וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניצב המקורב למפכ"ל, ומי שעומד בפני הזדמנות חייו: כך תיראה צמרת המשטרה

בן גביר ושבתאי הודיעו על מינויי בכירים חדשים במשטרה, שילוו ככל הנראה גם את המפכ"ל הבא, לאחר פרישת הנוכחי בינואר הקרוב. בין יורם סופר, הניצב השנוי במחלוקת, ובין עמי אשד, שהודח מתפקידו: אלו המפקדים הבכירים בסבב המינויים, והאתגרים שיעמדו בפניהם

בווידאו: שבתאי נגד בן גביר: "משמר לאומי יפרק את המשטרה ויפגע בביטחון האזרחים"/שלומי גבאי

המפכ"ל יעקב שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיעו הערב (רביעי) על מינויי בכירים חדשים במשטרה, שילוו ככל הנראה גם את המפכ"ל הבא, לאחר פרישתו של שבתאי בינואר הקרוב. בין יורם סופר, הניצב השנוי במחלוקת והמועמד של בן גביר למפכ"לות, ובין עמי אשד, מפקד מחוז תל אביב שהודח מתפקידו: אלו הקצינים שירכיבו את צמרת משטרת ישראל.

ניצב אמיר כהן, מפקד מג"ב בשנתיים וחצי האחרונות, סומן על ידי המפכ"ל כמחליפו של מפקד מחוז תל אביב היוצא עמי אשד. אך, לשר הממונה בן גביר תוכניות משלו - ואת התפקיד הנחשק קיבל מפקד מחוז דרום, פרץ עמר.

במהלך כהונתו כמפקד מג"ב, עסק כהן בעיקר בניהול השוטף של המשמר, המנוהל בשוטף על ידי מפקדי מחוזות במשטרה וצה"ל באיו"ש. גם הקמת המשמר הלאומי תחת פיקודו בשנה שעברה לא הצליחה כמתוכנן בשל אי עמידה ביעדי הגיוס, שהובילה להחלטת השר הנוכחי לריענון מחדש של המשמר. במהלך כהונתו הוחלט כי יחידת הימ"מ, שנמצאת תחת פיקודו, תהפוך ליחידה הלאומית של ישראל למלחמה בטרור.

אמיר כהן מפקד מג"ב בזירת פיגוע ברחוב דיזנגוף תל אביב, 7 באפריל 2022. ראובן קסטרו
סומן תחילה לפיקוד על מחוז תל אביב. אמיר כהן/ראובן קסטרו

למרות האכזבה באי קידומו למחוז תל אביב, הגעתו של ניצב כהן למחוז דרום במשטרה עשויה לשרת את השר בן גביר, שמעוניין בהתקפיות וביד קשה מול הפשיעה המשתוללת ומגפת הפרוטקשן בדרום. ניסיונו ארוך השנים של כהן במשמר הגבול יכול להביא לשינוי תפיסה במחוז, אך לנוכח מצוקת כוח האדם, יהיה קשה לשנות מציאות במחוז בפרק זמן קצר.

ניצב פרץ עמר, מפקד מחוז דרום של המשטרה. אבי רוקח
"כמו שוטר של פעם". פרץ עמר/אבי רוקח

ניצב פרץ עמר, מפקד מחוז דרום שיעבור לפקד על מחוז תל אביב, נחשב לקצין בלי הרבה יחסי ציבור מסביבו. "כמו שוטר של פעם", מחמיאים לו במחוז הדרומי. עמר הוביל קו נוקשה נגד מגפת הנשק הבלתי חוקי בפזורה הבדואית, אך מנגד חיזק את הקשרים בין המשטרה לבין הרשויות וראשי הערים הבדואים בנגב.

עמר נחשב לאיש שקול ומתון, שלא שולף החלטות במהירות. עמר הצליח גם להטמיע במחוזי הדרומי את פירוק מרחב הנגב לשני מרחבים שונים, כדי לתת מענה ראוי לתושבים. בתקופתו של פרץ היו חסרים שוטרים רבים במחוז הדרומי, והוא נאבק על הקצאת שוטרים נוספים למרחב נגב.

עמי אשד בהפגנה נגד המהפכה המשפטית, בני ברק. 23 במרץ 2023. ראובן קסטרו
עלה על רכבת הרים - והודח. עמי אשד/ראובן קסטרו

ניצב עמי אשד, מפקד מחוז תל אביב, עלה לפני כחצי שנה על רכבת הרים. המחאה נגד המהפכה המשפטית נפתחה, ההמונים יצאו לרחובות, וחסימות הכבישים השבועיות - לכל הפחות - יצאו לדרך. כל אלה לא היו זרים לאשד, בן 58, שבעברו היה מפקד מחוז מרכז. עם משחקי "חתול ועכבר" מול מפגינים הוא יודע להתמודד. הוא נקט בגישה המבוססת על הבנת חשיבות זכות המחאה, גם זו הפוגעת בשגרה. הכבישים לא היו פרוצים כפי שניסו לטעון - אך אשד ניסה לאפשר צעדי מחאה ככל הניתן.

במשחק הפוליטי הוא שוחה פחות. מבלי ששם לב, המחאה נגד הממשלה הלכה ושיבשה גם את עתידו בתפקיד. הביקורת הבלתי פוסקת מלמעלה, עד כדי לחץ להדיחו, הייתה זירה שלא הכיר. הגיבוי מהמפכ"ל, גם כשהתקבל, היה נתון בסימן שאלה. אשד ניסה לנווט בתוכה בשקט יחסי, אבל הסוף כבר נכתב - ורשמית, אשד יעבור לפקד על אגף ההדרכה.

בזירות הפליליות-עברייניות נוכחותו הורגשה פחות. בשכונות כמו נווה שאנן ובערי גוש דן, על מאבקי העבריינים שבהן, לא הורגש השינוי לו קיוו. אמנם בתל אביב ניסתה המשטרה להיאבק בבתי הבושת וסחר הסמים, אבל היה זה בעיקר לאחר הגשת עתירה בנושא, כפי שציין לאחרונה בג"ץ בעתירה בעניין. גם לאחר המאמץ השכונה לא נראתה אחרת. ברמת גן, חולון, יפו, בת ים וערים נוספות, החיסולים נמשכו ונראו בכמה מקרים בולטים בחודשים האחרונים. האתגר שיעמוד בפני מחליפו פרץ עמר יהיה כפול. כדי לשרוד, יהיה חייב לנצח לפחות בקרב הפוליטי.

מפקד מחוז חוף, של המשטרה, ניצב יורם סופר. דוברות משטרת ישראל
האתגר הגדול ביותר. יורם סופר/דוברות משטרת ישראל

ניצב יורם סופר, מפקד מחוז חוף, מי שהשר בן גביר והמפכ"ל סיכמו שישמש כפרוייקטור המשטרה לחברה הערבית, מקבל לידיו את אחד התפקידים הממשלתיים המאתגרים ביותר במדינת ישראל בעת הזו, אחרי ששני ניסיונות קודמים עם מינהלת לשיפור השירות לחברה הערבית ואגף לסיכול הפשיעה לא הביאו לשינוי המיוחל במיגור הפשיעה בחברה הערבית.

סופר ייבחן על היפוך מגמה, ומספר הנרצחים הוא רק אינדיקציה אחת לאובדן השליטה ברחוב הערבי. הוא יצטרך לשמר את המומנטום באיסוף נשק ואמל"ח לא חוקי ובעלייה במספר כתבי האישום המוגשים בגין פשעים חמורים. הוא יצטרך להראות שיפור ניכר בסיכול הסכסוכים המדממים ונקמות הדם, והוא יצטרך להראות שהוא מצליח לפרק את ארגוני הפשיעה הערבים ולכליאתם של מי שעומדים בראשם.

כדי להצליח במשימה סופר יצטרך קודם כל לקנות את אמונה של החברה הערבית, כפי שעשה בממשלה הקודמת בהצלחה לא מבוטלת ניצב בדימוס יואב סגלוביץ' כסגן השר לביטחון הפנים. תחת עינו הפקוחה של השר הדעתן, המעורב כל כך בעבודת המשטרה, הוא יצטרך להראות משטרה נחושה, מבלי להבעיר את השטח ולהקים כנגדו את החברה הערבית. יותר מכך, הוא יצטרך לעשות זאת תוך שהוא משרת את איתמר בן גביר ובשירות ממשלה שבראשה בנימין נתניהו, שזוכים לסלידה בקרב החברה הערבית.

למרות זאת, ואולי אף יותר בגלל זאת, מבחינה הקריירה של סופר זו הזדמנות חייו. הוא מקבל לידיו את האתגר הגדול ואת כאב הראש הגדול לשר הממונה בן גביר ולראש הממשלה נתניהו. הצלחתו של סופר תהיה הצלחתם. הוא צריך להביא הישגים במהירות שיא. אם יצליח במשימה, סלולה בפניו הדרך למפכ"לות. התפקיד לו מונה היום הוא מבחן הגמר שלו בהתמודדות על התפקיד הבכיר במשטרה.

מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן, 10 ביוני, 2021. דוברות משטרת ישראל
חביב המפכ"ל. דורון תורג'מן/דוברות משטרת ישראל

ניצב דורון תורג'מן, מפקד מחוז ירושלים המקורב למפכ"ל היוצא שבתאי, יישאר בתפקידו כמי שמפקד על המחוז שנחשב הרגיש והמורכב ביותר בישראל בשנתיים וחצי האחרונות. במהלך כהונתו פוצחו כמה תיקי רצח קשים, לצד מאבקי סיזיפי במחוללי פשיעה, בעיקר בפשיעה לאומנית.

יחסיו עם השר בן גביר ידעו עליות ומורדות. הוא זכה לביקורת נוקבת ושיחת בירור מצד האחרון רק בחודשים האחרונים על תפקודו סביב אירוע מחאה במרכז ירושלים נגד הרפורמה המשפטית. תורג'מן התעלם מכל רעשי הרקע והביקורת כלפיו, ובישיבות העבודה שהתקיימו בתכיפות בחודש הרמדאן האחרון נראה שהשניים עבדו במשותף ובתיאום מלא.

דווקא היעדרותו מסבב המינויים בצמרת המשטרה מחזקת את מועמדותו לתפקיד המפכ"ל, כמי שזוכה ליתרון על פני השאר, שיצטרכו בפרק זמן די קצר של חצי שנה להשאיר רושם טוב בתפקידם החדש.

לתפקיד מפקד מחוז חוף ימונה דני לוי. לתפקיד מפקד מג"ב ימונה בריק יצחק. יוסי רופא יפקד על אגף התכנון, ויאיר חצרוני - על אגף התמיכה הלוגיסטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully