וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזנקוט: נתניהו וגלנט מתארים תמונה לא נכונה - צה"ל כבר נפגע

עודכן לאחרונה: 10.8.2023 / 17:29

הרמטכ"ל לשעבר, כיום ח"כ במחנה הממלכתי, אמר בראיון באולפן וואלה! כי משבר המילואים חמור ממה שמוצג לציבור. "צה"ל עדיין חזק ויודע לממש את ייעודו אבל הסדקים שנפערים מטרידים מאוד". איזנקוט קרא לשר הביטחון "לעצור את ההתפרעות של סמוטריץ' ובן גביר ביו"ש"

חה"כ גדי איזנקוט בריאיון בתוכנית סופ"ש שלו. 10 באוגוסט 2023/אולפן וואלה!, סטילס: ראובן קסטרו

חבר הכנסת והרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) טען היום (חמישי) כי מצב אנשי המילואים שהפסיקו את התנדבותם חמור יותר מהתמונה שמציגים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. "שר הביטחון וראש הממשלה מתארים תמונה לא נכונה", אמר בריאיון באולפן וואלה. "יש מורכבות מאוד גדולה".

"צה"ל עדיין חזק ויודע לממש את היעוד שלו, אבל אם המציאות הזו תימשך בחודשים הקרובים תהיה פגיעה בצבא", המשיך הרמטכ"ל לשעבר. "כבר היום יש פגיעה באמון בשדרת הפיקוד, יש גם פגיעה בסולידריות, ורואים את זה כבר היום בחלק מהיחידות ובטייסות שיש טייסים שהודיעו על הפסקת התנדבות. לכן, אני מציע להם לא להסתיר את העיניים כדי, אלא לראות את המציאות".

"כשירות של צבא לא נבנית ביום ולא נהרסת ביום, אבל אין ספק שהסדקים שנפערים עכשיו מטרידים מאוד. אם יש במערכים של צה"ל אנשי מילואים שאומרים שהמדינה משנה את פניה ומפירה את החוזה, אני מבין אותם למרות שלכל אורך הדרך אני קראתי לאנשים להמשיך להתנדב", הוסיף איזנקוט. "יש לצה"ל רמטכ"ל מצוין שאני בטוח שעושה מאמצים ענקיים כדי לשמור על הצבא. צריך לנסות לגדר עד כמה שאפשר את הצבא הסדיר ושירות הקבע ולהסביר את צדקת הדרך ואת המחויבות הגדולה, צריך להיות יותר אחראים מהמנהיגות".

גדי איזנקוט בראיון לאולפן וואלה! 10 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו, אתר רשמי
גדי איזנקוט בראיון לאולפן וואלה! 10 באוגוסט 2023/אתר רשמי, ראובן קסטרו

איזנקוט מתח ביקורת על התנהלותו של גלנט בנוגע לביטול עילת הסבירות והמהפכה המשפטית. "חשבתי שגלנט ראוי להערכה גדולה על האומץ שגילה במרץ", אמר. "לעומת זאת, בסיבוב השני לפני כשלושה שבועות מתחתי עליו ביקורת כי המציאות הוחמרה והיה ניתן לצפות שינקוט בעמדה הרבה יותר חדה כדי למנוע את המהלך - הוא נשבע אמונים למדינה ישראל ולא לבייס בליכוד".

בתשובה לשאלה מה הוא מצפה ששר הביטחון יעשה; איזנקוט אמר כי "גלנט צריך לנקוט צעדים מיידים על דברים שקרו במשמרת שלו - הסמכות במשרד הביטחון והמינהל האזרחי עבר לידיים של בצלאל סמוטריץ', זה יוצר אנדרלמוסיה בשטחים ומצב כאוטי מבחינה פיקודית", אמר. "הדבר הבא - הוא נתן יד לפני חודש להוראה לצבא להפסיק לגייס על פי חוק ולעשות גיוס בררני, זה חמור מאוד, הוא צריך היה להתנגד לזה".

"אני מצפה ממנו לממש את האחריות שלו ולא לתת לסמוטריץ' להתפרע ביהודה ושומרון, לשר לביטחון פנים להשפיע על תפקוד המשטרה ביהודה ושומרון כדי שצה"ל יוכל לבצע את המשימות שלו. אם לא, נראה שם הידרדרות חמורה. בנוסף הוא צריך לעצור את המהלכים הבאים - לעצור את הרצון להשתלט פוליטית על הוועדה למינוי שופטים ואת הרצון להעביר חוק יסוד: לימוד תורה, שהוא חוק עוקף גיוס שיתן פטור גורף למגזר בחברה הישראלית להימנע משירות צבאי לאומי-אזרחי או בקהילה".

גדי איזנקוט בראיון לאולפן וואלה! 10 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו, אתר רשמי
גדי איזנקוט בראיון לאולפן וואלה! 10 באוגוסט 2023/אתר רשמי, ראובן קסטרו

איזנקוט הזהיר כי כוונת הקואליציה להעביר חוק גיוס במושב הכנסת ואמר: "אם יעבור חוק יסוד לימוד תורה או חוק עוקף גיוס אחר זו תהיה מכה אנושה לצה"ל כצבא העם. אחרי מה שהחברה הישראלית עברה בחודשים האחרונים, התחמקות והשתמטות לא תתקבל. זו תהיה טרגדיה לחברה הישראלית ולחרדים, אני מציע להם לא להיות תאבי כוח, ולגלות מנהיגות בעיקר כשהם בשלטון ושולחים להילחם".

איזנקוט קרא לקואליציה לאמץ את מתווה השירות האזרחי שהוא ויו"ר מפלגתו בני גנץ מקדמים שיקבע שירות גם לחרדים וגם לערבים, אך שלל על הסף כל אפשרות של כניסה לממשלה עם נתניהו. "אי אפשר להתעלם מזה שזו הקואליציה שנתניהו הוביל לפני הבחירות ואחרי הבחירות והוא לא עשה שום סימן שהוא רוצה להחליף אותה. אם היה עושה סימן כזה, זה היה מראה על התחלת נכונות". הרמטכ"ל לשעבר הדגיש: "בכל מקום שנעשה משהו שמחזק את ישראל צריך לתמוך, גם אם יפגע בנו פוליטית. אנחנו נשאלים כל הזמן למה לא עוזרים לנתניהו, כאילו זו כיתה טיפולית. החובה היא על ראש הממשלה, הוא מכהן, הוא קיבל מנדט והוא צריך להוביל את ישראל למקום טוב".

הרמטכ"ל לשעבר התייחס גם לדיווחים על התקדמות הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה ואמר: "להבנתי זה נמצא בתקשורת במקום הרבה יותר מתקדם מאשר במציאות. אני רואה קושי גדול ביכולת להתקדם עם הסעודים בגלל הפלסטינים וההרכב הקואליציוני, ובכל זאת, אם תהיה התקדמות מתוך אחריות למרכיבים העיקריים - אנחנו נגלה עמדה אחראית כשנבין במה מדובר".

הרמטכ"ל לשעבר הזהיר כי כי הדרישה של סעודיה מארה"ב להסכים לתוכנית גרעינית אזרחית במסגרת ההסכם עלולה לפגוע באינטרסים של ישראל. "כניסה של כורים אזרחיים למזרח התיכון באופן מובהק וגורף תפתח סוג של מרוץ, ומדינות נוספות ירצו - מצרים עירק ירדן ומדינות אחרות. ורצוי שלא, ולכן צריך להסתכל על המכלול - איזה הגנות וביטחונות יהיו".

גדי איזנקוט בראיון לאולפן וואלה! 10 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו, אתר רשמי
גדי איזנקוט בראיון לאולפן וואלה! 10 באוגוסט 2023/אתר רשמי, ראובן קסטרו

כשנשאל האם הוא סומך על ראש הממשלה לשמור על האינטרסים של ישראל, השיב בשלילה: "אני כבר לא סומך על נתניהו כמו שסמכתי עליו כרמטכ"ל, וקיימתי אתו מערכת יחסים טובה". איזנקוט הסביר: "אני בוחן את מבחן המעשה - במבחן המעשה כשהוא נותן לסמוטריץ', עבור צורך קואליציוני, אחריות על מרכיב כוח משמעותי ביהודה ושומרון ומערער את המציאות שם, אני פחות סומך עליו. כשאני רואה את מדיניות הפעלת הכוח המהוססת בזירה הצפונית, כשחיזבאללה מפר ריבונות ויורה טילי נ"ט ורקטות, ועושה מעשים שלא עשה 17 שנים מאז ההרתעה שהשגנו בלבנון השנייה - אני הרבה פחות סומך עליו. אני רואה את ההחלטות שהוא מקבל, הוא פחות מוביל, אלא מובל".

"כרמטכ"ל הובלנו ביחד מהלכים, ואז ראיתי מולי מנהיג רציונלי ששוקל שיקולי ביטחון לאומי של ישראל ומחליט החלטות ענייניות, אני לא רואה את זה היום: לא ביהודה ושומרון, לא בזירה הצפונית ולא במהפכה המשטרית". לדבריו, ראש הממשלה יחד עם לוין וסמוטריץ' הובילו תפנית אסטרטגית שלילית על מדינת ישראל.

ח"כ איזנקוט הוסיף: "הוא מוביל ונגרר, הוא ראש ממשלה - ראשון בין שווים. אי אפשר להתעלם מהעובדה שנוצרה קואליציה חזקה של לוין סמוטריץ' ובן גביר מובילים".

חה"כ גדי איזנקוט. ראובן קסטרו
חה"כ גדי איזנקוט/ראובן קסטרו

בהתייחס לאיומים הביטחוניים הגוברים על ישראל איזנקוט אמר: "היום המצב החמיר לעומת סיום תפקידי לפני ארבע שנים. למעשה, איראן נמצאת ברווחה אסטרטגית ביחסים עם רוסיה, בנכונות האמריקנית להגיע לדיל, גום בנכונות האזורית לקשור קשרים עם איראן - היא מרגישה שיש לה חופש עולה יותר גדול להקיף את ישראל בתוכנית החנק שלהם במקביל לתוכנית הגרעין שהתקדמה ושמה אותם במקום של כוח.

"במקביל בזירה הפלסטינית", לדברי איזנקוט, "המצב שם החמיר מאד בהיחלשות הרשות הפלסטינית באופן משמעותי בעיקר בצפון השומרון והתחזקות חמאס בעזה וביהודה ושומרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully