וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במטכ"ל נושאים עיניים לבסיס חיל האוויר בצפון: חשש מהכשירות בעוד חודשיים

עודכן לאחרונה: 1.8.2023 / 13:00

בצל המתיחות מול חיזבאללה, גורמים בבסיס רמת דוד מעידים על ריבוי השיחות האישיות: "יש לחץ". בחיל האוויר טוענים כי הבסיס עומד ברף המבצעי הנדרש, אך מודאגים ממה שיקרה אם המחאה תתרחב. בבסיס אחר חשים טייסים שהמפקדים נמנעים משיבוץ מתנגדי ותומכי הרפורמה יחד בקוקפיט

ד' מחיל האוויר מודיע על הפסקת שירות המילואים עקב התקדמות חקיקת צמצום עילת הסבירות/מעריב

ברקע המחאות נגד המהפכה המשפטית ובצל ההתחממות בגבול לבנון עקב ריבוי הפרובוקציות של חיזבאללה, עיני המטה הכללי של צה"ל נשואות לעבר בסיס חיל האוויר רמת דוד - הבסיס הצפוני ביותר של החיל. החשש של המטכ"ל הוא שהחל מעוד כחודשיים - תיפגע הכשירות המבצעית של הבסיס, באופן שיקשה על ההתמודדות הצה"לית במקרה של הסלמה בגבול הצפוני.

בסיס רמת דוד מחזיק בכשירויות מגוונות להגנת שמי המדינה, והוא שזה שצפוי לספק את המענה הראשוני בתרחישים של חדירת כלי טיס בלתי מאוישים מלבנון לתוך שטח ישראל, תקיפות מב"מ (המערכה שבין המלחמות - א"ב) בסוריה, וגם - לסייע לכוחות היבשה במקרה של חדירה ועוד.

לכן, ברקע הודעת אנשי צוות אוויר במילואים ומפעילי כלי טיס בלתי מאוישים, על הפסקת התנדבות או אי היעה לאימונים בתגובה על החקיקה החד צדדית שקידמה הקואליציה - גברה הרגישות סביב המענה המבצעי של בסיס רמת דוד.

ביקור הרמטכ״ל הרצי הלוי בבסיס חיל האוויר תל נוף, 19 ביולי 2023. דובר צה"ל
ביקור הרמטכ"ל הלוי בבסיס חיל האוויר תל נוף, לפני כשבועיים/דובר צה"ל

"אנחנו מרגישים שהפוקוס עלינו בגלל הכוננות והכשירויות המבצעיות בכל מיני תחומים", אמרו גורמים בבסיס רמת דוד. "זה בא לידי ביטוי בריבוי השיחות האישיות והכלליות. יש לחץ, יש רגישויות, מנסים לא לדבר על פוליטיקה בכלל, אבל אי אפשר להתנתק כשקוראים פוסט שהעלה מילואימניק שאתה מכיר מהטייסת. לא נעים להגיד אבל יש מילואימניקים שהחליטו לא להגיע כל אחד מטעמיו הוא, אבל ברור שזה בגלל המחאה".

בחיל האוויר מרגיעים ואומרים כי בשלב הזה, בסיס רמת דוד, חרף המחאות של טייסי המילואים - עומד ברמת הכשירות הגבוהה המצופה ממנו בכלל התחומים. הבסיס נכון להיום, כך טוענים בחיל האוויר, מתנהל כ"שמורת טבע" חרף הוויכוחים בחברה הישראלית.

יתרה מזאת, בחיל האוויר הדגישו כי הבסיס עומד ברף המבצעי, לא רק לפעילות ביטחון שוטפת וכוננויות, אלא גם למלחמה. לצד זאת, בחיל הבהירו כי הדאגה היא מה יקרה בעוד כחודשיים, עם פתיחת מושב החורף של הכנסת והמשך החקיקה להחלשת מערכת המשפט.

עוד בוואלה!

הרמטכ"ל מנסה לעצור בריחה של משרתי קבע ראשוני מצה"ל: "לפעול בתבונה ורגישות"

לכתבה המלאה
מטוס F16, מטס חיל האוויר, יום העצמאות, חוף תל אביב,26 באפריל 2023. ראובן קסטרו
מטוסי חיל האוויר, תמונת ארכיון/ראובן קסטרו

במקביל, גורמים בבסיס חיל האוויר שבפלמחים ששוחחו עם וואלה!, סיפרו בפורום סגור, כי מלווה אותם לאחרונה "יותר מתחושה" שמפקדי הטייסות משתדלים להרכיב רשימות "ברגישות רבה", כדי למנוע להציב באותו ה'קוקפיט' אנשי צוות אוויר שחלקו תומך במהפכה המשפטית וחלקו מתנגד. זאת, כדי למנוע ויכוחים פוליטיים בין הצדדים.

"לא מדובר על אותה רביעיה, אלא על אותו 'קוקפיט'. מורכב מאוד. שמעתי כבר את אחד מאנשי צוות האוויר במילואים, שמשפחתו פונתה במהלך ההתנתקות. הוא הניח את המחלוקת בצד, בנה משפחה, והמשיך הלאה לטובת המדינה. הוא מצפה מאחרים שקשה להם להניח בצד את המחלוקת, ולבצע משימות גם אם זה מאתגר וקשה. אותי זה ריגש מאוד. יש אנשי צוות אוויר שמדברים עם דמעות", אמר אחד מהם.

לפי הגורמים, סוגיה רגישה נוספת שהועלתה באחת מהטייסות היא מפעילי כלי הטיס הבלתי מאוישים במילואים, שלוקחים גם הם חלק פעיל במחאה. "בסופו של דבר כדי להיות חי, כשיר, אתה פעם בשבוע גג שבועיים צריך להיות טיסה. היו בעבר טייסים שטסו לחו"ל לתקופה ארוכה אבל התייחסת אליהם אחרת בטייסת. לאט לאט. עד שחזרו. טסת איתם ביום ולא בלילה. לא חמושים. מעין חזרה לכשירות. לוקח זמן לחזור לחדות. ועוד לא דיברנו על בטיחות בטיסה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully