וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין ופריגוז'ין נפגשו לאחר המרד: "מפקדי ואגנר התחייבו להמשיך להילחם"

במוסקבה אמרו כי נשיא רוסיה ומנהיג קבוצת ואגנר נפגשו במשך שלוש שעות, בהשתתפות מפקדים בכירים בארגון - 5 ימים בלבד אחרי ההתקוממות. הפגישה החשאית מעוררת שאלות נוספות לגבי האירועים ועתידו של פריגוז'ין, שנעלם מעין הציבור. במקביל, הרמטכ"ל נראה לראשונה מאז המרד

מפקד קבוצת שכירי החרב הרוסית "ואגנר" יבגני פריגוז'ין. 24 ביוני 2023/רויטרס

הקרמלין אמר היום (שני) כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם מנהיג קבוצת ואגנר יבגני פריגוז'ין ב-29 ביוני, חמישה ימים לאחר שארגון שכירי החרב התקדם לעבר מוסקבה במהלך המרד הקצר שאיים על שלטונו של פוטין.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר לכתבים כי פוטין הזמין לפגישה 35 אנשים, כולל מפקדי יחידות בוואנגר, לפגישה שנמשכה שלוש שעות. "הדבר היחיד שאנחנו יכולים לומר הוא שהנשיא נתן את הערכתו ביחס לפעולותיה של החברה (ואגנר) בחזית במהלך המבצע הצבאי המיוחד (באוקראינה) ואת הערכתו לגבי אירועי 24 ביוני (יום המרד)", אמר פסקוב לכתבים, כשאישר למעשה דיווח בצרפת על דבר הפגישה בין פוטין לפריגוז'ין.

לדבריו, פוטין הקשיב להסברים של המפקדים בוואנגר על מה שקרה והציע להם אפשרויות נוספות לתעסוקה וללחימה. פסקוב אמר כי מפקדי ואגנר הביעו מחדש את נאמנותם לפוטין במהלך הפגישה בקרמלין. "הם (המפקדים) הדגישו שהם תומכים וחיילים מושבעים של מנהיג המדינה ושל המפקד העליון. הם גם אמרו שהם מוכנים להמשיך להילחם למען המולדת", אמר פסקוב.

ראש קבוצת ואגנר יבגני פריגוז'ין עוזב את מפקדת הצבא ברוסטוב, רוסיה, 24 ביוני 2023. רויטרס
ראש קבוצת ואגנר יבגני פריגוז'ין עוזב את מפקדת הצבא ברוסטוב, רוסיה, 24 ביוני 2023/רויטרס

במסגרת ההסכם, שתווך על ידי שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, פריגוז'ין עצר את המרד והיה אמור לצאת לגלות בבלארוס תמורת סגירת ההליכים הפליליים נגדו. ללוחמיו הוצע לחתום על חוזי העסקה ישירים עם משרד ההגנה, ללכת בעקבותיו לבלארוס או לשוב למשפחותיהם.

המרד היה האתגר הפנימי החמור ביותר שעמו התמודד פוטין מאז שעלה לשלטון ערב המיליניום החדש, אך חלק ניכר ממה שקרה באותו היום וכיצד הרשויות מתמודדות עם השלכותיו עדיין לא ברור. העובדה שפריגוז'ין ומפקדי השטח הבכירים שלו ישבו עם פוטין בקרמלין - ימים ספורים בלבד לאחר שהמנהיג הרוסי כינה את מעשיהם "תקיעת סכין בגב" בוגדנית שקירבה את רוסיה למלחמת אזרחים כאוטית כמו ב-1917 - מעוררת שאלות נוספות לגבי המתרחש מאחורי הקלעים ויציבות משטרו של פוטין.

בין התעלומות הגדולות ביותר היא מדוע פריגוז'ין לא נמצא בבלארוס בהתאם לתנאי ההסכם שהוביל לסיום המרד, מהן התוכניות העתידיות שלו ושל לוחמיו, ומדוע נראה שהוא לא נענש על ידי הקרמלין - זאת אף שהרשויות סגרו כלי תקשורת המזוהים עמו ופשטו על אחוזה שלו תוך השפלתו בתקשורת הרשמית. פריגוז'ין לא נשמע או נראה מאז שהודיע על הסגת לוחמיו ב-24 ביוני.

לוקשנקו אמר בשבוע שעבר שהוא חזר לרוסיה וכי לוחמי ואגנר טרם נענו להצעתו לעבור לבלארוס, אך הדגיש כי הוא נותר בעינו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם בפני אנשי צבר במוסקבה, 27 ביוני 2023. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם בפני אנשי צבר במוסקבה, 27 ביוני 2023/רויטרס

פריגוז'ין אמר עם סיום המרד כי הוא לא נועד להפיל את פוטין אלא להעניש את שר ההגנה סרגיי שויגו ומפקד הצבא ואלרי גרסימוב על מחדלי הכוחות הנלחמים באוקראינה. עם זאת, השניים נותרו בתפקידם והיום פורסם תיעוד ראשון של גרסימוב מאז המרד, בהמשך לתיעוד של שויגו ימים ספורים לאחר ההתקוממות.

במהלך ההתקוממות הקצרה, שלפי מדינות המערב ואוקראינה חשפה את חולשת שלטונו של פוטין, לוחמי ואגנר כבשו את העיר רוסטוב שבדרום רוסיה והתקדמו במהירות לעבר הבירה מוסקבה, תוך שהם מפילים כמה מסוקים צבאיים והורגים את טייסיהם.

פוטין, שהודה לכוחות הביטחון על שנותרו לצדו במהלך ההתקוממות, והקרמלין ביקשו מאז סיום המרד לשדר עסקים כרגיל. הנשיא קיים בימים שחלפו שורה של פגישות מקוונות, כולל עם מנהיגי מדינות שכנות, נפגש באופן חריג עם תושבים בעת ביקור בדאגסטן ואף אירח ילדה מהמחוז לסיור מודרך בקרמלין.

רמטכ"ל צבא רוסיה, ולרי גרסימוב, יולי 2023. משרד ההגנה של רוסיה, אתר רשמי
רמטכ"ל צבא רוסיה, ולרי גרסימוב, יולי 2023/אתר רשמי, משרד ההגנה של רוסיה

דמות מרכזית נוספת בעלילה שטרם ידוע מה עלה בגורלה הוא גנרל סרגיי סורוביקין, שפיקד במשך כמה חודשים על המלחמה באוקראינה עד שהפך לסגנו של גרסימוב. סורוביקין, שכונה "גנרל ארמגדון" בשל שיטות הלחימה האכזריות שהנהיג בסוריה, לא נראה בפומבי מאז המרד של ואגנר, ולפי כמה דיווחים הוא נחקר על חלקו בפרשה.

בתיעוד שפורסם על ידי משרד ההגנה ושבו נראה הרמטכ"ל הוא הורה לכוחות לתקוף אתרי טילים אוקראיניים בתגובה להתקפות על חצי האי קרים, שאותו סיפחה מוסקבה ב-2014, ועל מחוזות בתוך רוסיה. הוא אף האזין בהמשך לדיווח של גנרל ויקטור אפזאלוב, סגן מפקד זרוע האוויר שבראשו עמד סורוביקין.

במשך חודשים לפני המרד, פריגוז'ין השתלח בגלוי בגרסימוב ובשויגו, והטיח בהם קללות בוטות למרבה הזעזוע של הנהגת רוסיה, אך ללא תגובה גלויה מצדם של השניים או של פוטין עצמו.

בין היתר, הוא אמר שמפקדי הצבא הבכירים ייאלצו לאכול בגיהנום את קרביהם של החיילים שנהרגו במלחמה, בשל ניהולם "חסר היכולת והבוגדני". בשבוע שקדם למרד, הגביר פריגוז'ין את התקפותיו על שויגו, ערער על הצידוקים שנתנה מוסקבה למלחמה והאשים את משרד ההגנה בשקרים לפוטין על הסיבות למלחמה וניהולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully