וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם באופוזיציה: "הליכוד מנסה להלך אימים על בג"ץ - כמו חבורה של עבריינים"

עודכן לאחרונה: 1.8.2023 / 11:18

יו"ר יש עתיד לפיד יצא נגד הודעת הליכוד, שהשוותה בין כיבוד פסיקות בית המשפט לכך שבג"ץ מעולם לא פסל חוק יסוד: "מכתב איום, רמז אלים וברור". מיכאלי: "כמו מאפייה, הודעה אנונימית בלי חתימות של ח"כים". גם בישראל ביתנו זעמו: "מסר מרומז של כנופיית פשע"

נהג תועד דורס מפגין במחאה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 29 ביולי 2023/ללא

באופוזיציה זעמו הערב (שני) על הודעת הליכוד שהשוותה בין כיבוד פסיקות בית המשפט לכך שבג"ץ מעולם לא פסל חוק יסוד, ובה למעשה קראה המפלגה לבג"ץ לא לפסול את ביטול עילת הסבירות.

"הרמז היה ברור, ואלים", כתב יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. "מכתב האיום שנשלח לבית המשפט העליון היה ברור: חוקי יסוד לא נפסלו מעולם בידי בית המשפט, הבהירה ההודעה, אז אל תנסו אפילו לגעת בהם עכשיו. אתם על הכוונת שלנו".

לדברי לפיד, הסיבה שבג"ץ לא פסל עד כה חוקי יסוד, היא שהכנסת חוקקה אותם בכובד ראש. לטענתו, בליכוד חוקקו חוקים כאלה ב"רשלנות". "אתם רוצים שבית המשפט לא יתקרב לחוקי יסוד? תחוקקו אותם כמו שצריך", כתב יו"ר האופוזיציה.

אסתר חיות, קיבוץ לוחמי הגטאות. שלומי גבאי
תעמוד בראשות הדיון. חיות/שלומי גבאי

גם יו"ר העבודה מרב מיכאלי תקפה את הליכוד: "כמו חבורה של עבריינים במאפייה, הוציאו הודעה אנונימית, ללא חתימת חברי הכנסת, ומנסים להלך אימים על שופטות ושופטי בג"ץ ולהפחיד אותם לפני הדיון בעתירות נגד חוקי ההפיכה המשטרית".

שר המשפטים לשעבר, גדעון סער (המחנה הממלכתי) כתב כי "האיומים הבוטים והגלויים של נתניהו ואנשיו על בית המשפט העליון, שמתיימרים להורות לו כיצד עליו לפסוק בעניין שתלוי ועומד בפניו, הם שלב נוסף בנסיון להפיכת ישראל למדינת מאפיה. התערבות שיפוטית בחוק יסוד היא באמת חסרת תקדים, אך כזה הוא גם השפל אליו דרדרו את המשטר הדמוקרטי בישראל. אנשי הקואליציה סירבו בשיחות בבית הנשיא לחוקק את חוק יסוד:החקיקה שמעניק עליונות משפטית לחוקי יסוד וקובע דרך ייחודית ושונה לחקיקתם ומגדיר את תכניהם. לשיטתם, די בכותרת 'חוק יסוד' לכל דבר חקיקה ובלי קשר לתוכנו ולאופן חקיקתו - כדי להעניק לו חסינות מביקורת שיפוטית. הם כלל לא טורחים להתמודד עם ההבדל בין פעולת הכנסת כרשות מכוננת לכובעה 'הרגיל' כרשות מחוקקת".

ח"כ שרון ניר מישראל ביתנו הצטרפה לדברים וכתבה כי הליכוד מתנהג כמו כנופיית פשע. "ככה זה כשעולם המושגים של מפלגת השלטון מתבסס על טריטוריות של כוח", טענה. "ההודעה הזו היא לא אחרת מאשר מסר מרומז לבית משפט עליון: 'ראו הוזהרתם'".

בעקבות הודעת הליכוד התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בדרישה לפתוח בחקירה לילית כנגד שר המשפטים, יריב לוין, בטענה כי הוא עומד מאחורי ההודעה. "על היועצת המשפטית להיכנס לאירוע ולפתוח נגד השר לוין בחקירה פלילית לאלתר", אמר יו"ר התנועה, אליעד שרגא. "

עוד בוואלה!

לראשונה בהיסטוריה: בג"ץ ידון בביטול עילת הסבירות בהרכב מלא של 15 שופטים

לכתבה המלאה
רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 17 ביולי 2023. מארק ישראל סלם, עיבוד תמונה
נתניהו/עיבוד תמונה, מארק ישראל סלם

מוקדם יותר היום הליכוד הגיב להודעת בית המשפט העליון לפיו הדיון בעיניין ביטול עילת הסבירות יתקיים בהרכב מלא של 15 שופטים, ושלחו מסר מאיים לבג"ץ. "אי כיבוד חוק יסוד פירושו פגיעה קשה בדמוקרטיה", מסרו.

"ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד", נמסר בהודעת המפלגה. "שני יסודות אלו מהווים את הבסיס של שלטון החוק בישראל ושל האיזון בין הרשויות בכל דמוקרטיה. כל סטיה מאחד מעקרונות אלה תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שזקוקה דווקא בימים אלה לרגיעה, להידברות ולאחריות".

הדיון יערך בעוד כחודש וחצי, ב-12 בספטמבר ובראשו תעמוד הנשיאה אסתר חיות. בהודעה שיצאה מטעם הנהלת בתי המשפט מוקדם יותר היום נכתב כי כל 15 שופטי העליון ידונו בעתירת החוק - שאושר לפני כשבוע בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully