הסכם הסיוע הביטחוני בשנת 2028. מדובר בהתבטאות חריגה ביותר מצד מתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות.
  • מתמודדים ותיקים ומנוסים יותר כמו סגן הנשיא לשעבר מייק פנס, שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי, מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי והסנאטור טים סקוט לא הצליחו עד כה לגייס את תמיכת הבוחרים הרפובליקנים וניצבים בסקרים על פחות מ-5 אחוזי תמיכה.
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ באירוע קמפיין בדה מוינס, איווה, 12 באוגוסט 2023. רויטרס
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ באירוע קמפיין בדה מוינס, איווה, 12 באוגוסט 2023/רויטרס

התמונה הגדולה:

  • התמיכה העצומה לה זוכה טראמפ בקרב המצביעים הרפובליקנים מגיעה בתקופה בה הוגשו נגד הנשיא לשעבר ארבעה כתבי אישום בעבירות שונות שהחמורה בהן היא ניסיון להטות את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020.
  • חלק מהסקרים שהתקיימו בימים האחרונים הראו שכתבי האישום אפילו חיזקו את טראמפ בקרב ה"בייס" הרפובליקני. לפי סקר CBS - רוב הבוחרים הרפובליקנים, 77 אחוזים מהם, סבורים כי כתבי האישום הוגשו ממניעים פוליטיים ורק 8 אחוזים סבורים כי כתבי האישום הם תוצאה של ניסיונו של טראמפ להטות את תוצאות הבחירות.

כן, אבל:

  • לפי כל הסקרים בין רבע לשליש מהבוחרים הרפובליקנים סולדים מטראמפ וטוענים כי לא יצביעו עבורו אם יהיה מועמד המפלגה בבחירות לנשיאות ב-2024. הנתון הזה עלול להיות בעוכריו של הנשיא לשעבר בהתמודדות מול ג'ו ביידן.
  • למרות הפער העצום בין טראמפ לבין שאר המתמודדים, היו מקרים בעבר בהם מתמודד הוביל בבטחה בפריימריז, אך בסופו של דבר הפסיד. הדוגמא הבולטת ביותר בשנים האחרונות היא הילרי קלינטון שהובילה ב-28 אחוז על ברק אובמה בפריימריז הדמוקרטיים ב-2007. אובמה הצליח לצמצם את הפער, לנצח בפריימריז ולנצח בבחירות לנשיאות.
רון דה סנטיס ואשתו קייסי. GettyImages, GettyImages
רון דה סנטיס ואשתו קייסי/GettyImages, GettyImages

מאחורי הקלעים:

  • ההובלה העצומה של טראמפ בסקרים גרמה לחרדה בקרב הממסד של המפלגה הרפובליקנית, האליטה הרפובליקנית והתורמים הרפובליקנים הגדולים שמסתייגים מהנשיא לשעבר וסבורים שאם טראמפ יהיה המועמד של המפלגה בבחירות לנשיאות, המשמעות היא ארבע שנים נוספות של הדמוקרטים בבית הלבן.
  • כמה מהתורמים הרפובליקנים הגדולים, כמו המיליארדר רון לאודר וטייקון התקשורת רופרט מרדוק, מאוכזבים מההיצע הנוכחי של המתמודדים בפריימריז ומנסים למצוא מתמודד חדש שיוכל להוות אלטרנטיבה רצינית יותר לטראמפ.
  • אחד מהפוליטיקאים שמסומנים כאופציה כזו הוא מושל וירג'יניה גלן יונגקין. האחרון שוקל להיכנס למרוץ בסוף השנה, אם יצליח להביס את הדמוקרטים בבחירות לבית המחוקקים של וירג'יניה בנובמבר.
  • הבעיה של יונגקין היא שחרף התמיכה לה הוא זוכה מהתורמים הגדולים והאליטה הרפובליקנית, אין לו כמעט תמיכה בקרב המצביעים. "הבייס אוהב את טראמפ", אמר מקור במפלגה הרפובליקנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully