וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו רוצה להשיג "ברית הגנה" בין ישראל לארה"ב כחלק מהסכם עם סעודיה

עודכן לאחרונה: 10.8.2023 / 7:57

בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו כי במהלך שיחת הטלפון בין נתניהו לביידן באמצע יולי הזכיר ראש הממשלה בקצרה כי יש לו רעיון להסכם ביטחוני ישראלי-אמריקני. נתניהו אמר לביידן כי הוא מעוניין לשלוח את השר רון דרמר לוושינגטון כדי להציג את פרטי הרעיון לבכירי הבית הלבן

בוודיאו: ביידן המריא מסעודיה וסיים את ביקורו במזרח התיכון/צילום: רויטרס

כחלק מהמגעים לעסקה בין ארצות הברית, סעודיה וישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין לנסות ולהשיג הסכם "ברית הגנה" עם ארה"ב שיתמקד בחיזוק ההרתעה נגד איראן, כך אמרו לוואלה! ארבעה בכירים אמריקנים וישראלים.

למה זה חשוב:

  • הסכם "ברית הגנה", שיצטרך להיות מאושר על ידי הקונגרס האמריקני, ייתן לישראל ערבויות ביטחוניות אמריקניות חזקות יותר, בזמן שבו איראן הופכת למדינת סף גרעינית שיכולה לפרוץ לנשק גרעיני תוך זמן קצר.

במוקד החדשות:

  • שלושה בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו שבמהלך שיחת הטלפון בין נתניהו לבין הנשיא ביידן באמצע חודש יולי, הזכיר נתניהו בקצרה כי יש לו רעיון להסכם ביטחוני ישראלי-אמריקני.
  • נתניהו אמר לביידן כי הוא מעוניין לשלוח את מקורבו - השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר - לוושינגטון כדי להציג את הרעיון בפירוט רב יותר לבכירי הבית הלבן.
  • לא ברור מהם הפרטים של הרעיון שמנסים נתניהו ודרמר לקדם, אולם בכיר ישראלי אמר כי הוא יהיה ממוקד באיום האיראני ובתרחיש עתידי אפשרי בו איראן פורצת לנשק גרעיני או משיגה נשק גרעיני.

עוד בוואלה!

דיווח: יורש העצר הסעודי אמר כי אינו רץ לנורמליזציה לאור הקואליציה הקיצונית בישראל

לכתבה המלאה
רון דרמר, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
דרמר צפוי להגיע לוושינגטון כדי להציג את הרעיון לבכירי הבית הלבן/ראובן קסטרו

מאחורי הקלעים:

  • בכיר ישראלי אמר כי דרמר הוא הכוח המניע מאחורי קידום היוזמה הזו, וכי הוא התחיל לדחוף אותה זמן קצר אחרי שנתניהו חזר ללשכת ראש הממשלה לפני כשבעה חודשים.
  • "נתניהו ודרמר העלו את הרעיון הזה לפני כמה חודשים וזה הוזכר בקצרה בשיחות עם בכירים בממשל ביידן בשבועות האחרונים", אמר הבכיר הישראלי.

תזכורת:

  • נתניהו ודרמר כבר ניסו בעבר לקדם חתימה על הסכם "ברית הגנה" בין ישראל לבין ארה"ב. השניים ניהלו מגעים בנושא עם בכירים בממשל טראמפ במהלך 2019.
  • גורמים רבים במערכת הביטחון הישראלית כמו הרמטכ"לים לשעבר גדי אייזנקוט, גבי אשכנזי ובני גנץ הביעו התנגדות למהלך באותה תקופה וסברו שהסכם כזה יגביל את חופש הפעולה של צה"ל באזור. דרמר טען ב-2019 כי הרמטכ"ל דאז אביב כוכבי תמך ברעיון.
  • בספטמבר 2019, כמה ימים לפני הבחירות בישראל, צייץ הנשיא טראמפ בטוויטר כי שוחח עם נתניהו בטלפון לגבי האפשרות לקדם הסכם "ברית הגנה" בין ישראל לבין ארה"ב.
  • באותה נקודה המהלך היה נראה כניסיון נוסף מצד טראמפ לסייע לנתניהו בבחירות. נתניהו לא ניצח את הבחירות שהתקיימו כמה ימים לאחר מכן והרעיון נזנח, עד שנתניהו ודרמר החזירו אותו לשולחן לפני כמה חודשים.
בנימין נתניהו, בן סלמאן, ג'ו ביידן. יונתן זינדל פלאש 90, רויטרס, עיבוד תמונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90, רויטרס

בין השורות:

  • חרף העובדה שהסכם "ברית הגנה" בין ישראל לבין ארה"ב יעצים עוד יותר את שיתוף הפעולה הביטחוני החזק ממילא בין המדינות, הוא גם עשוי לתת לארה"ב יותר מנופי לחץ כדי להשפיע על ישראל בכל הנוגע לפעולות ומבצעים של צה"ל.
  • בנובמבר 2019, במהלך כנס בוושינגטון, דרמר שכיהן אז כשגריר ישראל בארה"ב, אמר שברית הגנה עם ארה"ב תספק לישראל "שכבה נוספת של הרתעה נגד האיומים הקיצוניים ביותר עמם היא מתמודדת".
  • דרמר אמר אז כי החזון שלו הינו "הסכם רזה" וממוקד שישרת את האינטרסים הביטחוניים של שני הצדדים אך לא יקשור את ידיה של ישראל בכל הנוגע לפעולות צבאיות.
ספינות של משמרות המהפכה של איראן במשט לרגל יום הצבא, 27 בנובמבר 2022. רויטרס
ספינות של משמרות המהפכה של איראן במשט/רויטרס

התמונה הגדולה:

  • נתניהו רואה הסכם "ברית הגנה" בין ארה"ב לבין ישראל כמהלך שניתן לקדם כחלק מעסקת החבילה הגדולה שארה"ב דוחפת אליה עם סעודיה. ממשל ביידן מקווה כי כחלק מעסקה כזו ניתן יהיה להשיג גם הסכם נורמליזציה בין סעודיה לבין ישראל.
  • במסגרת המו"מ על אותה עסקת חבילה, ארה"ב דנה עם סעודיה על הסכם "ברית הגנה" בין שתי המדינות שייתכן לממלכה ערבויות ביטחוניות אמריקניות ויכלול גם אישור של עסקאות נשק גדולות.
  • הסעודים רצו "ברית הגנה" שתכלול מחויבות אמריקנית דומה לזו שנכללת בברית נאט"ו, ולפיה כל התקפה על סעודיה תיחשב כמו התקפה על ארה"ב.
  • ממשל ביידן לא נענה לדרישה הסעודית הזו, אבל הסכים לדון במתן ערבויות ביטחוניות מוגבלות יותר, אך עדיין כאלה שישדרגו משמעותית את היחסים הביטחוניים בין ארה"ב לבין סעודיה.
  • נתניהו ודרמר רוצים להשיג הסכם דומה מארה"ב וסבורים שההקשר הרחב של עסקת חבילה בין ארה"ב לבין סעודיה יסייע להשיג הסכמה אמריקנית ל"ברית הגנה" בתנאים שישראל רוצה.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יוצא מהבית הלבן, 31 במאי 2023. רויטרס
"אינטגרציה אזורית תועיל לביטחון הלאומי של ארה"ב, לאינטרסים של שותפינו באזור, לאזרחי ארה"ב ולתושבי המזרח התיכון"/רויטרס

מה הם אומרים:

  • בלשכת ראש הממשלה לא הכחישו את הפרטים, ואמרו כי אינם מתייחסים לשיחות מדיניות סגורות.
  • דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר: "כחלק מהמאמצים לקדם מזרח תיכון בטוח ומשגשג יותר אנחנו ממשיכים לתמוך בנורמליזציה מלאה של מדינות האזור עם ישראל וממשיכים לדון עם שותפינו באזור כיצד ניתן להתקדם. אינטגרציה אזורית תועיל לביטחון הלאומי של ארה"ב, לאינטרסים של שותפינו באזור, לאזרחי ארה"ב ולתושבי המזרח התיכון. נורמליזציה ופרטים של הסכמים הינם עניין עליו שתי מדינות ריבוניות צריכות להסכים".
  • מאוחר יותר, דובר הבית הלבן לענייני חוץ וביטחון ג'ון קירבי הכחיש גם את הדיווח שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל", לפיו ארצות הברית וסעודיה הסכימו על "קווי מתאר" להסכם ביטחוני ביניהן, במסגרתו ישראל וסעודיה ינרמלו יחסים בתמורה לוויתורים ישראליים כלפי פלסטינים. "הדיווח השאיר רושם שהדיונים מתקדמים הרבה יותר ממה שהם באמת. אין מסגרת או עקרונות מוסכמים אבל יש מחויבות שלנו להמשיך בשיחות", אמר קירבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully