וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מואשם ב-37 סעיפים בפרשת המסמכים: "ארגזים עם מידע סודי הוחזקו בשירותים"

עודכן לאחרונה: 11.6.2023 / 8:53

בין העבירות המיוחסות לנשיא לשעבר, החזקה לא חוקית של רישומים ממשלתיים והסתרת מסמכים מחקריה פדרלית. בין היתר, במסמכים המסווגים היה מידע על יכולות צבאיות של ארה"ב ושל מדינות זרות. בתוך כך, מוקדם יותר שניים מחברי צוות ההגנה של טראמפ פרשו

ניו יורק נערכת לשימוע ההיסטורי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ/רויטרס

משרד המשפטים של ארצות הברית חשף הערב (שישי) את פרטי האישומים נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפרשת המסמכים המסווגים, הכוללים 37 סעיפים על החזקת רישומים ממשלתיים, כולל סודות גרעיניים, ושיבוש חקירה. העונש המקסימלי העומד בפניו הוא 20 שנות מאסר, וכתב האישום החמור וחסר התקדים נגד נשיא לשעבר עשוי להשפיע גם על המרוץ.

התביעה ייחסה לנשיא לשעבר, המתמודד שוב בפריימריז הרפובליקניים לקראת הבחירות בשנה הבאה, התנהלות שסיכנה את הביטחון הלאומי, מדיניות החוץ ואיסוף המודיעין של ארצות הברית, כשלקח עמו מהבית הלבן ארגזים עם מסמכים מסווגים. המסמכים עסקו בין היתר בנקודות תורפה במקרה של מתקפה על אמריקה ובמידע על יכולות צבאיות של ארצות הברית ושל מדינות זרות.

עוד עולה מהאישומים נגד טראמפ כי הנשיא לשעבר החזיק את הארגזים שמכילים את המסמכים המסווגים באחוזתו במאר-א-לאגו ובמועדון הגולף שלו בניו ג'רזי, בין היתר בשירותים, בחדר השינה שלו ובאולם נשפים, ותמונות הארגזים הוצגו עם חשיפת כתב האישום. החומרים המסווגים הגיעו מהפנטגון, מה-CIA, מהסוכנות לביטחון לאומי ומסוכנויות ביון אחרות.

חשיפת פרטי כתב האישום הגיעה זמן קצר אחרי ששניים מחברי צוות ההגנה של טראמפ התפטרו מהתיק מבלי לפרט מדוע. טראמפ יופיע בבית משפט פדרלי במיאמי ביום שלישי הקרוב - יום לפני יום הולדתו ה-77 - שם ייעצר וסעיפי האישום נגדו יוקראו בפניו.

בנוסף לנשיא לשעבר, גם וולט נאוטה, ששימש נהג שלו, יעמוד לדין על חלקו בפרשה אחרי שטען בחקירה שלא ידע כיצג הגיעו המסמכים לאחוזתו של טראמפ - אף שהוא העביר אותם בעצמו.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בבית המשפט, מנהטן ארה"ב, 4 באפריל, 2023. רויטרס
כתבי האישום נגדו הולכים ונערמים. טראמפ בבית המשפט במנהטן, אפריל/רויטרס

לפי האישומים נגדו, שנחשפו יממה אחרי שטראמפ בעצמו הכריז כי יעמוד לדין, הוא שוחח עם עורכי דין על האפשרות לשקר לגורמי ממשל שפעלו להחזרת המסמכים. בנוסף לכך, הוא העביר את הארגזים ממקום למקום באחוזתו במאר-א-לאגו שבפלורידה כדי למנוע מהחוקרים למצוא אותם. מסמך אחד נגע לתמיכה של מדינה זרה בטרור נגד האינטרסים של ארצות הברית.

"לא עדיף שפשוט נגיד להם שאין לנו כאן כלום?", אמר טראמפ לאחד מעורכי הדין שלו לפי כתב האישום, בן 49 העמודים. התובעים אמרו שטראמפ הראה לאדם אחר מסמך של משרד ההגנה שתואר כ"תוכנית תקיפה" נגד מדינה אחרת.

התובע המיוחד ג'ק סמית', שמוביל את התקירות הפדרליות נגד טראמפ, מסר הצהרה קצרה. "החוקים שלנו המגנים על מידע ביטחוני לאומי הם קריטיים לבטיחות ולביטחון של ארצות הברית, ויש לאכוף אותם", אמר. "יש לבמדינה בזו מערכת חוק אחת, והיא חלה על כולם".

לדבריו, כמו כל נאשם, טראמפ הוא חף מפשע עד שיוכח אחרת. הוא הבטיח לבקש לקיים משפט מהיר בפני חבר מושבעים בפלורידה. השופטת שתנהל את התיק היא איילין קאנון, שמונתה על ידי טראמפ ב-2019. היא כבר פסקה לטובתו בפרשה בשנה שעברה, אך ערכאה גבוהה יותר הפכה את החלטתה. מקור המעורה בנושא אמר כי היא עשויה לנהל גם את המשפט לכשייפתח. 

טראמפ, הטוען שהוא חף מפשע ולרדיפה של משרד המשפטים של ממשל ביידן, השתלח בתובע המיוחד אחרי חשיפת האישומים נגדו. "הוא 'שונא טראמפ' - 'פסיכופת' מטורף שאסור שיהיה מעורב בשום מקרה הנוגע ל'צדק'", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו Truth.

טראמפ הוא הנשיא הראשון לשעבר שמוגשים נגדו כתבי אישום. למרות זאת, אין בכוונתו לפרוש מהמרוץ הרפובליקני - שבו הוא מוביל לפי הסקרים, והמשפטים המתנהלים נגדו לא צפויים להסתיים לפני הבחירות. כמה מומחים משפטיים גורסים כי גם אם יורשע, טראמפ יוכל לכהן כנשיא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מסמכים מסווגים שנמצאו בחדר אמבטיה באחוזתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ במאר-א-לאגו, פלורידה. משרד המשפטים של ארה"ב, אתר רשמי
מסמכים מסווגים שנמצאו בחדר אמבטיה באחוזתו של טראמפ/אתר רשמי, משרד המשפטים של ארה"ב

במהלך החקירה, חוקרים תפסו ברשותו כ-13 אלף מסמכים שהיו בביתו במאר-א-לאגו שבפלורידה בפשיטה באוגוסט האחרון. כמאה מסמכים הוגדרו כמסווגים, חלקם סודיים ביותר. עורכי דינו טענו של טראמפ התעקשו כי כל המסמכים המסווגים הוחזרו לממשל, בעוד שהנשיא לשעבר טען בעבר שהוא הסיר את הסיווג מהמסמכים, אך לא סיפק לכך ראיות. עורכי דינו נמנעו מנקיטת קו הגנה זה במסמכים שהוגשו לבית המשפט.

שורת דמויות בכירות במפלגה הרפובליקנית מיהרו להתייצב לצדו של טראמפ. "לא הגיוני שנשיא יגיש כתב אישום נגד המועמד המוביל שמתנגד לו", טען יו"ר בית הנבחרים, קווין מקארתי, אף שהנשיא ג'ו ביידן התעקש גם אתמול כי אין לו יד בדבר. מקארתי הבטיח כי הרפובליקנים בבית הנבחרים "יבואו בדין וחשבון עם האחראים למה שתיאר בתור ניצול סמכות לרעה מצד הממשל.

גם יריבו העיקרי של טראמפ בפריימריז הרפובליקנים, מושל פלורידה רון דסנטיס, תקף את ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום. "אנחנו עדים במשך שנים לכך שהחוק מיושם בצורה לא שווה בהתאם לשיוך הפוליטי", אמר. לדבריו, ממשל בהנהגתו ישים לכך קץ "אחת ולתמיד"

ואולם, מועמד אחר, המושל לשעבר אסא האצ'ינסון, אמר שהמעשים המיוחסים לטראמפ "לא צריכים להגדיר את האומה שלנו או את המפלגה הרפובליקנית".

פשיטת ה-FBI על ביתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בפלורידה, 9 באוגוסט 2022. רויטרס
סוכני FBI בפשיטה על אחוזתו של טראמפ בפלורידה, באוגוסט האחרון/רויטרס

החוק בארצות הברית אוסר על גורמי ממשל פדרליים, כולל הנשיא בעצמו, לקחת או לשמור מסמכים מסווגים במקומות לא מורשים. החשדות נגד טראמפ נשמעו על ידי חברי מושבעים, שלפי הדיווחים נפגשו במיאמי ובוושינגטון כדי לשמוע את הראיות שנאספו בתיק ובסופו של דבר להכריע אם הן מספיקות כדי להעמיד לדין את הנשיא לשעבר.

עוד לפני כתב אישום בפרשה זו, טראמפ הוא האדם הראשון ששימש נשיא ארצות הברית והועמד לדין. טראמפ מואשם ב-34 סעיפים של זיוף מסמכים עסקיים בעקבות דמי שתיקה ששילם לשחקנית הפורנו סטורמי דניאל לפני הבחירות ב-2016. משפטו בניו יורק יתקיים בשנה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully