וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את צמצום עילת הסבירות

10.7.2023 / 19:22

החוק אושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ברוב של 64 חברי כנסת מול 56 מתנגדים. ח"כים מיש עתיד הגיעו עם חולצות שחורות. רוטמן: ההצעה "מאוזנת ואחראית". לפיד: אתם מפרים את השבועה שלכם; גנץ: "תחילתו של כדור שלג שירמוס את המדינה". מאות מחו מול הכנסת

מפגינים ניסו להתפרץ לתוך המליאה בצעקות ״דמוקרטיה"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הצעת חוק צמצום עילת הסבירות אושרה הערב (שני) לאחר דיונים סוערים בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. 64 חברי כנסת תמכו בהצעה ו-56 התנגדו לה. זאת, כחלק מחוקי המהפכה המשפטית אותה הקואליציה מעוניינת לקדם באופן חד צדדי, לאחר פיצוץ שיחות ההידברות בבית הנשיא. בשל עיכוב בפתח הדיון, התרחשה כשעה לאחר חצות. מיד עם סיום ההצבעה, חברי הקואליציה מחאו כפיים וחברי האופוזיציה צעקו "בושה".

בפתח הדיון, הגדיר יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן את ההצעה "מאוזנת ואחראית". כמה חברי אופוזיציה שקראו קריאות ביניים באמצע נאומו הוצאו החוצה, לאחר שנקראו לסדר שלוש פעמים. חברי כנסת מיש עתיד הגיעו למליאה כשהם לבושים חולצות שחורות עם חותמת של דגל ישראל.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נשא דברים נגד ההצעה ואמר כי "החוק הזה אומר שיהיה למנות לשר עבריין מורשע, שיאפשר להוציא צווי מעצר נגד כל מי שמפגין נגד הממשלה ולפטר את היועמ"שית כדי שיהיה אפשר לסדר עסקת טיעון לבוס שלכם. מה זה קשור לכלכלת וביטחונה של ישראל? יש בינינו הסכם שהיום אתם מפרים אותו. אם זה יעבור בראשונה, זה יפול בשנייה ושלישית, ואם לא, זה יפול בבג"ץ, ואם לא - הממשלה שלכם תיפול".

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את צמצום עילת הסבירות, 10 ביולי 2023. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת, הלילה/דוברות הכנסת, דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

אחרי מחיאות הכפיים של חלק מחברי האופוזיציה לנאום של לפיד, שר התקשורת שלמה קרעי פנה אליו ואמר: "זה בערך הקומץ שתומך בשקרים שלך בציבור". מצידו, לפיד השיב לו וכינה אותו "גוש רעל". בתגובה קרעי אמר ללפיד: "למי קראת כוחות האופל? המגעילים האלה?".

מאוחר יותר, יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, אמר כי "אחרי הסבירות בתור תהיה התגברות, יהיה מינוי שופטים פוליטי ויועמ"שים פוליטים. כדור השלג הזה שמתחיל להתגלגל כאן היום יגדל, יצבור תאוצה וירמוס את המדינה כולה, אם לא נעצור אותו עכשיו. המשמעות של החוק שאתם מבקשים להעביר פה היא תחילתו תהליך מסוכן, של הסרת מגבלות מהשלטון ומחיקת הביקורת השיפוטית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את צמצום עילת הסבירות, 10 ביולי 2023. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו בהצבעה, הלילה/דוברות הכנסת, דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

שר המשפטים יריב לוין סיכם את הדיון וקבע בדבריו כי "הציפייה הציבורית היא שנבחרי ציבור ולא שופטים יקבעו מה סביר ושיוכלו לממש את מה שהבוחרים קבעו שסביר על פי מה שהצביעו בקלפי".
לוין הסביר בדבריו כי "הממשלה לא נמצאת מעל החוק, היא חייבת לפעול אך ורק במסגרת החוק. כל פעולה שאינה נעשית באופן הזה הייתה ותמשיך להיות נתונה לביקורת שיפוטית מלאה. באותה מידה יש לממשלה גם סמכויות ובצידן אחריות. הממשלה נבחרה כדי לקבוע מדיניות ולהביא לביצועה".

לוין המשיך: "כשהממשלה פועלת במסגרת סמכויותה ללא ניגוד עניינים ובהליך תקין - יש לאפשר לה לבצע את מדיניותיה. מצב בו שופטים או כל גורם אחר שאינו נבחר באים במקום הממשלה ואומרים 'הפעולה חוקית אבל אנחנו כשופטים על פי השקפתנו האישית חושבים שזה לא סביר' - הוא מצב שאין לקבלו. זה מצב שחותר תחת הבסיס של המשטר הדמוקרטי והעיקרון המוקדש שהציבור הוא שבוחר את נבחריו כדי שהם יפעלו למימוש השקפת עולם הבוחרים".

לוין התייחס גם להידברות עם האופוזיציה: "הצעתי מהיום הראשון שנשב ביננו חברי כנסת מכל סיעות הבית ונגיע להסכמות, אלא שהאופוזיציה הציגה דרישה חסרת תקדים שלא הייתה כמוה בתולדות הכנסת לעצור את החקיקה כתנאי להידברות. נענו גם לדרישה האבסורדית הזאת אבל למרות זאת - האופוזיציה החליטה לבזבז את הזמן במכוון בבית הנשיא, לא הסכימה לאף סעיף ברפורמה ופוצצה את השיחות בבית הנשיא ללא כל סיבה".

שר המשפטים הודיע כי למרות זאת, "גם היום לא מאוחר לדבר - הדלת שלי הייתה ותמיד תהיה פתוחה לכל אחד ואחת מחברי האופוזיציה מכל הסיעות. מי שרוצה להגיע להסדר - מוזמן". לשאלתו של יו"ר האופוזיציה לפיד אם יסכים לחזור לבית הנשיא ענה: "בוודאי שלא, כדי שהאופוזיציה תבזבז עוד זמן?" וקרא ללפיד להגיע לשיחות במשרדו.

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את צמצום עילת הסבירות, 10 ביולי 2023. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יריב לוין, הלילה/דוברות הכנסת, דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בתום ההצבעה, מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מסרו כי "מדינת ישראל נמצאת באחד מרגעיה הקשים, הדיקטטורה על הגדרות, החוק הקיצוני לביטול עילת הסבירות הוא המפתח שיכול לפתוח את דלת הדיקטטורה, הוא יאפשר את פיטורי היועמשית, מינויים הזויים ובהמשך הרס מוחלט של הדמוקרטיה הישראלית. יש חלון הזדמנויות לעצור את החקיקה לפני ההגעה למשבר חוקתי והיא תלויה בכל אזרח ואזרחית, מחר כל שוחרי הדמוקרטיה חייבים לצאת מהרחובות ולהגן על מדינת ישראל, על דמותה, על ערכי מגילת העצמאות".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי החוק הוא "בלתי סביר בעליל ומהווה פגיעה קשה בדמוקרטיה" ליברמן פירט: "החוק נועד להחזיר את אריה דרעי לתפקיד שר הפנים וסגן ראש הממשלה, וכך לייצב את הקואליציה לעוד תקופה ארוכה, ‏הוא מהווה בסיס לאפשרות לפטר את היועצת המשפטית לממשלה, ובכלל להפוך את כל משרתי הציבור למשרתים אישיים של נתניהו ושל משפחתו". לדבריו, "ברור שעילת הסבירות היא רק צעד אחד בשיטת הסלמי של נתניהו, בדרך להעברת חוקי המהפכה המשפטית במושב החורף, בו הוא יפעל להשלים את ההשתלטות על מערכת המשפט ועל ועדת הבחירות המרכזית".

מפגינים ניסו להתפרץ לתוך המליאה בצעקות ״דמוקרטיה". תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הדביקו עצמם לרצפה. מפגינים שהוצאו ממשכן הכנסת/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מוקדם יותר הערב, הנשיא יצחק הרצוג קרא פעם נוספת לשוב לשולחן המו"מ. "אפשר להגיע להסכמה. הפתרון היחיד והפשוט ביותר הוא - לשבת ולדבר", אמר הנשיא באירוע השקת מיזם "מחליפים מילה בקהילה". "בעיצומו של משבר עמוק ומדאיג, המעשה האחראי והמנהיגותי חייב להיות לשבת, לדבר, ולשים את האחדות הישראלית מעל הכול. מנהיגי הציבור - מהקואליציה ומהאופוזיציה - חייבים להידבר ולאחות את הקרע. וזה צריך לקרות עכשיו".

זמן קצר לאחר מכן, ראש הממשלה בנימין נתניהו הפיץ סרטון שבו טען כי "סבירות סולברג היא לא קץ הדמוקרטיה". לדבריו, "היא תחזק את הדמוקרטיה, והיא בטח לא סיבה לסרבנות או לשיבוש חייהם של אזרחים". הצעת החוק שתובא היום לאישור המליאה לא תואמת את המתווה שהציג שופט העליון נעם סולברג, אלא רחבה וגורפת הרבה יותר.

לקראת השעה 18:30, מפגינים עוררו מהומה בכניסה למליאה וניסו להדביק את עצמם לפתח הכניסה של חברי הכנסת למליאה. הם נבלמו על ידי אנשי משמר הכנסת ונסחבו בכוח החוצה מהמשכן. לפי עדי ראייה שנכחו במקום, המפגינים ניסו לחסום את כניסת השרים וחברי הכנסת למליאה, נשכבו על הרצפה ושפכו דבק 3 שניות על הרצפה בניסיון להידבק.

לפי הנוסח שעלה היום לאישור המליאה, נבחרי ציבור יהיו חסינים מפני פסילת או דיון בהחלטותיהם בטענה לאי סבירות. לאחר האישור בקריאה ראשונה, יתקיים מחר ב-12:30 דיון בועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן, כדי לדון בהכנת ההצעה לקריאה שניה ושלישית. בקואליציה מתקיימות שיחות סביב ריכוך מסוים של נוסח ההצעה, ובינתיים התוכנית היא להביאה לאישור סופי עד סוף חודש יולי, עם סיום כנס הקיץ של הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully